Wat is jullie ervaring met oordoppen en jezelf heel erg horen? Ik heb alpine en Loop oordoppen, maar ik hoor mezelf heel erg praten en slikken als ik aan het drinken ben (en dat doe ik veel, haha). Tevens kan ik mijn praat volume niet inschatten waardoor mensen om me heen me niet horen of zeggen dat ik niet zo moet schreeuwen...
Helaas is met de loop dopjes in, mijn linkeroor verergert afgelopen zaterdag bij Pinkpop. Mijn 2 piepen met suizen is dusdanig hard geworden dat het mijn concentratie en gemoedstoestand aardig om zeep helpt momenteel...
Hopelijk kan ik ook aan deze verergering wennen, heeft vorig jaar enkele maanden geduurd.
Meteen een afspraak gemaakt bij Schoonenberg voor een op maat gemaakte set, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met "intern" geluid wat je zelf maakt en communicatie met anderen met de bescherming in.
Hier lange ervaring met gehoorbeschadiging en -bescherming. Beschadiging destijds opgelopen op de Lokerse Feesten.
Ervaring met gehoorbescherming op maat van Variphone en Pluggerz. Zeer tevreden van die laatste, misschien zelfs tikkeltje beter beschermd dan Variphone.
Dat praten herken ik wel, maar meestal is het bij mij te stil. Op maat gemaakte gehoorbescherming gebruikt filters die er voor zorgen dat de schadelijke tonen goed naar beneden worden gehaald, met een bewustwording alsof het lijkt dat de volumeknop gewoon wat is teruggedraaid. Hierdoor heb ik de neiging om dan ook wat stiller te praten, terwijl de omgeving weldegelijk nog steeds de luide muziek over zich heen krijgt.
Hoewel, de meesten gebruiken nu ook wel gehoorbescherming, dus dan is het praten van dopje tot dopje, dus misschien daardoor dat ze me niet altijd goed verstaan!
Slikken of hartslag horen: nee, omdat je deze dingen ook enkel gaat gebruiken bij hoge volumes, dus de muziek zou dit toch moeten overstemmen, lijkt me.
Wat mij brengt bij het oorsuizen (tinnitus) zelf, toch wel twee belangrijke tips:
1/ Gebruik uw gehoorbescherming enkel wanneer het nodig is en niet in stillere omgevingen. Dus wel op dat festival of concert, maar niet in de auto, op het strand of op een bedrijfsfeestje (zonder muziek weliswaar).
Een tip waar ik zelf mee struggle, maar die wel degelijk belangrijk is om geen overgevoeligheid voor geluid te gaan ontwikkelen.
2/ Pinkpop is nog niet zo lang geleden. Uw herstel van het oorsuizen kan je gedeeltelijk sturen door niet te denken aan dat suizen.
Geloof me, ik weet dat dat niet makkelijk is.
Zelf deed ik op bepaalde momenten ook een soort van 'zelftestjes' in stille ruimtes. Even testen of het suizen er nog is, of het niet luider is geworden, misschien stiller, ... dat soort dingen.
Wel, niet doen! Nooit! Op die manier train je je hersenen op de aanwezigheid van dat geluid, terwijl je net het omgekeerde wil.
Uw hersenen moeten het fantoomgeluid leren negeren, dus focussen erop is echt not done.
Ben er na lange tijd wel in geslaagd om tot dat punt te komen, alhoewel de tinnitus altijd wel dichtbij ergens is.
Wordt veelal getriggerd door stress, vermoeidheid, maar vooral door concerten die zelfs met gehoorbescherming in gewoon oorverdovend luid zijn.
Let vooral op met kleine zaaltjes en buurtfestivals die het niet zo nauw nemen met de regelgeving omtrent geluidslimieten.
Maar zelfs dan is het terug de kunst om de opflakkering te negeren, door bijvoorbeeld keihard u te concentreren op andere zaken.
Succes nog bij het leren negeren!