Gehoorbescherming/oordoppen

JP5

Gouden Tip
30 mei 2023
270
233
Iets compleet anders: ik weet dat je bij Schoonenberg een compleet nieuwe set moet aanschaffen wanneer je 1 dop verliest/sloopt.

Weet iemand of dit bij andere aanbieders anders is?
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.823
1.046
Iets compleet anders: ik weet dat je bij Schoonenberg een compleet nieuwe set moet aanschaffen wanneer je 1 dop verliest/sloopt.

Weet iemand of dit bij andere aanbieders anders is?
Bij Pluggerz en Variphone, in België, zeker wel.
Mocht het echter gebeuren net na aflevering van een set, zullen ze hoogstwaarschijnlijk wel bereid zijn om één te hermaken op basis van je recent genomen afdrukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JP5

RubenJS

Support act
18 feb 2023
879
2.595
Iets compleet anders: ik weet dat je bij Schoonenberg een compleet nieuwe set moet aanschaffen wanneer je 1 dop verliest/sloopt.

Weet iemand of dit bij andere aanbieders anders is?
Bij Schoonenberg kan je voor 40 euro wel een verzekering afsluiten. Als je ze dan kwijtraakt in de eerste twee jaar na aanschaf, krijg je gewoon nieuwe.
 
  • Leuk
Waarderingen: dblauw

JP5

Gouden Tip
30 mei 2023
270
233
Bij Schoonenberg kan je voor 40 euro wel een verzekering afsluiten. Als je ze dan kwijtraakt in de eerste twee jaar na aanschaf, krijg je gewoon nieuwe.

Ik zag het ja! Ik ben zelf al een jaar onderweg en ben er retezuinig op.

Maar voor het setje van mijn dochter overweeg ik een verzekering zeker. Die weet van voren echt niet dat ze van achter leeft dus dat gaat nooit lang goed. 😬
 
  • Haha
Waarderingen: RubenJS

Wolfje11

Nieuw lid
21 jun 2024
1
0
Ik ben zelf voornamelijk fan van gehoorbescherming op maat. Dit werkt gewoon echt verruit het best en beschermt je oren. Verder vind ik persoonlijk niet dat het ook zachter klinkt met oordoppen in.
 

Fornax

Gouden Tip
2 jun 2014
396
405
Wat is jullie ervaring met oordoppen en jezelf heel erg horen? Ik heb alpine en Loop oordoppen, maar ik hoor mezelf heel erg praten en slikken als ik aan het drinken ben (en dat doe ik veel, haha). Tevens kan ik mijn praat volume niet inschatten waardoor mensen om me heen me niet horen of zeggen dat ik niet zo moet schreeuwen...

Helaas is met de loop dopjes in, mijn linkeroor verergert afgelopen zaterdag bij Pinkpop. Mijn 2 piepen met suizen is dusdanig hard geworden dat het mijn concentratie en gemoedstoestand aardig om zeep helpt momenteel...
Hopelijk kan ik ook aan deze verergering wennen, heeft vorig jaar enkele maanden geduurd.

Meteen een afspraak gemaakt bij Schoonenberg voor een op maat gemaakte set, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met "intern" geluid wat je zelf maakt en communicatie met anderen met de bescherming in.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.859
4.818
Wat is jullie ervaring met oordoppen en jezelf heel erg horen? Ik heb alpine en Loop oordoppen, maar ik hoor mezelf heel erg praten en slikken als ik aan het drinken ben (en dat doe ik veel, haha). Tevens kan ik mijn praat volume niet inschatten waardoor mensen om me heen me niet horen of zeggen dat ik niet zo moet schreeuwen...

Helaas is met de loop dopjes in, mijn linkeroor verergert afgelopen zaterdag bij Pinkpop. Mijn 2 piepen met suizen is dusdanig hard geworden dat het mijn concentratie en gemoedstoestand aardig om zeep helpt momenteel...
Hopelijk kan ik ook aan deze verergering wennen, heeft vorig jaar enkele maanden geduurd.

Meteen een afspraak gemaakt bij Schoonenberg voor een op maat gemaakte set, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met "intern" geluid wat je zelf maakt en communicatie met anderen met de bescherming in.
Ik heb tinnitus en de oordoppen van Beter Horen (Pluggerz) zijn voor mij echt perfect. Te felle en harde geluiden goed gefilterd, maar geen last van interne geluiden (zoals slikken of je hartslag horen - al is dat laatste wel geruststellend 😄).
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.823
1.046
Wat is jullie ervaring met oordoppen en jezelf heel erg horen? Ik heb alpine en Loop oordoppen, maar ik hoor mezelf heel erg praten en slikken als ik aan het drinken ben (en dat doe ik veel, haha). Tevens kan ik mijn praat volume niet inschatten waardoor mensen om me heen me niet horen of zeggen dat ik niet zo moet schreeuwen...

Helaas is met de loop dopjes in, mijn linkeroor verergert afgelopen zaterdag bij Pinkpop. Mijn 2 piepen met suizen is dusdanig hard geworden dat het mijn concentratie en gemoedstoestand aardig om zeep helpt momenteel...
Hopelijk kan ik ook aan deze verergering wennen, heeft vorig jaar enkele maanden geduurd.

Meteen een afspraak gemaakt bij Schoonenberg voor een op maat gemaakte set, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met "intern" geluid wat je zelf maakt en communicatie met anderen met de bescherming in.

Hier lange ervaring met gehoorbeschadiging en -bescherming. Beschadiging destijds opgelopen op de Lokerse Feesten.

Ervaring met gehoorbescherming op maat van Variphone en Pluggerz. Zeer tevreden van die laatste, misschien zelfs tikkeltje beter beschermd dan Variphone.

Dat praten herken ik wel, maar meestal is het bij mij te stil. Op maat gemaakte gehoorbescherming gebruikt filters die er voor zorgen dat de schadelijke tonen goed naar beneden worden gehaald, met een bewustwording alsof het lijkt dat de volumeknop gewoon wat is teruggedraaid. Hierdoor heb ik de neiging om dan ook wat stiller te praten, terwijl de omgeving weldegelijk nog steeds de luide muziek over zich heen krijgt.
Hoewel, de meesten gebruiken nu ook wel gehoorbescherming, dus dan is het praten van dopje tot dopje, dus misschien daardoor dat ze me niet altijd goed verstaan! 😁

Slikken of hartslag horen: nee, omdat je deze dingen ook enkel gaat gebruiken bij hoge volumes, dus de muziek zou dit toch moeten overstemmen, lijkt me.

Wat mij brengt bij het oorsuizen (tinnitus) zelf, toch wel twee belangrijke tips:

1/ Gebruik uw gehoorbescherming enkel wanneer het nodig is en niet in stillere omgevingen. Dus wel op dat festival of concert, maar niet in de auto, op het strand of op een bedrijfsfeestje (zonder muziek weliswaar).
Een tip waar ik zelf mee struggle, maar die wel degelijk belangrijk is om geen overgevoeligheid voor geluid te gaan ontwikkelen.

2/ Pinkpop is nog niet zo lang geleden. Uw herstel van het oorsuizen kan je gedeeltelijk sturen door niet te denken aan dat suizen.
Geloof me, ik weet dat dat niet makkelijk is.
Zelf deed ik op bepaalde momenten ook een soort van 'zelftestjes' in stille ruimtes. Even testen of het suizen er nog is, of het niet luider is geworden, misschien stiller, ... dat soort dingen.
Wel, niet doen! Nooit! Op die manier train je je hersenen op de aanwezigheid van dat geluid, terwijl je net het omgekeerde wil.
Uw hersenen moeten het fantoomgeluid leren negeren, dus focussen erop is echt not done.

Ben er na lange tijd wel in geslaagd om tot dat punt te komen, alhoewel de tinnitus altijd wel dichtbij ergens is.
Wordt veelal getriggerd door stress, vermoeidheid, maar vooral door concerten die zelfs met gehoorbescherming in gewoon oorverdovend luid zijn.
Let vooral op met kleine zaaltjes en buurtfestivals die het niet zo nauw nemen met de regelgeving omtrent geluidslimieten.

Maar zelfs dan is het terug de kunst om de opflakkering te negeren, door bijvoorbeeld keihard u te concentreren op andere zaken.

Succes nog bij het leren negeren!
 

Royke

Support act
Sfeerbeheer
2 jul 2018
869
1.428
Wat is jullie ervaring met oordoppen en jezelf heel erg horen? Ik heb alpine en Loop oordoppen, maar ik hoor mezelf heel erg praten en slikken als ik aan het drinken ben (en dat doe ik veel, haha). Tevens kan ik mijn praat volume niet inschatten waardoor mensen om me heen me niet horen of zeggen dat ik niet zo moet schreeuwen...

Helaas is met de loop dopjes in, mijn linkeroor verergert afgelopen zaterdag bij Pinkpop. Mijn 2 piepen met suizen is dusdanig hard geworden dat het mijn concentratie en gemoedstoestand aardig om zeep helpt momenteel...
Hopelijk kan ik ook aan deze verergering wennen, heeft vorig jaar enkele maanden geduurd.

Meteen een afspraak gemaakt bij Schoonenberg voor een op maat gemaakte set, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met "intern" geluid wat je zelf maakt en communicatie met anderen met de bescherming in.
Ik heb nu op maat gemaakte van Pluggerz en heb daar dus geen last meer van, vind dat echt een aanrader!
 
  • Leuk
Waarderingen: Fornax

Fornax

Gouden Tip
2 jun 2014
396
405
Dank voor jullie reacties!

Vorig jaar augustus ging het mis, te lang vooraan gestaan bij een Drum & Bass festival (Nox on the beach), toen Netsky zijn set startte merkte ik dat het mis was... meteen weg van het geluid, maar was al te laat.
De dag erna thuis gekomen en alles klonk anders, mijn dochter klonk als een robot..
Dat is na een dag weer weggegaan gelukkig en het leek mee te vallen, totdat enkele weken later het hele zachte piepje wat er al was, ineens een dubbele piep werd, welke over elkaar heen ook een soort van suis/ruis vormden. Deze is gebleven maar heb ik kunnen "managen".

Nu, na afgelopen zaterdag 22 juni zijn deze weer een aardige klap harder geworden.
De ergste paniek is weg (wat natuurlijk ook funest is, waardoor het harder wordt door stress), ik begin langzaamaan weer een beetje te wennen. Gedurende de dag gaat het een beetje op en neer qua gemoedstoestand, de ochtenden zijn echter wel (nog) killing. Eerste wat je hoort zijn deze geluiden die door je hoofd "zungelen".

Sinds vorig jaar kan ik ook enkele geluiden ook niet meer verdragen, als iemand klapt of een liedje fluit.
Het is wat het is..

Ik ben nog aan het twijfelen tussen de Pluggerz of de Elacin ER.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.957
2.696
Dank voor jullie reacties!

Vorig jaar augustus ging het mis, te lang vooraan gestaan bij een Drum & Bass festival (Nox on the beach), toen Netsky zijn set startte merkte ik dat het mis was... meteen weg van het geluid, maar was al te laat.
De dag erna thuis gekomen en alles klonk anders, mijn dochter klonk als een robot..
Dat is na een dag weer weggegaan gelukkig en het leek mee te vallen, totdat enkele weken later het hele zachte piepje wat er al was, ineens een dubbele piep werd, welke over elkaar heen ook een soort van suis/ruis vormden. Deze is gebleven maar heb ik kunnen "managen".

Nu, na afgelopen zaterdag 22 juni zijn deze weer een aardige klap harder geworden.
De ergste paniek is weg (wat natuurlijk ook funest is, waardoor het harder wordt door stress), ik begin langzaamaan weer een beetje te wennen. Gedurende de dag gaat het een beetje op en neer qua gemoedstoestand, de ochtenden zijn echter wel (nog) killing. Eerste wat je hoort zijn deze geluiden die door je hoofd "zungelen".

Sinds vorig jaar kan ik ook enkele geluiden ook niet meer verdragen, als iemand klapt of een liedje fluit.
Het is wat het is..

Ik ben nog aan het twijfelen tussen de Pluggerz of de Elacin ER.
Ik heb zelf Elacin en daar ben ik best tevreden over. Goed geluid, voldoende dempend (nooit last van een piep), redelijk fijne pasvorm en ook voor het voeren van gesprekken een stuk prettiger dan goedkope oordoppen. Heb ze nu bijna 5 jaar en eigenlijk moeten op maat gemaakte oordoppen eens per 4 jaar vervangen worden. Ze hebben aardig wat te lijden gehad (meer dan 1.000 shows op bijna 300 verschillende dagen en moshpits waar ze uit mijn oor gestompt werden), dus ik moet ze binnenkort ook maar eens vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fornax

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
472
637

misschien niet helemaal ontopic, toch interessant
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.509
8.773
Ik heb zelf Elacin en daar ben ik best tevreden over. Goed geluid, voldoende dempend (nooit last van een piep), redelijk fijne pasvorm en ook voor het voeren van gesprekken een stuk prettiger dan goedkope oordoppen. Heb ze nu bijna 5 jaar en eigenlijk moeten op maat gemaakte oordoppen eens per 4 jaar vervangen worden. Ze hebben aardig wat te lijden gehad (meer dan 1.000 shows op bijna 300 verschillende dagen en moshpits waar ze uit mijn oor gestompt werden), dus ik moet ze binnenkort ook maar eens vervangen.

Welke demping heb je? ER15 of 25 neem ik aan?
 

gerrie

Dagopener
22 jun 2016
639
491
Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe pluggers uitgetest. Wat een verademing zeg! Nul piep, waar ik dat normaal toch altijd een beetje heb, je kan gesprekken nog gewoon voeren en het geluid is heel fijn gedempt. Met 20db filter trouwens
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke en Fornax

Fornax

Gouden Tip
2 jun 2014
396
405
Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe pluggers uitgetest. Wat een verademing zeg! Nul piep, waar ik dat normaal toch altijd een beetje heb, je kan gesprekken nog gewoon voeren en het geluid is heel fijn gedempt. Met 20db filter trouwens
Welk materiaal heb je gepakt? Acrylaat of siliconen?
 

twinklenl

Nieuw lid
23 nov 2019
2
0
Ik draag al 20+ jaar oordoppen op maat, via Beter Horen en Schoonenberg, Pluggerz en Comfoor, acrylaat en siliconen, alles al in mijn oren gehad.
Allemaal om mijn tinnitus (en overgevoelig voor geluid) niet erger te laten worden.
Mijn liefde voor (live) muziek is te groot om het te laten gaan, en mede daarom zijn die doppen voor mij belangrijk.

Ik heb echter het probleem dat ze langzaam naar buiten komen tijdens concerten/dansavonden, ondanks het periodiek laten aanmeten (met lektesten en al). Ik kan nl. niet stilstaan, ik dans behoorlijk intens, waarbij ik mijn hoofd ook niet stil kan houden en flink zweet.
Het schudden in combinatie met zweet maakt dat de doppen langzaam loskomen, en omdat dat geleidelijk gebeurt, heb ik het soms niet door.

Ik heb het nog nergens gezien, maar weet iemand van het bestaan van op maat gemaakte oordoppen met een constructie (a la oortjes) oid, zodat deze beter op de plek blijven zitten? Dat het er vreemd uit ziet maakt mij geen snars uit.
 

Pommer

Gouden Tip
21 sep 2023
282
341
Tijdens alle festivals en concerten van de laatste maanden veel lopen klooien met m'n universele partyplugs. Dan weer in, dan weer uit. En soms amper in de gaten dat ze er half uit hingen.

Ik ga dus ook maar eens voor op maat gemaakte oordoppen, waarbij Pluggerz me het meeste aanspreekt. Als ik het goed begrijp krijg je een voucher toegestuurd van Pluggerz waarmee je naar bijv. Beter Horen kunt gaan om ze daar op te laten meten?

Welke demping en materiaal zouden jullie adviseren? Ik sta bijna altijd wel vrij ver naar voren en ook ik zweet vrij snel.
 

Pommer

Gouden Tip
21 sep 2023
282
341
Even een FYI dat Beter Horen weer 25% korting heeft op Pluggerz op maat gemaakte oordoppen :)


Thanks, gelijk een afspraak ingepland. Tijdens je bezoek aan Beter Horen kun je dan voor Pluggerz kiezen of hoe werkt dat precies?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken