Wat betreft die andere namen, heb ik even laten bezinken, maar los van het feit dat er misschien wat minder grote namen touren, zie ik een zekere strategie in de programmatie op deze manier. 2018 had best veel alternatieve bands, vooral in de top van de affiche, nu merk je dat het een héél pak commerciëler is. We zijn de laatste jaren best verwend geweest als het op mooie headliners en mooie affiches aankomt, op Werchter, maar evenzeer op bv. Graspop. Er komt als organisatie een moment waarop je merkt dat je voor het doelpubliek dat je de afgelopen jaren aansprak, opeens niet de grote knallers kan krijgen, of weer moet teruggrijpen op bands die er nog maar recent stonden. Dan ga je volgens mij als festival beter een jaar zwaar commercieel gaan programmeren, zonder dat het plat is (Pink en M&S zijn commerciële bands, maar platte muziek kan je het nu ook niet noemen). Zo behoud je toch een groot deel van je vast publiek, die zoiets hebben van “ach, is wel eens leuk om te zien”, terwijl je wel een heel andere doelgroep ook bereikt. Ik ben ervan overtuigd dat Pink een heel grote fanbase heeft en ik denk dat ze in Werchter heel goed weten welke andere bands ze moeten boeken om die doelgroep naar Werchter te halen.
Ik persoonlijk haak af bij zo’n line-up (nogal voorbarig, I know, maar het zou me niet verbazen als er algemeen een pak commerciëler wordt geprogrammeerd dit jaar), maar er zijn meer dan voldoende mensen die er gewoon opnieuw bij zijn met zo’n namen. En je trekt een nieuw publiek aan. Iets wat Werchter nodig heeft naar de volgende jaren toe. En dat is misschien als festival beter zo, dan dat ze opnieuw een line-up samenstellen met pakweg Muse, Foo Fighters, Rammstein, …