Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.712
1.245
Indien Black Eyed Peas als volgende worden bekendgemaakt kan ik officieel meegeven dat ik dit jaar weiger een voet op de Werchter weide te zetten …

Ik hoop zo hard dat dit gebeurd en dat de volgende announcements dan Tool, Daft Punk en Led Zeppelin ofzo zijn :D
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.011
6.406
Dus, even stand van zaken jongens..:
P!NK - Coldplay? Iets anders?
Florence + The Machine - The Cure
Mumford & Sons - Kendrick Lamar
Tool - Muse

Black Eyed Peas zijn al enkele jaren niet meer relevant, het feit dat ze Vorst nog niet vol krijgen, zegt genoeg.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik hoop echt dat Tool een privé show gaat doen en niet op een festival staat. Pukkelpop 2007 was super, maar Brabanthal 2006 was subliem. Er zit toch wel een verschil in de beleving en Tool heeft echt een compactere ruimte nodig. The Barn kan, maar ik weet niet zeker of ze er mee weg komen om Tool niet op de mainstage te zetten. Maar na Puscifer in 2017, A perfect circle in 2018, lijkt Tool in 2019 wel niet geheel onlogisch. Ik ben er sowieso bij, waar ze ook staan, maar hoop toch op een indoor concert.

Wat betreft die andere namen, heb ik even laten bezinken, maar los van het feit dat er misschien wat minder grote namen touren, zie ik een zekere strategie in de programmatie op deze manier. 2018 had best veel alternatieve bands, vooral in de top van de affiche, nu merk je dat het een héél pak commerciëler is. We zijn de laatste jaren best verwend geweest als het op mooie headliners en mooie affiches aankomt, op Werchter, maar evenzeer op bv. Graspop. Er komt als organisatie een moment waarop je merkt dat je voor het doelpubliek dat je de afgelopen jaren aansprak, opeens niet de grote knallers kan krijgen, of weer moet teruggrijpen op bands die er nog maar recent stonden. Dan ga je volgens mij als festival beter een jaar zwaar commercieel gaan programmeren, zonder dat het plat is (Pink en M&S zijn commerciële bands, maar platte muziek kan je het nu ook niet noemen). Zo behoud je toch een groot deel van je vast publiek, die zoiets hebben van "ach, is wel eens leuk om te zien", terwijl je wel een heel andere doelgroep ook bereikt. Ik ben ervan overtuigd dat Pink een heel grote fanbase heeft en ik denk dat ze in Werchter heel goed weten welke andere bands ze moeten boeken om die doelgroep naar Werchter te halen.

Ik persoonlijk haak af bij zo'n line-up (nogal voorbarig, I know, maar het zou me niet verbazen als er algemeen een pak commerciëler wordt geprogrammeerd dit jaar), maar er zijn meer dan voldoende mensen die er gewoon opnieuw bij zijn met zo'n namen. En je trekt een nieuw publiek aan. Iets wat Werchter nodig heeft naar de volgende jaren toe. En dat is misschien als festival beter zo, dan dat ze opnieuw een line-up samenstellen met pakweg Muse, Foo Fighters, Rammstein, ...
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.665
3.392
Jammer voor de echte metalfans zou dat verloop zijn. Ik vermoed dat Graspop dan de rockdingen die Rock Werchter links laat liggen naar zich toetrekt, waardoor de wat donkere metal geen plek meer heeft.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.463
11.441
Jammer voor de echte metalfans zou dat verloop zijn. Ik vermoed dat Graspop dan de rockdingen die Rock Werchter links laat liggen naar zich toetrekt, waardoor de wat donkere metal geen plek meer heeft.

Dat kan nog steeds prima op GMM toch? Vorig jaar was A Perfect Circle daar nog afsluiter van het festival. Of bedoel je RW met deze opmerking? Dan ben ik bang dat je gelijk hebt..
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
304
172
Ik zou het best wel stoer vinden om op dinsdag Pink aan te kondigen, en op vrijdag vervolgens alle mensen die daar kritiek op hadden de mond te snoeren door Tool aan te kondigen :)

Van mij mag het wel, tot nu toe ben ik niet echt enthousiast over de namen. The Cure vind ik wel een toffe naam. Mumford & Sons zou ik leuk vinden als namiddagband, maar voelt voor mij niet aan als headliner. En Pink is helemaal m'n ding niet.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.712
1.245
Alé dan als ze Tool, Tame Impala en Weezer op de dag van The Cure zetten zou het wel ineens een droom dag zijn.

Al lijkt het me onmogelijk om geen clash te hebben tussen The Cure, Tool, en Tame Impala. Of zelfs 1 van de 3 te moeten missen wegens niet meer in de Barn te geraken.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Jammer voor de echte metalfans zou dat verloop zijn. Ik vermoed dat Graspop dan de rockdingen die Rock Werchter links laat liggen naar zich toetrekt, waardoor de wat donkere metal geen plek meer heeft.
Ik denk dat, als Werchter al enkele 'zwaardere namen' links laat liggen, het er echt maar een handvol zullen zijn die echt in aanmerking komen voor Graspop. Dat zullen dan ook eerder namen zijn die op een Main Stage komen, wat heel weinig invloed heeft op wat in tenten als de Dome of Marquee wordt geprogrammeerd. Dus da's een beetje doom-denken :')
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Zou 'damn' ook niet met Tool te maken kunnen hebben? Uit Rosetta Stoned: God damn. Shit the bed! Of is dat te vergezocht? We zullen het morgenvroeg zien. Ik zet mijn spreekwoordelijke geld vooralsnog in op Tool.
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
304
172
Zou ‘damn’ ook niet met Tool te maken kunnen hebben? Uit Rosetta Stoned: God damn. Shit the bed! Of is dat te vergezocht? We zullen het morgenvroeg zien. Ik zet mijn spreekwoordelijke geld vooralsnog in op Tool.

Dan kan het even goed op 'Damn my eyes' uit Jambi slaan. En de 'Louder' kan dan slaan op het feit dat we een luidere band moeten zoeken dan Kendrick Lamar. Tool dus.

Bon, het lijkt me vergezocht, maar het kan :)

Morgen Muse zou ik ook blij mee zijn, lang geleden dat ik ze gezien heb!
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.712
1.245
De helft van de bands hebben wel ergens een songtekst met iets 'damn' achtig in, dus lijkt me inderdaad ver gezocht.

De louder tip is van iemand die zijn eerste post maakte, dus nog niet echt heel betrouwbaar.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.535
6.459
Ik hoop echt dat Tool een privé show gaat doen en niet op een festival staat. Pukkelpop 2007 was super, maar Brabanthal 2006 was subliem. Er zit toch wel een verschil in de beleving en Tool heeft echt een compactere ruimte nodig. The Barn kan, maar ik weet niet zeker of ze er mee weg komen om Tool niet op de mainstage te zetten. Maar na Puscifer in 2017, A perfect circle in 2018, lijkt Tool in 2019 wel niet geheel onlogisch. Ik ben er sowieso bij, waar ze ook staan, maar hoop toch op een indoor concert.

Precies dit ja. Ik ben blij dat ze in Nederland dus waarschijnlijk Ziggo gaan staan, als ze dan in België een festival show erbij doen is dat alleen maar bonus. Maar ik wil wel echt de volle Tool ervaring beleven in een goede concertzaal. Ik ben als fan in ieder geval blij dat er weer shows in het verschiet lijken te zijn!

Wat betreft die andere namen, heb ik even laten bezinken, maar los van het feit dat er misschien wat minder grote namen touren, zie ik een zekere strategie in de programmatie op deze manier. 2018 had best veel alternatieve bands, vooral in de top van de affiche, nu merk je dat het een héél pak commerciëler is. We zijn de laatste jaren best verwend geweest als het op mooie headliners en mooie affiches aankomt, op Werchter, maar evenzeer op bv. Graspop. Er komt als organisatie een moment waarop je merkt dat je voor het doelpubliek dat je de afgelopen jaren aansprak, opeens niet de grote knallers kan krijgen, of weer moet teruggrijpen op bands die er nog maar recent stonden. Dan ga je volgens mij als festival beter een jaar zwaar commercieel gaan programmeren, zonder dat het plat is (Pink en M&S zijn commerciële bands, maar platte muziek kan je het nu ook niet noemen). Zo behoud je toch een groot deel van je vast publiek, die zoiets hebben van “ach, is wel eens leuk om te zien”, terwijl je wel een heel andere doelgroep ook bereikt. Ik ben ervan overtuigd dat Pink een heel grote fanbase heeft en ik denk dat ze in Werchter heel goed weten welke andere bands ze moeten boeken om die doelgroep naar Werchter te halen.

Ik persoonlijk haak af bij zo’n line-up (nogal voorbarig, I know, maar het zou me niet verbazen als er algemeen een pak commerciëler wordt geprogrammeerd dit jaar), maar er zijn meer dan voldoende mensen die er gewoon opnieuw bij zijn met zo’n namen. En je trekt een nieuw publiek aan. Iets wat Werchter nodig heeft naar de volgende jaren toe. En dat is misschien als festival beter zo, dan dat ze opnieuw een line-up samenstellen met pakweg Muse, Foo Fighters, Rammstein, …

Wel een goede analyse denk ik, we wisten dit jaar sowieso al dat het moeilijk ging worden dit niveau van line-up nog een jaar vast te houden. Ik hoop gewoon op genoeg alternatieve namen om de grote publiekstrekkers heen, als tijdens M&S bijvoorbeeld Tool de Barn af staat te breken hoor je mij verder nergens over klagen...
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.457
6.882
Tool zou geweldig zijn. Na m&s de main afsluiten of the barn afsluiten hoop ik.
 

Oh Well

Randprogramma
7 feb 2014
172
114
Oh Well wrote:
Indien Black Eyed Peas als volgende worden bekendgemaakt kan ik officieel meegeven dat ik dit jaar weiger een voet op de Werchter weide te zetten …

Ik hoop zo hard dat dit gebeurd en dat de volgende announcements dan Tool, Daft Punk en Led Zeppelin ofzo zijn
1f600.svg

Tool & Daft Punk ?
In dat geval koop ik mezelf een roze t-shirt van pink & een pet van BEP om er een heel weekend in rond te lopen
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.531
1.726
visdave34 wrote:

eloelo wrote:
Tool op Werchter.


Heb je een bron of is dit een vermoeden?

Op Graz bevestigen meerdere personen dit. Meestal geen BS.
Volgens mij zag die latere bevestiging op het Ziggodome concert. Voor zover ik weet heeft de persoon die hintte naar Werchter geen connecties of een geschiedenis qua dit soort dingen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken