Graspop Metal Meeting 2025

Rise Against
BFMV
Shinedown
-
Volbeat
Prodigy

I think that’s about it.

A Day To Remember announced a solo date, so we wrote them off.
Hm, dat is best een mager lijstje eigenlijk..
Ik zie die eerste drie persoonlijk toch niet echt als groot genoeg om als headliner geplaatst te worden, maar we zullen zien.
The Prodigy heb ik ook zo mijn twijfels over, heb toch het gevoel dat dat een gepasseerd station is, en dat die deal gewoon afgeketst is o.i.d.
Ik blijf vooralsnog dan ook nog steeds, hoe 'onwaarschijnlijk' ook, bij Volbeat.

Gelijk even het nieuwe nummer geluisterd. Shit ik vond Volbeat meestal best wel saai maar dit heeft een lekker Metallica riffje dat je toch wel blijft pakken!

Nu de mogelijke (realistische) headliners één voor één afvallen, blijven we over met een kort lijstje:

- Prodigy
- BFMV
- Shinedown
- Rise Against
- Electric Callboy

De eerste twee lijken onwaarschijnlijk, geen reden om te wachten op de aankondiging en BFMV lijkt eerder een zaterdag sub dan een vrijdag headliner te zijn. Shinedown en Rise Against zijn niet de allergrootste namen, vind het zelf geen headliner materiaal maar dat is subjectief en zou best een keer kunnen (zie In Flames 2017). Met een sterke South HL als Slipknot zouden ze dit samen met FiR als co-HL kunnen doen.

Tenslotte Electric Callboy. Zou daarmee herhaling zijn maar niet als headliner. Denk wel dat ze inmiddels groot genoeg zijn om een (North) HL spot in te nemen. Past ook in het schema, al zou dat 4 dagen op rij betekenen. Voordeel is wel dat Dessel heel mooi op de route ligt in hun tourschema.

Dus ik gok op Shinedown, Rise Against of Electric Callboy.

Nu de mogelijke (realistische) headliners één voor één afvallen, blijven we over met een kort lijstje:

- Prodigy
- BFMV
- Shinedown
- Rise Against
- Electric Callboy

De eerste twee lijken onwaarschijnlijk, geen reden om te wachten op de aankondiging en BFMV lijkt eerder een zaterdag sub dan een vrijdag headliner te zijn. Shinedown en Rise Against zijn niet de allergrootste namen, vind het zelf geen headliner materiaal maar dat is subjectief en zou best een keer kunnen (zie In Flames 2017). Met een sterke South HL als Slipknot zouden ze dit samen met FiR als co-HL kunnen doen.

Tenslotte Electric Callboy. Zou daarmee herhaling zijn maar niet als headliner. Denk wel dat ze inmiddels groot genoeg zijn om een (North) HL spot in te nemen. Past ook in het schema, al zou dat 4 dagen op rij betekenen. Voordeel is wel dat Dessel heel mooi op de route ligt in hun tourschema.

Ik weet niet of dat BFMV sterk genoeg is om echt als hoofd, hoofd af te sluiten.
Al was hun show in Antwerpen geweldig, heeft het voor mij net niet die "top"-waarde, maar is het voor mij ook meer uit nostalgie.

Maar zoals je zelf aanhaalt is dat ook het geval voor in flames in '17 geweest. Een headline spot "ver" na hun hoogte punt.

Pas op ik vind rise against best vermakelijk, ooit op groezrock gezien als afsluiter in '13 en in '23 als afsluiter dacht ik van jera, en die mannen kunnen zeker beestig afsluiten en was eigenlijk verbaasd dat deze op zowel graspop als werchter steeds zo relatief laag stonden. Maar die zijn de afgelopen jaren, ook met hun mindere albums in mijn ogen hun momentum kwijt.

En in '22 hadden we bv. sabaton, in mijn ogen nog steeds een zeer vermakelijke act maar ook niet noodzakelijk een hoge "toper".

Ik vraag me ook af in hoeverre de rang "orde" gekend is op zaterdag. Tuurlijk hebben we die twee doorschrapte namen, maar daar komen ook nog steeds 3 acts op de mainstage uit.

Ik denk dat ik er niet veel zal naast zitten als ik zeg dat de eerste 4 vrij zeker ergens op die poster gaan staan.

Ik durf ook nog te wedden op misschien een extra pendulum (live) aangezien ze die periode met the prodigy touren + de week erna op jera staan. (oké weer herhaling en een vreemde eend, maar die sfeer in de marquee vorig jaar was intens.

Edit: En Power Trip ontbreken we momenteel ook nog!

Misschien ben ik dan even advocaat van de duivel, nu we net pagina 666 achter de rug hebben. Eerder moest al een band als Machine Head uit de hoed getoverd worden en elk jaar komt er wel iets uit de Sabaton/Iron Maiden/Judas Priest/Slipknot carrousel. Zou Graspop zich niet headliner problemen besparen als het gewoon een 3-daags festival zou worden?

Misschien ben ik dan even advocaat van de duivel, nu we net pagina 666 achter de rug hebben. Eerder moest al een band als Machine Head uit de hoed getoverd worden en elk jaar komt er wel iets uit de Sabaton/Iron Maiden/Judas Priest/Slipknot carrousel. Zou Graspop zich niet headliner problemen besparen als het gewoon een 3-daags festival zou worden?
Is hier volgens mij al een (paar) keer aan bod gekomen.
Het zou qua headliners misschien wel helpen, maar kostenefficiënt is het niet. Daarnaast heb je wel veel tourende bands voor de undercard. Dus de bands zijn er wel hoor, enkel die grote vissen is blijkbaar wat lastiger (of bands die nog net geen grote vis zijn).

• Leuk
Waarderingen: kobloodflames

- Prodigy
- BFMV
- Shinedown
- Rise Against
- Electric Callboy

Een reden om bands zoals Prodigy en BFMV niet eerder aan te kondigen kan te maken hebben met het willen spreiden van aankondigingen en de "hype" te verdelen voor ticket sales.

To be honest for us people who come from foreign countries it makes much more sense if it is a four days fest. And at the bottom line headliners are two of the pack for each day. I plan to see at least ten bands per day so for a total of 40 bands to the minimum, two or three bands in repeat is a minor issue (enen if they are among the "big" names). We have huge fun for 4+1 days and that justifies perfectly the cost of our trip.

Ligt het trouwens aan mij of is de donderdag echt "te goed"? Ik wil op elke stage wel 2-4 bands zien en net allemaal de hogere, SHIT! Terwijl ik op de andere dagen meer constant van stage moet switchen om te gaan kijken wat ik wil.

• Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit

Er is alvast nog nooit een hl zo vaak op herhaling gekomen als deze stelling.

Users who are viewing this thread