Nu de mogelijke (realistische) headliners één voor één afvallen, blijven we over met een kort lijstje:
- Prodigy
- BFMV
- Shinedown
- Rise Against
- Electric Callboy
De eerste twee lijken onwaarschijnlijk, geen reden om te wachten op de aankondiging en BFMV lijkt eerder een zaterdag sub dan een vrijdag headliner te zijn. Shinedown en Rise Against zijn niet de allergrootste namen, vind het zelf geen headliner materiaal maar dat is subjectief en zou best een keer kunnen (zie In Flames 2017). Met een sterke South HL als Slipknot zouden ze dit samen met FiR als co-HL kunnen doen.
Tenslotte Electric Callboy. Zou daarmee herhaling zijn maar niet als headliner. Denk wel dat ze inmiddels groot genoeg zijn om een (North) HL spot in te nemen. Past ook in het schema, al zou dat 4 dagen op rij betekenen. Voordeel is wel dat Dessel heel mooi op de route ligt in hun tourschema.
Dus ik gok op Shinedown, Rise Against of Electric Callboy.
Ik weet niet of dat BFMV sterk genoeg is om echt als hoofd, hoofd af te sluiten.
Al was hun show in Antwerpen geweldig, heeft het voor mij net niet die "top"-waarde, maar is het voor mij ook meer uit nostalgie.
Maar zoals je zelf aanhaalt is dat ook het geval voor in flames in '17 geweest. Een headline spot "ver" na hun hoogte punt.
Pas op ik vind rise against best vermakelijk, ooit op groezrock gezien als afsluiter in '13 en in '23 als afsluiter dacht ik van jera, en die mannen kunnen zeker beestig afsluiten en was eigenlijk verbaasd dat deze op zowel graspop als werchter steeds zo relatief laag stonden. Maar die zijn de afgelopen jaren, ook met hun mindere albums in mijn ogen hun momentum kwijt.
En in '22 hadden we bv. sabaton, in mijn ogen nog steeds een zeer vermakelijke act maar ook niet noodzakelijk een hoge "toper".
Ik vraag me ook af in hoeverre de rang "orde" gekend is op zaterdag. Tuurlijk hebben we die twee doorschrapte namen, maar daar komen ook nog steeds 3 acts op de mainstage uit.
Ik denk dat ik er niet veel zal naast zitten als ik zeg dat de eerste 4 vrij zeker ergens op die poster gaan staan.
Ik durf ook nog te wedden op misschien een extra pendulum (live) aangezien ze die periode met the prodigy touren + de week erna op jera staan. (oké weer herhaling en een vreemde eend, maar die sfeer in de marquee vorig jaar was intens.
Edit: En Power Trip ontbreken we momenteel ook nog!