Pinkpop 2016

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.474
716
Op The War On Drugs hoef je niet te hopen, de 'Lost In The Dream' tour eindigt deze herfst, hebben ook al zowat elk (middel)groot Europees festival aangedaan met deze plaat.

Idem voor Royal Blood eigenlijk, hebben zowel in 2014 als 2015 heel de zomer Europa rondgetourd met dezelfde plaat. Lijkt me eerder een zomer overslaan, eventueel nieuwe nummers debuteren aan het eind van de zomer (Lowlands/Pukkelpop 2016).
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.535
835
Wolfmother komt ook met een nieuwe plaat. Jubilem + nieuwe plaat is een grote kanshebber.
Lianne La Havas is ook een kanshebber met haar nieuwe plaat en lovende recensies van haar optredens op Lowlands en Pukkelpop. Gaat zalen doen in het najaar dus kan zich daarna klaarmaken voor het festivalwerk.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Sam Smith en Royal Blood zal mooi zijn, afsluiten 3fm of sub.

Die mogen toch wel een zomertje overslaan of niet? Zie ze beide niet zonder nieuw werk hun tour doortrekken. Heeel misschien dat Royal Blood gezellig wat shows met de Foo's doen maar toch...


Black Keys zal leuk zijn na de afzegging van een deel van de tour dit jaar.

De opvolger van Turn Blue laat zeker nog wel een jaartje op zich wachten. Dan is bezig met een nieuw project 'The Arcs' en heeft al een aantal songs uit. Misschien tourt hij daar wel mee maar dan is het meer een DTRH naam/.


Moke nieuw album, eerst klein clubtourtje dan zijn ze daarna (weer) klaar voor de festivals.

Paar jaar terug met een album ook geen spot verdient op Pinkpop zal dus nu ook wel niet gebeuren, aangezien ze stage 4 zelfs vaak vullen met wat internationale acts ipv een bandje als Moke.

Zal zelf ook wat acts noemen.
Macklemore?? Ideale sub of 3fm afsluiter.
James Bay zie ik ook zeker mainstage staan als hij tourt.
Ook lijkt me Mumford & Sons een ideale maar matige Headliner.
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.692
675
Grappig dat we alweer bezig zijn met speculeren.

Even over Pearl Jam.. ik verwacht en hoop net als vorige tour eerst wat stadionconcerten eind 2016 (wanneer het album gereed is) en dan in de zomer van 2017 de festivals.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.584
6.779
EddieVerder wrote:
Grappig dat we alweer bezig zijn met speculeren.


Er wordt ook al volop onderhandeld. Het ene festival wil niet onder doen voor het andere. Het contracteren begint steeds vroeger.

Dit is dus ook het gevolg van de festivaloorlog onder de boekers, voor de concurrentie erbij zitten... Als de boekers niet uitkijken dan PLOPT er een festivalbubbel...
Een artikel dit jaar hier over:

Topacts popfestivals worden onbetaalbaar

8 miljoen euro geeft Pinkpop, dat vandaag begint, dit jaar uit aan zijn artiesten. Een record dat slechts 1 jaar zal staan. Op de popfestivalmarkt woedt een bikkelharde strijd om de grote publiekstrekkers. Wie hun miljoenengages niet betaalt, loopt bands als Metallica of Muse mis.

Artiestenboeker Rob Trommelen wilde dit jaar Metallica graag op festival Fortarock in Nijmegen. Hij deed naar eigen zeggen 'een mooi bod' op de hardrockband. Hoe hoog, zegt hij niet. Maar wie weet dat Metallica vorig jaar voor op z'n minst 1,5 miljoen euro op Pinkpop speelde, kan het schatten. Trommelen kreeg een korte, maar duidelijke boodschap terug. ,,We komen niet. In Duitsland betalen ze het dubbele.''

Vooral Amerikaanse bands zien Europa als melkkoe, bromt Trommelen, die ook de programma's van Pinkpop en Bospop samenstelt. ,,Ik snap Metallica wel. Nee zeggen tegen zo'n aanbod is natuurlijk lastig.'' Over de concurrent die 'zwaaide met de geldzak' zegt hij: ,,Dat gedrag verziekt de markt.''

Vraag en aanbod
Maar, zegt hij er meteen bij, het komt wel steeds vaker voor. Steeds meer evenementen azen op de headliners uit de A-categorie van de festivalrock. En omdat die divisie - met daarin behalve Metallica onder meer ook Foo Fighters, Kings of Leon, Bruce Springsteen, Stromae en Muse - al jaren bestaat uit dezelfde namen, stijgen de prijzen. Een kwestie van vraag en aanbod.

Pinkpop-directeur Jan Smeets had voor zijn festival in 2005 aan een artiestenbudget van 1 miljoen euro genoeg. 10 jaar later is dat 8 keer zo hoog. En dat zal nog verder stijgen, verwacht Trommelen. ,,Artiesten die 5 jaar geleden bedrag x vroegen, verlangen tegenwoordig het dubbele. En die ontwikkeling is nog niet ten einde.''

Was Bruce Springsteen in 2009 een noviteit toen hij als eerste Pinkpop-act meer dan een miljoen euro kreeg, de Rolling Stones verdubbelden die gage vorig jaar ruimschoots. Jan Smeets (70): ,,Ik zal de eerste band die 5 miljoen euro vraagt voor 1,5 uur optreden vermoedelijk nog meemaken.''
De vraag of je die honorariums wel moet betalen, is overbodig, concluderen beiden. Smeets: ,,Het is een onverbiddelijke ratrace. Als je niet betaalt, doet iemand anders het wel.'' Trommelen: ,,Wie niet meegaat, is geen groot festival meer. Punt.'' Smeets: ,,In 2005 was ik eigenwijzer en wilde ik niet betalen voor dure headliners. Het werd één van grootste publieksdips in de Pinkpop-geschiedenis. Zoiets kan misschien twee keer achter elkaar, maar dan is de rek eruit.''

Oost-Europa
De concurrentie op de festivalmarkt is namelijk moordend. Festivals als Lowlands, Down the Rabbit Hole, Best Kept Secret en Concert at Sea bieden weliswaar geen stadionartiesten, ze trekken wel publiek weg uit Landgraaf. In het buitenland zijn festivals die ook bands uit de A-categorie programmeren sterk in opkomst. In Duitsland werden dit jaar drie nieuwe massafestivals geïntroduceerd, maar ook in Oost-Europa groeit de markt. Zelfs de Verenigde Staten, waar zomerfestivals een vrij onbekend fenomeen waren, trekken nu aan de artiesten. Smeets: ,,Het festival Bonnaroo snoepte ons een paar jaar terug Paul McCartney af. Dit keer gebeurde hetzelfde met Royal Blood.''

Komend weekend is Smeets al op 2 van de 3 dagen uitverkocht met zo'n 70.000 bezoekers. Zijn zij de financiers van het miljoenenbal op de concertpodia? Lesley Grieten, directeur van festival Concert at Sea, denkt van wel: ,,Op de festivals waar de fans voor de headliners en minder voor
de sfeer komen, zullen de ticket­prijzen meegroeien met de gages.''

Magische grens
Op Pinkpop, waar Jan Smeets jarenlang poogde een status quo aan de ticketkassa te handhaven, betalen bezoekers in vergelijking met 2013 15 euro meer voor een dagkaart. Die kost nu 95 euro. ,,Ik hoop dat de magische grens van 100 euro buiten bereik blijft, maar durf het niet te garanderen. Ik vind dit soort prijzen verschrikkelijk, maar het publiek is het niet met me eens.''
Trommelen is daar minder zeker van. ,,De kaartprijzen zitten zo goed als aan het plafond en de capaciteit van Pinkpop zit aan het maximum. Er moet afkoeling komen, anders raakt de markt compleet oververhit.''
http://www.ad.nl/ad/nl/5602/Muziek/article/detail/4071988/2015/06/12/Topacts-popfestivals-worden-onbetaalbaar.dhtml
Ook dit ouder artikel is lang maar ook het lezen waard:
http://newsmonkey.be/article/44507
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.584
6.779
En waarom is Coldplay geen gerucht meer?
Blijkbaar gaan ze een stadion tour doen in 2016.
Daarbij, zijn ze een moeilijke onderhandelaar en een dure act. Na het Foo Fighters akkefietje dit jaar en met de (vermoedelijke) komst in 2016, zijn zei de 3de headliner.
Daarmee waren de 3 headliners voor volgend jaar, mits geen rare dingen gebeuren, al zo goed als vastgelegd.
Waardoor alle acts die imo moeilijk in onderhandeling zijn direct als afvaller bestempeld kunnen worden, dit zijn dus U2 en Coldplay onder andere...
Acts die het konden presteren om last minute akkoord te geven op komst vallen meteen af, werkwijze Metallica zeg maar.

Vandaar imo Coldplay geen gerucht meer.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.535
835
Ik ga denk ik toch voor een constructie met FooFighters, Pearl Jam en Editors. Twee dikke dure headliners en Editors dan als een wat kleinere headliner (als je van klein kan spreken). Ik heb het gevoel dat ze dat elk jaar zo'n constructie hebben. Dit jaar was Robbie Williams een alternatieve headliner, dat jaar daarvoor kwam AM net om de hoek kijken als headliner na hun succes album. Kings of Leon ook een paar jaar geleden.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.535
835
Ik ga denk ik toch voor een constructie met FooFighters, Pearl Jam en Editors. Twee dikke dure headliners en Editors dan als een wat kleinere headliner (als je van klein kan spreken). Ik heb het gevoel dat ze dat elk jaar zo'n constructie hebben. Dit jaar was Robbie Williams een alternatieve headliner, dat jaar daarvoor kwam AM net om de hoek kijken als headliner na hun succes album. Kings of Leon ook een paar jaar geleden.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.584
6.779
Maar Coldplay doet dit najaar toch ook al een festival in Amerika?
En het klopt dat met de Foo Fighters ze de 3e headliner te pakken hadden, maar de andere 2 waren dus al erg vroeg bekend.. Wie kunnen dat dan zijn?
Ik denk dat we Coldplay nog niet af moeten schrijven. Vergeet niet dat Coldplay (in tegenstelling tot Foo Fighters en Pearl Jam) enorm populair is bij het 3FM-publiek.

Ik denk dat zoiets ook nog altijd tot de opties hoort:
– Coldplay – Editors (+sterke sub) – Foo Fighters
– Coldplay – Pearl Jam – Foo Fighters (geld van de Foo’s hebben ze vorig jaar bespaard)

Discussiepunt:
Kan Pinkpop een alternatievere headliner zoals The XX, Radiohead, Arcade Fire o.i.d. nog plaatsen op de mainstage? Of zijn dit meer Lowlands-namen waar alternatievere acts wél een hoge spot krijgen (BKS is namelijk te klein voor deze namen, nietwaar)?

En als je zulke acts niet als headliner durft te presenteren kun je ook nog een band als The Editors ‘headliner’ maken van 20:40-22:10 & 22:45-00:00 een act als The XX de ‘afsluiter’ zoals RW nu ook al doet.
Coldplay staat idd op Global Citizen Festival over een paar weken.
Maar de stadion tour 2016 komt oa uit dit bericht:
http://www.billboard.com/articles/news/6480012/coldplay-2016-stadium-farewell-tour-chris-martin-plans
Dan kan Coldplay wel heel populair zijn, maar geen festivals dus in 2016. We zullen zien, af en toe gebeuren er rare dingen, maar ik reken er niet op...
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.525
4.854
Global citizen festival is natuurlijk wel een apart geval. Een optreden hier staat los van een eventuele festivaltour. Als het een afscheidstour wordt voor Coldplay, dan verwacht ik dat ze gaan voor een stadiontour. Dat levert nl meer op en geeft je als band meer mogelijkheden. Daarbij wil je op je afscheidstour ook vooral voor je eigen publiek spelen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.474
716
Thomas wrote:
Maar Coldplay doet dit najaar toch ook al een festival in Amerika?
En het klopt dat met de Foo Fighters ze de 3e headliner te pakken hadden, maar de andere 2 waren dus al erg vroeg bekend.. Wie kunnen dat dan zijn?
Ik denk dat we Coldplay nog niet af moeten schrijven. Vergeet niet dat Coldplay (in tegenstelling tot Foo Fighters en Pearl Jam) enorm populair is bij het 3FM-publiek.

Ik denk dat zoiets ook nog altijd tot de opties hoort:
– Coldplay – Editors (+sterke sub) – Foo Fighters
– Coldplay – Pearl Jam – Foo Fighters (geld van de Foo’s hebben ze vorig jaar bespaard)

Discussiepunt:
Kan Pinkpop een alternatievere headliner zoals The XX, Radiohead, Arcade Fire o.i.d. nog plaatsen op de mainstage? Of zijn dit meer Lowlands-namen waar alternatievere acts wél een hoge spot krijgen (BKS is namelijk te klein voor deze namen, nietwaar)?

En als je zulke acts niet als headliner durft te presenteren kun je ook nog een band als The Editors ‘headliner’ maken van 20:40-22:10 & 22:45-00:00 een act als The XX de ‘afsluiter’ zoals RW nu ook al doet.


Coldplay staat idd op Global Citizen Festival over een paar weken.
Maar de stadion tour 2016 komt oa uit dit bericht:
http://www.billboard.com/articles/news/6480012/coldplay-2016-stadium-farewell-tour-chris-martin-plans
Dan kan Coldplay wel heel populair zijn, maar geen festivals dus in 2016. We zullen zien, af en toe gebeuren er rare dingen, maar ik reken er niet op…

Het artikel komt wel uit een Amerikaanse bron, waar stadiontours meer vanzelfsprekend zijn dan festivalshows.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik ga denk ik toch voor een constructie met FooFighters, Pearl Jam en Editors. Twee dikke dure headliners en Editors dan als een wat kleinere headliner (als je van klein kan spreken). Ik heb het gevoel dat ze dat elk jaar zo’n constructie hebben. Dit jaar was Robbie Williams een alternatieve headliner, dat jaar daarvoor kwam AM net om de hoek kijken als headliner na hun succes album. Kings of Leon ook een paar jaar geleden.

Toch zou Pinkpop er beter aan doen om Editors te boeken als Sub of lekker volgend jaar laten headlinen als ze al de luxe hebben met 2 hele sterke headliners. Ze stonden er tenslotte 2 jaar terug nog.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.525
4.854
Editors stonden op Werchter al als headliner en als afsluiter. Waarom zouden ze dan op PP als sub komen?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.474
716
Editors stonden op Werchter al als headliner en als afsluiter. Waarom zouden ze dan op PP als sub komen?

Omdat ze in 2014 een dag niet konden uitverkopen in combinatie met onder andere Arctic Monkeys? Smeets sprak over 3 headliners die zeker zouden uitverkopen, dan denk ik niet meteen aan Editors.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.584
6.779
Paddy wrote:
Editors stonden op Werchter al als headliner en als afsluiter. Waarom zouden ze dan op PP als sub komen?


Omdat ze in 2014 een dag niet konden uitverkopen in combinatie met onder andere Arctic Monkeys? Smeets sprak over 3 headliners die zeker zouden uitverkopen, dan denk ik niet meteen aan Editors.
Daar zit wel wat in. Maar waren de concerten van Editors in Nederland niet razendsnel uitverkocht dit jaar. Waardoor het eigenlijk vreemder is, dus combi AM en Editors in 2014 weet een dag niet uit te verkopen, en losse concerten Editors in 2015 snel uitverkocht. Dan kan je denken dat ze in 2016 wel 30 duizend dagkaarten kunnen verkopen met nog een aantal mooie publiektrekkers die dag. Dus wie weet.
Misschien niet geheel vergelijkbaar zelfs Florence + The Machine. Is wel al zeker als 1 headliner op INmusic Festival kleine 1,5 week na Pinkpop. Maar, bij nader inzien zie ik persoonlijk Florence niet als headliner op Pinkpop, misschien wel 3FM-stage afsluiter of ander festival in Nederland??
The eleventh INmusic festival will be held from June 20th to June 22nd 2016 in Zagreb, Croatia at the well-known and beautiful location - the islands of lake Jarun.
We also know the first headliner of the eleventh INmusic Festival - Florence + The Machine!
 

Stoffer

Gouden Tip
13 dec 2013
422
8
Florence mag van mij elke spot bekleden op pinkpop zolang ze maar komt! De meest betoverende live artiest die ik ooit heb mogen zien! Wat een topwijf met een topband is dat hee! Werchter had vorig jaar nooit Faith No More moeten boeken (iig niet NA Florence!) veld liep toen aardig leeg naar andere stages! Nee Florence mag van mij met liefde de 3FM afsluiten of headlinen, durf te wedden dat iedereen sceptisch zal zijn als ze als headliner geboekt word maar zodra de show afgelopen is zal iedereen hetzelfde gevoel overhouden als ik

(voor de mensen die denken dat ik al fan was, ik kende voordat ik haar zag op werchter maar 1 of 2 nummers en werd compleet omver geblazen :p )
 

hetfield

Gouden Tip
21 jan 2014
474
0
Van mij mag Florence ook komen! Ook als headliner :)
Heb haar op Werchter gezien en thuis gelijk kaartjes voor Ziggo dome gekocht :D
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.535
835
Ahh joh. Faith No More was gewoon een goedmakertje voor het wegvallen van FooFighters en heeft veel fans van goede hardrock toch nog een leuke act opgeleverd. Ik heb bijvoorbeeld niet veel met de muziek van Florence, ondanks dat ze een hele strakke show neerzette. Dus ik was heel blij dat Faith No More er nog na kwam :)
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Maar buiten alle headliners. What about de dagacts? Mochten ze allemaal touren zie ik een James Bay, Years & Years, Royal Blood, TWOD, Hozier en Christine and the Queens (als voorbeelden) allemaal wel komen toch. Worden allen veel gedraaid op 3FM en lijken me prima in de lijn van vorig jaar te passen. Wanneer begint het raden van de line-up gebeuren weer? Kijk er nu al naar uit :p
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken