EddieVerder wrote:
Grappig dat we alweer bezig zijn met speculeren.
Er wordt ook al volop onderhandeld. Het ene festival wil niet onder doen voor het andere. Het contracteren begint steeds vroeger.
Dit is dus ook het gevolg van de festivaloorlog onder de boekers, voor de concurrentie erbij zitten... Als de boekers niet uitkijken dan PLOPT er een festivalbubbel...
Een artikel dit jaar hier over:
Topacts popfestivals worden onbetaalbaar
8 miljoen euro geeft Pinkpop, dat vandaag begint, dit jaar uit aan zijn artiesten. Een record dat slechts 1 jaar zal staan. Op de popfestivalmarkt woedt een bikkelharde strijd om de grote publiekstrekkers. Wie hun miljoenengages niet betaalt, loopt bands als Metallica of Muse mis.
Artiestenboeker
Rob Trommelen wilde dit jaar Metallica graag op festival Fortarock in Nijmegen. Hij deed naar eigen zeggen 'een mooi bod' op de hardrockband. Hoe hoog, zegt hij niet. Maar wie weet dat Metallica vorig jaar voor op z'n minst 1,5 miljoen euro op Pinkpop speelde, kan het schatten. Trommelen kreeg een korte, maar duidelijke boodschap terug. ,,We komen niet. In Duitsland betalen ze het dubbele.''
Vooral Amerikaanse bands zien Europa als melkkoe, bromt Trommelen, die ook de programma's van Pinkpop en Bospop samenstelt. ,,Ik snap Metallica wel. Nee zeggen tegen zo'n aanbod is natuurlijk lastig.'' Over de concurrent die 'zwaaide met de geldzak' zegt hij: ,,Dat gedrag verziekt de markt.''
Vraag en aanbod
Maar, zegt hij er meteen bij, het komt wel steeds vaker voor. Steeds meer evenementen azen op de headliners uit de A-categorie van de festivalrock. En omdat die divisie - met daarin behalve Metallica onder meer ook Foo Fighters, Kings of Leon, Bruce Springsteen, Stromae en Muse - al jaren bestaat uit dezelfde namen, stijgen de prijzen. Een kwestie van vraag en aanbod.
Pinkpop-directeur Jan Smeets had voor zijn festival in 2005 aan een artiestenbudget van 1 miljoen euro genoeg. 10 jaar later is dat 8 keer zo hoog. En dat zal nog verder stijgen, verwacht Trommelen. ,,Artiesten die 5 jaar geleden bedrag x vroegen, verlangen tegenwoordig het dubbele. En die ontwikkeling is nog niet ten einde.''
Was Bruce Springsteen in 2009 een noviteit toen hij als eerste Pinkpop-act meer dan een miljoen euro kreeg, de Rolling Stones verdubbelden die gage vorig jaar ruimschoots. Jan Smeets (70): ,,Ik zal de eerste band die 5 miljoen euro vraagt voor 1,5 uur optreden vermoedelijk nog meemaken.''
De vraag of je die honorariums wel moet betalen, is overbodig, concluderen beiden. Smeets: ,,Het is een onverbiddelijke ratrace. Als je niet betaalt, doet iemand anders het wel.'' Trommelen: ,,Wie niet meegaat, is geen groot festival meer. Punt.'' Smeets: ,,In 2005 was ik eigenwijzer en wilde ik niet betalen voor dure headliners. Het werd één van grootste publieksdips in de Pinkpop-geschiedenis. Zoiets kan misschien twee keer achter elkaar, maar dan is de rek eruit.''
Oost-Europa
De concurrentie op de festivalmarkt is namelijk moordend. Festivals als Lowlands, Down the Rabbit Hole, Best Kept Secret en Concert at Sea bieden weliswaar geen stadionartiesten, ze trekken wel publiek weg uit Landgraaf. In het buitenland zijn festivals die ook bands uit de A-categorie programmeren sterk in opkomst. In Duitsland werden dit jaar drie nieuwe massafestivals geïntroduceerd, maar ook in Oost-Europa groeit de markt. Zelfs de Verenigde Staten, waar zomerfestivals een vrij onbekend fenomeen waren, trekken nu aan de artiesten. Smeets: ,,Het festival Bonnaroo snoepte ons een paar jaar terug Paul McCartney af. Dit keer gebeurde hetzelfde met Royal Blood.''
Komend weekend is Smeets al op 2 van de 3 dagen uitverkocht met zo'n 70.000 bezoekers. Zijn zij de financiers van het miljoenenbal op de concertpodia? Lesley Grieten, directeur van festival Concert at Sea, denkt van wel: ,,Op de festivals waar de fans voor de headliners en minder voor
de sfeer komen, zullen de ticketprijzen meegroeien met de gages.''
Magische grens
Op Pinkpop, waar Jan Smeets jarenlang poogde een status quo aan de ticketkassa te handhaven, betalen bezoekers in vergelijking met 2013 15 euro meer voor een dagkaart. Die kost nu 95 euro. ,,Ik hoop dat de magische grens van 100 euro buiten bereik blijft, maar durf het niet te garanderen. Ik vind dit soort prijzen verschrikkelijk, maar het publiek is het niet met me eens.''
Trommelen is daar minder zeker van. ,,De kaartprijzen zitten zo goed als aan het plafond en de capaciteit van Pinkpop zit aan het maximum. Er moet afkoeling komen, anders raakt de markt compleet oververhit.''
http://www.ad.nl/ad/nl/5602/Muziek/article/detail/4071988/2015/06/12/Topacts-popfestivals-worden-onbetaalbaar.dhtml
Ook dit ouder artikel is lang maar ook het lezen waard:
http://newsmonkey.be/article/44507