Het is even filteren wat headliner opties voor Pinkpop kunnen zijn, er worden hier en daar al wat dingen genoemd??
Voornamelijk denk ik aan:
Foo Fighters, terugkeer naar o.a. Pinkpop, Werchter en Glasto, mogelijk toevoeging van enkele buitenlandse festivals? Meteen na de afzegging kwam de belofte dat de Foo Fighters volgend jaar alsnog naar Landgraaf komen. “Dan zijn er nog twee headliners over, maar daar ga ik geen mededelingen over doen. Ze zijn wel heel interessant”, zei Smeets.
Pearl Jam, geruchten stapelen zich op en er gaat zelfs toch al gewerkt worden aan een nieuw album. Maar voor Europa nog geen duidelijke tour aanwijzing. Vorige tour door verschuivingen Pinkpop misgelopen en denk dat RaR/RiP ze deze keer ook willen boeken. Uit de mond van Smeets via 1Limburg na PP15: “Ik hoor nu al acht jaar achter elkaar dat Pearl Jam komt, maar altijd was er iets. Ik wacht nu lijdzaam af, wetende dat Eddie Vedder steeds ouder wordt.”
Iron Maiden, nieuw album en tour komt in Europa eind mei tot begin augustus, FortaRock, losse show of Pinkpop past allemaal in die tourtijd. Ik geef o.a. Rock im Revier/Rockavaria en Download een grote kans, dan zelfde route als Muse dit jaar in feite?
Springsteen, naam gaat inmiddels ook in buurlanden rond, toch zie ik zo’n snelle terugkeer niet zitten hoe fantastisch ik Springsteen ook wel vind.
Van Halen, zouden wel eens Sonisphere of Download kunnen gaan doen, geruchten gaan. De VS-tour is al reeds van start gegaan, volgt Europa?
Bon Jovi, Bullet For My Valentine, Volbeat, Editors, Red Hot Chili Peppers en Snow Patrol, met nieuw album en met promotietour langs festivals is dat een optie?
Verdere tourgeruchten die misschien kunnen, Guns n Roses, Black Sabbath, Linkin Park of Kings of Leon, maar daar durf ik eerlijk gezegd niet een komst naar Pinkpop voor te voorspellen voor volgend jaar…
Tool, Coldplay en U2 lijken mij inmiddels niet meer een mogelijke optie.
We hebben volgend jaar geen last van Firefly VS, juni 16 – 19, 2016, maar wel Bonnaroo VS exact in hetzelfde Pinkpop weekend.
We moeten dus zeker zijn van een Europese tour met aanwezigheid in Europa voor 10 juni strekkend over 2 weekenden.
Rock am Ring / Rock im Park helpt hier enorm bij 3 – 5 juni een week eerder.
Ook een terugkeer van Rock im Revier en Rockavaria zal een goede hulp kunnen zijn als die weer extreem vroeg zitten.
Download en Isle of Wight in UK zijn weer met dezelfde dagen. NovaRock (Oostenrijk) en Greenfield (Zwitserland) zijn 9 – 11 juni, dag verschoven.
Ik zou zeggen, schiet maar los!
Roept u maar….