Metallica en Rammstein hebben een bredere bekendheid dan Iron Maiden. Worden ook nog wel eens op 3FM gedraaid. Iron Maiden heeft natuurlijk ook al eens op RW gestaan, dus waarom niet ook een keer op PP?
Persoonlijk vond ik de combinatie Iron Maiden en RW niet helemaal overtuigend. (En hetzelfde geldt voor iron Maiden & PP). Dan zie ik Iron Maiden liever op Fortarock of op een los concert.
Ja dat met die airplay is wel een punt.
Het is wel zo dat van bijvoorbeeld Rammstein meestal Sonne gedraaid word en van Metallica vaak Nothing Else Matters in de tot in den treuren uitgemolken the San Francisco Symphony Orchestra versie, misschien nog een handje vol verder maar dan houdt het qua 3FM wel op.
Met Maiden kennen de meeste wel Can I Play with Madness, als het om 3FM airplay gaat. Maar ik heb wel eens avondjes gehad dat ik sporadisch iets anders hoorde, 2 Minutes To Midnight volgens mij.
Groot publiek zal The Trooper, The Number of the Beast, Fear of the Dark ook wel kennen.
Wat meestal met dit soort artiesten is, is dat zodra bekend is dat ze een groot evenement aandoen als Pinkpop de airplay omhoog geschroefd zal worden.
Dat is meestal een positieve boost in media aandacht en airplay, kijk recent naar Springsteen, Stones of bijvoorbeeld dit jaar met AC/DC die ineens vaker werden gedraaid door de gig in Nederland.
Er is inmiddels genoeg over de band te vertellen, dan zal DWDD wel een uitgebreid item aan kunnen besteden bijvoorbeeld.
Ook docu's als Behind the Beast en Flight 666 kunnen op Nederlandse televisie vertoond worden rond de kerstdagen.
Dus daar zit ik niet zo over in met mijn verwachtingen voor Pinkpop, zelfde lijn als vorig jaar zal het affiche niet hebben dus er ligt nog veel open.
Smeets sprak over een uitverkochte editie als alle 3 door zouden gaan. Ik zie Maiden als een kanshebber voor uitverkochte dagkaarten, in combinatie met bijvoorbeeld Foo Fighters zullen de weekendkaarten ook wel hard gaan.
Dus ik heb zo mijn redenaties waarom ik ze als grote kanshebber zie.
We moeten ze niet zomaar noteren voor FortaRock, daar is ook al zeer veel anders mogelijk komend jaar.
Nog nooit op Pinkpop gestaan is wel één van de punten die ik daarbij inbreng, dit kan dus voor Pinkpop een originele boeking zijn en dus anders dan normaal.
Maar goed, voor dit jaar was ik overtuigd van de komst van AC/DC, maar ze gingen totaal geen festivals aandoen tot alle verwachting in.