bornlivedie wrote:
Aangezien er zeker nog een naam of 20 komt, is het sowieso nog iets te vroeg om de gehele line-up te beoordelen. Lijkt me ook handig het binnen het jaar met andere festivals te vergelijken en daar weten we nog niet alles van. Voor veel acts weet je het nooit, maar zijn ze gewoon niet beschikbaar voor BKS. TGTBATQ loop ik zelf ook niet heel erg voor warm, vond dat nieuwe album niet zo spannend.
Ticketprijs is wel een interessante. Denk dat dingen sowieso iets duurder zijn geworden. Plus inflatie en wat van dat btw verhaal. Vergeleken met DTRH mag je er misschien wel iets meer voor verwachten, ja. Wellicht komt er nog een interessante toevoeging op het terrein.
Het gesprek over de vertegenwoordiging van vrouwen houd ik zelf ook een beetje in leven natuurlijk, maar het komt zo af en toe ter sprake. Dan ga ik het liefste uit van de cijfers. Wellicht hadden Interpol en Chris andersom gekund, en ik weet niet of het vrouw zijn (bij haar lijkt het overigens meer androgyn) bijdraagt aan dat ze headlined. We zagen het zelf al aankomen en wat voor alternatieven noemden wij? Ging ook al om Beach House een kans geven.
Zoals wel eerder gezegd: afgelopen twee jaar zijn we erg verwend. Bon Iver en Kraftwerk zijn toch ook wel bijzondere en grote namen. Met Chris nemen ze een gokje. De muziek afstaat ook niet stil, dus wat er precies staat zal hoe dan ook veranderen, zeker voor BKS. Ik had zelf meer ‘moeite’ met RTJ als headliner…
Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar het lijkt nu alsof je suggereert dat er met een evenwichtige man/vrouw-verdeling recht wordt gedaan aan diversiteit. Dit is natuurlijk een hele beperkte kijk op diversiteit. Het is goed het programma eens te plotten in alle onderdelen van bijvoorbeeld de diversiteitscirkel.
Nu zou het een uitspraak van een kapitalistische evenementenorganisator kunnen zijn: ‘kijk eens, zowel mannen als vrouwen. Wij doen recht aan diversiteit’. En blijven groepen achterstelt en de manier waarop je nu over diversiteit praat verergerd dit probleem alleen maar. Wees s.v.p. onderdeel van de oplossing en niet het probleem.
Peace and love
Toch is het buiten een man/vrouw-verdeling wel erg lastig om goed recht te doen aan diversiteit. Vind maar eens een Afro-amerikaanse post-rock band, om maar iets te noemen. Muziek is historisch gegroeid als onderdeel van (sub)culturen, wat je als festival natuurlijk niet zo maar kunt doorprikken.
Daarnaast is naar mijn idee nog altijd de Engelse taal de grootste discriminerende factor in muziek. Vrijwel alle internationaal succesvolle muziek komt uit het VK of uit de VS. En veel muziek uit andere landen die in elk geval een poging doet om internationaal door te breken is tevens Engelstalig.
Zelf luister ik ook maar naar weinig bands die niet Engelstalig zingen. Uit mijn hoofd even. Vooral Japanse bands zingen vaak gewoon Japans (Boris, Fishmans, Boredoms, Bo Ningen, etc), en Duitsers ook (Faust, Einsturzende Neubauten, etc) en hier en daar nog wat anders (Tony Allen, Batushka meen ik, etc) maar het zijn over het algemeen kleine namen, én alsnog vrijwel allemaal onderdeel van de ontwikkelde wereld. Iets uit Zuid-Amerika, Azië of Afrika ga je überhaupt niet op YouTube of streamingdiensten vinden vermoed ik.
Maar dit punt zie ik eigenlijk weinig gemaakt worden, dus ik vraag me af of ik de enige ben die daar een vorm van discriminatie in ziet.