Best Kept Secret 2019 - Nieuws en geruchten

bornlivedie wrote:
Aangezien er zeker nog een naam of 20 komt, is het sowieso nog iets te vroeg om de gehele line-up te beoordelen. Lijkt me ook handig het binnen het jaar met andere festivals te vergelijken en daar weten we nog niet alles van. Voor veel acts weet je het nooit, maar zijn ze gewoon niet beschikbaar voor BKS. TGTBATQ loop ik zelf ook niet heel erg voor warm, vond dat nieuwe album niet zo spannend.

Ticketprijs is wel een interessante. Denk dat dingen sowieso iets duurder zijn geworden. Plus inflatie en wat van dat btw verhaal. Vergeleken met DTRH mag je er misschien wel iets meer voor verwachten, ja. Wellicht komt er nog een interessante toevoeging op het terrein.

Het gesprek over de vertegenwoordiging van vrouwen houd ik zelf ook een beetje in leven natuurlijk, maar het komt zo af en toe ter sprake. Dan ga ik het liefste uit van de cijfers. Wellicht hadden Interpol en Chris andersom gekund, en ik weet niet of het vrouw zijn (bij haar lijkt het overigens meer androgyn) bijdraagt aan dat ze headlined. We zagen het zelf al aankomen en wat voor alternatieven noemden wij? Ging ook al om Beach House een kans geven.

Zoals wel eerder gezegd: afgelopen twee jaar zijn we erg verwend. Bon Iver en Kraftwerk zijn toch ook wel bijzondere en grote namen. Met Chris nemen ze een gokje. De muziek afstaat ook niet stil, dus wat er precies staat zal hoe dan ook veranderen, zeker voor BKS. Ik had zelf meer ‘moeite’ met RTJ als headliner…

Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar het lijkt nu alsof je suggereert dat er met een evenwichtige man/vrouw-verdeling recht wordt gedaan aan diversiteit. Dit is natuurlijk een hele beperkte kijk op diversiteit. Het is goed het programma eens te plotten in alle onderdelen van bijvoorbeeld de diversiteitscirkel.

Nu zou het een uitspraak van een kapitalistische evenementenorganisator kunnen zijn: ‘kijk eens, zowel mannen als vrouwen. Wij doen recht aan diversiteit’. En blijven groepen achterstelt en de manier waarop je nu over diversiteit praat verergerd dit probleem alleen maar. Wees s.v.p. onderdeel van de oplossing en niet het probleem.

Peace and love

Toch is het buiten een man/vrouw-verdeling wel erg lastig om goed recht te doen aan diversiteit. Vind maar eens een Afro-amerikaanse post-rock band, om maar iets te noemen. Muziek is historisch gegroeid als onderdeel van (sub)culturen, wat je als festival natuurlijk niet zo maar kunt doorprikken.

Daarnaast is naar mijn idee nog altijd de Engelse taal de grootste discriminerende factor in muziek. Vrijwel alle internationaal succesvolle muziek komt uit het VK of uit de VS. En veel muziek uit andere landen die in elk geval een poging doet om internationaal door te breken is tevens Engelstalig.

Zelf luister ik ook maar naar weinig bands die niet Engelstalig zingen. Uit mijn hoofd even. Vooral Japanse bands zingen vaak gewoon Japans (Boris, Fishmans, Boredoms, Bo Ningen, etc), en Duitsers ook (Faust, Einsturzende Neubauten, etc) en hier en daar nog wat anders (Tony Allen, Batushka meen ik, etc) maar het zijn over het algemeen kleine namen, én alsnog vrijwel allemaal onderdeel van de ontwikkelde wereld. Iets uit Zuid-Amerika, Azië of Afrika ga je überhaupt niet op YouTube of streamingdiensten vinden vermoed ik.

Maar dit punt zie ik eigenlijk weinig gemaakt worden, dus ik vraag me af of ik de enige ben die daar een vorm van discriminatie in ziet.
 
Iets uit Zuid-Amerika, Azië of Afrika ga je überhaupt niet op YouTube of streamingdiensten vinden vermoed ik.
Je bent er niet van op de hoogte dat bij de vijf meest populaire YouTube kanalen een Aziatisch én een Zuid-amerikaans muziekkanaal zit? Dat van de 10 meest gespeelde muziekvideo's van 2018 op YouTube er 8 uit Latijns-Amerika afkomstig zijn? Dacht je dat mensen in die werelddelen geen internet hebben?.
 
Maar dit punt zie ik eigenlijk weinig gemaakt worden, dus ik vraag me af of ik de enige ben die daar een vorm van discriminatie in ziet.

Ik vind hetzelf een belachelijk punt. Het is inderdaad cultuurbepaald dat je veel in aanraking komt met muziek in je eigen taal en in Nederland veel Engels en Duits. Het is populair, je kent het en je komt daarmee ook meer in aanraking. In het dagelijks leven, reclame, streaming etc.

Om hier überhaupt en pointe een vorm van discriminatie in te zien is zo ontzettend een brug te ver.
 
Indiaantje89 wrote:
Uitzonderingen zijn er altijd, maar lees maar terug. Je bent een van de weinige die er blij mee is.

Dat heeft er toch niks mee te maken of een artiest headliner waardig is? Tuurlijk, Christine & The Queens is kleiner wat we verwachten van de gemiddelde BKS headliner. Maar als je twee retestrakke albums hebt gedropt, wereldhits hebt geschreven en een hele leuke liveshow neerzet inclusief dansers dan mag je toch best wel headlinen? Tuurlijk is het een zwaktebod maar dat wil niet zeggen dat Christine niet headlinerwaardig is.

BKS is nu net niet het festival waar een act moet staan die een mooie show heeft of extra dansers heeft.... Of dergelijke. Een goeie lichtshow en/of visuals is zeker leuk. Maar al die extra's zoals dansers en confetti en dergelijke zijn toch niet echt verwacht op een BKS? Dat zijn dan net de dingen die je op een Pinkpop ofzo verwacht lijkt me. Voor je het weet heb je een P!nk die uit de lucht komt vallen en over het publiek loop of een show lang 'Whoohooows' en publiek laten meespelen à la Green Day (niet slecht bedoeld tegenover de bands maar dat hele concept is net wat tegenstrijdig bij BKS. First and foremost: kwaliteitsvolle muziek.

De discussie begint hier nogal stevig te worden even erbij zeggen: Ik ben niet tevreden over Christine als headliner, maar maak me er ook niet druk om, tal van andere dingen te zien? Vind ik dat het bij BKS past? Ook niet eigenlijk (en vond ik 3 jaar geleden ook al niet). Maar ik ken te weinig van haar of van popmuziek in het algemeen om mee dieper in discussie te gaan.

Wacht wel nog altijd op een antwoord wat het verschil is tussen een Taylor Swift/Kesha/... en de alternatiever kant zoals Lorde en Carly Rae Jepsen... Voor mij zijn die echt het zelfde en snap niet goed waarom die laatste als ok binnen de alternatievere wereld word beschouwd en de andere niet.
 
BKS is nu net niet het festival waar een act moet staan die een mooie show heeft of extra dansers heeft…. Of dergelijke. Een goeie lichtshow en/of visuals is zeker leuk. Maar al die extra’s zoals dansers en confetti en dergelijke zijn toch niet echt verwacht op een BKS? Dat zijn dan net de dingen die je op een Pinkpop ofzo verwacht lijkt me. Voor je het weet heb je een P!nk die uit de lucht komt vallen en over het publiek loop of een show lang ‘Whoohooows’ en publiek laten meespelen à la Green Day (niet slecht bedoeld tegenover de bands maar dat hele concept is net wat tegenstrijdig bij BKS. First and foremost: kwaliteitsvolle muziek.
Hmm, ben het hier niet helemaal mee eens. Er is nog wel een verschil tussen toegevoegde showelementen alleen voor het spektakel (vliegen van P!nk, vuurwerk, confetti etc.) en visuals of een choreografie als onderdeel van de kunstzinnige uiting (bij gebrek aan een beter woord). Ik vind dat je bij Christine wel kan spreken over het laatste. Ze heeft theater gestudeerd en dans heeft altijd al deel uitgemaakt van haar muziek. Bij haar vind ik dat het dus wel wat toevoegt. Of eigenlijk dus niet toevoegt, maar er terecht deel van uitmaakt en dus niet hetzelfde zou zijn zonder. Dat maakt haar in mijn ogen ook uniek en ik vind daarom ook dat ze prima op BKS thuis hoort. Als headliner vind ik ook wat overdreven, maar dat is een ander issue.
 
Wel benieuwd of ze nu wat tegenover de zondag headliner zetten. Afgelopen 2 jaar was enkel de FOUR actief volgens mij tijdens de headliner?

 
Wel benieuwd of ze nu wat tegenover de zondag headliner zetten. Afgelopen 2 jaar was enkel de FOUR actief volgens mij tijdens de headliner?

Verwacht niet dat ze daar van afwijken en Christine echt de afsluiter is.
 
Indiaantje89 wrote:
Wel benieuwd of ze nu wat tegenover de zondag headliner zetten. Afgelopen 2 jaar was enkel de FOUR actief volgens mij tijdens de headliner?

Verwacht niet dat ze daar van afwijken en Christine echt de afsluiter is.
Dat Christine headliner is snap ik ook wel. Ben benieuwd of het druk tot het einde blijft. Was bij LCD Soundsystem dit jaar ook best schrikbarend hoeveel mensen er al weg waren.
 
noid wrote:

Indiaantje89 wrote:
Wel benieuwd of ze nu wat tegenover de zondag headliner zetten. Afgelopen 2 jaar was enkel de FOUR actief volgens mij tijdens de headliner?


Verwacht niet dat ze daar van afwijken en Christine echt de afsluiter is.

Dat Christine headliner is snap ik ook wel. Ben benieuwd of het druk tot het einde blijft. Was bij LCD Soundsystem dit jaar ook best schrikbarend hoeveel mensen er al weg waren.
Volgens mij was er de afgelopen jaren inderdaad geen programma meer in de THREE of FIVE. Casbah misschien?

Poeh, dat het bij LCD zo leeg liep, vond ik ook echt schrijnend. Was nota bene een topoptreden. Erg jammer. Wel makkelijk om wat dichterbij te komen, dat dan weer wel.
 
noid wrote:

Indiaantje89 wrote:
Wel benieuwd of ze nu wat tegenover de zondag headliner zetten. Afgelopen 2 jaar was enkel de FOUR actief volgens mij tijdens de headliner?


Verwacht niet dat ze daar van afwijken en Christine echt de afsluiter is.

Dat Christine headliner is snap ik ook wel. Ben benieuwd of het druk tot het einde blijft. Was bij LCD Soundsystem dit jaar ook best schrikbarend hoeveel mensen er al weg waren.

Dat zal bij Christine niet anders zijn. Dan moet je een grotere naam programmeren die iedereen wil zien.
 
hallo allemaal, ik lees normaal eigenlijk altijd met veel plezier mee, maar ik wil nu wel reageren op de line-up tot dusver.

Eerlijk gezegd was mijn eerste reactie van de drop afgelopen vrijdag vooral teleurstelling. De namen zeiden mij vrijwel allemaal niks en de headliners zijn ook geen namen waar ik normaal naartoe zou gaan. Na een paar dagen door de playlist heen luisteren ben ik toch wel een aantal keren positief verrast! wel vind ik de balans iets te ver doorslaan naar singer-songwriter / 'obscure bandjes' waarbij ik vooral een beetje luchtigheid mis. Ik zou nog graag een band a la Bloc Party of 2 Door Cinema Club willen zien. Zelfs George Ezra zou ik nu wel kunnen waarderen om de balans weer wat rechter te trekken! Mijn muziek is erg breed (of het nou alternatief of hypercommercieel is boeit me niet - als het muzikaal maar goed is!) en ik vermoed dat ik lang niet de enige ben, toch?

Hoe dan ook weet ik dat me weer super ga vermaken, want dat doe ik elk jaar!
 
Primal Scream wordt ook geweldig volgens mij. Had ze de laatste jaren wat uit het oog verloren maar hun recente werk is nog steeds erg goed.
 
Indiaantje89 wrote:

noid wrote:

Indiaantje89 wrote:
Wel benieuwd of ze nu wat tegenover de zondag headliner zetten. Afgelopen 2 jaar was enkel de FOUR actief volgens mij tijdens de headliner?


Verwacht niet dat ze daar van afwijken en Christine echt de afsluiter is.


Dat Christine headliner is snap ik ook wel. Ben benieuwd of het druk tot het einde blijft. Was bij LCD Soundsystem dit jaar ook best schrikbarend hoeveel mensen er al weg waren.

Dat zal bij Christine niet anders zijn. Dan moet je een grotere naam programmeren die iedereen wil zien.
Maar ik denk dat LCD groter is dan Christine voor een gemiddelde BKS bezoeker?

Maar misschien daarom ook geen THREE of FIVE optreden dan.
 
Denk dat ze willen afsluiten met 1 optreden onafhankelijk van de headliner. Probleem is dat er sowieso mensen op de laatste dag eerder gaan en alleen bij een Radiohead zijn dat er minder dan bij Christine. Daarnaast heb je waarschijnlijk ook minder dagkaarten verkocht met de laatste. De uitkomst is een minder vol veld.
 
Een goed nachtprogramma in Two en Casbah zou mensen op het terrein kunnen houden. Anders vrees ik ook dat een groot deel van het minder pop gerichte publiek na Interpol op huis afgaat.
 
Weet je: ik ga 1 van die afhakers zijn zondagavond, als er tenminste niks -voor mij- interessants meer tegenover staat.
Ik heb echt helemaal niks met een popqueen met strakke danspasjes,
ik heb de moeite genomen ze te gaan kijken in 2016, dat was voldoende Christine voor mij.
Ik ben best hyped over Bon iver en kraftwerk, dat dan weer wel en om met n positieve noot af te sluiten.
Persoonlijke voorkeuren ja-hey.
 
Idles zou nog kunnen maar die zijn al in April in Nederland voor concerten dus misschien is dan eind mei te snel. Ze staan wel op APE dus zijn wel in de buurt.
 
In een eerlijke wereld zou Viagra Boys - Just Like You een wereldhit zijn.
 

Users who are viewing this thread