Best Kept Secret 2019 - Nieuws en geruchten

Eindjaarlijstjes? Ik zie enkel in de media niet bij de mensen zelf. En dat is precies wat er mis is met deze act.

Bij dezen: het stond in mijn eindejaarslijstje. En ik ben een mens. Zo'n echte, die niet in de media werkt. (Alhoewel, telt werken in een reclamebureau mee? ;-)).
 
Indiaantje89 wrote:
Eindjaarlijstjes? Ik zie enkel in de media niet bij de mensen zelf. En dat is precies wat er mis is met deze act.

Bij dezen: het stond in mijn eindejaarslijstje. En ik ben een mens. Zo’n echte, die niet in de media werkt. (Alhoewel, telt werken in een reclamebureau mee? ;-)).
Uitzonderingen zijn er altijd, maar lees maar terug. Je bent een van de weinige die er blij mee is. Want de meeste vinden het niks. De meeste ontwijken de discussie nog omdat de rest wel goed is. Maar het blijft een rotte kers op een heerlijke taart.

Daarnaast stond hij in jouw lijstje op 14, dus feestje valt ook wel mee.
 
Je weet dat Jamie XX hier in 2016 stond te headlinen toch? Lijkt me niet dat Christine & The Queens dan veel te klein is om te headlinen.

En dan zit je te klagen over het "feministische gejank", maar dan kun je misschien beter gewoon naar de Vrienden van Amstel Live gaan waar je in ieder geval niet te lang hoeft na te denken over sociale en politieke stromingen.

Overigens klopt het wel dat Radiohead + James Blake gewoon veel beter is dan Christine en Carly Rae Jepsen, maar Radiohead was gewoon echt een uitzondering, en het is nou eenmaal een mager jaar wat betreft het touren van grote artiesten. Niet zo heel raar dat Friendly Fire dan gewoon een van hun eigen artiesten heel hoog op het affiche zet.

Christine + The Queens is misschien niet de headliner waar ik op zat te wachten, maar je zit echt bij het verkeerde festival te klagen. Alt-J, The Libertines, Noel Gallagher, Jamie XX en Elbow hebben hier staan headlinen ooit. Het festival mag nu dan iets duurder zijn geworden, maar je hebt echt geen flauw idee van de financiën van een festival als BKS, en volgens alle festivals zijn artiesten de laatste paar jaar significant meer geld gaan vragen, dus het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat je dat in de ticketprijs gaat zien zonder dat de kwaliteit van de namen per se omhoog gaat.
 
Ojah, die Carly Rae Jepsen had van mij ook echt niet gehoeven, laat dat soort muziek gewoon lekker achterwege. Een artiest met een nummer wat miljard keer op Youtube is bekeken valt niet echt onder ‘Best Kept Secret’ toch?

Zoals Wessel ook zei, schijnbaar is het dus wel een 'best kept secret'. Zelf heb ik Emotion niet geluisterd, maar ik kan me wel herinneren dat ten tijde van de release dat album dagelijks op 4chan/mu/ te vinden was. Dat is echt flink in de smaak gevallen bij alternatieve muziekluisteraars. En dat zal denk ik vergelijkbaar zijn met Taylor Swift en Lorde, die met 1989 en Pure Heroine respectievelijk allebei echt een topalbum hebben gemaakt waar, inderdaad, ook miljoenenhits op stonden.

Misschien vroegen mensen zich toen Radiohead kwam ook wel af wat die 'one hit band' van Creep te zoeken had als BKS-headliner? Kwestie van perspectief misschien :P
 
Laat ik dan maar even zeggen dat ik in ieder geval niet bij voorbaat tegen CATQ ben, maar dat ik ook geen gat in de lucht sprong zoals bij Bon Iver. Ik ben echt niet iemand die iets zomaar overneemt uit de media, maar als veel verschillende media positief reageren op zowel album als show, dan ben ik toch wel geïnteresseerd, ook al lijkt het op voorhand niet helemaal mijn ding. (En een soort extreme verheerlijking zijnde het een soort complot lijkt me zwaar overdreven.) LCD was ook niet echt mijn ding, maar kon het optreden zeker waarderen en zien dat het kwaliteit was. Als je je een beetje in dr verdiept, is al snel duidelijk dat dit geen Britney Spears ofzo is.

Is het probleem dan dat ze op zondag staat? Hadden Bon Iver en zij dan omgedraaid moeten worden? Mij zou het niet veel uit maken wie er eindigt.
 
Uitzonderingen zijn er altijd, maar lees maar terug. Je bent een van de weinige die er blij mee is.

Dat heeft er toch niks mee te maken of een artiest headliner waardig is? Tuurlijk, Christine & The Queens is kleiner wat we verwachten van de gemiddelde BKS headliner. Maar als je twee retestrakke albums hebt gedropt, wereldhits hebt geschreven en een hele leuke liveshow neerzet inclusief dansers dan mag je toch best wel headlinen? Tuurlijk is het een zwaktebod maar dat wil niet zeggen dat Christine niet headlinerwaardig is.

Overigens klopt het wel dat Radiohead + James Blake gewoon veel beter is dan Christine en Carly Rae Jepsen, maar Radiohead was gewoon echt een uitzondering,

Ik verwacht niet dat Carly Rae Jepsen de sub gaat zijn. Lijkt me wel schappelijk dat ze zeker op een dag met Christine/Carly proberen hier iets tegenover te zetten voor diegene met een weekendticket. Carly is moeilijk te plaatsen met als Sub zou ik zelf wel een beetje overdreven vinden. Mede door het lezen hier weet ik ook niet of ze het veld redelijk vol gaat krijgen. Beter fixt BKS nog iets voor er tussenin.

vergelijkbaar zijn met Taylor Swift en Lorde,

Ik denk dat velen hier ook meteen de ankers in het zand zetten wanneer ze de naam Taylor Swift horen. 1989 kan nooit een goed album zijn want tja, Look What You Made me Do en I Dont Wanna Live Forever hebben samen 1,2 miljard views. Dan kan Taylor Swift nooit met een album komen die ook de muzieksnob leuk kan vinden. Bah!!
 
Ik heb net de laatste van DJ Koze, 'Knock Knock', beluisterd (lekker zeg!) en daarop werd Bon Iver gesampled. Ze spelen beiden op vrijdag, en het zal wel niet, maar je kan toch hopen...
 
Je weet dat Jamie XX hier in 2016 stond te headlinen toch? Lijkt me niet dat Christine & The Queens dan veel te klein is om te headlinen.

En dan zit je te klagen over het “feministische gejank”, maar dan kun je misschien beter gewoon naar de Vrienden van Amstel Live gaan waar je in ieder geval niet te lang hoeft na te denken over sociale en politieke stromingen.

Overigens klopt het wel dat Radiohead + James Blake gewoon veel beter is dan Christine en Carly Rae Jepsen, maar Radiohead was gewoon echt een uitzondering, en het is nou eenmaal een mager jaar wat betreft het touren van grote artiesten. Niet zo heel raar dat Friendly Fire dan gewoon een van hun eigen artiesten heel hoog op het affiche zet.

Christine + The Queens is misschien niet de headliner waar ik op zat te wachten, maar je zit echt bij het verkeerde festival te klagen. Alt-J, The Libertines, Noel Gallagher, Jamie XX en Elbow hebben hier staan headlinen ooit. Het festival mag nu dan iets duurder zijn geworden, maar je hebt echt geen flauw idee van de financiën van een festival als BKS, en volgens alle festivals zijn artiesten de laatste paar jaar significant meer geld gaan vragen, dus het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat je dat in de ticketprijs gaat zien zonder dat de kwaliteit van de namen per se omhoog gaat.
Of jij gaat naar een Groenlinks partij congres om je feestje te vieren. Wat een onzin zeg, BKS zou inderdaad niks met politiek en maatschappelijke zaken moeten bezighouden nee.

Je staat nu vooraan om jezelf op de borst te kloppen hoe sociaal superieur je bent. Maar 5 jaar geleden had er niemand er over. Idem geld voor Primavera met hun The New Normal. Als ze dat allemaal echt van hun eigen idee zou komen, dan hadden ze dit gewoon 10 jaar geleden moeten doen.

Er is niks mis mee met een ideaal, maar het is gewoon niets meer dan inspringen op een bepaalde hype. Jamie XX was ook idd een slechte boeking, dat was ook vrij veel gemeld door iedereen. Alt-J hype was veel groter dan die van Christine dus die gaat niet op.

En BKS heeft zich nooit verkocht als een politiek of sociaal festival, dus ook dat is onzin.

Er is niets mis met een vrouwelijke headliner mits goed genoeg. En als je echt denkt dat zonder de meer vrouwelijke headliners discussie deze boeking er ook was geweerst dan steek je je kop in het zand.
 
Indiaantje heeft gelijk dat de tijdgeest van invloed is de headline positie van Christine. Een blik op de Primavera line up en je weet genoeg. De discussie of dat muzikaal gezien verdedigbaar is loopt zoals gebruikelijk dood op de kwestie: smaak. Ik denk overigens dat het op ONE dit wordt: Christine-Interpol- Carly Rae Jespen.
 
Ik verwacht niet dat Carly Rae Jepsen de sub gaat zijn. Lijkt me wel schappelijk dat ze zeker op een dag met Christine/Carly proberen hier iets tegenover te zetten voor diegene met een weekendticket. Carly is moeilijk te plaatsen met als Sub zou ik zelf wel een beetje overdreven vinden. Mede door het lezen hier weet ik ook niet of ze het veld redelijk vol gaat krijgen. Beter fixt BKS nog iets voor er tussenin.
Gaat gewoon Interpol worden toch?
 
Ik sta een beetje versteld van de heftigheid van de CARQ en CRJ emoties. Vliegt behoorlijk uit de bocht. Er is er maar 1 die bepaalt wat Best Kept Secret is en dat is BKS zelf.
Het mooie van dit festival is dat als je 20 bezoekers spreekt (ik kom al vanaf het begin) je 20 verschillende verhalen krijgt en bandbezoeken. Het mooie van BKS is dat hoe verschillend je smaak is je elkaar respecteert en de muziek waar je nietdirect naar toe gaat ook met respect behandelt en ook de bezoekers.
Het allermooiste van BKS is dat je ondanks je voorkeur toch ergens belandt waar je plezier hebt. Onverwachts. Spannend. Dat is BKS.
Dus ff beetje respect in dit forum, please.
 
Ik sta een beetje versteld van de heftigheid van de CARQ en CRJ emoties. Vliegt behoorlijk uit de bocht. Er is er maar 1 die bepaalt wat Best Kept Secret is en dat is BKS zelf.
Het mooie van dit festival is dat als je 20 bezoekers spreekt (ik kom al vanaf het begin) je 20 verschillende verhalen krijgt en bandbezoeken. Het mooie van BKS is dat hoe verschillend je smaak is je elkaar respecteert en de muziek waar je nietdirect naar toe gaat ook met respect behandelt en ook de bezoekers.
Het allermooiste van BKS is dat je ondanks je voorkeur toch ergens belandt waar je plezier hebt. Onverwachts. Spannend. Dat is BKS.
Dus ff beetje respect in dit forum, please.
Dus als trouwe bezoeker mag je nooit kritiek hebben? En je hoeft soms de waarheid niet te negeren omdat je “respect” moet hebben. Zo kom je nooit verder. BKS is opgericht vanwege de kritiek naar andere festivals. Dus dan moet kritiek op BKS ook kunnen als we dat zien.

Verder stop ik wel met deze disussie, geen zin om hier de sfeer te verpesten.
 
Verder mis ik een beetje die oude Sahara tent bij de stage Three.

Wat had Jambinai en Mildlife daar mooi gepast zeg. Jammer dat die weg is, de huisige Thee is iets minder sfeervol kwa stage.
 
En dan zit je te klagen over het “feministische gejank”, maar dan kun je misschien beter gewoon naar de Vrienden van Amstel Live gaan waar je in ieder geval niet te lang hoeft na te denken over sociale en politieke stromingen.

** Jammer dat dit soort politieke discussies nu ook het samenzijn op festivals begint te verpesten **

Ik ga al jaren naar BKS en het is voor mij altijd een plek geweest om samen te komen met andere muziekliefhebbers om te genieten van nieuw en tevens bekend talent, ongeacht jouw politieke stroming en voorkeur. Ik vind het dan ook jammer dat door mee te gaan in de politieke hypes van dit moment er nu voor een kwalitatief slechte afsluiter is gekozen. Daarnaast vind ik dat deze opmerking die jij plaatst, voor iemand die zichzelf blijkbaar ziet als een persoon die openstaat voor een discussie over sociale en politieke stromingen, politiek gezien erg kort door de bocht is. Jij zet zo toch in één keer een groot gedeelte van de Nederlanders weg als zijnde slecht sociaal en politiek onderlegd op basis van hun muziekvoorkeur.

Beetje jammer dat een andere mening gelijk neergezet wordt als zijnde minder relevant of dom (die persoon vindt dat feminisme geen invloed mag hebben op festivalboekingen, dus zal wel niet politiek onderlegd zijn).
 
BKS en andere festivals hebben aangegeven dat ze meer vrouwelijke artiesten programmeren omdat dat nou eenmaal de tendens is binnen het genre waaruit ze de meeste van hun namen trekken. En het klopt dat sites als Pitchfork e.d. steeds meer aandacht geven aan vrouwelijke artiesten, en dat dat ervoor zorgt dat er ook meer vrouwelijke artiesten op de festivals belanden, maar ik snap niet echt wat daar nou precies mis mee is.

Ik snap ook niet echt hoe je kan spreken van een "kwalitatief slechte" afsluiter, want voor zover ik weet kun je muziek niet objectief rangschikken op kwaliteit. Je zou wel kunnen zeggen dat Christine And The Queens een kleinere headliner is dan je zou verwachten, en dat klopt ook, maar dat lijkt me dan toch meer te komen doordat het gewoon een mager jaar is voor festivals, en BKS moet concurreren met Lowlands, Down The Rabbit Hole, Woo Hah! en Pinkpop voor namen, en die hebben allemaal een diepere portemonnee of zitten gunstiger in het festivalseizoen dit jaar qua tourschema's.

Maar mijn opmerking over Vrienden van Amstel Live en sociale stromingen was misplaatst. Excuses daarvoor.
 
Ik heb gisterenavond grondig ingeluisterd en scores gegeven en ik ben toch wel enorm opgetogen met wat ze ons aanbieden!

Vrijdag zal ik zeker hartverscheurende keuzes moeten maken:
Charlotte Gainsbourg – Primal Scream – Jambinai – Rizan Said – Shht – Crack Cloud – DJ Koze,…

Zaterdag: Fat White Family – Efrim Manuel Menuck – LSDXOXO, Viagra Boys, Kraftwerk en dan de nacht in met Giant Swan!

Zondag: Kate Tempest – Stephen Malkmus & the Jicks – Kurt Vile – Cautious Clay – Indian Askin – eens gaan kijken naar het bevreemdende Romperayo en afsluiten met Interpol!

Wie weet valt het mee? Want als ze iets kunnen, daar bij Friendly Fire, dan is het wel slimme blokkenschema's maken. Ik heb doorgaan weinig clashes terwijl ik toch zeker 10 acts per dag zie.
 
Aangezien er zeker nog een naam of 20 komt, is het sowieso nog iets te vroeg om de gehele line-up te beoordelen. Lijkt me ook handig het binnen het jaar met andere festivals te vergelijken en daar weten we nog niet alles van. Voor veel acts weet je het nooit, maar zijn ze gewoon niet beschikbaar voor BKS. TGTBATQ loop ik zelf ook niet heel erg voor warm, vond dat nieuwe album niet zo spannend.

Ticketprijs is wel een interessante. Denk dat dingen sowieso iets duurder zijn geworden. Plus inflatie en wat van dat btw verhaal. Vergeleken met DTRH mag je er misschien wel iets meer voor verwachten, ja. Wellicht komt er nog een interessante toevoeging op het terrein.

Het gesprek over de vertegenwoordiging van vrouwen houd ik zelf ook een beetje in leven natuurlijk, maar het komt zo af en toe ter sprake. Dan ga ik het liefste uit van de cijfers. Wellicht hadden Interpol en Chris andersom gekund, en ik weet niet of het vrouw zijn (bij haar lijkt het overigens meer androgyn) bijdraagt aan dat ze headlined. We zagen het zelf al aankomen en wat voor alternatieven noemden wij? Ging ook al om Beach House een kans geven.

Zoals wel eerder gezegd: afgelopen twee jaar zijn we erg verwend. Bon Iver en Kraftwerk zijn toch ook wel bijzondere en grote namen. Met Chris nemen ze een gokje. De muziek afstaat ook niet stil, dus wat er precies staat zal hoe dan ook veranderen, zeker voor BKS. Ik had zelf meer ‘moeite’ met RTJ als headliner…

Ik denk dat het niet te vroeg is om BKS 19 te beoordelen. Wat er nog aan namen bij zal komen zal voor een belangrijk deel bestaan uit Casbah en FOUR namen en mogelijk nog een enkele TWO act (per slot van rekening missen we Circa Waves nog :-P ). Dat zal de opinie over de gehele linie niet spectaculair veranderen. Persoonlijk ben ik zeer tevreden want een zeldzaam mooie undercard en met Bon Iver een droom headliner.
 
Aangezien er zeker nog een naam of 20 komt, is het sowieso nog iets te vroeg om de gehele line-up te beoordelen. Lijkt me ook handig het binnen het jaar met andere festivals te vergelijken en daar weten we nog niet alles van. Voor veel acts weet je het nooit, maar zijn ze gewoon niet beschikbaar voor BKS. TGTBATQ loop ik zelf ook niet heel erg voor warm, vond dat nieuwe album niet zo spannend.

Ticketprijs is wel een interessante. Denk dat dingen sowieso iets duurder zijn geworden. Plus inflatie en wat van dat btw verhaal. Vergeleken met DTRH mag je er misschien wel iets meer voor verwachten, ja. Wellicht komt er nog een interessante toevoeging op het terrein.

Het gesprek over de vertegenwoordiging van vrouwen houd ik zelf ook een beetje in leven natuurlijk, maar het komt zo af en toe ter sprake. Dan ga ik het liefste uit van de cijfers. Wellicht hadden Interpol en Chris andersom gekund, en ik weet niet of het vrouw zijn (bij haar lijkt het overigens meer androgyn) bijdraagt aan dat ze headlined. We zagen het zelf al aankomen en wat voor alternatieven noemden wij? Ging ook al om Beach House een kans geven.

Zoals wel eerder gezegd: afgelopen twee jaar zijn we erg verwend. Bon Iver en Kraftwerk zijn toch ook wel bijzondere en grote namen. Met Chris nemen ze een gokje. De muziek afstaat ook niet stil, dus wat er precies staat zal hoe dan ook veranderen, zeker voor BKS. Ik had zelf meer ‘moeite’ met RTJ als headliner…


Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar het lijkt nu alsof je suggereert dat er met een evenwichtige man/vrouw-verdeling recht wordt gedaan aan diversiteit. Dit is natuurlijk een hele beperkte kijk op diversiteit. Het is goed het programma eens te plotten in alle onderdelen van bijvoorbeeld de diversiteitscirkel.

Nu zou het een uitspraak van een kapitalistische evenementenorganisator kunnen zijn: ‘kijk eens, zowel mannen als vrouwen. Wij doen recht aan diversiteit’. En blijven groepen achterstelt en de manier waarop je nu over diversiteit praat verergerd dit probleem alleen maar. Wees s.v.p. onderdeel van de oplossing en niet het probleem.

Peace and love
 
Het is met reden dat ik het woord diversiteit niet gebruikte in die post (eerder misschien wel, maar probeer het te vermijden), want ik weet ook dat dat maar een klein deel van het verhaal is. Maar dan wordt het inderdaad een wel heel ingewikkeld verhaal. Ik ging zelf eigenlijk tellen vanwege een wat onhandige (onbedoelde) uitspraak van iemand anders.
Zelf heeft BKS toch nooit expliciet lopen kokketeren met hoe divers ze wel niet zijn? Dat doet niemand denk ik gelukkig. Tis dat Primavera duidelijk maakt dat er een New Normal is.

Ben zelf in ieder geval uitermate tevreden met de line-up. Duurt nog even voor ik door alles heen ben.
 

Users who are viewing this thread