Best Kept Secret 2019 - Nieuws en geruchten

Over muzikanten met grote output gesproken, Ryan Adams, die echt perfect op BKS zou hebben gepast, komt dit jaar kennelijk met 3 (drie!) nieuwe albums.
Ben overigens blij met Christien en haar Koninginnen en Jepsen op Zondag. Dan moeten we op tijd weg om de hond op te halen dus na Kurt Vile gaan we zonder iets interessants te hoeven missen voldaan weg.

Had Ryan Adams ook weer graag gezien, goede performer. Slechts één keer live mogen zien (tijdens DTRH van een paar jaar geleden). Zijn prachtige liedjes hadden zeker goed tussen gepast op BKS. Ben alleen bang dat we er nog even op moeten wachten, want hij treedt de laatste tijd weinig op in Europa.
 
We Love Green heeft overigens vandaag z’n dagindeling bekend gemaakt. O.a. Kali Uchis en Courtney Barnett daar op zondag. Die zouden in theorie nog Primavera - BKS - WLG kunnen doen. Yves Tumor doet het ook.

En als FKA Twigs dan even met Christine mee reist...
 
DCFC heeft een nieuwe leg van hun US tour bekend gemaakt, die start op 7/6. Nog steeds wel een gat tussen 16/4 en 7/6, ben benieuwd of ze dan nog iets gaan doen.
 
Ik heb gisterenavond grondig ingeluisterd en scores gegeven en ik ben toch wel enorm opgetogen met wat ze ons aanbieden!

Vrijdag zal ik zeker hartverscheurende keuzes moeten maken:
Charlotte Gainsbourg - Primal Scream - Jambinai - Rizan Said - Shht - Crack Cloud - DJ Koze,...

Zaterdag: Fat White Family - Efrim Manuel Menuck - LSDXOXO, Viagra Boys, Kraftwerk en dan de nacht in met Giant Swan!

Zondag: Kate Tempest - Stephen Malkmus & the Jicks - Kurt Vile - Cautious Clay - Indian Askin - eens gaan kijken naar het bevreemdende Romperayo en afsluiten met Interpol!
 
Al lekker ingeluisterd een voorlopig lijstje klaar

Vrijdag: Bon Iver— Charlotte Gainsbourg — Primal Scream — John Grant — BCUC — SHHT

Zaterdag: Kraftwerk — Fat White Family — Yves Tumor — Ron Gallo — Viagra Boys

Zondag: Christine and the Queens — carly Rae Jepsen — Interpol —Kurt Vile — Kate Tempest — Lizzo — Princess Nokia

Er komen vast nog mooie namen bij en komt er misschien een twee keer zo grote Casbah met heftige line-up?
 
Heb nog niet veel tijd gehad om in te luisteren, maar vooral even de tijd genomen voor de vrijdag. Bon Iver, Julien Baker, Broeder Dieleman en Jambinai zijn namen die ik sowieso wil zien, en dat wordt nog aangevuld met Charlotte Gainsbourg, DJ Koze, Primal Scream, Stereolab, Crack Cloud en misschien ook nog Rizan Said (vind een hele set denk ik net iets te eentonig).

Dat zijn meer namen dan dat ik eerder wel eens op een heel BKS heb gehad, dus ik ben persoonlijk zeer tevreden! Andere jaren had je wel een Radiohead, Arcade Fire en James Blake in hetzelfde jaar, maar viel er tussen de rest van de namen niet heel veel te vinden. Daar had je veel meer 'mwah...'-namen, terwijl je dit jaar waarschijnlijk alleen maar clashes hebt, omdat het overgrote gedeelte van de line-up zo ontzettend hoog niveau heeft. Dit is hoe BKS bedoelt is denk ik zelf.

Wat ik wel een klein nadeel vind aan het gat tussen subs/headliners en de kleine namen is dat ik waarschijnlijk niemand mee kan krijgen. Had er nog een Olafur Arnalds, James Blake, Belle & Sebastian, Nils Frahm of iets dergelijks bij gezeten, dan had ik mijn vrienden wat makkelijker mee kunnen krijgen. Nu heb je in dat rijtje eigenlijk alleen Interpol en Christine & the Queens. Nu moet ik nog maar zien of ik wel ga komend jaar.

Ojah, die Carly Rae Jepsen had van mij ook echt niet gehoeven, laat dat soort muziek gewoon lekker achterwege. Een artiest met een nummer wat miljard keer op Youtube is bekeken valt niet echt onder 'Best Kept Secret' toch?
 
De ontdekking voor mij tot nu toe is John Grant. Wat een liedjes en wat een stem!
 
Heb nog niet veel tijd gehad om in te luisteren, maar vooral even de tijd genomen voor de vrijdag. Bon Iver, Julien Baker, Broeder Dieleman en Jambinai zijn namen die ik sowieso wil zien, en dat wordt nog aangevuld met Charlotte Gainsbourg, DJ Koze, Primal Scream, Stereolab, Crack Cloud en misschien ook nog Rizan Said (vind een hele set denk ik net iets te eentonig).

Dat zijn meer namen dan dat ik eerder wel eens op een heel BKS heb gehad, dus ik ben persoonlijk zeer tevreden! Andere jaren had je wel een Radiohead, Arcade Fire en James Blake in hetzelfde jaar, maar viel er tussen de rest van de namen niet heel veel te vinden. Daar had je veel meer ‘mwah…’-namen, terwijl je dit jaar waarschijnlijk alleen maar clashes hebt, omdat het overgrote gedeelte van de line-up zo ontzettend hoog niveau heeft. Dit is hoe BKS bedoelt is denk ik zelf.

Wat ik wel een klein nadeel vind aan het gat tussen subs/headliners en de kleine namen is dat ik waarschijnlijk niemand mee kan krijgen. Had er nog een Olafur Arnalds, James Blake, Belle & Sebastian, Nils Frahm of iets dergelijks bij gezeten, dan had ik mijn vrienden wat makkelijker mee kunnen krijgen. Nu heb je in dat rijtje eigenlijk alleen Interpol en Christine & the Queens. Nu moet ik nog maar zien of ik wel ga komend jaar.

Ojah, die Carly Rae Jepsen had van mij ook echt niet gehoeven, laat dat soort muziek gewoon lekker achterwege. Een artiest met een nummer wat miljard keer op Youtube is bekeken valt niet echt onder ‘Best Kept Secret’ toch?

Voor mij hoeft het ook niet maar ze zorgt denk ik in combinatie met Christine wel voor kaartverkoop en dus voor mogelijkheden voor BKS om ons te voorzien van een goed alternatief op dat moment. Een middelgroot festival kan niet alleen bestaan met alternatieve namen zelfs Primavera niet.
 
Carly Rae Jespen wordt natuurlijk een groot succes. De muziekfreaks op forums die de hele dag rennen tussen TWO en FIVE mogen het dan niks vinden; de massa die vooral
Op ONE komt, pruimen dit echt wel hoor met de nodige biertjes en jointjes achter de kiezen. Het veld staat tot achter de geluidstorens te springen als call me maybe wordt ingezet , mark my words. ?
 
Ojah, die Carly Rae Jepsen had van mij ook echt niet gehoeven, laat dat soort muziek gewoon lekker achterwege. Een artiest met een nummer wat miljard keer op Youtube is bekeken valt niet echt onder ‘Best Kept Secret’ toch?

Haar recente tracks vallen bij de meeste hier blijkbaar wel onder ´Best Kept Secrets´.
Was dit ook gebeurt als ze vorig jaar Lorde als 3e headliner hadden geboekt?
 
Waarom kom ik er nu pas achter dat de frontman van Godspeed You Black Emperor tussen de namen zit. Is zijn solowerk een beetje vergelijkbaar?
 
Waarom kom ik er nu pas achter dat de frontman van Godspeed You Black Emperor tussen de namen zit. Is zijn solowerk een beetje vergelijkbaar?

Omdat je het niet eerder had gezien?

Muziek is anders maar heeft uiteraard wel raakvlakken met Godspeed. Gewoon zelf gaan luisteren.
 
Begrijp me niet verkeerd ik kom al sinds 2015 ieder jaar naar bks en ben altijd wel tevreden over de line-ups. maar ik vindt dit absoluut geen 180 euro waard. Ik heb er altijd van gehouden dat ik lekker veel acts kan gaan ontdekken en dat is ook waarom ik zo vaak naar bks ben geweest. Maar dit gaat naar mijn mening te ver, voor een prijs van 180 euro mogen we toch ook wat bekendere acts verwachten? Als ik kijk naar bijvoorbeeld de line-up van 2016 vindt ik de kwaliteits-prijsverhouding van nu erg teleurstellend. Meerdere acts van dat jaar komen nu ook waaronder blossoms, FWF en natuurlijk ook Christine nu als headliner, helaas had ik er toen en nu ook niks mee. Een hoop mensen (waaronder BKS zelf) zijn het daar met mij niet over eens. Maar ook als je toch fan bent van haar kan ik me niet voorstellen dat je haar boven een Interpol of Carly Rae Jepson als afsluiter van het hele festival neerzet.

Ik snap dat dit jaar bij meerdere festivals de ''fans'' soms teleurgesteld zijn over de namen en dat bij BKS gebrek aan aanbod wellicht ook het geval kan zijn voor dit jaar. In dat geval snap ik absoluut niet waarom een dure act als CARLY RAE JEPSON wel geboekt wordt terwijl artiesten als TGTB&TQ en the smashing Pumpkins rond BKS in de buurt zijn en ruimte hebben om langs te komen. Heb het gevoel dat de balans totaal verdwenen is. Wil niet zeggen dat het slechte namen zijn hoor, maar ik kwam altijd naar bks voor een perfecte mix van nieuw én beroemd talent. Als ik alleen nieuwe/onbekende artiesten wil zien die de oude zaal van de melkweg net niet kunnen uitverkopen ga ik wel naar Eurosonic. Wil niet overkomen als een azijnzeiker die nooit tevreden is maar ik vindt dit een goedkopere versie van BKS 2016 met veel meer onbekendere acts met een veel duurder prijskaartje. (2016-147,50 2019-180,-)

Oh ja en al dat feministengezeik komt me ook de spuigaten uit. goeie muziek is goeie muziek, ik wil geen Christine als headliner i.p.v. Interpol omdat het dan een vrouwelijke act is.
 
Jammer dat het dit jaar niet helemaal jouw ding is Edward, voor mij staat er dit jaar juist heel wat lekkers geprogrammeerd en dan in de wetenschap dat er nog een twintigtal namen komen. Ik val eerlijk gezegd wel een beetje over jouw 'feministengezeik', ik snap niet helemaal waar dat vandaan komt. Er staan dit jaar in mijn ogen, veel mooie acts op BKS waarbij inderdaad, net als in andere jaren trouwens er ook tal van vrouwen hun kunnen tonen. So what!
 
Ik heb absoluut geen probleem met vrouwelijke acts, mijn punt is meer dat er een hoop mensen tegenwoordig klagen dat er te weinig vrouwen op festivals staan. En ik vindt dat het ten eerste gaat om de muziek en niet om iemands ras, geslacht of geloof. Ten tweede vindt ik dat BKS altijd open heeft gestaan voor vrouwelijke acts, dus daarom snap ik niet waarom deze discussie relevant is bij BKS :)
 
Jammer dat het dit jaar niet helemaal jouw ding is Edward, voor mij staat er dit jaar juist heel wat lekkers geprogrammeerd en dan in de wetenschap dat er nog een twintigtal namen komen. Ik val eerlijk gezegd wel een beetje over jouw ‘feministengezeik’, ik snap niet helemaal waar dat vandaan komt. Er staan dit jaar in mijn ogen, veel mooie acts op BKS waarbij inderdaad, net als in andere jaren trouwens er ook tal van vrouwen hun kunnen tonen. So what!
Ik snap het wel, en in het politiek correcte spectrum waar we anno 2019 waar we nu in leven zal deze uitspraak vast niet helemaal gewenst zijn.

Maar zonder het meer “vouwelijk headliners discussie” had Christine and The Queens nooit en te nimmer headliner geweest. Het is kwalitatief gewoon niet goed genoeg, het is geen band die kan teren op hits die iedere BKS-ganger in zijn/haar platenkast heeft staan. En het het is ook geen “kaart verkoper”, een halve AFAS Live is best triest als BKS headliner.

Er was zoveel beters voor het oprapen on tour. Hoe je bij C&TQ terecht kan komen is best een faal van de organisatie.
 
Maar zonder het meer “vouwelijk headliners discussie” had Christine and The Queens nooit en te nimmer headliner geweest. Het is kwalitatief gewoon niet goed genoeg, het is geen band die kan teren op hits die iedere BKS-ganger in zijn/haar platenkast heeft staan. En het het is ook geen “kaart verkoper”, een halve AFAS Live is best triest als BKS headliner.

Er was zoveel beters voor het oprapen on tour. Hoe je bij C&TQ terecht kan komen is best een faal van de organisatie.

Hoezo zou het kwalitatief niet goed genoeg zijn dan? C&TQ dropte vorig jaar een album die in heel veel eindejaarslijstjes heel hoog scoorde. (Volgens Last.fm blijkbaar m'n tweede meest beluisterde album van 2018, na Beach House). Girlfriend was één van dé nummers van 2018. Het is geen platte pop die klakkeloos richt naar de charts en de frontvrouw heeft effectief iets te vertellen. De vorige show op BKS werd gerekend tot de hoogtepunten van die editie (2016) en stond zelfs op nummer één in de lijst van 2voor12. Haar huidige show wordt bedolven onder positieve kritiek. Bovendien is het een headliner die de andere twee mooi uitbalanceert.

En LCD Soundsystem verkoopt misschien ook geen AFAS uit, maar ook dat was een prachtige headliner voor dit festival.
 
Aangezien er zeker nog een naam of 20 komt, is het sowieso nog iets te vroeg om de gehele line-up te beoordelen. Lijkt me ook handig het binnen het jaar met andere festivals te vergelijken en daar weten we nog niet alles van. Voor veel acts weet je het nooit, maar zijn ze gewoon niet beschikbaar voor BKS. TGTBATQ loop ik zelf ook niet heel erg voor warm, vond dat nieuwe album niet zo spannend.

Ticketprijs is wel een interessante. Denk dat dingen sowieso iets duurder zijn geworden. Plus inflatie en wat van dat btw verhaal. Vergeleken met DTRH mag je er misschien wel iets meer voor verwachten, ja. Wellicht komt er nog een interessante toevoeging op het terrein.

Het gesprek over de vertegenwoordiging van vrouwen houd ik zelf ook een beetje in leven natuurlijk, maar het komt zo af en toe ter sprake. Dan ga ik het liefste uit van de cijfers. Wellicht hadden Interpol en Chris andersom gekund, en ik weet niet of het vrouw zijn (bij haar lijkt het overigens meer androgyn) bijdraagt aan dat ze headlined. We zagen het zelf al aankomen en wat voor alternatieven noemden wij? Ging ook al om Beach House een kans geven.

Zoals wel eerder gezegd: afgelopen twee jaar zijn we erg verwend. Bon Iver en Kraftwerk zijn toch ook wel bijzondere en grote namen. Met Chris nemen ze een gokje. De muziek afstaat ook niet stil, dus wat er precies staat zal hoe dan ook veranderen, zeker voor BKS. Ik had zelf meer 'moeite' met RTJ als headliner...
 
Indiaantje89 wrote:
Maar zonder het meer “vouwelijk headliners discussie” had Christine and The Queens nooit en te nimmer headliner geweest. Het is kwalitatief gewoon niet goed genoeg, het is geen band die kan teren op hits die iedere BKS-ganger in zijn/haar platenkast heeft staan. En het het is ook geen “kaart verkoper”, een halve AFAS Live is best triest als BKS headliner.

Er was zoveel beters voor het oprapen on tour. Hoe je bij C&TQ terecht kan komen is best een faal van de organisatie.

Hoezo zou het kwalitatief niet goed genoeg zijn dan? C&TQ dropte vorig jaar een album die in heel veel eindejaarslijstjes heel hoog scoorde. (Volgens Last.fm blijkbaar m’n tweede meest beluisterde album van 2018, na Beach House). Girlfriend was één van dé nummers van 2018. Het is geen platte pop die klakkeloos richt naar de charts en de frontvrouw heeft effectief iets te vertellen. De vorige show op BKS werd gerekend tot de hoogtepunten van die editie (2016) en stond zelfs op nummer één in de lijst van 2voor12. Haar huidige show wordt bedolven onder positieve kritiek. Bovendien is het een headliner die de andere twee mooi uitbalanceert.

En LCD Soundsystem verkoopt misschien ook geen AFAS uit, maar ook dat was een prachtige headliner voor dit festival.
3voor12 is van hetzelfde laken een pak, zie ook het interview van Atze van vorig jaar.

Daarnaast hebben ze totaal niks te vertellen, het is een ordinaire hype waar ze op in spelen. Het is bijna schandalig dat ze zelfs misbruik maken van dat soort verhalen om te verkopen.

Eindjaarlijstjes? Ik zie enkel in de media niet bij de mensen zelf. En dat is precies wat er mis is met deze act.

Omhoog geschreven en niet meer dan dat. En blablabla last.fm maar niet eens een AFAS Live kunnen uitverkopen.

Bijna niemand is er blij mee hier. Ze kunnen het enkel camoufleren met een goede undercard.

2 jaar terug stonden we de BKS zondag nog bij Radhiohead met daarvoor James Blake. Nu krijg je Christine And The Queens + Carly Rae Jepsen voor je kiezen. En dat voor een zelfde prijskaartje (en Bon Iver en Kraftwerk zijn ook niet de grootste).
 

Users who are viewing this thread