Rock Werchter 2025

Rock Werchter heeft een erg goede lineup, maar die van Glastonbury zet hem toch echt wel weer in de schaduw vind ik, zelfs in een zogenaamd 'minder' jaar. Bizar wat die allemaal op 3 (!) dagen weten te proppen. Maar goed: ook veel clashes daar dus. Ik vind Charli XCX, niet eens als headliner, heel vet. Maar dan mis je wel Neil Young. Of Doechii.

Kijken naar deze clashfinder doet me duizelen. Omdat er zoveel goede namen op een dag gepropt staan, maar ook omdat ze zoveel tegelijk spelen.

Maar goed, lineup van het jaar daar weer hoor, al is het ook gewoon niet eerlijk.
Ik zie op die clashfinder ook Matthew & the Atlas staan om 11u00 en dan doet mijn hart toch even pijn dat die niet op Werchter langskomen

Rock Werchter heeft een erg goede lineup, maar die van Glastonbury zet hem toch echt wel weer in de schaduw vind ik, zelfs in een zogenaamd 'minder' jaar. Bizar wat die allemaal op 3 (!) dagen weten te proppen. Maar goed: ook veel clashes daar dus. Ik vind Charli XCX, niet eens als headliner, heel vet. Maar dan mis je wel Neil Young. Of Doechii.

Kijken naar deze clashfinder doet me duizelen. Omdat er zoveel goede namen op een dag gepropt staan, maar ook omdat ze zoveel tegelijk spelen.

Maar goed, lineup van het jaar daar weer hoor, al is het ook gewoon niet eerlijk.
Die clashes nemen echt een deel van de charme weg. Zoveel grote namen maar je zult er 2 van de 8 moeten uitkiezen. Zou het echt niet leuk vinden + minimum 15 minuten wandelen tussen de podia...
Ik denk dat, als ik zou gaan, daar met te veel stress zou in opgaan.

Ik vind em vooral veel beter uitgebalanceerd. Glastonbury heeft ook op Zondag Olivia Rodrigo en Noah Kahan , maar zetten daar dan wel Rod Stewart, The Prodigy, Royel Otis, Snow Patrol , Turnstile , Wolf Alice en St Vincent tegenover.
Op RW - Zondag (if you don't like pop, you're pretty much screwed).

Laatst bewerkt:
Die clashes nemen echt een deel van de charme weg. Zoveel grote namen maar je zult er 2 van de 8 moeten uitkiezen. Zou het echt niet leuk vinden + minimum 15 minuten wandelen tussen de podia...
Yep with Glastonbury you’ll always find someone but you have to make that choice and miss X, Y and Z.

15 mins also depends on where you want to watch them from and weather, can be a lot longer.

It’s an amazing place but it’s such hard work at times. I went to IOW festival last year and it was a relief to have a smaller site and less choice

Ja, ik ook hoor. Dus helemaal eens.

Maar je zou kunnen zeggen dat veel clashes een teken is van een heel sterke lineup. Primavera had dat ook toen ik er was in 2022, als die monsterclashes. Maar net doordat die lineup ook gewoon ze sterk was op alle stages.

Ongelofelijk idd. Voor mij zou het beteken dat ik Neil Young en Doechii zou moeten overslaan (ten faveure van Charli) en The Prodigy, Jorja Smith en St Vincent (ten faveure van Olivia Rodrigo).

Dat zou me toch een zure appel lijken. Terwijl ik op die vrijdag juist geen mustsee headliner zie…

Maar overall is er natuurlijk een prachtig spoorboekje samen te stellen en ben ik toch jaloers op ieder van jullie die gaat. Wellicht ergens in de komende jaren ik ook!

Je wil er een tent van maken, omdat moshpits daar minder te verliezen hebben? Dat is precies niet wat @Paddy zegt toch
Nee, ik zou opteren voor een tent omdat er toch wel een paar bands staan die beter tot hun recht zouden komen in de donkerder sfeer van een tent. Dit betreft NIET de moshpit bands: voor hen blijft tent of buiten vrijwel hetzelfde. Ik zou liever naar bands als English teacher of Sextile (niet moshpit dus) gaan kijken in een tent. Zowel qua licht als geluid zou dit beter pakken. Dat bedoelde ik. Laat weten igv meer verduidelijking vereist.:-)

• Leuk
Waarderingen: roluf en Koekdoos
Glastonbury heeft uiteraard een prima line up, zoals quasi altijd. Maar ook niet omver geblazen.
Moeilijk trouwens om te vergelijken. Voor Glastonbury gelden er gewoon andere wetten. Bands willen er spelen voor de internationale weerklank. Zeker Britse artiesten doen dan wel een extra effort. Niet voor niks dat Charli xcx daar ook verschijnt.

Maar in het headlinersegment ook niet hun topjaar precies. Had toch begrepen dat Neil Young niet als headliner zou worden uitgespeeld normaal.

Bwa , hangt af van wat je wil horen. Ikzelf ben van de Grunge/Nu-Metal periode en als je dan groepen zoals Heilung (lijkt Deense folkore muziek) , Hermanos Gutierrez(filmmuziek) en een volledig Pop-Zondag voorgeschoteld krijgt kan je weinig enthousiast zijn over de line-up.
Hier rijst natuurlijk het besef dat deze muziek best wel populair kan zijn bij de jongere garde.
Maar bon het zal de leeftijd wel zijn zeker. Ik ga me optrekken aan groepen als Gurriers,Grade 2 , Wisp,Joey Valance en Wunderhorse. De groepen waar ik echt naar uitkijk zijn natuurlijk Amyl en de Sniffers , Fountaines DC, Deftones, Linkin Park, Green Day en Weezer.
Like I said , I'm getting old ....
Mijn voorkeur gaat ook uit naar grunge/nu metal/alternatieve rock iets breder. Ik ga ondertussen al wel wat jaren jaarlijks naar zowel Graspop en Rock Werchter. Ik zie Graspop steeds meer als go-to festival om aan mijn muzikale trekken te komen op dat vlak. Twee weken later Rock Werchter is eerder relaxed geworden met een aantal must sees maar vooral namen die ik kan gaan ontdekken en hopelijk wat bier met vrienden in het zonnetje (soms in de apéro). Helpt dat ik ook opensta voor pop, indie en elektronika maar ook ik vind het wat te veel van het goeie op zaterdag/zondag zoals hier al vaak herhaald.

• Leuk
Waarderingen: jova
Nee, ik zou opteren voor een tent omdat er toch wel een paar bands staan die beter tot hun recht zouden komen in de donkerder sfeer van een tent. Dit betreft NIET de moshpit bands: voor hen blijft tent of buiten vrijwel hetzelfde. Ik zou liever naar bands als English teacher of Sextile (niet moshpit dus) gaan kijken in een tent. Zowel qua licht als geluid zou dit beter pakken. Dat bedoelde ik. Laat weten igv meer verduidelijking vereist.:-)
Elk optreden is uiteindelijk beter in een donkere tent met wat goede lampen!

Ach, in de zon met een biertje naar muziek luisteren heeft ook wel wat. De Barn is magisch, maar voor mij hoeft niet alles in een tent.

• Leuk
Waarderingen: zero, BeWario en ChrisV
Feit dat Doechii zo dicht in de buurt is en niet geboekt voor Werchter, dat piekt toch wat.

Ook Biffy is er eentje die ik echt mis bij ons. Toch bizar hoe die groep zo een troebele relatie met Belgie heeft.

Zeer jammer inderdaad, dat was echt een goede aanvulling geweest! Hier en daar zijn er op RW 25 wat hip-hop namen, maar dit was dan de kers op de taart geweest voor die fans.

Net ook even een blik gewaagd op de clashfinder. Was al bijna onderweg met mijn vingers naar het toetsenbord om te zeggen dat ik de clashes nogal mee vond vallen(in de hierboven genoemde clash is Charli voor mij een no-brainer.) Raye/Deftones/TV on the Radio is er nog zo eentje, maar toen kwam ik bij de zondagavond uit en dit is wel een slagveld, inderdaad.

1741266764499.png

• Leuk
Waarderingen: jova en Joslittel
Heel die clashfinder is pure speculatie hé (behalve de headliners van de grootste stages, want die zijn zo aangekondigd). De timetable komt doorgaans pas 3 weken voor het festival, dus dan pas weten we hoe lang Olivia zal spelen op Glasto.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Volbeat in september naar het sportpaleis. Waarschijnlijk dus geen Werchter. Maar dat hadden we al verwacht. Tour begint begin juni in Amerika.

Users who are viewing this thread