Graspop Metal Meeting 2025

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.274
1.348
Ik bedenk juist dat Rammstein voorlopig nog niks lijkt te doen volgend jaar. Een sabbathjaar is voor die band mijn inziens misschien eens niet slecht. Misschien gaat Lindemann nog eens solo op pad? Haalbare marquee of north stage headliner lijkt mij?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.477
8.124
Graspop heeft een kleine 'traditie' om op donderdag een publiekstrekker te boeken. Guns 'N' Roses mocht deze eer tweemaal toestrijken. Voorts hadden we uiteraard het meesterlijke Tool in 2024 en Iron Maiden (toch wel een publiekstrekker) in 2022.
Ik verwacht dat Maiden nog eens de bühne passeert, maar niet op donderdag. Ik hoop stiekem oprecht op een laatste SOAD-show in Europa. Metallica lijkt me eerder naar Werchter te gaan, maar SOAD of Aerosmith blijft altijd open.

Echter zou ik zeker niet ontevreden zijn met Iron Maiden op donderdag. Redelijk wat Festileakers vonden 2024 een mager jaar voor de festivals, zeker qua headliners. In 2025 is er dus (hopelijk) héél wat keuze. Ik ben immens benieuwd.
Ik waardeer je positiviteit maar het festival kan natuurlijk ook prima uitverkopen met iron maiden op donderdag, volbeat vrijdag, slipknot zaterdag en sabaton zondag als vier grootste namen.

En dat we veel keuzes hebben lijkt vooral zo omdat we er van uit gaan dat alles een optie is terwijl de helft van deze bands misschien niet eens op tour gaat

Maar goed ik zal stoppen met negatief zijn, soad komt gewoon
Ik bedenk juist dat Rammstein voorlopig nog niks lijkt te doen volgend jaar. Een sabbathjaar is voor die band mijn inziens misschien eens niet slecht. Misschien gaat Lindemann nog eens solo op pad? Haalbare marquee of north stage headliner lijkt mij?
Till zijn soloproject lijkt me typisch zo'n act die een veel te hoge spot opeist. Verder lijkt het me ook niet echt een festival act als je leest wat voor bizarre dingen er gebeuren bij zijn zaalshows.
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
405
590
Eerlijk? Iron Maiden op zondag, Volbeat op vrijdag, Slipknot op zaterdag en Sabaton op zondag zou voor mij niet eens zo slecht lijken. Ook al ga ik jaarlijks naar Graspop (sinds 2014), ik vind altijd wel gezelschap dat deze bands nog nooit gezien heeft en graag eens met me mee zou willen, waardoor ik weer een schitterende editie beleef.
Ben ook best subjectief, hoor, ik zie al deze bands (op Volbeat stiekem na) graag live. Dus voor mij zouden zelfs die headliners een stevig feestje garanderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Imag

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.529
6.406
Ik waardeer je positiviteit maar het festival kan natuurlijk ook prima uitverkopen met iron maiden op donderdag, volbeat vrijdag, slipknot zaterdag en sabaton zondag als vier grootste namen.
Ik denk wel dat ze hun best zullen doen er een iets spannender rijtje van te maken, dit voelt echt als de meest gemiddelde set headliners van Graspop anno 2025. Hebben er stuk voor stuk ook al goed veel gestaan de afgelopen paar edities. Kan toch niet anders dan dat ze dat ook wel een storm van kritiek op gaat leveren?

Ben het overigens wel volledig met je eens dat het dan ook gewoon uitverkoopt, als de rest van het programma ook aan de verwachtingen voldoet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en jvandeweyer

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.274
1.348
Ik waardeer je positiviteit maar het festival kan natuurlijk ook prima uitverkopen met iron maiden op donderdag, volbeat vrijdag, slipknot zaterdag en sabaton zondag als vier grootste namen.

En dat we veel keuzes hebben lijkt vooral zo omdat we er van uit gaan dat alles een optie is terwijl de helft van deze bands misschien niet eens op tour gaat

Maar goed ik zal stoppen met negatief zijn, soad komt gewoon

Till zijn soloproject lijkt me typisch zo'n act die een veel te hoge spot opeist. Verder lijkt het me ook niet echt een festival act als je leest wat voor bizarre dingen er gebeuren bij zijn zaalshows.
Juist, bij die videobeelden had ik niet stil gestaan. Maar ja langs de andere kant, als ze Steel Panther slikken, dan slikken ze wel alles zeker?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.477
8.124
Ik denk wel dat ze hun best zullen doen er een iets spannender rijtje van te maken, dit voelt echt als de meest gemiddelde set headliners van Graspop anno 2025. Hebben er stuk voor stuk ook al goed veel gestaan de afgelopen paar edities. Kan toch niet anders dan dat ze dat ook wel een storm van kritiek op gaat leveren?

Ben het overigens wel volledig met je eens dat het dan ook gewoon uitverkoopt, als de rest van het programma ook aan de verwachtingen voldoet.
Daar ben ik het helemaal met je eens hoor, ik denk ook wel dat ze er een iets spannender rijtje van zullen maken. Daarbij zijn dit ook maar 4 van de 8 headliners, zet daar 4 wat uniekere/spannendere north stage heads bij en je hebt alsnog een mooie bovenkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.529
6.406
Eerlijk? Iron Maiden op zondag, Volbeat op vrijdag, Slipknot op zaterdag en Sabaton op zondag zou voor mij niet eens zo slecht lijken. Ook al ga ik jaarlijks naar Graspop (sinds 2014), ik vind altijd wel gezelschap dat deze bands nog nooit gezien heeft en graag eens met me mee zou willen, waardoor ik weer een schitterende editie beleef.
Ben ook best subjectief, hoor, ik zie al deze bands (op Volbeat stiekem na) graag live. Dus voor mij zouden zelfs die headliners een stevig feestje garanderen.
Ik ga toevallig ook sinds dat jaar. Niet elke editie, maar toch 5 van de 9. Voor de grap even geteld hoe vaak al die bands er sindsdien gestaan hebben:

Iron Maiden: 3 keer (2016, 2018, 2022)
Volbeat: 4 keer (2014, 2016, 2018, 2022)
Slipknot: 3 keer (2015, 2019, 2023)
Sabaton: 3 keer (2014, 2019, 2022)

Als die er allemaal weer staan in 2025, heb je ze dus allemaal 4 of 5 keer gehad, op 10 edities. There ain't no kill like overkill, I guess...
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra en Loek123

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.529
6.406
Daar ben ik het helemaal met je eens hoor, ik denk ook wel dat ze er een iets spannender rijtje van zullen maken. Daarbij zijn dit ook maar 4 van de 8 headliners, zet daar 4 wat uniekere/spannendere north stage heads bij en je hebt alsnog een mooie bovenkant.
Zeker waar, als Lamb of God daar komt heb ik er toch alvast weer eentje om naar uit te kijken. The Prodigy, of weer Gojira, loop ik ook warm voor. En zou zelf toch ook nog wel benieuwd zijn naar een Slipknot show met hernieuwde energie (en mogelijk het debuut album integraal?) als herkansing van de volgens vele toch mindere show van 2023.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.477
8.124
Zeker waar, als Lamb of God daar komt heb ik er toch alvast weer eentje om naar uit te kijken. The Prodigy, of weer Gojira, loop ik ook warm voor. En zou zelf toch ook nog wel benieuwd zijn naar een Slipknot show met hernieuwde energie (en mogelijk het debuut album integraal?) als herkansing van de volgens vele toch mindere show van 2023.
Dat zijn dan toevallig ook stuk voor stuk shows waar ik ook naar uit zou kijken. Om één of andere reden had ik toch niet verwacht dat Lamb of god jouw ding zou zijn.

Voor slipknot hier hetzelfde, zou tof zijn als ze die tour doortrekken naar de zomerfestivals met hun eerste album integraal dat zou ik nog wel willen zien.
 
  • On fire
Waarderingen: Dr. Hannibal

jbj

Dagopener
11 okt 2022
576
787
Denk er ook eventjes aan dat er dit jaar een inkomstenverlies is geweest op de parking van miss 500.000euro

Een regebeditie brengt gegarandeerd een hoop extra kosten (alsook verlies van inkomen) met zich mee. De headliners liggen al vast vermoed ik, dus daarop zullen ze niet bespaard hebben 😊 nu, ik vermoed dat dit wel alemaal in de marges gecalculeerd zit
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.456
11.427
Een regebeditie brengt gegarandeerd een hoop extra kosten (alsook verlies van inkomen) met zich mee. De headliners liggen al vast vermoed ik, dus daarop zullen ze niet bespaard hebben 😊 nu, ik vermoed dat dit wel alemaal in de marges gecalculeerd zit
Ja vermoed ik ook wel. Graspop zette al jaren prachtige line-ups neer zonder dat het uitverkocht. Heb zo vermoeden dat ze er financieel nooit beter hebben voorgestaan.

En om kosten te besparen ben ik helemaal oké met boekingen zoals Svarsot en Sanguisugabogg die waarschijnlijk voor een krat bier komen spelen. Maar bovenal: het waren heerlijke shows!
 
  • Leuk
  • On fire
Waarderingen: duck, saurus en Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.081
8.204
Ik ga toevallig ook sinds dat jaar. Niet elke editie, maar toch 5 van de 9. Voor de grap even geteld hoe vaak al die bands er sindsdien gestaan hebben:

Iron Maiden: 3 keer (2016, 2018, 2022)
Volbeat: 4 keer (2014, 2016, 2018, 2022)
Slipknot: 3 keer (2015, 2019, 2023)
Sabaton: 3 keer (2014, 2019, 2022)

Als die er allemaal weer staan in 2025, heb je ze dus allemaal 4 of 5 keer gehad, op 10 edities. There ain't no kill like overkill, I guess...

Maar er zijn gewoon veel bands die heel logisch zijn om te boeken, die het gewoon goed doen bij het publiek (of de organisatie):

4x Behemoth (14, 16, 19, 23)
5x Gojira (14, 16, 17, 19, 22)
4x Ghost (14, 16, 18, 23)
3x Slayer (14, 16, 19)
3x Eisbrecher (18, 19, 23)
4x Powerwolf (14, 16, 18, 22)
3x Disturbed (16, 19, 23)
3x Opeth (14, 17, 22) <- steeds twee edities niet ;)
4x Skillet (14, 16, 18, 22)
3x Amorphis (15, 17, 22)
3x Sepultura (14, 17, 22)

Om maar een rijtje te maken met ook minimaal al 3 passages sinds 2014 en er zullen er vast nog meer zijn, al had jij het over headliners wel, maar staan ook wel een paar ertussen; maar als je dan hetzelfde tijdframe aanhoudt:
4x Judas Priest (15, 18, 22, 24)
4x Scorpions (15, 17, 22, 24)
4x FFDP (15, 17, 22, 24)
3x Korn (15, 17, 22)
3x Within Temptation (15, 19, 22)

Niet gek dus voor bands om er 4x te staan in 10 edities!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.529
6.406
Maar er zijn gewoon veel bands die heel logisch zijn om te boeken, die het gewoon goed doen bij het publiek (of de organisatie):

4x Behemoth (14, 16, 19, 23)
5x Gojira (14, 16, 17, 19, 22)
4x Ghost (14, 16, 18, 23)
3x Slayer (14, 16, 19)
3x Eisbrecher (18, 19, 23)
4x Powerwolf (14, 16, 18, 22)
3x Disturbed (16, 19, 23)
3x Opeth (14, 17, 22) <- steeds twee edities niet ;)
4x Skillet (14, 16, 18, 22)
3x Amorphis (15, 17, 22)
3x Sepultura (14, 17, 22)

Om maar een rijtje te maken met ook minimaal al 3 passages sinds 2014 en er zullen er vast nog meer zijn, al had jij het over headliners wel, maar staan ook wel een paar ertussen; maar als je dan hetzelfde tijdframe aanhoudt:
4x Judas Priest (15, 18, 22, 24)
4x Scorpions (15, 17, 22, 24)
4x FFDP (15, 17, 22, 24)
3x Korn (15, 17, 22)
3x Within Temptation (15, 19, 22)

Niet gek dus voor bands om er 4x te staan in 10 edities!
Op zich niet gek nee, maar in de undercard vind ik het persoonlijk toch anders aanvoelen. Je headliners zijn je blikvangers, daar wil je iets onderscheidender mee zijn lijkt mij. Natuurlijk zullen er ook een hoop bands zijn die er zowat om de editie bij zijn, dat heb je al jaren op Graspop. Maar je wil niet dat je rijtje headliners uitsluitend uit dat soort acts bestaat. Toch minstens 1 wat zeldzamer geval, om het affiche een wat eigen smoel te geven, in plaats van het geheel als een herhaling van zetten te doen aanvoelen…
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
325
669
Als iets als Gojira kan headlinen, dan zou Dream Theater dat ook kunnen toch? AFAS is zelfs al uitverkocht zie ik, dus ze zijn hier best populair lijkt mij?

Ghost kan je denk ik met potlood als 1 van de 8 invullen net als Maiden.

Noemen we de laatste 2 mainstage acts nu headliners trouwens? Ja toch? Ga ik even een hele wilde poging doen:

Deftones - Ghost.
Dream Theater - Gojira.
Within Temptation - Sabaton.
Lamb of God - Iron Maiden.

Bijna geen hele oude namen meer, maar vrijwel alle echt oude populaire bands zijn of half dood, of staan op rand van dood gaan. Ozzy of Aerosmith boeken is vragen om last-minute cancelling denk ik. En Metallica of SOAD ga ik niet eens meer aan beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

SeeleyCaselli

Playlistbediener
19 mei 2024
13
12
Als iets als Gojira kan headlinen, dan zou Dream Theater dat ook kunnen toch? AFAS is zelfs al uitverkocht zie ik, dus ze zijn hier best populair lijkt mij?

Ghost kan je denk ik met potlood als 1 van de 8 invullen net als Maiden.

Noemen we de laatste 2 mainstage acts nu headliners trouwens? Ja toch? Ga ik even een hele wilde poging doen:

Deftones - Ghost.
Dream Theater - Gojira.
Within Temptation - Sabaton.
Lamb of God - Iron Maiden.

Bijna geen hele oude namen meer, maar vrijwel alle echt oude populaire bands zijn of half dood, of staan op rand van dood gaan. Ozzy of Aerosmith boeken is vragen om last-minute cancelling denk ik. En Metallica of SOAD ga ik niet eens meer aan beginnen.

Heb het gevoel dat Dream Theater totaal niet aanspreekt in België. Laatste optreden was in een kleinere zaal van 1600 personen, voorlaatste was in de weliswaar iets grotere Lotto Arena, waar ik echter nog nooit zo weinig aanwezigen heb gezien als bij die show van DT. Alle ringen dicht en het middenplein voor 2/3e gevuld. Die gaan ze echt nooit als headliner op Graspop zetten, verkoopt voor geen meter.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.456
11.427
Heb het gevoel dat Dream Theater totaal niet aanspreekt in België. Laatste optreden was in een kleinere zaal van 1600 personen, voorlaatste was in de weliswaar iets grotere Lotto Arena, waar ik echter nog nooit zo weinig aanwezigen heb gezien als bij die show van DT. Alle ringen dicht en het middenplein voor 2/3e gevuld. Die gaan ze echt nooit als headliner op Graspop zetten, verkoopt voor geen meter.
Headliner inderdaad niet maar het is wel mijn gedroomde Marque headliner. Dat zou ik fantastisch vinden. Zetten we Devin ervoor, deal?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken