Maar Stromae staat in het kader ook hoger dan Franz Ferdinand, en Stromae is bevestigd als Barn-act.
Voor mij is het probleem niet zozeer dat het een popact als sub is, maar wel haar parcours. Ik zie het gewoon absoluut niet graag gebeuren dat artiesten veel te snel op een hoge spot gedropt worden. En dat is net het geval bij Ellie Goulding: die is op dit moment nog haar 2de plaat aan het promoten, hetgeen tegelijk ook haar doorbraakplaat is. Hetzelfde geldt in mijn ogen voor Macklemore op Pukkelpop of The XX op Werchter 2012 (om ook maar eens een band te noemen die ik wel goed vind).
Maar over Mumford & Sons hoorde je nooit iemand klagen. die waren al sub op Pinkpop nadat ze één plaat hebben afgeleverd. weet niet meer welke spot ze toen op Werchter hadden maar die zullen nu ook sub kunnen zijn. dus het ligt niet perse aan het aantal albums maar meer aan de artiest. maar denk dat het moment van doorbreken belangrijker is, Ellie Gouldin is, zoals jij zei, net doorgebroken dan kan je naar mijn mening nog geen sub zijn.