Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
Maar Stromae staat in het kader ook hoger dan Franz Ferdinand, en Stromae is bevestigd als Barn-act.

Voor mij is het probleem niet zozeer dat het een popact als sub is, maar wel haar parcours. Ik zie het gewoon absoluut niet graag gebeuren dat artiesten veel te snel op een hoge spot gedropt worden. En dat is net het geval bij Ellie Goulding: die is op dit moment nog haar 2de plaat aan het promoten, hetgeen tegelijk ook haar doorbraakplaat is. Hetzelfde geldt in mijn ogen voor Macklemore op Pukkelpop of The XX op Werchter 2012 (om ook maar eens een band te noemen die ik wel goed vind).

Maar over Mumford & Sons hoorde je nooit iemand klagen. die waren al sub op Pinkpop nadat ze één plaat hebben afgeleverd. weet niet meer welke spot ze toen op Werchter hadden maar die zullen nu ook sub kunnen zijn. dus het ligt niet perse aan het aantal albums maar meer aan de artiest. maar denk dat het moment van doorbreken belangrijker is, Ellie Gouldin is, zoals jij zei, net doorgebroken dan kan je naar mijn mening nog geen sub zijn.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Kereltje wrote:</div>
Maar Stromae staat in het kader ook hoger dan Franz Ferdinand, en Stromae is bevestigd als Barn-act.

Voor mij is het probleem niet zozeer dat het een popact als sub is, maar wel haar parcours. Ik zie het gewoon absoluut niet graag gebeuren dat artiesten veel te snel op een hoge spot gedropt worden. En dat is net het geval bij Ellie Goulding: die is op dit moment nog haar 2de plaat aan het promoten, hetgeen tegelijk ook haar doorbraakplaat is. Hetzelfde geldt in mijn ogen voor Macklemore op Pukkelpop of The XX op Werchter 2012 (om ook maar eens een band te noemen die ik wel goed vind).

Maar over Mumford & Sons hoorde je nooit iemand klagen. die waren al sub op Pinkpop nadat ze één plaat hebben afgeleverd. weet niet meer welke spot ze toen op Werchter hadden maar die zullen nu ook sub kunnen zijn. dus het ligt niet perse aan het aantal albums maar meer aan de artiest. maar denk dat het moment van doorbreken belangrijker is, Ellie Gouldin is, zoals jij zei, net doorgebroken dan kan je naar mijn mening nog geen sub zijn.

Ja maar dat is Pinkpop hè... Die hadden vorig jaar Ben Howard terwijl die op RW The Barn headlinede, en verder The Script en 30STM. Niet bepaald RW-subs. Zoals je zelf al aangeeft, op RW stonden Mumford & Sons toen een plaats onder de sub (The XX, voor Editors, wel te verstaan, dus ook geen hele sterke dag, anders hadden ze wellicht nog een spot lager gestaan). Ik denk niet dat je nu iemand zou horen klagen over Ellie Goulding, Jack Johnson of Eels een spot voor de sub, maar als sub wel. Precies hetzelfde als M&S dus, niks artiest-afhankelijk, gewoon niet groot genoeg.

Ahh ok. Heb ze toen op rw niet meer gecheckt omdat ik graag my morning jacket wilde zien, dus excuses. Maar ze hadden toen wel pas 1 album op zak, zou geen idee hebben waar ze nu zouden staan. Daarnaast denk ik nog steeds ellie headliner klub c, jack johnson in the barn en eels als sub.

Ps. Die dag met m&s, xx en editors was niet echt een slechte dag. Dagprogramma was echt fantastisch, qua subs idd wel

Dat Stromae in de Barn sta heb ik inderdaad over het hoofd gezien.
Maar de eerste naam onder Arctic Monkeys en Ellie Goulding als zij niet subt is Jack Johnson dat zie ik echt niet voor sub, dan kan je idd spreken dat er geen sub is...

En dan de zondag Interpol of Franz Ferdinand sub?
dan begrijp ik de klachten voor die 2 dagen.

Hopelijk weten we vlug de verdeling en is het geen teleurstelling!

Mijn grootste 'angst' is inderdaad dat er typische Barn-acts als Eels, Interpol en Foals op de main terecht gaan komen. Dus ik wacht de timetable in spanning af.

As for my wishlist:
Donderdag:
Must-sees: Metallica, Robert Plant
Zeer waarschijnlijk bij (indien geen overlap): Placebo, Damon Albarn, Miles Kane, Bombay Bicycle Club, Warpaint, London Grammar, Valerie June

Vrijdag:
Must-sees: Arctic Monkeys, Eels
Zeer waarschijnlijk bij (indien geen overlap): Foster the People, Rodrigo y Gabriela, The Strypes

Zaterdag:
Must-sees: Black Keys, Trentemoller
Zeer waarschijnlijk bij (indien geen overlap): Pearl Jam, Pixies, Moderat, HAIM, SBTRKT

Zondag:
Must-sees: Interpol, Foals, Parquet Courts
Zeer waarschijnlijk bij (indien geen overlap): Kings of Leon, Franz Ferdinand, MGMT, Lykke Li, Babyshambles, Angus & Julia Stone, Royal Blood.

Oei, die zondag gaat niet helemaal lukken denk ik. Opvallend dat ik meer dan de helft al een keer gezien heb... Dus óf de geboekte gevestigde namen kunnen mij zeer bekoren óf de rest is te zwak en niet naar mijn smaak om mij echt te interesseren. Beetje van beide denk ik.

Ik ga mijn must see's eens meedelen als ik alles at beluisterd heb van wat ik nog niet ken :)

Ivm alles in 3 dagen proppen, waarom? Oké, tot nu toe heb ik ook mij steeds 4 dagen kunnen vermaken, maar ovirg jaar heb ik op zaterdag bijvoorbeeldook maar 3 bands en een half gezien. Zo een namiddagje watvertoeven op de camping of ergens op de wei liggen kan ook even leuk zijn qua rust. Ondanks dat je veel betaalt. Je betaalt eigenlijk in totaal 3 dagtickets, dus relatief gezien ben je niet echt heel zwaar in de zak gezet. (Bekijk dit nu niet te letterlijk, ik wil mij ook gerust 4 dagen amuseren met enkel goeie dingen, maar het is nu zo)

Dat idee om terug te gaan naar 3 dagen is zinloos, vooral omdat het nu geroepen wordt in de heat of the moment. Dit jaar had je misschien een betere affiche gehad als je alles in 3 dagen propt, maar wat doe je dan in een jaar als 2010 of 2013 wanneer je zoveel headlinewaardige namen hebt dat je met coheadlinersystemen moet gaan werken om alles in 4 dagen te krijgen? Dit jaar is de affiche zwak in mijn ogen, maar dat is ook de eerste keer dat ik dat vind sinds ik in 2007 voor de eerste keer ging. Tot nu toe heb ik telkens 4 dagen goed kunnen vullen.

Dat het dit jaar wat minder is op sommige vlakken ligt ook gewoon aan het aanbod. Roskilde, Hurricane/Southside, T in the Park, Optimus Alive, ... hebben ook allemaal affiches die zwakker zijn dan hun gewoonlijke niveau. Om nog maar te zwijgen over Glastonbury die volgens kenners hun zwakste headlinertrio in heel lange tijd gaan hebben.

Ik krijg denk ik nauwelijks moeilijke clashes, want ik zie heeeeel veel acts twee keer dit jaar. Ik denk dat alleen Imagine Dragons tegelijkertijd met Black Keys heeeeeeeeeeeeeeeeel kut zou zijn maar kan me niet voorstellen dat dat gaat gebeuren.

Dat idee om terug te gaan naar 3 dagen is zinloos, vooral omdat het nu geroepen wordt in de heat of the moment. Dit jaar had je misschien een betere affiche gehad als je alles in 3 dagen propt, maar wat doe je dan in een jaar als 2010 of 2013 wanneer je zoveel headlinewaardige namen hebt dat je met coheadlinersystemen moet gaan werken om alles in 4 dagen te krijgen? Dit jaar is de affiche zwak in mijn ogen, maar dat is ook de eerste keer dat ik dat vind sinds ik in 2007 voor de eerste keer ging. Tot nu toe heb ik telkens 4 dagen goed kunnen vullen.

Dat het dit jaar wat minder is op sommige vlakken ligt ook gewoon aan het aanbod. Roskilde, Hurricane/Southside, T in the Park, Optimus Alive, … hebben ook allemaal affiches die zwakker zijn dan hun gewoonlijke niveau. Om nog maar te zwijgen over Glastonbury die volgens kenners hun zwakste headlinertrio in heel lange tijd gaan hebben.

Niet zo serieus joh, was maar een grapje. Dit jaar sowieso onmogelijk vanwege al verkochte dagtickets en dergelijke, en ik ga er inderdaad vanuit dat er volgend jaar gewoon weer een sterk affiche staat.

Het kwam alleen opeens in mij op dat het van dit jaar opeens een ongelooflijk sterk affiche zou maken als RW een driedaags festival was geweest. Gedachte-experimentje, meer niet.

Rock Werchter zegt op facebook over wanneer de podiumverdeling komt 'probably not today, but we're expecting them soon.' Zou het dan gewoon weer vrijdag zijn? Anders zullen we het volgende week wel krijgen denk ik

'Kraampjesverbod rond Rock Werchter uitgesteld'
http://www.headlines.nl/nieuws/74/1183665/

Maar: 'De prijzen van de kraampjes moeten al dit jaar gelijk zijn aan die op het festivalterrein. Dat is een van de voorwaarden van het compromis.'

‘Kraampjesverbod rond Rock Werchter uitgesteld’

Maar: ‘De prijzen van de kraampjes moeten al dit jaar gelijk zijn aan die op het festivalterrein. Dat is een van de voorwaarden van het compromis.’

mooi, maar is de veiligheid dan geen bullshit argument? als de veiligheid er echt op vooruit gaan was het nu al ingevoerd, tenzij de lokale mensen in opstand zijn gekomen dan kan ik me dat nog voorstellen.

Rock Werchter zegt op facebook over wanneer de podiumverdeling komt ‘probably not today, but we’re expecting them soon.’ Zou het dan gewoon weer vrijdag zijn? Anders zullen we het volgende week wel krijgen denk ik

Hmm, dat klinkt toch alsof we die al mogen verwachten zeer binnenkort. Ik had verwacht dat het nog wat langer zou duren. Zouden we ook direct de timetable krijgen, of zou dat weer even gaan duren? Ik ben er in elk geval erg benieuwd naar!

<div class="d4p-bbt-quote-title">Joszwa wrote:</div>
‘Kraampjesverbod rond Rock Werchter uitgesteld’

Maar: ‘De prijzen van de kraampjes moeten al dit jaar gelijk zijn aan die op het festivalterrein. Dat is een van de voorwaarden van het compromis.’

mooi, maar is de veiligheid dan geen bullshit argument? als de veiligheid er echt op vooruit gaan was het nu al ingevoerd, tenzij de lokale mensen in opstand zijn gekomen dan kan ik me dat nog voorstellen.

Ik denk een beetje van beide. Veiligheid zal in het besluit meegespeeld hebben, maar ook winstgevendheid voor Werchter en sponsors is groter als alles bij elkaar zit. Maar het was wel een plotselinge overgang voor de 'lokalen' en die zullen wel geprotesteerd hebben. Ik vind het een mooie tussenoptie

Dus voor nu wint de commercie, maar verliest de veiligheid... Vreemd compromis als je het mij vraagt.

Edit: of zouden de prijzen op het festival nu omlaag bijgesteld worden? ;-)

Dus voor nu wint de commercie, maar verliest de veiligheid… Vreemd compromis als je het mij vraagt.

Edit: of zouden de prijzen op het festival nu omlaag bijgesteld worden?
icon_wink.gif

lekker zwart wit, ik denk niet dat de veiligheid heel belangrijk was in de beslissing. Zal mee spelen, maar het belangrijkste is de commercie geweest voor Werchter en sponsoren. Alleen dat komt natuurlijk niet echt leuk over: 'we gaan de kraampjes langs de weg verplaatsen want dat levert ons meer geld op.'

het optimale voor het festival zou naar mijn mening zijn om de sponsors ook te laten leveren aan die kraampjes. sponsors blij, lokale mensen blij, festival zelf lijdt er dan een beetje onder qua geldinkomsten maar algehele sfeer van het festival gaat wel omhoog. of dit mogelijk is, is de vraag. weet niet waar de kraampjes alles vandaan halen en dat met sponsor afspreken is heel lastig.

Donderdag: White lies, Miles Kane, Bombay Bicycle Club, The wombats, The opposites (ja oke nederlander hier), Valerie June
Vrijdag: Arctic Monkeys, Paolo Nutini, Foster The People, Crystal Fighters, The Naked & Famous, Jack Johnson, Rodrigo y Gabriela, als er tijd over is (maar waarschijnlijk niet) ellie goulding/ the 1975 (ja sorry jongens ben ik de enige die deze dag leuk vindt?)
Zaterdag: The Black Keys, Pixies, Imagine Dragons, SBTRKT, Agnes Obel, Pearl Jam
Zondag: Babyshambles, Stromae, KOL, Angus & Julia Stone, Passenger, Bastille, Foals, (MGMT maar die heb ik al gezien dus even kijken of er tijd is)

Ok eigenlijk is mijn doel om álles te zien

Donderdag
Must see: Placebo, Metallica, Dropkick Murhy's, Radkey, Robert Plant, Miles Kane en The Opposites, als dat mogelijk zou zijn.

Vrijdag
Must see: The Strypes, Eels, George Ezra en Parov Stelar Band.

Zaterdag
Must see: Pearl Jam, The Black Keys, The Temperance Movement, Triggerfinger, Biffy Clyro en Kodaline.

Zondag
Must see: Franz Ferdinand, Reignwolf, Angus & Julia Stone, Royal Blood, Babyshambles, Interpol en Parquet Courts.

Ik hoop dat ik deze bands allemaal kan gaan zien, maar dat ligt aan de time-table en wellicht ook nog aan keuzes van de anderen uit mijn groep.

Kortom wel een prima editie, alleen ja die vrijdag is wat tegenvallend maar ach wordt ook gewoon een leuke dag.

Users who are viewing this thread