Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
En even Diehard drie posts achter elkaar, ik zag Kereltje Beck als sub kanshebber neerzetten. Maar is deze plek ondertussen niet wat hoog gegrepen voor deze man?

@LuudGoossens
Nee hoor, je hebt volkomen gelijk. Ik denk alleen dat dit genre steeds meer in de mainstream zal komen, als je kijkt naar de populariteit van bijvoorbeeld Imagine Dragons. Dus in die zin zou Werchter een schot in de roos kunnen doen door meer van dit soort bandjes te programmeren. Maar wellicht heb je gelijk over Awolnation en Pukkelpop, inderdaad later in het jaar dus wellicht beter in het schema, en meer alternatieve line-ups. En toch hoop ik dat Werchter ook een beetje aan de toekomst denkt, in plaats van alleen op safe te spelen.

Dan hoop ik met je mee Hannibal!<br>
Kereltje je hebt waarschijnlijk wel gelijk over het feit dat je Classic en de 4daagse absoluut niet kan vergelijken.

Over je feit dat dit wel eens de beste editie qua namen ooit kan worden… Dan wijs ik er graag op dat je moet kijken naar de bands in de tijd waarin ze optreden. Een Metallica/Pearl Jam zijn al jaren passé bijvoorbeeld… Als je alles in zijn tijdsgeest zet komt het er voor mij op neer dat ’93 ( Sonic Youth, Black Crowes, Neil Young, Lenny Kravitz en Metallica op 1 dag ) er toch wel serieus bovenuit steekt. Al deze bands hadden rond deze tijd hun opus magnum uitgebracht, als je dan op zo’n tijdstip zo’n bands kan boeken dan spreek ik pas van een legendarische affiche!

Anyway om nog een nieuwtje te posten: Eagles of Death metal zitten in februari/maart in Down Under, ik zie ze nog wel een Europese mini-tour meepikken ofwel juni/juli ( Werchter ) ofwel juli/augustus ( Pukkelpop ). Altijd een leuke act!

Eagles of Death Metal zijn zeker erg leuk!! lijkt me een leuke naam voor RW.

Als ik iedere headliner een kans mag geven dan zou ik zeggen dat Muse inmiddels wel op 30% zit, Foo Fighters op 30%, Linkin Park op 10% en iets anders ook nog 30%. Ze kunnen lullen wat ze willen (wij en de redactie) maar het feit dat de organisatie de 4e headliner bewaakt als een staatsgeheim zegt mij dat niemand echt goede info heeft.

Muse heb ik genoeg over gezegd, zijn in de buurt, doen een tour, Rock Werchter veel geld blablabla

Foo Fighters kondigde inderdaad min of meer een tour aan, kan ieder festival sluiten en worden gelinkt aan Glastonbury. Toch weet niemand wat zij van plan zijn. Misschien willen ze eens een keer alleen maar zalen af? Of beginnen ze met de tour in de VS en doen ze in het najaar pas Europa?

U2, Rolling Stones, Coldplay, Rage Against The Machine, zelfs Radiohead, we weten er allemaal geen reet van maar wie weet. Als U2 betaalt kan worden, kunnen er misschien nog wel wat andere giga-acts bekeken worden...

Linkin Park, tja als echt alles in het water valt...

Ik denk dat jullie het bericht over U2 verkeerd geinterpreteerd hebben. Werchter heeft waarschijnlijk eens gepolst, net zoals ze dat wss met Bowie en Daft Punk ook gedaan hebben, en tientallen andere festivals met hen. 4-5 miljoen is te veel, verjaardagseditie of niet.

@Kereltje Nee tuurlijk maar de organisatie is niet achterlijk, die weten ook wel dat je voor U2 minstens een miljoentje of twee moet betalen(En dan doet U2 veel water bij de wijn). Als die 2 miljoen (ik zeg natuurlijk maar wat) betaalt kan worden, dan is Muse geen probleem. Die gaan echt geen 2 miljoen vragen, ze draaiden in hun stadion tour break-even.

Ik verwacht de laatste headliner wel in januari of begin februari. Als het Muse is sneller, die beginnen hun eerste data dus al bekend te maken.

Ben er overigens goed klaar mee, ik wil die laatste headliner gewoon nu!

Enkele namen die zeker een goeie kans maken om op Werchter te staan:

- Interpol. Ze brengen een nieuw album uit en ze staan eind juni bijvoorbeeld op Hurricane Festival. Heel dicht in de buurt dus. De kans dat ze ook op Werchter staan is dus niet zo klein denk ik.

- Lily Allen. Ze komt met een nieuw album en in 2014 verwacht ik toch wel een comeback, ook op het podium. Er zijn nog geen shows aangekondigd, maar er ik zie wel een kans dat ze Werchter aandoet. Elk jaar staan er een pak vrouwelijke acts (nu nog geen enkele vrouw aangekondigd!).

- Een andere madam die wel op Werchter zou kunnen staan is M.I.A. Ze heeft een nieuw album uit en past wel bij Werchter (poppy én alternatief).

- Ze staan er véél dus misschien zijn de Kaiser Chiefs ook volgend jaar een optie? Ook zij komen met een nieuw album en hebben al wat shows aangekondigd voor begin 2014.

- Mastodon toert mee met Metallica en ze zijn een graag geziene gas op Werchter.

- The National hebben een wel érg goed aaneensluitende tourplanning rond Werchter. En ook al stonden ze er vorig jaar ook al, ze blijven een populaire act. De show van vorig jaar (eigenlijk nog dit jaar) was ook een groot succes, dus wie weet? :-)

- Ook Macklemore & Ryan Lewis staan in goede papieren voor Werchter denk ik? Elk jaar proberen ze een paar populaire hip hop/popacts te regelen voor Werchter. Niet mijn ding eigenlijk, maar toch...

- Massive Attack heeft een show aangekondigd op een festival in Spanje op 14 juni. Misschien nog een paar daarbij, waaronder Werchter? Of droom ik te veel? :-)

- Andere kanshebbers: Elbow, Dropkick Murphy's, Beck, MGMT, Foals, Alice In Chains?

Allemaal maar losse gissingen hé uiteraard. ;-)

Mastodon en Elbow komen alvast niet, en persoonlijk heb ik ook twijfels bij The National omdat die enkel voor dezelfde plek als vorig jaar zouden kunnen komen.

Verder noem je wel allemaal kanshebbers, maar de vraag is dan vooral wat de andere Belgische festivals hierin gaan doen.

ik vraag mij af of Foo Fighters wel op Werchter willen spelen, FF speelden hun laatste tour enkel show's die 2uur of meer duurden, terwijl op werchter een headliner zo'n anderhalf, 1 en 3kwart mogen spelen en hier ook zelden of nooit van afwijken, muse lijkt mij daarom logischer, maar ik hoop toch meer of FF

ik vraag mij af of Foo Fighters wel op Werchter willen spelen, FF speelden hun laatste tour enkel show’s die 2uur of meer duurden, terwijl op werchter een headliner zo’n anderhalf, 1 en 3kwart mogen spelen en hier ook zelden of nooit van afwijken, muse lijkt mij daarom logischer, maar ik hoop toch meer of FF

Metallica speelt nooit shows onder de 2 uur, en Pearl Jam werd aangekondigd met een 'lange' show. De duur van de show mag dus geen probleem zijn.

ik vraag mij af of Foo Fighters wel op Werchter willen spelen, FF speelden hun laatste tour enkel show’s die 2uur of meer duurden, terwijl op werchter een headliner zo’n anderhalf, 1 en 3kwart mogen spelen en hier ook zelden of nooit van afwijken, muse lijkt mij daarom logischer, maar ik hoop toch meer of FF
Green day speelde ook een 2 uur en meer de laatste 2 keer op werchter, dus de duur van een optreden zal wel geen bezwaar zijn, Muse zal immers ook zoiets spelen als ze komen.

Denk niet echt dat er een limit zit op hoeveel uur een band mag spelen??
2 uur zeker wel.. en denk ook wel 2,5 uur hoor.

Grote headliners mogen kiezen hoe lang ze spelen, de pijs dat ze krijgen om te spelen hangt ook af van hun setlist.

De meeste headliners hebben een festivalsetlist ( 90 minuten ) en een volledige concertsetlist.

Er zijn enkele uitzonderingen hierin zoals Metallica ( speelt altijd hun 2.20 uur ).

De duur van de setlist is dan ook altijd op voorhand afgesproken als er nog een band na de headliner speelt ( ik herinner mij nog het triestige feit dat The Cure 90 minuten kreeg maar dat ze op ELK ander festival hun 3 uur show gespeeld hebben => schandalig Herman! ).

Foo Fighters wordt tegenwoordig gezien als een grote headliner dus spelen ze ongetwijfeld hun volledige show, dat is voor hen zeker geen reden om niet te komen... FF stonden 2 jaar terug nog op Pukkelpop en als je aanneemt dat ze sowiezo in België zullen optreden zijn er wel enkele mogelijkheden hé:
- ze touren in Amerika tijdens de zomer dus geen Foo Fighters
- Ze touren in het voor of najaar in Europa dus een concert
- Ze touren in de zomer dus:
-Werchter
-Pukkelpop ( waar ze ondertussen wel een band mee hebben... )
-Les Ardentes
-Dour

Ik zou zeggen: gun de Walen ook eens wat :D

)Foo Fighters wordt tegenwoordig gezien als een grote headliner dus spelen ze ongetwijfeld hun volledige show, dat is voor hen zeker geen reden om niet te komen… FF stonden 2 jaar terug nog op Pukkelpop en als je aanneemt dat ze sowiezo in België zullen optreden zijn er wel enkele mogelijkheden hé:<br>
- ze touren in Amerika tijdens de zomer dus geen Foo Fighters<br>
- Ze touren in het voor of najaar in Europa dus een concert<br>
- Ze touren in de zomer dus:<br>
-Werchter<br>
-Pukkelpop ( waar ze ondertussen wel een band mee hebben… )<br>
-Les Ardentes<br>
-Dour

Ik zou zeggen: gun de Walen ook eens wat
icon_biggrin.gif

Dour en Les Ardentes hebben aan de main stage plaats voor 20.000 man, dat gaat echt niet gebeuren met een band die hun Pukkelpopdag op 1 dag uitverkochten. En bwa, een band met Pukkelpop... Ze hebben uiteindelijk gewoon een gemist optreden goedgemaakt. Vergeet ook niet dat het Herman Schuermans was die het optreden van 2011 geregeld heeft, nadat FF niet in het Werchterweekend konden dat jaar (terwijl ze in juni/juli tourden), dus vanuit dat opzicht hebben FF nog iets terug te geven aan Werchter.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Wessel wrote:</div>
Waarom is Elbow uitgesloten voor Werchter?

Die doen volgens mij rond die tijd al een concert in België, dacht AB

Dat wist ik, maar ik denk dat een band als Elbow echt wel groot genoeg is ondertussen om snel twee keer na elkaar in België op te treden. Dergelijke situaties zijn al vaker gebeurd (een kleinere indoor optreden en dan een grotere show op Werchter). Paleis 12 (waar ze in Juni zullen optreden) is ook niet erg groot. Elbow heeft bovendien wel een bepaalde band met Werchter dus wie weet?

<div class="d4p-bbt-quote-title">neontiger8 wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Wessel wrote:</div><br>
Waarom is Elbow uitgesloten voor Werchter?

Die doen volgens mij rond die tijd al een concert in België, dacht AB

Dat wist ik, maar ik denk dat een band als Elbow echt wel groot genoeg is ondertussen om snel twee keer na elkaar in België op te treden. Dergelijke situaties zijn al vaker gebeurd (een kleinere indoor optreden en dan een grotere show op Werchter). Paleis 12 (waar ze in Juni zullen optreden) is ook niet erg groot. Elbow heeft bovendien wel een bepaalde band met Werchter dus wie weet?

Paleis 12 heeft een capaciteit van 15.000 man... Trouwens, was dat concert niet aangekondigd als exclusief voor Belgie?

@Mattman: ik zou er maar niet te veel op rekenen als ik jou was...
Nog een andere leuk rock-naam voor Werchter is wellicht Seether: bevestigd voor Nova Rock en Hellfest in juni, dus daar zie ik wel een festivaltour uit komen van de zomer. Lijkt me een lekkere naam voor in The Barn!

Users who are viewing this thread