Timmetje wrote:
Ik denk dat met name goedkopere dagtickets wat verschil had gemaakt. Want 110 voor die vrijdag is natuurlijk bizar veel geld. Voor 90 zag ik in 2015 Muse, Elbow, Faith No More en Slash.
Die servicekosten maken er sws een dure bende van.
Je zegt het goed. Het is veel geld, maar het is niet duur. De prijs/wat je krijgt verhouding is prima. En daarbij ben ik van mening dat een festival niet voor “mensen die één dag gaan” bedoeld is. Voor 200 euro al deze namen van Pinkpop zien is niet duur (wel veel geld). En zelfs de mensen die één dag gaan, zoals al eerder gezegd is, hebben nog altijd een goedkopere ervaring op een festival dan bij een zaalshow, aangezien je veel meer acts kan zien.
230 euro is imo redelijk tegenwoordig.
Dat is 77 euro per dag, wat mij een redelijke ticketprijs lijkt ook voor Mumford/Cure/Fleetwood, helemaal met het "voorprogramma" dat er voor staat.
Tegenwoordig betaal je al snel rondom 60 euro ( zonder service kosten ) voor concerten minimaal, voor sommige headliners. Als weekend bezoeker heb je het dus met die 77 euro gemiddeld niet heel erg slecht. De prijs van de dagkaart lijkt wel iets uit verhouding, ik denk dat er best 10 a 20 euro vanaf had gemogen.
ECHTER! : Er zullen vast knappe koppen aan gerekend hebben. De kosten van
20 miljoen euro moet er toch ook wel enigszins mee betaald worden dit jaar voor "project Pinkpop". Daar zal vast zo de helft van in het affiche gestoken zijn (vorig jaar 9 miljoen).
Met de verkochte kaarten tot nu is er 6,9 miljoen (30k weekendkaarten) en 3,3 miljoen (30k dagkaarten), dus circa 10,2 miljoen aan ticketverkoop. De onkosten van het affiche is er pas uit.
De inkomsten zullen verder vooral uit de consumpties moeten komen dan, denk ik.
Al met al, misschien op het oog te hoge ticketprijzen. Maar zoals gezegd, Jan is blij met de kaartverkoop. Maar belangrijker, voor ons, niet druk op het terrein. Plus, zoals ik al aangaf, qua verkoop niet een onredelijk bezoekers aanta, gezien vvk voorgaande edities als 2012, 2013 of 2017...