Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Ben trouwens wel benieuwd hoe voor iedereen zijn spoorboekje eruit ziet..

mijn spoorboekje, ietsje aangepast :
(dikgedrukt must see's)

Zaterdag:
Mt Atlas – (Bazart) – Golden EarringGeorge Ezra – Cage The Elephant – Anouk – Jacob Banks – jemieraaikwaai – eten – Mumford

Zondag:
Kraantje Pappie – White Lies – The Kooks – Rowwen Hèze – Krezip – Miles Kane – Lenny Kravitz – Die Antwoord (gedeeltelijk, optijd richting main) – The Curestukje van Van Buuren uit nieuwsgierigheid

Maandag:
Indian Askin – Jett Rebel – BMTHThe 1975 – The Pretenders – SLASH!!! met Kennedy!!!! – Dropkick Murphys – Bastille (proberen ver vooraan te pakken) – (proberen voorvak in te komen) – Fleetwood Mac

Veel op en neer tussen Mainstage en IBA/Noord. Wel opvallend, geen stage 4 dit jaar. Maar een paar keer Brightlandstent. Ik moet het vooral van de 2 grote podia hebben dit jaar, Nice!!!

https://clashfinder.com/s/pinkpop19/?user=0iqogt.k4

Slash dit jaar dus om 18u op main, in 2015 nog als afsluiter van tweede grote podium.

En blijf het bizar vinden hoe PP Ezra zo laag op het affiche heeft staan in vergelijking met andere festivals. Goed geregeld.

@timmetje

Doe je dat wel vaker halve optredens kijken en dan doorrennen naar het volgende?
Ik heb dat 1 jaar geprobeerd. Daar word ik zo onrustig van. Ik kijk alleen nog maar hele optredens. Of ga een kwartiertje eerder weg om aan het begin van het volgende optreden te zijn. Dan heb ik een veel relaxere festivalervaring.

Veel op en neer tussen Mainstage en IBA/Noord. Wel opvallend, geen stage 4 dit jaar. Maar een paar keer Brightlandstent. Ik moet het vooral van de 2 grote podia hebben dit jaar, Nice!!!
Doe je dat wel vaker halve optredens kijken en dan doorrennen naar het volgende?
Ik heb dat 1 jaar geprobeerd. Daar word ik zo onrustig van. Ik kijk alleen nog maar hele optredens. Of ga een kwartiertje eerder weg om aan het begin van het volgende optreden te zijn. Dan heb ik een veel relaxere festivalervaring.
Dat blijft ook wel een nadeeltje bij Pinkpop. Enerzijds is het programma lekker overzichtelijk, met enkel gelijktijdige optredens op Main/Stage 4 resp. IBA/Brightlands. Anderzijds moet je vaak keuzes maken, en is de afstand tussen beide voornaamste podia zo groot, dat je nooit 2 opeenvolgende optredens volledig kunt zien, laat staan op een goede plek vooraan .

Ik ben dan ook een groot voorstaander van de dubbele-main-stage-constructie, zoals die bv. op Graspop wordt toegepast. Je kunt daar bij wijze van spreken de hele dag op één plek blijven staan, en vrijwel non-stop complete optredens zien (tuurlijk mis je dan wellicht wat mooie optredens bij de andere 3 stages, maar soit). Ik weet niet of dat logistiek ooit mogelijk zou zijn bij Pinkpop, maar het zou m.i. een grote vooruitgang zijn.

... en is de afstand tussen beide voornaamste podia zo groot ...
echt, dat kleine stukje?
Dat heb ik zo gelopen. Wil ik een beetje vooraan loop ik iets eerder weg, 5 minuten en dan ben je vaak nog ruim optijd. 10 minuten om onderweg nog langs bar en toiletten.
Ik zie dat niet als een overdreven verre afstand.

Set Abominae wrote:
… en is de afstand tussen beide voornaamste podia zo groot …

echt, dat kleine stukje?
Dat heb ik zo gelopen. Wil ik een beetje vooraan loop ik iets eerder weg, 5 minuten en dan ben je vaak nog ruim optijd. 10 minuten om onderweg nog langs bar en toiletten.
Ik zie dat niet als een overdreven verre afstand.
Relatief ver dan, hè? :wink:
En als je in een stroom mensen zit, en ook nog stukken moet manoevreren tussen zittende/liggende mensen door (vaak op de meest onmogelijke plekken), loopt het ook niet zo lekker door (vaak tot grote ergernis..).
Hoe dan ook, je zit toch steeds op je klok te kijken, en zult altijd een deel van een van beide optredens moeten missen, met vaak de leukste nummers (toegiften, openingsnummer). Terwijl je bij een dubbele main stage alleen maar hoogstens een graad of 45 hoeft te draaien. :wink:

Ik vind een dubbele mainstage er altijd wat apart en ongezellig uit zien. Maar ken het alleen van foto’s, dus misschien is het in de praktijk wel anders.

Ik vind een dubbele mainstage er altijd wat apart en ongezellig uit zien. Maar ken het alleen van foto’s, dus misschien is het in de praktijk wel anders.
Het is in het begin even wennen, had ook mijn twijfels, maar die waren in no-time verdwenen. :)

Afgelopen zaterdag is de kaartverkoop voor de 50e editie begonnen. Inmiddels zijn meer dan 30.000 weekendtickets over de toonbank gegaan. Bij de dagkaarten gaat zondag 9 juni goed. Voor de tweede festivaldag met optredens van onder anderen Lenny Kravitz, The Cure en dj Armin van Buuren zijn 15.000 entreekaarten verkocht. „Inmiddels staan we in totaal op meer dan 60.000 kaarten”, zegt Pinkpopbaas Jan Smeets. „Een goede start, waar ik heel tevreden mee ben.”

Datgene waar ze dan niet zoveel rekening mee houden is dat dat ook niet veel meer gaat worden. Dennis heeft het al meer aangehaald. De eerste verkoopdag is het momentum. daarna nog de twijfelaars en de mensen die teveel gekocht hebben of winst wilden maken. Daarna ligt het eigenlijk stil tot 2 weken voor Pinkpop met aanbiedingen op Swap. Ik verwacht nog wel wat radiowedstrijdjes etc maar het ziet er naar uit dat het een lekkere chille Pinkpop gaat worden.
Ik denk idd dat er niet veel bij komt. Paar duizend per ticketsoort, misschien tegen 5 duizend aan. Veel meer verwacht ik niet, verkoop piek is het weekend geweest. Er komt geen naam meer bij, er is dus alleen reden om aan te nemen dat de vvk langzaam door sluipt.
Denk dat weekend tickets uiteindelijk blijven hangen tegen 35k.
De zondag zal wel tegen 20k aan komen, de andere 2 dagen bereiken met moeite misschien nog bijna de 15k.
Dan zit ik met een gok van 50k a 55k bezoekers per dag, circa 85k unieke bezoekers.
Dat zijn cijfers welke ook te zien waren rondom edite 2010, 2012 en 2017, en nu al een betere verkoop als in 2013.
Ik geloof niet dat er reden is tot klagen.
Voor de organisatie zal de consumpties a 2,80 een grote rol gaan spelen.
Wat ik me wel afvraag, zouden ze bij een prijsverlaging van de tickets meer tickets verkocht hebben???

Ik ben dan ook een groot voorstaander van de dubbele-main-stage-constructie, zoals die bv. op Graspop wordt toegepast. Je kunt daar bij wijze van spreken de hele dag op één plek blijven staan, en vrijwel non-stop complete optredens zien (tuurlijk mis je dan wellicht wat mooie optredens bij de andere 3 stages, maar soit). Ik weet niet of dat logistiek ooit mogelijk zou zijn bij Pinkpop, maar het zou m.i. een grote vooruitgang zijn.

Bij het 25-jarig jubileum had Pinkpop een dubbele mainstage. Eerlijk gezegd vond ik het vrij ongezellig ogen. Plus dat het hele gebeuren nog statischer wordt met mensen die echt niet meer van hun plek komen. Ik vind het op een festival ook lekker om heerlijk te kunnen slenteren van stage naar stage.

bcmrmaybe wrote:
Afgelopen zaterdag is de kaartverkoop voor de 50e editie begonnen. Inmiddels zijn meer dan 30.000 weekendtickets over de toonbank gegaan. Bij de dagkaarten gaat zondag 9 juni goed. Voor de tweede festivaldag met optredens van onder anderen Lenny Kravitz, The Cure en dj Armin van Buuren zijn 15.000 entreekaarten verkocht. „Inmiddels staan we in totaal op meer dan 60.000 kaarten”, zegt Pinkpopbaas Jan Smeets. „Een goede start, waar ik heel tevreden mee ben.”

Datgene waar ze dan niet zoveel rekening mee houden is dat dat ook niet veel meer gaat worden. Dennis heeft het al meer aangehaald. De eerste verkoopdag is het momentum. daarna nog de twijfelaars en de mensen die teveel gekocht hebben of winst wilden maken. Daarna ligt het eigenlijk stil tot 2 weken voor Pinkpop met aanbiedingen op Swap. Ik verwacht nog wel wat radiowedstrijdjes etc maar het ziet er naar uit dat het een lekkere chille Pinkpop gaat worden.

Ik denk idd dat er niet veel bij komt. Paar duizend per ticketsoort, misschien tegen 5 duizend aan. Veel meer verwacht ik niet, verkoop piek is het weekend geweest. Er komt geen naam meer bij, er is dus alleen reden om aan te nemen dat de vvk langzaam door sluipt.
Denk dat weekend tickets uiteindelijk blijven hangen tegen 35k.
De zondag zal wel tegen 20k aan komen, de andere 2 dagen bereiken met moeite misschien nog bijna de 15k.
Dan zit ik met een gok van 50k a 55k bezoekers per dag, circa 85k unieke bezoekers.
Dat zijn cijfers welke ook te zien waren rondom edite 2010, 2012 en 2017, en nu al een betere verkoop als in 2013.
Ik geloof niet dat er reden is tot klagen.
Voor de organisatie zal de consumpties a 2,80 een grote rol gaan spelen.
Wat ik me wel afvraag, zouden ze bij een prijsverlaging van de tickets meer tickets verkocht hebben???

Dat laatste vraag ik me ook wel af. Vorig jaar zijn de ticketprijzen natuurlijk fors gestegen. Ze zijn nu weliswaar gelijk gebleven, maar het flinke prijskaartje plus de geruchten van een vierde dag en dan uiteindelijk toch 'maar' drie dagen maakt wellicht dat mensen hun heil elders zoeken.

Het is in die zin dan ook geen verrassing dat dus toch de grote namen vaak voor een gigantische run op kaarten zorgen. Dat baart mij wel weer redelijk zorgen voor de komende jaren. Nu was de noodzaak er om een goed dagprogramma te organiseren, als volgend jaar wel Coldplay en Rammstein bovenaan het affiche staan, dan wordt misschien weer volstaan met de Lil Kleine's en Miss Montreals op Main Stage.

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/SXSW/SXSW2019-Top-50.html

Veel van deze pareltjes ook op Pinkpop. Laat de voorpret beginnen. Kan niet wachten op al die toffe nieuwe muziek die ik ga ontdekken dit jaar!

Ik weet het wel zeker. Mensen willen lappen voor GROTE headliners. Die kijken qua Pinkpop echt minder naar de hele dag maar goed. Ik vind 55000 op 1 dag een mooi aantal

Maar 230 voor een weekendticket zonder grote klappers van headliners is, in vergelijking met omringende festivals, imo ook best prijzig. En 110 voor een dagkaart al helemaal.

Als je op de socials kijkt is dat ook de voornaamste kritiek. Ook omdat Kravitz al op Hello staat wat minder kost. Mensen betalen op PP echt voor de headliners lijkt wel. Daarnaast staat een gedeelte ook al op Paaspop wat vele malen goedkoper is.

Ze hadden beter de prijzen iets omlaag kunnen brengen.

Dat deed lowlands ook als “cadeautje” aan de bezoekers met het jubileum. Dus onder het mom van het jubileum hadden die prijzen makkelijk naar beneden gekunt. Dan had het niet eens als excuus hoeven zijn voor het ontbreken van grote namen.

Daarnaast is de vraag die je, je wel kunt stellen. Is dit programma niet gewoon zo duur? Want ik denk niet dat the cure veel goedkoper is dan bv Eminem en ook niet veel goedkoper dan pearl jam... of zit ik daar mis?

Gaat iedereen naar white lies??
Die zijn op plaat Top.
Maar live??. Toch minder.
Ik ga sws naar bloodred shoes
(Vreemde overlapping trouwens!)

Het is maar waar je het mee vergelijkt. Een los concert van een headliner gaat al snel over de 100 euro. Daar heb je op Pinkpop ene hele dag voor. Tegenwoordig ook de eerste dag. En waar vroeger de headliners ca. 1,5 tot bij uitzondering 2 uur speelden, spelen ze tegenwoordig (Pearl Jam, Foo Fighters en nu The Cure) gewoon 2,5 uur. Dat is een volwaardige gig.

Dan is zo'n festival dag ineens heel erg goed te betalen. Als je maar ver genoeg vooraan staat, waan je je qua sfeer vanzelf alsof je met gelijkgestemden een concert van je favoriete artiest bezoekt. Uitgezonderd zaalshows natuurlijk, maar die zijn nog veel duurder...

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/SXSW/SXSW2019-Top-50.html

Veel van deze pareltjes ook op Pinkpop. Laat de voorpret beginnen. Kan niet wachten op al die toffe nieuwe muziek die ik ga ontdekken dit jaar!

Als je je meuk wil pluggen gooi het dan op DTRH of BKS of RW.

Users who are viewing this thread