Best Kept Secret 2019 - Nieuws en geruchten

Indiaantje89 wrote:
The Strokes zo te zien naar All Points East… ze waren gewoon in de buurt :(.

Edit: “he band will perform in East London’s Victoria Park on Saturday, May 25, topping a bill that also includes The Raconteurs, Interpol, Johnny Marr, Parquet Courts, Jarvis Cocker, Courtney Barnett, Connan Mockasin, Anna Calvi, Bakar, The Nude Party and Viagra Boys. Tickets go on sale this Friday, February 1. ”

Hier moet ik echt traantjes voor wegpinken. Grootste misser van het festivalseizoen (al zal Lowlands gewoon overboden hebben denk ik dan… Al denk ik dat die met The National, Tame Impala, Foo Fighters, Twenty One Pilots,… wel genoeg kanshebbers hadden en dat echt neit hadden hoeven doen.)

Ik denk niet dat The Strokes op lowlands staan hoor. Maar waarom zouden ze daar geen poging voor doen? Bijzonder exclusieve naam, uiteraard wil je daar als festival een poging voor doen. Als je kunt kiezen tussen The National (fantastische act hoor, maar de afgelopen jaren werkelijk op alle festivals te zien) of The Strokes, dan doe je toch alles om The Strokes te boeken?
 
Processierups wrote:

Indiaantje89 wrote:
The Strokes zo te zien naar All Points East… ze waren gewoon in de buurt :(.

Edit: “he band will perform in East London’s Victoria Park on Saturday, May 25, topping a bill that also includes The Raconteurs, Interpol, Johnny Marr, Parquet Courts, Jarvis Cocker, Courtney Barnett, Connan Mockasin, Anna Calvi, Bakar, The Nude Party and Viagra Boys. Tickets go on sale this Friday, February 1. ”


De Strokes zitten in het BKS-weekend toch in de VS? Is dus waarschijnlijk nooit een optie geweest voor BKS.
Op de Christine-dag van APE zou ook James Blake komen.

Maar waarom is BKS dan verzet?

Denk dat The Strokes bij heel veel BKS gangers ook hoog op het verlanglijstje heeft gestaan…
Ik denk dat er bij de The Strokes ook een financieel plaatje mee weegt. Het schijnt echt een verschrikkelijk dure act te zijn. En voor één act het weekend verzetten lijkt mij ietwat overdreven.

Ik blijf rustig door duimen dat ze op DTRH of LL staan 8-)
 
neracroft wrote:

Indiaantje89 wrote:
The Strokes zo te zien naar All Points East… ze waren gewoon in de buurt :(.

Edit: “he band will perform in East London’s Victoria Park on Saturday, May 25, topping a bill that also includes The Raconteurs, Interpol, Johnny Marr, Parquet Courts, Jarvis Cocker, Courtney Barnett, Connan Mockasin, Anna Calvi, Bakar, The Nude Party and Viagra Boys. Tickets go on sale this Friday, February 1. ”


Hier moet ik echt traantjes voor wegpinken. Grootste misser van het festivalseizoen (al zal Lowlands gewoon overboden hebben denk ik dan… Al denk ik dat die met The National, Tame Impala, Foo Fighters, Twenty One Pilots,… wel genoeg kanshebbers hadden en dat echt neit hadden hoeven doen.)

Ik denk niet dat The Strokes op lowlands staan hoor. Maar waarom zouden ze daar geen poging voor doen? Bijzonder exclusieve naam, uiteraard wil je daar als festival een poging voor doen. Als je kunt kiezen tussen The National (fantastische act hoor, maar de afgelopen jaren werkelijk op alle festivals te zien) of The Strokes, dan doe je toch alles om The Strokes te boeken?

Gohja maar The Strokes is denk ook een pak duurder dan The National. Ik weet het niet.

Voor hetzelfde geld is BKS veranderd voor The Strokes maar konde ze uiteindelijk de deal niet rond maken en biedde het festival in New York meer.
 
Processierups wrote:

Indiaantje89 wrote:
The Strokes zo te zien naar All Points East… ze waren gewoon in de buurt :(.

Edit: “he band will perform in East London’s Victoria Park on Saturday, May 25, topping a bill that also includes The Raconteurs, Interpol, Johnny Marr, Parquet Courts, Jarvis Cocker, Courtney Barnett, Connan Mockasin, Anna Calvi, Bakar, The Nude Party and Viagra Boys. Tickets go on sale this Friday, February 1. ”


De Strokes zitten in het BKS-weekend toch in de VS? Is dus waarschijnlijk nooit een optie geweest voor BKS.
Op de Christine-dag van APE zou ook James Blake komen.

Maar waarom is BKS dan verzet?

Denk dat The Strokes bij heel veel BKS gangers ook hoog op het verlanglijstje heeft gestaan…

Vanwege beschikbaarheid vakantiepark toch?
 
Raskolnikov wrote:

neracroft wrote:

Indiaantje89 wrote:
The Strokes zo te zien naar All Points East… ze waren gewoon in de buurt :(.

Edit: “he band will perform in East London’s Victoria Park on Saturday, May 25, topping a bill that also includes The Raconteurs, Interpol, Johnny Marr, Parquet Courts, Jarvis Cocker, Courtney Barnett, Connan Mockasin, Anna Calvi, Bakar, The Nude Party and Viagra Boys. Tickets go on sale this Friday, February 1. ”


Hier moet ik echt traantjes voor wegpinken. Grootste misser van het festivalseizoen (al zal Lowlands gewoon overboden hebben denk ik dan… Al denk ik dat die met The National, Tame Impala, Foo Fighters, Twenty One Pilots,… wel genoeg kanshebbers hadden en dat echt neit hadden hoeven doen.)


Ik denk niet dat The Strokes op lowlands staan hoor. Maar waarom zouden ze daar geen poging voor doen? Bijzonder exclusieve naam, uiteraard wil je daar als festival een poging voor doen. Als je kunt kiezen tussen The National (fantastische act hoor, maar de afgelopen jaren werkelijk op alle festivals te zien) of The Strokes, dan doe je toch alles om The Strokes te boeken?

Gohja maar The Strokes is denk ook een pak duurder dan The National. Ik weet het niet.

Voor hetzelfde geld is BKS veranderd voor The Strokes maar konde ze uiteindelijk de deal niet rond maken en biedde het festival in New York meer.

Dat zal zeker, dat ze duurder zijn. Maar dat was niet het punt dat ik probeerde te maken: voor zowel BKS, LL en DTRH zou The Strokes een droomnaam zijn, waarvoor je veel moeite wil doen. Ook financieel dan uiteraard. Zelfs Pinkpop zou goed voor de dag komen met The Strokes.
 
Indiaantje89 wrote:

Processierups wrote:

Indiaantje89 wrote:
The Strokes zo te zien naar All Points East… ze waren gewoon in de buurt :(.

Edit: “he band will perform in East London’s Victoria Park on Saturday, May 25, topping a bill that also includes The Raconteurs, Interpol, Johnny Marr, Parquet Courts, Jarvis Cocker, Courtney Barnett, Connan Mockasin, Anna Calvi, Bakar, The Nude Party and Viagra Boys. Tickets go on sale this Friday, February 1. ”


De Strokes zitten in het BKS-weekend toch in de VS? Is dus waarschijnlijk nooit een optie geweest voor BKS.
Op de Christine-dag van APE zou ook James Blake komen.


Maar waarom is BKS dan verzet?

Denk dat The Strokes bij heel veel BKS gangers ook hoog op het verlanglijstje heeft gestaan…

Vanwege beschikbaarheid vakantiepark toch?
BKS reactie was: "op basis van nieuwe inzichten"
 
Hoe staat het eigenlijk met het percentage lgbt in de line-up? Krijg toch het idee dat dit nog heel minimaal is. Zou fijn zijn als daar ook naar wordt gekeken door de organisatie.
Toppost. Ik vind dat we allemaal niet zo spastisch moeten doen over percentage man/vrouw.
Als een 50/50 verdeling het criterium voor BKS wordt lopen ze het risico, dat je de helft van het festival boekt vanwege andere redenen dan dat ze goed live muziek kunnen maken.
Dus wat Ide van DTRH zegt.
 
nativesongs wrote:
Hoe staat het eigenlijk met het percentage lgbt in de line-up? Krijg toch het idee dat dit nog heel minimaal is. Zou fijn zijn als daar ook naar wordt gekeken door de organisatie.

Toppost. Ik vind dat we allemaal niet zo spastisch moeten doen over percentage man/vrouw.
Als een 50/50 verdeling het criterium voor BKS wordt lopen ze het risico, dat je de helft van het festival boekt vanwege andere redenen dan dat ze goed live muziek kunnen maken.
Dus wat Ide van DTRH zegt.

Precies. Je moet je uiterste best doen om zo divers mogelijk te programmeren en iedereen kansen te bieden. Ik ken ook geen voorbeelden waaruit blijkt dat festivals dat niet doen.

Maar uiteindelijk is gewenste kwaliteit of het affiche toch hetgeen waar je naar streeft.
 
Jammer dat The Strokes niet gelukt is maar dat zal idd financieel niet haalbaar zijn geweest.
Met alle concurrentie in binnen- en buitenland kunnen dit soort bands de hoofdprijs krijgen en de festivals tegen elkaar laten opbieden. Wat dat betreft is het nog steeds een wonder dat Radiohead ze wel is gelukt.
 
Dirk wrote:

nativesongs wrote:
Hoe staat het eigenlijk met het percentage lgbt in de line-up? Krijg toch het idee dat dit nog heel minimaal is. Zou fijn zijn als daar ook naar wordt gekeken door de organisatie.


Toppost. Ik vind dat we allemaal niet zo spastisch moeten doen over percentage man/vrouw.
Als een 50/50 verdeling het criterium voor BKS wordt lopen ze het risico, dat je de helft van het festival boekt vanwege andere redenen dan dat ze goed live muziek kunnen maken.
Dus wat Ide van DTRH zegt.

Precies. Je moet je uiterste best doen om zo divers mogelijk te programmeren en iedereen kansen te bieden. Ik ken ook geen voorbeelden waaruit blijkt dat festivals dat niet doen.

Maar uiteindelijk is gewenste kwaliteit of het affiche toch hetgeen waar je naar streeft.
Ik vind het eigenlijk best wel een hokjes mentaliteit, en dat moet je niet willen als festivals. Volgens mij zijn we in NL prima bezig geweest altijd.
 
Het gaat gewoon om de kwaliteit van de act. Man vrouw, lgbt of hetero etc zou daar geen rol in moeten spelen imo. Kwalitatief goed, betaalbaar, past het in de programmering en is het in de buurt zijn redenen om te boeken.
We slaan er wat in door imo.
 
Jammer dat The Strokes niet gelukt is maar dat zal idd financieel niet haalbaar zijn geweest.
Met alle concurrentie in binnen- en buitenland kunnen dit soort bands de hoofdprijs krijgen en de festivals tegen elkaar laten opbieden. Wat dat betreft is het nog steeds een wonder dat Radiohead ze wel is gelukt.

Vorig jaar hadden ze Arctic Monkeys. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die goedkoper zijn dan The Strokes. Maar misschien hebben ze boven hun stand geleefd en is het budget nu kleiner? Ik heb me er in elk geval de afgelopen jaren over verwonderd dat een relatief klein festival zulke grote headliners kon neerzetten. Wellicht mikken ze nu meer dan ooit op kwaliteit in de breedte?
 
Als er twintig bands worden aangeboden aan een festival, die op zich allemaal de moeite waard zijn, en je hebt maar plaats voor vijf ervan, dan vind ik dat een organisatie wel degelijk positieve discriminatie toe mag passen bij het maken van de uiteindelijke keuze, door de voorkeur te geven aan acts die een relatieve minderheid vertegenwoordigen in de muziekscene. Dus bijvoorbeeld dat een metalfestival de voorkeur geeft aan een band met een of meer leden die een donkere huidskleur hebben, vrouw zijn of openlijk lgbt zijn. Want je kunt moeilijk ontkennen dat op het podium en in het publiek van metalfestivals over het algemeen wel wat meer diversiteit gewenst is. En dat zal voor veel andere muziekstromingen ook gelden, vermoed ik.
 
noid wrote:
Jammer dat The Strokes niet gelukt is maar dat zal idd financieel niet haalbaar zijn geweest.
Met alle concurrentie in binnen- en buitenland kunnen dit soort bands de hoofdprijs krijgen en de festivals tegen elkaar laten opbieden. Wat dat betreft is het nog steeds een wonder dat Radiohead ze wel is gelukt.

Vorig jaar hadden ze Arctic Monkeys. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die goedkoper zijn dan The Strokes. Maar misschien hebben ze boven hun stand geleefd en is het budget nu kleiner? Ik heb me er in elk geval de afgelopen jaren over verwonderd dat een relatief klein festival zulke grote headliners kon neerzetten. Wellicht mikken ze nu meer dan ooit op kwaliteit in de breedte?

Met zo veel concurrentie kun je ook wel eens misgrijpen. Ze kunnen niet elk jaar de slag winnen om de headliners.
 
Ik vraag me af of BKS heeft misgegrepen.
Bon Iver is voor veel mensen een gehoopte headliner. Kraftwerk stond op het lijstje van BKS na het optreden op Haven festival vorig jaar in Denemarken. En kennelijk is er rondom Christine een concurentieslag geweest met DTRH. Er zal vast ook met andere headliners gesproken zijn, maar bijv the Strokes zal voor dat weekend geen optie geweest zijn (want: governors ball in hun thuisstad).
 
Als er twintig bands worden aangeboden aan een festival, die op zich allemaal de moeite waard zijn, en je hebt maar plaats voor vijf ervan, dan vind ik dat een organisatie wel degelijk positieve discriminatie toe mag passen bij het maken van de uiteindelijke keuze, door de voorkeur te geven aan acts die een relatieve minderheid vertegenwoordigen in de muziekscene. Dus bijvoorbeeld dat een metalfestival de voorkeur geeft aan een band met een of meer leden die een donkere huidskleur hebben, vrouw zijn of openlijk lgbt zijn. Want je kunt moeilijk ontkennen dat op het podium en in het publiek van metalfestivals over het algemeen wel wat meer diversiteit gewenst is. En dat zal voor veel andere muziekstromingen ook gelden, vermoed ik.
Maar er zijn meer minderheden dan meerderheden.. kijk maar naar Dekmantel, daar klagen ze al dat er te weinig Zuid-Amerikanen op het affiche staan.

Sorry maar ik vind het echt een enge gedachte als je "mensen" echt gaat bestempelen met huidskleur of geaardheid, afkomst of overige zaken. Als je plaats voor 5 boekingen hebt, dan boek je gewoon de beste 5 opties ongeacht wie/wat die persoon ook is.
 
sledgehammer wrote:
Als er twintig bands worden aangeboden aan een festival, die op zich allemaal de moeite waard zijn, en je hebt maar plaats voor vijf ervan, dan vind ik dat een organisatie wel degelijk positieve discriminatie toe mag passen bij het maken van de uiteindelijke keuze, door de voorkeur te geven aan acts die een relatieve minderheid vertegenwoordigen in de muziekscene. Dus bijvoorbeeld dat een metalfestival de voorkeur geeft aan een band met een of meer leden die een donkere huidskleur hebben, vrouw zijn of openlijk lgbt zijn. Want je kunt moeilijk ontkennen dat op het podium en in het publiek van metalfestivals over het algemeen wel wat meer diversiteit gewenst is. En dat zal voor veel andere muziekstromingen ook gelden, vermoed ik.

Maar er zijn meer minderheden dan meerderheden.. kijk maar naar Dekmantel, daar klagen ze al dat er te weinig Zuid-Amerikanen op het affiche staan.

Sorry maar ik vind het echt een enge gedachte als je “mensen” echt gaat bestempelen met huidskleur of geaardheid, afkomst of overige zaken. Als je plaats voor 5 boekingen hebt, dan boek je gewoon de beste 5 opties ongeacht wie/wat die persoon ook is.

Vind dat deze discussie eindeloos zal blijven maar inderdaad, je gaat niet acts boeken op geaardheid of geslacht puur 'zodat de line-up divers' is. Als de band/artiest niet goede muziek uitbrengt of gewoon niet goed live is, waarom zou je ze dan wel gaan boeken?
 
sledgehammer wrote:
Als er twintig bands worden aangeboden aan een festival, die op zich allemaal de moeite waard zijn, en je hebt maar plaats voor vijf ervan, dan vind ik dat een organisatie wel degelijk positieve discriminatie toe mag passen bij het maken van de uiteindelijke keuze, door de voorkeur te geven aan acts die een relatieve minderheid vertegenwoordigen in de muziekscene. Dus bijvoorbeeld dat een metalfestival de voorkeur geeft aan een band met een of meer leden die een donkere huidskleur hebben, vrouw zijn of openlijk lgbt zijn. Want je kunt moeilijk ontkennen dat op het podium en in het publiek van metalfestivals over het algemeen wel wat meer diversiteit gewenst is. En dat zal voor veel andere muziekstromingen ook gelden, vermoed ik.

Maar er zijn meer minderheden dan meerderheden.. kijk maar naar Dekmantel, daar klagen ze al dat er te weinig Zuid-Amerikanen op het affiche staan.

Sorry maar ik vind het echt een enge gedachte als je “mensen” echt gaat bestempelen met huidskleur of geaardheid, afkomst of overige zaken. Als je plaats voor 5 boekingen hebt, dan boek je gewoon de beste 5 opties ongeacht wie/wat die persoon ook is.
Jouw denkfout is dat er (in de regel) een "beste" optie is. We praten hier over muziek, niet over een sportwedstrijd. Iedereen heeft weer een iets andere muzikale smaak. Wie gaat dan bepalen wat de "beste" optie is uit de vele aangeboden acts? De directeur of de boeker van het festival in zijn eentje? Dan krijg je dat elke twee of drie jaar weer dezelfde persoonlijke favorieten van de festivalorganisatie langskomen en andere acts geen kans krijgen (zoals dat een festival als FortaRock met slechts een twintigtal acts per jaar, al vele bands op herhaling heeft gehad waarvan ik weet of vermoed dat het persoonlijke favorieten zijn van de organisatoren). Dat moet je volgens mij ook niet willen. Hoe moet een boeker sowieso gaan bepalen welke bands de "beste" liveshows hebben, als hij of zij een aantal acts krijgt aangeboden die ongeveer even duur zijn en volgens zijn/haar informatie ongeveer even populair zijn/evenveel publiek trekken/talentvol zijn? De wereld afreizen om ze allemaal zelf te gaan checken? Urenlang YouTube-filmpjes gaan bekijken en albums gaan beluisteren? En al zou de boeker daar tijd voor en zin in hebben, dan krijgen we dus weer het probleem dat de unieke smaak van 1 of 2 personen de gehele line-up gaat bepalen. Wat ik nu stel, is dat ik vind dat in plaats van een dobbelsteen op te gooien en zo steeds weer bij de zoveelste rock/metalband met vijf blanke, macho mannen met lange haren en gitaren uit te komen, een boeker af en toe best positieve discriminatie toe mag passen.

Kijk naar een band als Living Colour. Misschien zijn die in hun beginjaren dankzij positieve discriminatie wat sneller op een festival of op de radio terecht gekomen, in plaats van een even getalenteerde "blanke" rock/metalgroep. Dat is toch mooi, als er daardoor vervolgens eens een stevige rockband op het podium staat of op de radio gedraaid wordt die (naast prima muziek) een positieve voorbeeldfunctie vervult? Skunk Anansie en hun leadzangeres (donkere huidskleur, lgbt en vrouw in een pakketje) is een nog beter voorbeeld. Dan heb je meteen een hele groep jonge muziekliefhebbers uit "minderheden" in het publiek die gaan denken: "Hey, daar zou ik ook kunnen staan" en wellicht ook aan een muzikale loopbaan beginnen, terwijl ze dat anders wellicht niet zouden durven.

Als festivalboeker kun je aan zo'n ontwikkeling bijdragen door soms de voorkeur te geven aan een opkomende band die ook zo'n voorbeeldfunctie kan gaan vervullen op het vlak van de emancipatie van het festivalpubliek, vind ik dus. Maar als jij liever hebt dat voor altijd en eeuwig negentig procent van de optredende artiesten op rock- en metalfestivals blanke, macho mannen blijven, dan moet jij dat weten.
 

Users who are viewing this thread