Best Kept Secret 2025

Ash zou ik echt te gek vinden! Ik ken de historie van de band niet echt, maar blijkbaar zijn ze weer bij elkaar en hebben ze een nieuwe plaat uit. Het grunge randje van hun muziek laat ze misschien beter passen op een bos- of pinkpop, maar daarvoor zijn ze wellicht toch weer te alternatief. Ik gun ze wel een mooie spot in de TWO.

Divorce, Bess Atwell en natuurlijk Yard Act zijn ook meer dan welkom. Fat Dog ook, maar die zullen op DTRH staan als een-tweetje met Lowlands.
 
  • Leuk
Waarderingen: DanielNedelko
Leftfield is ook iedere keer genieten. In 2015 op DTRH in ieder geval een zeer toffe show. Past perfect in de nacht op BKS.
 
  • Leuk
Waarderingen: wil
Ash zou ik echt te gek vinden! Ik ken de historie van de band niet echt, maar blijkbaar zijn ze weer bij elkaar en hebben ze een nieuwe plaat uit. Het grunge randje van hun muziek laat ze misschien beter passen op een bos- of pinkpop, maar daarvoor zijn ze wellicht toch weer te alternatief. Ik gun ze wel een mooie spot in de TWO.
Zijn nooit uit elkaar geweest en staan regelmatig in Nederland, vorig jaar nog in de Helling.
 
Heb echt een hekel aan het woord 'TikTok-hype', wat een neerbuigende manier om over bands werk en populariteit te praten enkel en alleen omdat iemands muziek aanslaat bij mensen die een app gebruiken/consumeren. Jeez. Charli xcx is ook een TikTok-hype, what about it.
Volgens mij zegt dat meer over hoe mensen naar TikTok (neer)kijken. :)
 
Iemand uit het wereldje hier die iets kan zeggen over wanneer een line-up al lang en breed bekend is en hoeveel er in de komende maanden nog beklonken gaat worden? Met andere woorden: zijn er artiesten waarmee de gesprekken nog moeten beginnen? Of is het nu vooral doorzetten en uitonderhandelen van lopende gesprekken?
 
Zijn nooit uit elkaar geweest en staan regelmatig in Nederland, vorig jaar nog in de Helling.
Gelukkig dekte in mijzelf al enigszins in. Het is een naam die ik ineens weer her en der zie opduiken na er jaren niets over gehoord te hebben. Zo nu ook weer vrij hoog op de poster en een vluchtige blik op hun discografie waarin ik van recentelijk enkel remasters en compilaties zag staan, deden mij vermoeden dat ze tijdelijk uit elkaar waren. Maar goed, als de Helling het soort zalen is waarin ze spelen hier in de lage landen kan ik mij voorstellen dat deze band geen prioriteit heeft bij het boeken. Moet ik ze zelf maar eens in een zaaltje gaan opzoeken.
 
Gelukkig dekte in mijzelf al enigszins in. Het is een naam die ik ineens weer her en der zie opduiken na er jaren niets over gehoord te hebben. Zo nu ook weer vrij hoog op de poster en een vluchtige blik op hun discografie waarin ik van recentelijk enkel remasters en compilaties zag staan, deden mij vermoeden dat ze tijdelijk uit elkaar waren. Maar goed, als de Helling het soort zalen is waarin ze spelen hier in de lage landen kan ik mij voorstellen dat deze band geen prioriteit heeft bij het boeken. Moet ik ze zelf maar eens in een zaaltje gaan opzoeken.
Ash is zo'n band waarvan ik elke keer als ze in de agenda's opduiken denk "zal ik ze nu weer eens gaan kijken" en het dan telkens niet doe, dus wat dat betreft mogen ze van mij op een festival komen waar ik ook ben. Maar ze zullen zeker geen prioriteit voor boekers zijn.

Vrij hoog op deze poster zal wel een combinatie zijn van dat dat festival een stuk kleiner is dan BKS én dat Ash in Engeland natuurlijk veel populairder is geweest, met meerdere top 10-hits. Ik ben ze wel blijven volgen en hun albums klinken altijd wel ok, maar memorabele nummers maken ze tegenwoordig niet meer.
 
Iemand uit het wereldje hier die iets kan zeggen over wanneer een line-up al lang en breed bekend is en hoeveel er in de komende maanden nog beklonken gaat worden? Met andere woorden: zijn er artiesten waarmee de gesprekken nog moeten beginnen? Of is het nu vooral doorzetten en uitonderhandelen van lopende gesprekken?
Zelf zit ik niet in het wereldje, maar ik ken wel een paar programmeurs. Wat ik daarvan begrijp: met de meeste grotere namen (zowel acts als festivals) en een deel van de kleinere namen loopt er nu al wel wat; vooral de wat kleinere plekken kunnen best pas volgend kalenderjaar aan bod komen. Uit interviews met Maurits blijkt dat een Aphex Twin twee jaar terug op dit moment ook nog niet in beeld was, maar dat leek wel meer een uitzondering. PJ Harvey lag dan juist alweer vast tijdens een editie eerder. Meerdere programmeurs geven aan dat veel festivals uiteindelijk een totaal ander programma krijgen dan plan A, B en C waren. Sowieso denk ik dat 'wij hier' vaak wat te makkelijk 1+1=2 denken (ik ook weer bij een Fontaines hoor).
 
  • Leuk
Waarderingen: breadant en noid
Zelf zit ik niet in het wereldje, maar ik ken wel een paar programmeurs. Wat ik daarvan begrijp: met de meeste grotere namen (zowel acts als festivals) en een deel van de kleinere namen loopt er nu al wel wat; vooral de wat kleinere plekken kunnen best pas volgend kalenderjaar aan bod komen. Uit interviews met Maurits blijkt dat een Aphex Twin twee jaar terug op dit moment ook nog niet in beeld was, maar dat leek wel meer een uitzondering. PJ Harvey lag dan juist alweer vast tijdens een editie eerder. Meerdere programmeurs geven aan dat veel festivals uiteindelijk een totaal ander programma krijgen dan plan A, B en C waren. Sowieso denk ik dat 'wij hier' vaak wat te makkelijk 1+1=2 denken (ik ook weer bij een Fontaines hoor).
Ik heb wel de indruk dat de laatste jaren allemaal wat minder gestroomlijnd gaat. Toen BKS in 2017 Radiohead en Arcade Fire vastlegde waren ze daar al lang mee bezig en dat gold ook voor de grote headliners in de jaren daarna; in ieder geval tot 2022. In interviews in 2023 heeft Maurits aangegeven dat er om allerlei redenen enkele weken voor de bekendmaking geen enkele headliner vast lag. Chemical Brothers kwam toen pas een paar weken voor de bekendmaking van het programma in beeld en Aphex Twin werd zelfs pas een week voordat het programma bekend werd vastgelegd. Toen was het dus al februari. Afgelopen jaar wisten we in de zomer al dat er al wel namen vastlagen bij BKS (dat ging dus om PJ Harvey en iets later om Justice), maar Disclosure werd toen ook ingevlogen omdat andere namen afvielen.

Als festival kun je ook gewoon pech hebben. Als je als festival komend jaar ingezet hebt op namen The Cure of Foo Fighters dan heb je op dit moment waarschijnlijk wat lastige weken...

Bij BKS is het wel erg stil op dit moment. Voor komende editie weten we eigenlijk niet meer dan dat Wilco vast ligt en dat er gesproken is met Fontaines D.C..
 
Heb echt een hekel aan het woord 'TikTok-hype', wat een neerbuigende manier om over bands werk en populariteit te praten enkel en alleen omdat iemands muziek aanslaat bij mensen die een app gebruiken/consumeren. Jeez. Charli xcx is ook een TikTok-hype, what about it.
Niemand maakt het neerbuigend, het is slechts een constatering. Jullie maken het echt veel groter dan er hier daadwerkelijk is gezegd. Mogen er ook nog mensen zijn die niet alleen maar naar "populariteit" kijken w.b.t. muziek. Ik zit inderdaad ook niet op Charli XCX te wachten op BKS nee, mag dat nog? We kunnen ook Baby Shark op BKS zetten, maar dat hoeft voor mij ook niet zo perse. Dat heeft niets met denigerend te maken, volgens mij. Alleen dat het voor mij niet hoeft op een festival wat daarvoor niet bedoeld is

Snap eerlijk gezegd niet dat je daar een gigantische hekel aan hebt. En ik vind ook niet omdat jullie iets niet vinden dat de anderen daarom wel hun kop in het zand moeten steken.
 
Ik heb wel de indruk dat de laatste jaren allemaal wat minder gestroomlijnd gaat. Toen BKS in 2017 Radiohead en Arcade Fire vastlegde waren ze daar al lang mee bezig en dat gold ook voor de grote headliners in de jaren daarna; in ieder geval tot 2022. In interviews in 2023 heeft Maurits aangegeven dat er om allerlei redenen enkele weken voor de bekendmaking geen enkele headliner vast lag. Chemical Brothers kwam toen pas een paar weken voor de bekendmaking van het programma in beeld en Aphex Twin werd zelfs pas een week voordat het programma bekend werd vastgelegd. Toen was het dus al februari. Afgelopen jaar wisten we in de zomer al dat er al wel namen vastlagen bij BKS (dat ging dus om PJ Harvey en iets later om Justice), maar Disclosure werd toen ook ingevlogen omdat andere namen afvielen.

Als festival kun je ook gewoon pech hebben. Als je als festival komend jaar ingezet hebt op namen The Cure of Foo Fighters dan heb je op dit moment waarschijnlijk wat lastige weken...

Bij BKS is het wel erg stil op dit moment. Voor komende editie weten we eigenlijk niet meer dan dat Wilco vast ligt en dat er gesproken is met Fontaines D.C..
Voor de zekerheid: mijn post ging vooral over programmeurs van andere festivals (niet van Friendly Fire). Zou inderdaad goed kunnen dat het de laatste jaren bij BKS rommeliger gaat; geen idee in dat geval of dat iets breders is.
 
Een TikTok hype boeken lijkt mij niet zo erg, maar er is wel een verschil als een artiest wordt geboekt omdat ze een Tiktok hype zijn of omdat ze een goede artiest zijn.

Bands als CAS en Beach House zijn ook gewoon geboekt voordat ze een Tiktok hype waren. En op dit forum werd al over Charli XCX gepraat voordat brat summer begon.

Ik vind het trouwens ook wel cool dat wat alternatieve acts ook Tiktok-hype-waardig kunnen zijn.
 
De toon waarop het wordt gezegd, komt anders wel zo over. Keer op keer.

Anyways, wat @Strandtent zegt. 🙌
Welke toon? Ik zeg er nog letterlijk bij dat ik ze best ok’ish vindt. Maar ik vind ze muzikaal niet headliner waardig voor BKS. Zelfs dus niet na een uitverkochte ZiggoDome.

Dat wil niet zeggen dat ik de band haat, maar ik vind ze gewoon nog niet daar. Waar ik een hekel aan heb is dat we alles maar koppelen aan data, streams, likes. En dat er soms iets meer naar gevoel en geluid gekeken moet worden. Als we niet mogen zeggen dat CAS een Tik Tok push heeft gehad ben je in mijn ogen naïef. Het zal je vast ook niet irriteren als het onzin zou zijn.
 
Op zich zie ik ook niet echt een probleem met het woord TikTok-hype. Het is een vrij letterlijke benaming voor iets dat echt bestaat en hoeft niet per se neerbuigend te zijn. Het probleem ontstaat gewoon wanneer mensen een waardeoordeel vormen op basis van dat woord en dat kan in twee richtingen werken. Mensen die vinden dat een artiest op een festival moet staan wegens populariteit online maar ook mensen die juist daarom vinden dat ze ergens niet thuishoren. TikTok-hype kan hoogstens dienen om in te schatten wat voor plek iemand zal krijgen op de line-up maar zegt volgens mij helemaal niets over de kwaliteit of geschiktheid van een act voor een festival.

Conclusie: ik vind dat iedereen hier zinnige dingen aan het zeggen is maar zoals wel vaker is iedereen hier ook gewoon los naast elkaar aan het discussiëren 😅 Strandtent vat het inderdaad wel goed samen.
 
Wat een rare discussie. Wat maakt het nou uit of mensen nieuwe muziek ontdekken via Spotify, TikTok of terwijl ze met de pink omhoog Pitchfork reviews zitten te lezen? Ja, via social media gaat het een stuk sneller, maar als mensen de muziek niet graag luisteren dan wordt het ook geen hype. Wie ben jij om te bepalen wat “goede muziek” is. Blijkbaar spreekt het een doelgroep aan.

Betekent niet dat dat ook jouw smaak hoeft te zijn natuurlijk. Ik vind het zelf ook spannender om de secondewijzer van mijn klok rond te zien gaan dan het CAS concert op RW 2017, maar ben blij voor al die mensen die een fantastische avond gaan hebben in de Ziggo Done.
 
Omdat de opmerking totaal wordt overtrokken. Iedereen mag tik tok muziek luisteren, iedereen mag het tof vinden. Iedereen mag naar ZiggoDome voor CAS gaan, je mag CAS wel als BKS headliner willen zien. Geen probleem. Enige waar ik op aanslagen ben is dat we ons zelf voor de gek moet houden. En dat het niet mogen zeggen dat het een hype heeft gekregen vanwege Tik Tok. Dan gaan mensen daar een bepaalde toon aangeven die zelf zelf inzien terwijl dat nooit hier gezegd is.

Ook bepaal ik niet wat goede muziek is, en dat is hier nooit gezegd. Maar we hoeven niet te ontkennen dat populariteit niet de maatstaaf hoeft te zijn voor kwaliteit alleen omdat iets scoort of verkoopt. Maar iedereen gaat helemaal wild als je zoiets zegt.

CAS is voor mij gewoon welkom dus, maar ik vind het gewoon geen headliner. That's all folks
 
Ook bepaal ik niet wat goede muziek is, en dat is hier nooit gezegd. Maar we hoeven niet te ontkennen dat populariteit niet de maatstaaf hoeft te zijn voor kwaliteit alleen omdat iets scoort of verkoopt. Maar iedereen gaat helemaal wild als je zoiets zegt.
Die opmerking was gericht op strandtent, die schreef dat TikTok-hypes alleen geboekt moeten worden als het ook “goede artiesten” zijn. Maar eigenlijk zeg je nu iets soortgelijks door het over “kwaliteit” te hebben. Alsof we dat als statistiek naast de streams en likes kunnen leggen. Snap best dat we hier op een snobjesforum zitten, en dan nota bene ook nog in de BKS snobjeshoek, dus ’t is vast geen populaire mening en ik doe er bovendien tot op zekere hoogte met plezier zelf aan mee, maar als honderdduizenden TikTok / Insta / Hyves / breiclub mensen iets in het werk van een artiest zien vind ik het nogal aanmatigend om vervolgens te bediscussiëren of zij het begrepen hebben.

Of acts bij BKS passen is natuurlijk een andere discussie. Die vind ik een stuk leuker om te voeren.
 

Users who are viewing this thread