Graspop Metal Meeting 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.885
7.884
Ik denk dat dit niet zoveel zegt hoor.
Ik heb geen lijstje gepost (en die zullen er wel meer zijn), dus het is een klein persentage van een kleine forumgroep.
Ik vind FM en IA allebei wel leuk. Maar staan best vaak in belgie/nederland, waardoor Iron Allies mijn voorkeur heeft.

Ik heb wel het idee dat er dit jaar veel "nieuwere" en "kleinere" acts staan. Niks mis mee, maar ik heb wel het idee dat er minder gevestigde bands staan.
Klopt, maar Festileaks is uiteraard ook niet echt representatief.

Ik denk dus dat het forum wel relatief goed weergeeft wat de gemiddelde Graspopbezoeker wil,

vooral op de eerste quote gericht: Er zijn heel veel lijstjes ingevuld, meer dan 60, dan krijg je wel een relatief goed beeld, zeker als je de eindresultaten ziet. Het is niet zo dat er op elk moment door het gehele forum dezelfde keuze is gemaakt.

Ik denk dat we uiteindelijk, behalve bij FFDP en misschien wat prog, heel representatief zijn

Edit: lijst volgt wat later ivm werkzaamheden aan het stroomnet :LOL:
 

toizumi

Nieuw lid
25 jun 2019
4
6
Mijn zoveelste Graspop.. ik kijk er weer naar uit. Spoorboekje:

Donderdag: aankomen, relaxen, biertje drinken, Asinhell, Stukje Health meepakken, Kerry King, Kvelertak, Ne Obliviscaris, Halve Megadeth show kijken van een afstandje, Tool
Vrijdag: Svartsot, Brian Downey’s Alive and Dangerous, Vintage Caravan, Dying Fetus, Bruce Dickinson of Vltimas.. hangt van de mood af, Nile, Judas Priest
Zaterdag: Pest Control, Suffocation, Stukje Flotsam and Jetsam, Pestilence, Bathushka, Rotting Christ, I am Morbid, Abbath
Zondag: Zulu, Sanguisugabogg, …, Body Count, The Black Dahlia Murder, Dark Funeral, Emperor, Machine Head
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.458
698
Ik zie dat Avantasia hun tour op 5 juni begint, dus hopelijk komen we dan meer te weten over wie er mee op tour gaat?
Bij Kamelot begint de tour helaas pas op 20 juni (de graspop donderdag) en is graspop de tweede show van de tour. hier zullen we dus weinig te weten komen over wie ze mee nemen lijkt het op.
Voor dit soort artiesten en hun clashes is het toch wel fijn om te weten wie er mee op tour gaan
Kamelot verwacht ik eigenlijk alleen Melissa Bonny. Die is de laatste tijd er de hele tijd bij en gezien Ad Infinitum pas weer in het najaar tourt (met Kamelot), is ze de hele zomer vrij. Ze kan zowel goede clean vocalen als extremere vocalen doen. Misschien op plekken waar ze op dezelfde dag als Amaranthe staan dat Elise meedoet, maar meer dan dit verwacht ik niet. Maar ook die lijkt me sterk, ivm productie, niet samen kunnen repeteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

barcake

Playlistbediener
7 dec 2022
18
71
Ook maar snel mijn lijste gemaakt .

Donderdag :

Brothers of metal
Dominium
Bleed from within
Amaranthe
stukje Babymetal
Asinhell
Kerry King
Megadeth
Alic Cooper
Tool



vrijdag :

Svartsot
Borknager
Hammerfall
Bruce Dickinson
Avantasia
Electic Callboy
Tarja
Judas Priest of Pendulum
FFDP

Zaterdag :

Fleddy Melculy
Flotsam and Jetsam
Ice nine kills
steel Panther
Mr Bungle
Uriah Heep
Brutus
Limp Bizkit
Avenged Sevenfold
stukje Kamelot
Bring Me The Horizon

Volbeatz ( Coverband )


Zondag : ( rustdag 😃 )

Body Count
Corey Taylor
Slaughter to Prevail
Scorpions
machine Head
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.458
698
Hier een kleine update van eerder geposte lijst gast-muzikanten:

Bevestigd:
Afgevallen:
  • Jørn Lande (ex-Ark, ex-Masterplan, Jørn)
  • Amanda Somerville (Aina, Kiske/Somerville, Trillium)
  • Alice Cooper
  • Klaus Meine (Scorpions)
  • Michael Kiske (Helloween, Place Vendome, Kiske/Somerville, Unisonic)
  • Mille Petrozza (Kreator)

Onbekend:
  • Kai Hansen (Helloween, Gamma Ray)
  • Sharon den Adel (Within Temptation)
  • Timo Tolkki (ex-Stratovarius, ex-Revolution Renaissance, ex-Symfonia)
  • Roy Khan (Conception, ex-Kamelot)
  • Eric Singer (Kiss, ex-Black Sabbath, ex-Alice Cooper)
  • Russell Allen (Symphony X, Adrenaline Mob)
  • Tim "Ripper" Owens (ex-Judas Priest, ex-Yngwie Malmsteen, ex-Iced Earth)
  • Jon Oliva (Savatage, Jon Oliva's Pain)
  • Joe Lynn Turner (ex-Rainbow, ex-Deep Purple, ex-Yngwie Malmsteen)
  • Biff Byford (Saxon)
  • Eric Martin (Mr. Big)
  • Robert Mason (Warrant, Lynch Mob)
  • Dee Snider (Twisted Sister)
  • Herbie Langhans (Seventh Avenue)
  • Marko Hietala (Nightwish, Tarot, Northern Kings, Raskasta Joulua, Sapattivuosi, Sinergy)
  • Candice Night (Blackmore's Night)
  • Hansi Kürsch (Blind Guardian)
  • Floor Jansen (Nightwish, ex-After Forever)
  • Ralf Scheepers (Primal Fear, ex-Gamma Ray)

Dit is van een tijdje geleden over de (mogelijke) gastartiesten bij Avantasia. Denk dat deze nog steeds het meest accuraat is, dat we moeten wachten tot begin juni
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.727
5.291
Ik denk dus dat het forum wel relatief goed weergeeft wat de gemiddelde Graspopbezoeker wil,

vooral op de eerste quote gericht: Er zijn heel veel lijstjes ingevuld, meer dan 60, dan krijg je wel een relatief goed beeld, zeker als je de eindresultaten ziet. Het is niet zo dat er op elk moment door het gehele forum dezelfde keuze is gemaakt.

Ik denk dat we uiteindelijk, behalve bij FFDP en misschien wat prog, heel representatief zijn
Toch denk ik dat het wel tegen zal vallen hoe representatief dit forum is voor de gemiddelde GMM-bezoeker.
Prog zal hier inderdaad wel oververtegenwoordigd zijn, maar er zullen ook aardig wat groepen ondervertegenwoordigd zijn, zoals:
  • metalcore-fans (hoewel dat wat lijkt bij te trekken);
  • de 'oude garde' (heavy, thrash..) metalheads die doorgaans de hele dag rond de mains hangen (nee @Piebe71, niet jij ;));
  • 'casual' metalfans en 'dagjesmensen';
  • bezoekers die maar voor één of enkele bands komen (met name Tool dit jaar vanzelfsprekend, maar wellicht ook Electric Callboy, BMTH, e.d.);
  • etc.
Verder denk ik dat hier op het forum ook bepaalde factoren bovengemiddeld een stuk hoger zullen liggen t.o.v. de gemiddelde GMM-bezoeker, zoals:
  • het aantal bezochte bands per dag;
  • de kijkafstand tot het podium;
  • de kijkduur per optreden;
  • de aandachtsspanne;
  • de voorkennis van bands;
  • etc.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.885
7.884
Toch denk ik dat het wel tegen zal vallen hoe representatief dit forum is voor de gemiddelde GMM-bezoeker.
Prog zal hier inderdaad wel oververtegenwoordigd zijn, maar er zullen ook aardig wat groepen ondervertegenwoordigd zijn, zoals:
  • metalcore-fans (hoewel dat wat lijkt bij te trekken);
  • de 'oude garde' (heavy, thrash..) metalheads die doorgaans de hele dag rond de mains hangen (nee @Piebe71, niet jij ;));
  • 'casual' metalfans en 'dagjesmensen';
  • bezoekers die maar voor één of enkele bands komen (met name Tool dit jaar vanzelfsprekend, maar wellicht ook Electric Callboy, BMTH, e.d.);
  • etc.
Verder denk ik dat hier op het forum ook bepaalde factoren bovengemiddeld een stuk hoger zullen liggen t.o.v. de gemiddelde GMM-bezoeker, zoals:
  • het aantal bezochte bands per dag;
  • de kijkafstand tot het podium;
  • de kijkduur per optreden;
  • de aandachtsspanne;
  • de voorkennis van bands;
  • etc.

Misschien omdat de actiefste forumleden wat meer de niche groepen zijn, maar met alle lijstjes zie je bijvoorbeeld dat de vrijdag vrijwel volledig de mainstage is en dat op de donderdag Heart en Kerry King hun clash ook hebben “gewonnen”. Ik ga zo verder met uitwerken van alles, dus dan kan je het zien, maar het gemiddelde loopschema heeft van alles wat, van oldschool en thrash, tot metalcore en prog. Het is echt een goed algemeen plaatje geworden, Asinhell / Babymetal / Bury Tomorrow (was volgens mij een clash) is ook goed gelijk verdeeld.
 
  • Leuk
  • On fire
Waarderingen: Moniek en King810

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.685
3.405
Verder denk ik dat hier op het forum ook bepaalde factoren bovengemiddeld een stuk hoger zullen liggen t.o.v. de gemiddelde GMM-bezoeker, zoals:
  • het aantal bezochte bands per dag;
  • de kijkafstand tot het podium;
  • de kijkduur per optreden;
  • de aandachtsspanne;
  • de voorkennis van bands;
in 1 woord 'muziekobsessie' - die ligt hier absoluut gevoelig anders tov de gemiddelde bezoeker.

+60 lijstjes zijn een mooie vertegenwoordiging van het forum en ik ben ook best benieuwd naar bepaalde tendensen daarin, maar nee, daar ga je totaal geen beeld mee krijgen qua verdeling over het terrein. Hier kan het gerust 50/50 gaan tussen mainstage en metal dome en in realiteit staat de metal dome misschien halfvol en staat er een massa volk aan de mainstage. Gelukkig maar, want we zouden regelmatig problemen hebben om een band te kunnen zien in de dome of de marquee als we dat procentueel zouden moeten doortrekken.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.727
5.291
Misschien omdat de actiefste forumleden wat meer de niche groepen zijn, maar met alle lijstjes zie je bijvoorbeeld dat de vrijdag vrijwel volledig de mainstage is en dat op de donderdag Heart en Kerry King hun clash ook hebben “gewonnen”. Ik ga zo verder met uitwerken van alles, dus dan kan je het zien, maar het gemiddelde loopschema heeft van alles wat, van oldschool en thrash, tot metalcore en prog. Het is echt een goed algemeen plaatje geworden, Asinhell / Babymetal / Bury Tomorrow (was volgens mij een clash) is ook goed gelijk verdeeld.
Zoals Nikita al aangeeft denk ik ook dat de verhoudingen tussen main stages en andere podia in werkelijkheid een stuk anders zullen liggen dan de lijstjes hier zullen suggereren.

Verder zeg ik natuurlijk niet dat de lijstjes niet representatief zullen zijn, maar vooral representatief voor het forum, niet zozeer daarbuiten.
Hetzelfde dus als voor de top-3 lijstjes eerder.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.885
7.884
in 1 woord 'muziekobsessie' - die ligt hier absoluut gevoelig anders tov de gemiddelde bezoeker.

+60 lijstjes zijn een mooie vertegenwoordiging van het forum en ik ben ook best benieuwd naar bepaalde tendensen daarin, maar nee, daar ga je totaal geen beeld mee krijgen qua verdeling over het terrein. Hier kan het gerust 50/50 gaan tussen mainstage en metal dome en in realiteit staat de metal dome misschien halfvol en staat er een massa volk aan de mainstage. Gelukkig maar, want we zouden regelmatig problemen hebben om een band te kunnen zien in de dome of de marquee als we dat procentueel zouden moeten doortrekken.

En toch vind ik het meevallen hoeveel momenten er zijn, waar je kan zeggen dat het forum waarschijnlijk wel een andere keuze heeft gemaakt dan de “normale” bezoeker, voornamelijk NeO zal geen gemiddelde afspiegeling zijn, althans dat hoop ik voor de overgrote meerderheid hier
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.685
3.405
En toch vind ik het meevallen hoeveel momenten er zijn, waar je kan zeggen dat het forum waarschijnlijk wel een andere keuze heeft gemaakt dan de “normale” bezoeker, voornamelijk NeO zal geen gemiddelde afspiegeling zijn, althans dat hoop ik voor de overgrote meerderheid hier
We gaan het zien als je de resultaten deelt, maar als je zegt dat er een gelijke verdeling is tussen de triple clash met babymetal gaat de realiteit hopelijk toch uitwijzen dat minstens 50% van de bezoekers bij de mainstage staat. Want er is aan die andere podia geen ruimte om meer dan 30.000 mensen te huisvesten en zelfs dan zouden beide podia volledig uitpuilen, wat een unicum zou zijn, zeker op dat uur.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.507
4.685
We gaan het zien als je de resultaten deelt, maar als je zegt dat er een gelijke verdeling is tussen de triple clash met babymetal gaat de realiteit hopelijk toch uitwijzen dat minstens 50% van de bezoekers bij de mainstage staat. Want er is aan die andere podia geen ruimte om meer dan 30.000 mensen te huisvesten en zelfs dan zouden beide podia volledig uitpuilen, wat een unicum zou zijn, zeker op dat uur.
er is nog altijd de camping stage he :p niet onderschatten hoeveel mensen daar zitten op gelijk welk moment tijdens de dag
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.885
7.884
We gaan het zien als je de resultaten deelt, maar als je zegt dat er een gelijke verdeling is tussen de triple clash met babymetal gaat de realiteit hopelijk toch uitwijzen dat minstens 50% van de bezoekers bij de mainstage staat. Want er is aan die andere podia geen ruimte om meer dan 30.000 mensen te huisvesten en zelfs dan zouden beide podia volledig uitpuilen, wat een unicum zou zijn, zeker op dat uur.

Ben nu bezig met het uittypen, dus het komt eraan.

Anders verwoord dan: als je puur kijkt naar welke bands in de clashes de meeste stemmers heeft, zonder naar de absolute getallen te kijken, dan komt er in ieder geval een breder te trekken beeld uit met wat uitzonderingen. Wanneer je de exacte getallen erbij pakt, dan zal het wat minder representatief zijn voor buiten het forum, maar toch valt het mee. We gaan het meemaken later in de middag!
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.685
3.405
er is nog altijd de camping stage he :p niet onderschatten hoeveel mensen daar zitten op gelijk welk moment tijdens de dag
Als het forum een juiste representatie weergeeft van de realiteit zou er dus ook in deze resultaten een heel aantal mensen op dat ogenblik geen van de 3 mogelijkheden kiezen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.885
7.884
Als het forum een juiste representatie weergeeft van de realiteit zou er dus ook in deze resultaten een heel aantal mensen op dat ogenblik geen van de 3 mogelijkheden kiezen.

Ik heb rust momenten niet meegenomen, maar wat dat betreft zal het inderdaad minder overeen komen met de "casual" bezoekers, maar ik kan je al wel vast vertellen bij de vrijdag (waar ik nu mee bezig ben), dat daar over de gehele dag vanaf Brian Downey bijna overal de mainstage significant wint qua aantallen :p
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.685
3.405
Ik heb rust momenten niet meegenomen, maar wat dat betreft zal het inderdaad minder overeen komen met de "casual" bezoekers, maar ik kan je al wel vast vertellen bij de vrijdag (waar ik nu mee bezig ben), dat daar over de gehele dag vanaf Brian Downey bijna overal de mainstage significant wint qua aantallen :p
Sowieso interessant om die resultaten eens naast de registraties van de clashfinders te houden (@theblackmadness en @Rockbeer en anderen met een clashfinder - dat is jullie call om eens te zien hoe veel registraties jullie hebben en hoe daar bepaalde verdelingen liggen ;))
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek en Koekdoos

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.885
7.884
Sowieso interessant om die resultaten eens naast de registraties van de clashfinders te houden (@theblackmadness en @Rockbeer en anderen met een clashfinder - dat is jullie call om eens te zien hoe veel registraties jullie hebben en hoe daar bepaalde verdelingen liggen ;))

Dat maakt het al helemaal een mooi vergelijk als je inderdaad het met de clashfinders kan vergelijken!
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.885
7.884

Linkje naar het resultaat van alle spoorboekjes (naast de tag uit het bericht). Voor de specifieke discussie over representativiteit waarschijnlijk gewoon hier verder discussiëren. Voor afspreken bij specifieke bands kan in het andere topic uiteraard door gepland worden! Uiteindelijk werd het een iets uitgebreidere post, waardoor het misschien net zo goed gewoon in dit topic kon, maar goed, hij staat er! :)
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
999
1.050
Het opnemen van Crownshift in mijn schema was een gokje maar mijn god wat ben ik daar blij mee. Ik ben heel snel mijn hart aan het verliezen aan deze band. Die cd is fantastisch, heel divers! Het neemt je mee in het beste wat melodeath te bieden heeft waarbij elk nummer een andere vibe heeft, associaties met In Flames, Children of Bodom en ook Devin Townsend (Rule the Show) komen voorbij. En dan hebben ze ook nog een kraker van ruim 10 minuten lang. Eigenlijk verplichte kost voor een ieder die fan is van de genoemde bands.
schrap body count. Noteer crownshift!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken