Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
Nou daar gaat ons mooie QOTSA

http://festileaks.com/2013/12/queens-of-the-stone-age-headliner-pukkelpop/

Is de vraag: met welke sterke sub gaat Arctic Monkeys verstevigd worden?

Snow Patrol? Maar de vraag is: is een sterke sub nodig? Als ik afga op de reacties na aankondiging, dan is AM met voorsprong de meest populaire naam die reeds bekend gemaakt is... En ze verkochten Vorst Nationaal (9000 man) uit op een halfuurtje, nog voor de hype over het nieuwe album begonnen was, dat kan ook tellen.

Wat een gemiste kans.. Ik vind het wel wat vreemd, QOTSA had toch altijd geboekt geweest?

Valt te zien wat hun eisen zijn zeker? Vorig jaar hebben ze Werchter overgeslagen omdat ze liever in Oost-Europa headliner waren dan hier sub. Misschien kregen ze nu opnieuw niet meer dan sub, en was headlinen op Pukkelpop daarom aanlokkelijker?

Jammer van QOTSA maar best logisch, headlinen op Pukkelpop of sub-headlinen op Rock Werchter. Dan wist ik het ook wel xD En AM de populairste naam? Metallica en Pearl Jam zijn veel groter, ik zie AM nog niet Werchter Boutique headlinen of de Ziggo Dome 2 dagen achter elkaar vullen.

Ik opperde gister trouwens nog Bryan Adams, ik begrijp alleen dat dit niet echt een RW act is van wat ik lees op andere forums maar kan iemand mij ook vertellen waarom? Ik vind z’n muziek best leuk moet ik zeggen en hij kan makkelijk stadiums vullen dus ben niet alleen.

Om even te antwoorden: Hij heeft in de glorieze tijden van Torhout-Werchter nog opgetreden. ROCK Werchter boekt hoofdzakelijk headlinerbands waarmee de jeugd feeling heeft, dat komt al jaren overeen met 'oldies' ( zoals Pearl jam ondertussen een oldie is, Metallica en met véél sjans eens een Neil Young, The Who,... ).
Bryan Adams is al jaren niet meer relevant en is zéér duur, wat te vergelijken met bijvoorbeeld Bon Jovi. Dat zijn dan ook mannen die liever geen festivals meer doen omdat ze toch zelf stadiums vullen ( het rijtje U2, ACDC, Bon Jovi, Bryan Adams, Rolling Stones, Prince, ... ). Hierbij hebben deze bands ook een eigen podium, zijn ze véél te duur en eisen ze over het algemeen extreme dingen op aan de organisatie ( zo heb ik eens iets gelezen dat iemand, ben vergeten wie, ik dacht Prince :D, enkel een bepaald kleur van smarties wil eten in een groot bokaal! ).

Dat zijn dus enkele redenen waarom Bryan Adams niet echt gewild is, ik zie hem eerder nog eens een Classic headlinen.

Tijdens het typen kwam ik de volgende naam tegen: PRINCE!

Zeer duur, zeer exclusief maar hij houdt van België en het is een naam dat serieus zou passen bij een jubileumeditie...

btw als 'kleinere' namen zie ik ook nog wat oldies komen zoals Status Quo ( allerlaatste tour ) en Deep Purple, eerstgenoemde eerder rond de middag en Deep Purple zou een heel mooie subheadliner zijn!
Maar de kans dat Suikerrock/Lokerse Feesten/Rock Zottegem zoals elk jaar deze bands boekt is natuurlijk groot.
Ook Motorhead zou ik graag eens op Werchter zien ( omdat ik niet naar graspop wil :D ) en als het even kan mogen ze daar ook bands als Foreigner Journey, UFO, en andere classic rock bands bijgooien!
Andere namen die regelmatig touren: Rush, Kiss, Lynyrd Skynyrd. Maar deze gasten passen wellicht-helaas niet binnen het Werchtersprookje...

Ondanks die pauze doen ze toch nog een paar festivals en dat is waar we het de hele tijd over hebben
icon_wink.gif
Ze hebben het gehad over een paar festivals waarvan er 1 nog kans maakt dat het RW is. Denk eigenlijk ook niet echt meer dat ze komen maar dat is meer omdat ik denk dat ze dan al aangekondigd waren geweest.

Ik zat vanmiddag te denken, wij zeggen steeds (Ook ik) Muse komt niet meer want dan waren ze al aangekondigd. Maar dat geld dan natuurlijk voor ieder festival. Hoewel hoe lang ik er ook naar zoek, Roskilde en Rock Werchter blijven de enige logische festivals. Is er geen Oxygen dit jaar trouwens? Is dat geen optie voor Muse? Dat is niet in de UK, maar in Ierland.

Ik begin eigenlijk te geloven dat Roskilde en Rock Werchter nog aan het onderhandelen zijn met Muse. Dat is namelijk best logisch. Roskilde gaf aan dat ze nog niet alle headliners hadden en dat de mensen dus nog even geduld moeten hebben. Nu bereiken de berichten ons dat de laatste headliner voor RW nog niet bekend is. Muse maakt zelf behoorlijk duidelijk 2 van de 3 festivals bekend, waarom dan geen hint geven over die laatste? En in dat geval zou ik niet snappen waarom Muse niet gewoon beide doet. Het ligt niet erg ver uit elkaar, en het zijn twee pracht festivals. Als ze echt kiezen, tja, mij lijkt Roskilde ook een geweldig festival, ze hebben in ieder geval een prachtig podium.

Één ding wat dan in het voordeel van Roskilde valt is het feit dat wij Pearl Jam al (bijna) exclusive hebben, Roskilde niet. En Roskilde heeft meestal ook wel wat exclusiefs of in ieder geval heel groots.

De laatste festivalspot van Muse hoeft niet in Europa te zijn he, die in Moskou is namelijk ook al Europa dus dan klopt hun eerdere interview ook nog gewoon.

En over Bryan Adams, hij is over z'n hoogtepunt heen maar het rijtje wat jij verder opnoemde is dat ook en die komen hier en daar nog wel eens langs maar Bryan Adams en trouwens Bon Jovi ook eigenlijk nooit. Het is alsof niemand ze wil zien of totaal niet als kanshebber beschouwd terwijl ze veel fans hebben en af en toe nog een festival doen zoals Bon Jovi op IOW vorig jaar. Bryan Adams is natuurlijk wel duur maar zeker niet de duurste die ik hier langs heb zien komen en we hebben het over de jubileum editie.

Ik snap inderdaad niet goed waarom die Moskou-verwijzing hier zo snel voorbij gegaan is. In Rusland vinden er in de zomer vaak van die mega-evenementen plaats met honderdduizenden toeschouwers (de vorige jaren met oa Rammstein en RHCP). Als Muse groot, grootser, grootst denkt past zoiets in een van de grootste hoofdsteden van Europa er wel perfect in (waarmee ik nu geen Werchter wil ontkrachten ofzo, ik weet niet hoe het zit met de hoeveelheid festivals die ze gaan doen).

@Shaverion, Brian Adams is gewoon geen optie omdat die vooral mensen van middelbare leeftijd aantrekt. Jongeren kennen van hem eigenlijk enkel Summer of 69, en dat is niet voldoende om hen te overtuigen. Tuurlijk mag Werchter zoiets boeken (zie Simple Minds), maar het moet tegelijk goed zijn voor de ticketverkoop en dan zijn moderne alternatieven beter als headliner (zie waar diezelfde Simple Minds weggestopt werden). Hij zou dan moeten co-headlinen met een grote moderne naam die veel jongeren lokt.

En naar Oxygen moeten we trouwens niet meer kijken. Dat is tegenwoordig een dance-festival, nadat ze een jaar hebben moeten overslaan wegens geldproblemen.

http://www.youtube.com/watch?v=cYy724gPJVg Even flink gezocht, dit bevestigt eigenlijk mijn gedachtegang. 3 weken geleden hadden ze nog geen duidelijke plannen, twee weken geleden begon RW met namen strooien. Muse is nog helemaal niet binnen, daar zijn ze nog mee bezig, en daardoor stijgt mijn vertrouwen in Muse weer enorm. Ik denk dat ze als ze Roskilde doen, ze Werchter ook doen.

@Shaverion, ieder ander continent is niet logisch. US heeft al een locatie, Zuid-Amerika ook, Australië zijn ze nu, Azië heb je allen Japan en Zuid-Korea en daar stonden ze dit jaar al op festivals en arena's. Afrika, tja Afrika. Of ze willen net als Metallica Antartica doen maar dat lijkt me sterk :P Nee, mijn vertrouwen stijgt en stijgt.

@Joske dat zou het dan wel zijn ja.

Dat filmpje van Muse is wel interessant, ze zijn idd blijkbaar nog bezig met plannen. Weer een plus voor Muse, vooral dat hij zei terug te willen naar kleinere optredens om hunzelf er aan te herinneren waar ze vandaan komen. Ze hebben natuurlijk 6x op RW gestaan in 11jaar tijd en telkens weer hoger dus RW is echt wel een plek die ze zal herinneren aan waar ze vandaan komen.

@Joske @Gloeilamp

Jullie vergeten dat Marco Borsato, The Opposites en De Jeugd v Tegenwoordig ook weet ik hoe veel (grote) shows in Nederland uitverkopen, maar dit wil nog niet zeggen dat ze groot zijn. Nog steeds staan, vooral de laatste 2, gewoon 's middags op Pinkpop. En ook Ke$ha vorig jaar, die zeker wel een HMH uitverkoopt, staat gewoon op de middag. Dit licht aan de soort muziek. Stromea is vooral top 40, pop muziek. Een artiest die eigenlijk niet supergoed past in het plaatje van een festival, dus populair is hij. Onder het festival-publiek? stukke minder. Ook is Stromea echt niet zo'n artiest als Boys Noize, Birdy Nam Nam, Skrillex, Bloody Beetroots e.d. die keihard gaan als afsluiter van de Klub C.. Ik zie nummers als Papaoutai en Alors On Danse niet echt knallen als afsluitet van de dag...

<div class="d4p-bbt-quote-title">Shaverion wrote:</div>
Ondanks die pauze doen ze toch nog een paar festivals en dat is waar we het de hele tijd over hebben
icon_wink.gif
Ze hebben het gehad over een paar festivals waarvan er 1 nog kans maakt dat het RW is. Denk eigenlijk ook niet echt meer dat ze komen maar dat is meer omdat ik denk dat ze dan al aangekondigd waren geweest.

Ik zat vanmiddag te denken, wij zeggen steeds (Ook ik) Muse komt niet meer want dan waren ze al aangekondigd. Maar dat geld dan natuurlijk voor ieder festival. Hoewel hoe lang ik er ook naar zoek, Roskilde en Rock Werchter blijven de enige logische festivals. Is er geen Oxygen dit jaar trouwens? Is dat geen optie voor Muse? Dat is niet in de UK, maar in Ierland.

Ik begin eigenlijk te geloven dat Roskilde en Rock Werchter nog aan het onderhandelen zijn met Muse. Dat is namelijk best logisch. Roskilde gaf aan dat ze nog niet alle headliners hadden en dat de mensen dus nog even geduld moeten hebben. Nu bereiken de berichten ons dat de laatste headliner voor RW nog niet bekend is. Muse maakt zelf behoorlijk duidelijk 2 van de 3 festivals bekend, waarom dan geen hint geven over die laatste? En in dat geval zou ik niet snappen waarom Muse niet gewoon beide doet. Het ligt niet erg ver uit elkaar, en het zijn twee pracht festivals. Als ze echt kiezen, tja, mij lijkt Roskilde ook een geweldig festival, ze hebben in ieder geval een prachtig podium.

Één ding wat dan in het voordeel van Roskilde valt is het feit dat wij Pearl Jam al (bijna) exclusive hebben, Roskilde niet. En Roskilde heeft meestal ook wel wat exclusiefs of in ieder geval heel groots.
Tot nu toe is Muse alleen aangekondigd voor Lollapalooza in Brazilie, de rest is nog vaag. Ik denk dat ze wel aan het onderhandelen zijn met festivals, ik denk dus met Werchter... Daarom zoals ik al eerder zei, zal als Muse komt, de laatste headliner zijn die wordt aangekondigd. daar begint het nu op het lijken... heel spannend, als het gaat gebeuren, gok in januari ergens, midden/eind januari een aankondiging.

En @ Pink_Floyd.. Prince kan ook altijd nog inderdaad, maar met hem is het probleem, je weet nooit iets zeker. de man is zo onvoorspelbaar met alles. Maar is natuurlijk altijd wel een kans met hem... Vooral omdat de laatste headliner zoals het er nu uit ziet, lang opzich laat wachten... dit past wel beetje bij Prince, als hij een festival doet is het meestal redelijk laat aangekondigd. Dus het kan wel. maar dat is puur afwachten, bij hem kan je niet zeggen oh hij heeft een nieuw album hij komt, of hij heeft geen nieuw album dus komt hij niet. want hij doet waar hij zin in heeft basically.

Ik denk dat Muse er inderdaad nog niet uit is. Als je even op hun site kijkt zie je dat daar nog helemaal niks staat onder het kopje "gigs", dus is er blijkbaar nog helemaal niks officieel. Al die landen en plaatsen die in die interwiews voorbij komen zijn dus net zo zeker als Werchter: totaal niet. Het kan net zo goed een grap zijn, een beetje verwarring zaaien, Britse humor enzo... Mij hoop op Muse blijft in iedere geval groot!

En @Thijs, dacht laatst ook zoiets ja: leuk dat artiesten stadions uitverkopen, maar is dat hetzelfde publiek als het Werchterpubliek? Natuurlijk niet, anders hadden we allang Bieber en One Direction als headliners gehad ;-)

Daarnaast moet je ook af en toe eens kijken naar de prijzen van kaartjes, er is toch wel degelijk een verschil tussen iemand die de Ziggo Dome uitverkoopt met 50euro kaartjes of 100euro kaartjes. Kijk naar de Stones, die kregen Goffertpark niet uitverkocht maar als je dan beetje rond leest zie je een hele hoop mensen die het gewoon te duur vinden. Zelf ken ik ook een groep mensen die sinds jaren 80 naar elke tour die door Nederland en soms zelf Duitsland komt ging maar sinds Bigger Bang tour afgehaakt zijn omdat ze het gewoon veel te duur vinden.

En @Thijs, dacht laatst ook zoiets ja: leuk dat artiesten stadions uitverkopen, maar is dat hetzelfde publiek als het Werchterpubliek? Natuurlijk niet, anders hadden we allang Bieber en One Direction als headliners gehad
icon_wink.gif

Stromae wordt grijsgedraaid op Studio Brussel, en toen hij daar een exclusief concert deed was er een kleine stormloop op tickets. Dus zoals ik al zei: een love it or hate it artiest, maar ook onder het Stubru/Werchter publiek genoeg populair om een hoge spot in een van de tenten te krijgen.

Ik denk trouwens niet dat er een dance-act na Pearl Jam komt, ze hebben al een grote subheadliner dus die zullen ze vast niet heel vroeg op de avond willen hebben en vervolgens komt Pearl Jam met een volledige show. Zie dat niet heel vroeg eindigen ofzo. En dan vraag ik me af waar the Prodigy nog passen op het affiche, want na AM zie ik ze niet staan verwacht daar eerder iets minder agressiefs. Na Metallica staat of niks of Skrillex en Prodigy als afsluiter lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Ik denk dat The Prodigy best na Arctic Monkeys past: stevige feestmachine, niks mis mee, ook niet heel agressief naar mijn idee. Komt nog bij dat er niet altijd word gekeken naar hoezeer bands bij elkaar passen, maar ook gewoon naar mogelijkheden qua planning. Ik denk trouwens wel dat je gelijk zal hebben dat Pearl Jam zaterdag afsluit. Of t The Prodigy zondag kan afsluiten zal aan de grootte van de laatste headliner liggen denk ik zo, of die zelf kunnen afsluiten of dat ze nog een dikke danceact nodig hebben.

Users who are viewing this thread