Graspop Metal Meeting 2025

Komen mensen weer met het argument "bepaalde subgenres van metal mogen niet headlinen". Wat een bullshit is dat toch. Als een band voldoende volk trekt dan worden ze als headliner neergezet, ongeacht wat voor metal ze maken. of het nu de meest vrolijke metal is of de meest duistere black metal maakt daarbij echt geen reet uit.

Zeg dan gewoon dat het je ding niet is, maar ga niet zitten gatekeepen.
Inderdaad, gewoon Sunn O))) lekker laten headlinen.

gewoon ter achtergrond: Ik woon in Engeland en ben dit weekend naar die tour geweest. De O2 in London zat nokvol (20,000 capacity) en elk optreden van de UK leg was uitverkocht. Waar OC het moest doen met maar 5 nummertjes en een lullig backdropje, had Trivium het hele podium en "wat productie". Maar BFMV had echt alle registers opengetrokken met lasers, confetti, pyro, professionele intro- en outtro-filmpjes, bespoke projecties per nummer. Hoewel ik het zelf de minste vd drie bands vind bliezen ze OC en Trivium mede daardoor wel geheel van het podium. En ze staan dit jaar ook hoog op de Download bill: https://downloadfestival.co.uk/lineup#poster
Maar goed, dat alles gezegd hebbende is de UK natuurlijk Belgie niet, dus dit vertaald zich maar ten dele. Maar organisaties kijken denk ik wel bij de buren voor wat wel/niet werkt, en welke bands klaar zijn voor een stap omhoog. En mijn persoonlijke conclusie dit weekend was: Trivium (helaas nog) niet, BFMV wel
Ja zij zijn in de UK inderdaad een stukje groter dan hier. Wat op zich ook niet zo verwonderlijk is, aangezien ze zelf ook uit de UK komen. Bij hun laatste passage op Download in 2018 stonden ze op dezelfde positie als dat ze dit jaar zullen staan, namelijk als subheadliner.

Ik geloof ook best dat ze een heel goede show kunnen neerzetten. Eigenlijk is het totaal mijn genre niet, maar ik ga op Graspop bijna altijd wel even bij ze kijken, juist omdat ze live eigenlijk altijd wel leveren. Maar als ik zie waar ze in 2022 stonden tijdens hun laatste keer op Graspop: toen speelden ze rond 17u 's middags en kwamen op die vrijdag nog Heaven Shall Burn, A Day to Remember, Megadeth, Whitesnake, Within Temptation en Scorpions na BFMV. En ik zie eerlijk gezegd niet genoeg reden om ze vanaf die positie helemaal naar headliner te promoten. Ze hebben geen nieuw materiaal uitgebracht sinds die tijd en ze zijn (voor zover ik weet) niet opeens veel populairder geworden. Die Poison/Ascendancy tour is denk ik qua marketing het aller beste wat ze momenteel kunnen voorschotelen om kaarten te verkopen, op basis van nostalgie. En daarmee verkopen ze middelgrote zalen als Afas en Lotto Arena dus blijkbaar niet uit.

Heel misschien dat ze met een The Poison set een plek krijgen als sub op één van de beide mainstages op de zaterdag, onder Korn of NIN. Maar eigenlijk zou ik dat ook vrij genereus vinden, gelet op het momentum van bands als Spiritbox en Lorna Shore, die dan onder hen terecht zouden komen op het affiche. Laat staan als headliner op vrijdag boven Falling in Reverse. Die zijn weliswaar het tegenovergestelde van een favoriet van me, maar objectief gezien wel een stuk relevanter dan BFMV.

Wie dan wel? Echt geen idee, eerlijk gezegd. Ik vind het best heel verwonderlijk dat er blijkbaar nog iemand op het oog is voor die positie.

Ja zij zijn in de UK inderdaad een stukje groter dan hier. Wat op zich ook niet zo verwonderlijk is, aangezien ze zelf ook uit de UK komen. Bij hun laatste passage op Download in 2018 stonden ze op dezelfde positie als dat ze dit jaar zullen staan, namelijk als subheadliner.

Ik geloof ook best dat ze een heel goede show kunnen neerzetten. Eigenlijk is het totaal mijn genre niet, maar ik ga op Graspop bijna altijd wel even bij ze kijken, juist omdat ze live eigenlijk altijd wel leveren. Maar als ik zie waar ze in 2022 stonden tijdens hun laatste keer op Graspop: toen speelden ze rond 17u 's middags en kwamen op die vrijdag nog Heaven Shall Burn, A Day to Remember, Megadeth, Whitesnake, Within Temptation en Scorpions na BFMV. En ik zie eerlijk gezegd niet genoeg reden om ze vanaf die positie helemaal naar headliner te promoten. Ze hebben geen nieuw materiaal uitgebracht sinds die tijd en ze zijn (voor zover ik weet) niet opeens veel populairder geworden. Die Poison/Ascendancy tour is denk ik qua marketing het aller beste wat ze momenteel kunnen voorschotelen om kaarten te verkopen, op basis van nostalgie. En daarmee verkopen ze middelgrote zalen als Afas en Lotto Arena dus blijkbaar niet uit.

Heel misschien dat ze met een The Poison set een plek krijgen als sub op één van de beide mainstages op de zaterdag, onder Korn of NIN. Maar eigenlijk zou ik dat ook vrij genereus vinden, gelet op het momentum van bands als Spiritbox en Lorna Shore, die dan onder hen terecht zouden komen op het affiche. Laat staan als headliner op vrijdag boven Falling in Reverse. Die zijn weliswaar het tegenovergestelde van een favoriet van me, maar objectief gezien wel een stuk relevanter dan BFMV.

Wie dan wel? Echt geen idee, eerlijk gezegd. Ik vind het best heel verwonderlijk dat er blijkbaar nog iemand op het oog is voor die positie.

helemaal mee eens hoor, van voor tot achter. En ik wilde ook niet suggereren dat BFMV headliner materiaal voor Graspop was hoor, al kwam dat niet helemaal goed door denk ik,
Enige toevoeging die ik heb is dat er recent wel meer bands gepromoveerd zijn tot headliner zonder nieuw materiaal uitgebracht te hebben of opeens doorgeschoten te zijn in populariteit (e.g. Alice Cooper, 5fdp) al stonden die wel al op iets hogere posities dan 5u 's middags. Maar goed, met 8x headliners per jaar zal de organisatie wel moeten...

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Ik denk dat A Day to Remember een van de 2 subs op zaterdag is.
Persoonlijk heb ik mijn hoop op ADTR opgegeven, ik had ze heel lang opgeschreven als 100% zekerheid maar aangezien hun tour al lang en breed bekend is en Graspop ze maar niet aankondigd, en ik geen reden zie om ze nog niet aan te kondigen ben ik de hoop een beetje verloren. Heb zo het gevoel dat die gewoon in RW hun volgende aankondiging zullen zitten. Al hoop dat ik het mis heb want ik zou ze graag zien.

• Leuk
Waarderingen: LastResort
helemaal mee eens hoor, van voor tot achter. En ik wilde ook niet suggereren dat BFMV headliner materiaal voor Graspop was hoor, al kwam dat niet helemaal goed door denk ik,
Enige toevoeging die ik heb is dat er recent wel meer bands gepromoveerd zijn tot headliner zonder nieuw materiaal uitgebracht te hebben of opeens doorgeschoten te zijn in populariteit (e.g. Alice Cooper, 5fdp) al stonden die wel al op iets hogere posities dan 5u 's middags. Maar goed, met 8x headliners per jaar zal de organisatie wel moeten...
Dat is zeker waar. Gojira kwam bijvoorbeeld ook vanaf een vrij vroege plek opeens door naar headliner.

Was er bij de poppy announcement ook uitgelekt op welke dag ze zal staan eigenlijk?
Heeft Knocked Loose aangekondigd in juni met Poppy op tour te gaan? Dacht dat iemand dat zei hier.
Ik zag dat ze op de zondag samen op Hellfest staan, en dat Poppy op de woensdag op Copenhell staat maar daar is Knocked Loose nog niet aangekondigd.
Vraag me ook af waar ze zou staan als ze wel op de Knocked Loose Vrijdag staat, daar is alleen een lage marquee spot en een hoge metaldome spot beschikbaar, lijken me niet de meest logische spots voor die band?

Ook maar even mijn must-see schema aanpassen na het inluisteren van die nieuwe aankondigingen:

Bold = Absolute must see
* = Al gezien
Donderdag:
- Iron Maiden
- Alestorm
- Soen

- *Motionless in White
- *Landmvrks

- Dream Theater
- Powerwolf
- Psychonaut
- Fleshwater
- The Raven Age
- Deafheaven

Vrijdag:
- Opeth
- Falling in reverse
- Jinjer
- Dethklok

- *Slipknot
- *Polaris

- Knocked Loose
- Green Lung
- Windhand
- Northlane
- Villagers of Ionian City

Zaterdag:
- Nine inch Nails
- Korn
- The Hu

- *Lorna Shore
- **Spiritbox

- Eisbrecher
- Amenra
- Imminence
- Dragonforce
- Bad wolves

Zondag:
- Katatonia
- Alcest

- Savatage
- Ugly Kid Joe
- Till Lindemann
- In flames
- Nothing more
- Currents
- Dayseeker
- Judas Priest (als niks anders speelt)
Lekker lijstje hoor, zou die zo 1 op 1 kunnen overnemen zonder al te veel te missen :)
Ik vrees echt voor Een Opeth/ Jinjer/ Dethklok clash
Ik geloof dat ik al een stuk of 10 berichten hierover heb geklaagd dus moet maar stoppen, maarja dit dus.

• Winning
Waarderingen: BlackwaterPark
Zou denken dat ze in Lokeren wel hebben afgedwongen dat EC niet een maand eerder slechts 100 kilometer van de LF komt spelen.
Ik ben het ermee eens dat het niet erg waarschijnlijk is hoor, maar het zou niet de eerste keer zijn dat beide festivals een headliner delen (2022 Judas priest)

The Raven Age heb ik in 2016 in het Gelredome gezien als voorprogramma van Iron Maiden. Dat was toen heel erg matig en de algehele consensus in onze groep was dat die daar alleen stonden omdat hun zanger het zoontje van is. Daarna vanzelfsprekend links laten liggen en bij het inluisteren voor de edities van Graspop waar ze sindsdien op stonden overgeslagen. Maar goed, aangezien ze nog steeds bestaan en in een gat lijken te vallen op donderdag net toch maar weer eens aan geslingerd. En ik moet zeggen: het valt me goed mee. Geen heel hoogstaande muziek verder, maar bijvoorbeeld in onderstaand nummer zitten wel wat toffe dingen. Zoals vanaf ongeveer 4:20. Misschien ga ik die dan 9 jaar na dato toch eens een herkansing geven!

had dat gevoel in 2023 nog steeds
Grappig, één van mijn vrienden heeft ze een keer live gezien in het voorprogramma van Alter Bridge, en was toen direct groot fan. Vervolgens op graspop 2023 vond hij het ook een geweldig optreden.

Vind ze zelf op album best wel goed eigenlijk, ben benieuwd hoe het live is. in 2023 stonden ze ook al op mijn lijstje maar heb ik ze geskipt voor Epica.

Ben nu toch wel benieuwd hoe ik ze live zal vinden haha
gewoon ter achtergrond: Ik woon in Engeland en ben dit weekend naar die tour geweest. De O2 in London zat nokvol (20,000 capacity) en elk optreden van de UK leg was uitverkocht. Waar OC het moest doen met maar 5 nummertjes en een lullig backdropje, had Trivium het hele podium en "wat productie". Maar BFMV had echt alle registers opengetrokken met lasers, confetti, pyro, professionele intro- en outtro-filmpjes, bespoke projecties per nummer. Hoewel ik het zelf de minste vd drie bands vind bliezen ze OC en Trivium mede daardoor wel geheel van het podium. En ze staan dit jaar ook hoog op de Download bill: https://downloadfestival.co.uk/lineup#poster
Maar goed, dat alles gezegd hebbende is de UK natuurlijk Belgie niet, dus dit vertaald zich maar ten dele. Maar organisaties kijken denk ik wel bij de buren voor wat wel/niet werkt, en welke bands klaar zijn voor een stap omhoog. En mijn persoonlijke conclusie dit weekend was: Trivium (helaas nog) niet, BFMV wel
Wellicht als je in de VS naar zo een coheadline tour gaat dan Trivium weer wat meer show mee heeft en het publiek meer mee heeft?
Zo als je zelf zegt is dit natuurlijk in eigen land vaak wel heel anders bij veel bands. In de UK zijn die toch wel een stuk groter, zie op efestivals ook vaak mensen roepen dat BFMV download zou moeten headlinen

• Leuk
Persoonlijk heb ik mijn hoop op ADTR opgegeven, ik had ze heel lang opgeschreven als 100% zekerheid maar aangezien hun tour al lang en breed bekend is en Graspop ze maar niet aankondigd, en ik geen reden zie om ze nog niet aan te kondigen ben ik de hoop een beetje verloren. Heb zo het gevoel dat die gewoon in RW hun volgende aankondiging zullen zitten. Al hoop dat ik het mis heb want ik zou ze graag zien.
Voor mij toch ook wel een must see en ik heb me voorgenomen me dit jaar niet te laten vangen door de Live Nation grap om hardere muziek op RW te programmeren. Dus ik hoop met jou mee dat ze alsnog op GMM worden gezet.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Ik zie veel mensen heel hyped over a day to remember, zou iemand me kunnen uitleggen waarom? Voor context: ik was als tiener groot fan, ik heb geloof ik 6 (edit: het zijn er blijkbaar maar 3?) albums op cd (meest recente is bad vibrations), het was mijn eerste concert ooit en ik heb ze meerdere keren live gezien, maar tijdens hun laatste passage op Graspop vond ik het echt tegenvallen. Ik had het idee dat in het oudere werk niet meer de energie zat die ik me van vroeger herinner en het nieuwere werk deed me niet echt iets. Is het voor jullie ook jeugdsentiment of hebben ze recent een heel goed album uitgebracht dat ik gemist heb? Oprechte vraag dit, want ik zou graag met plezier weer bij ze gaan staan kijken mochten ze op Graspop staan, maar na de vorige keer ben ik niet zo geneigd om dat nog eens te doen. (Het is natuurlijk ook gewoon mogelijk dat mijn muzieksmaak sindsdien veranderd is)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
En...als bfmv zou komen en trivium zou meegaan op het affiche....waar zouden die komen te staan ????
Gaat waarschijnlijk niet gebeuren want Trivium heeft niks rond die periode. Amerikaanse band dus die reizen niet op 1 2 3 even rap naar België. In tegenstelling tot BFMV die Brits zijn

Zouden die voor die vrijdag wachten op dezelfde band als Graspop?

Bijlagen

• Screenshot_20250203-164225.png
    Screenshot_20250203-164225.png
    274,2 KB · Weergaven: 16
  • Leuk
Ik zie veel mensen heel hyped over a day to remember, zou iemand me kunnen uitleggen waarom? Voor context: ik was als tiener groot fan, ik heb geloof ik 6 albums op cd (meest recente is bad vibrations), het was mijn eerste concert ooit en ik heb ze meerdere keren live gezien, maar tijdens hun laatste passage op Graspop vond ik het echt tegenvallen. Ik had het idee dat in het oudere werk niet meer de energie zat die ik me van vroeger herinner en het nieuwere werk deed me niet echt iets. Is het voor jullie ook jeugdsentiment of hebben ze recent een heel goed album uitgebracht dat ik gemist heb? Oprechte vraag dit, want ik zou graag met plezier weer bij ze gaan staan kijken mochten ze op Graspop staan, maar na de vorige keer ben ik niet zo geneigd om dat nog eens te doen. (Het is natuurlijk ook gewoon mogelijk dat mijn muzieksmaak sindsdien veranderd is)
Oh ik vond dat nu juist wel een leuk optreden de vorige keer, alleen stond ik wat naar achteren en heb ik maar de halve show gezien ivm een clash. Ook op live video's vind ik het allemaal wel goed over komen, dat zonder energie spelen herken ik eigenlijk niet zo, maar heb ze vroeger dan ook nooit gezien dus zou kunnen dat het toen beter was.

Is in ieder geval niet op basis van hun nieuwe werk nee, eerder jeugdsentiment. Zou gewoon graag eens een volledig optreden van ze meepakken op een fatsoenlijke plek. En het is niet echt een band waar ik snel een duur concertticket voor zou kopen.
En...als bfmv zou komen en trivium zou meegaan op het affiche....waar zouden die komen te staan ????
Trivium hun europe tour is pas in augustus helaas dus die verwacht ik niet

• Leuk
Waarderingen: charlottekos

Users who are viewing this thread