Graspop Metal Meeting 2025

Electric Callboy als headliner dit jaar zie ik echt niet zitten

Ik heb hier dan wel mijn betoog over Judas Priest op herhaling, maar 2 headliners op herhaling vind ik echt een brug te ver. En ja dat zou ik ook zeggen als het Metallica, Sabaton of Led Zeppelin betrof bij wijze van spreken

In 2026 kan het voor mij wel. Los van het feit dat ik de band leuker vind dan ik durf toe te geven, blijf ik het ook een circus band vinden. Maar ja als ze goed verkopen, dan verkopen ze goed. Ik sta waarschijnlijk toch te kijken als er geen deftig alternatief is in de tent
Voledig met je eens over dat EC liever niet op herhaling moet komen. Zelf erg groot fan van de band (was afgelopend editie bij de signing sessie, en stond 3e rij vooraan), maar zoals je ook al zegt is 2 HL op herhaling wel erg zwak. Dan heb k liever een wat "kleinere" band word doorgeschoven en dat de organisagie helpt met show elementen zoals Pyro etc neer te zetten voor een erg toffe show.

• Leuk
Waarderingen: won666
mij lijkt RA toch echt een logischere headliner dan BFMV maar blijkbaar is men het hier niet mee eens

Rise Against is waarschijnlijk logischer dan BFMW, maar lijkt me onvoldoende groot/bijzonder/gehyped om daar zijn-ze-nu-wel-of-geen-headliner Falling in Reverse voor omlaag te schuiven.

Als de organisatie bewust vaag deed over de status van Falling in Reverse omdat ze misschien nog iets spectaculairders uit de hoed konden toveren, lijkt het me sterk dat het dan slechts over Rise Against zou gaan.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Sorry maar als ik even mag praten,...

EC ? afsluiten, ik vind het nog steeds een grappige gimmick maar sorry ik vind het carnavals metal, zet dan Lotti neer.

Wil je out of the box en serieus ?

Ik denk dat ze een killer set neerzetten laat AMORPHIS eens een dag afsluiten. denk dat ze vriend en vijand verassen met hun zuivere muziek en zang.
Het hoeft je ding niet te zijn maar EC is ontegenzeggelijk een band die hard groeit en de laatste jaren hoog op de bill staat van ieder (metal)festival. Vorig jaar hebben ze zich nog bewezen op GMM, dus ja, EC is een heel serieuze HL kandidaat voor dit jaar en komende jaren.

Het hoeft niet altijd over dood en duisternis te gaan toch? Kiss is ook een gimmick. Slipknot ook met hun maskers en overalls. EC neemt zichzelf niet zo serieus en maakt er een feestje van, niks mis mee als je het mij vraagt.

Ben overigens ook fan van Amorphis hoor. Maar ook die hebben hun hoogtepunt al achter zich liggen en zijn gewoon niet groot genoeg. Hooguit om de Marquee af te sluiten, al zijn ze ook daar m.i. ook niet groot genoeg voor.

Ik snap dat niet iedereen fan is van EC maar ze hebben absuluut het potentieel om headliner te zijn! Zeker North stage, Op hellfest zijn ze ook main stage 2 headliner en op nova rock zijn ze zelfs de absoluute headliner van hun dag.
Met ieder album dat ze hebben uitgebracht worden ze groter en groter, en op de festivals staan de velden gewoon knal vol als zij spelen.

Ik snap ook niet echt waarom een band altijd 'serieus' moet zijn, een band die duidelijk plezier heeft op het podium is gewoon super tof om te zien
Met EC weet je wat je krijgt en het is die ontspannen manier van muziek maken die er voor zorgt dat ze zo groeien. Je weet dat het allemaal serieus-niet-serieus is. Ze maken een link tussen Metal en naar mijn mening hardstyle/carnaval/voetbalsfeer.. noemt et wat je wilt. maar zorgen zo dat mensen het metal-genre wat leren kennen. En zeker in deze stijl kunnen ze in feite met eender wat afkomen, het slaat toch aan.. (elevator operator.. what)

Voor mij persoonlijk, zeker komende van hardstyle fanaat vroeger, is het een no brainer dat ik dit kan smaken. Begrijp wel dat de puristen er wat minder voor open staan maar als je wilt dat het genre overleeft moet je mensen aantrekken. Dat doe je met 'bruggenbouwers' zoals EC, die zorgen er nu eenmaal voor dat mensen hun tenen in het metalbad komen steken :)

Los daarvan, HL dit jaar hoeft voor mij ook niet. Maar moest het zijn ga ik wel kijken.

Met EC weet je wat je krijgt en het is die ontspannen manier van muziek maken die er voor zorgt dat ze zo groeien. Je weet dat het allemaal serieus-niet-serieus is. Ze maken een link tussen Metal en naar mijn mening hardstyle/carnaval/voetbalsfeer.. noemt et wat je wilt. maar zorgen zo dat mensen het metal-genre wat leren kennen. En zeker in deze stijl kunnen ze in feite met eender wat afkomen, het slaat toch aan.. (elevator operator.. what)

Voor mij persoonlijk, zeker komende van hardstyle fanaat vroeger, is het een no brainer dat ik dit kan smaken. Begrijp wel dat de puristen er wat minder voor open staan maar als je wilt dat het genre overleeft moet je mensen aantrekken. Dat doe je met 'bruggenbouwers' zoals EC, die zorgen er nu eenmaal voor dat mensen hun tenen in het metalbad komen steken :)

Los daarvan, HL dit jaar hoeft voor mij ook niet. Maar moest het zijn ga ik wel kijken.
Tja EC valt voor mij in de categorie feestband met metal/alternatief sausje.

Alestorm heeft dat met piraten gimmick

Flogging molly met folk invloeden.

Maar het is allemaal muziek waarbij je lastig stil blijft staan. (Niet alleen in de moshpit)

Ik vind het best gek dat Amon Amarth niets van zich laat horen. Is toch een band die het grotendeels van festivals moet hebben, opmerkelijk om dan vakantie te nemen of een album te schrijven in de festivalperiode. Maarja als ze nog iets bekend zouden maken had ik ze al wel op Hellfest of Nova Rock verwacht

Ik vind het best gek dat Amon Amarth niets van zich laat horen. Is toch een band die het grotendeels van festivals moet hebben, opmerkelijk om dan vakantie te nemen of een album te schrijven in de festivalperiode. Maarja als ze nog iets bekend zouden maken had ik ze al wel op Hellfest of Nova Rock verwacht
Ze stonden vorig jaar nog op Alcatraz, zullen misschien een zomer geen festivals doen of op een ander continent

Komen mensen weer met het argument "bepaalde subgenres van metal mogen niet headlinen". Wat een bullshit is dat toch. Als een band voldoende volk trekt dan worden ze als headliner neergezet, ongeacht wat voor metal ze maken. of het nu de meest vrolijke metal is of de meest duistere black metal maakt daarbij echt geen reet uit.

Zeg dan gewoon dat het je ding niet is, maar ga niet zitten gatekeepen.

Komen mensen weer met het argument "bepaalde subgenres van metal mogen niet headlinen". Wat een bullshit is dat toch. Als een band voldoende volk trekt dan worden ze als headliner neergezet, ongeacht wat voor metal ze maken. of het nu de meest vrolijke metal is of de meest duistere black metal maakt daarbij echt geen reet uit.

Zeg dan gewoon dat het je ding niet is, maar ga niet zitten gatekeepen.

Niemand die dat zegt hoor ??? ik niet.
ik zeg juist precies dat wat jij zegt en ik mag me voorkeur, hoop en mening hebben

Rustig mensen, alsjeblieft. Geniet lekker van al het moois dat Graspop heeft aangekondigd de afgelopen periode. Zo begin ik wel echt een clash te zien aankomen tussen Opeth en Dethklok. Ik ben heel groot fan van Opeth, dus ga ze ook al in AFAS zien deze maand. Maar Dethklok... Hoe vaak krijgen we die kans nog om hen te zien?

The Raven Age heb ik in 2016 in het Gelredome gezien als voorprogramma van Iron Maiden. Dat was toen heel erg matig en de algehele consensus in onze groep was dat die daar alleen stonden omdat hun zanger het zoontje van is. Daarna vanzelfsprekend links laten liggen en bij het inluisteren voor de edities van Graspop waar ze sindsdien op stonden overgeslagen. Maar goed, aangezien ze nog steeds bestaan en in een gat lijken te vallen op donderdag net toch maar weer eens aan geslingerd. En ik moet zeggen: het valt me goed mee. Geen heel hoogstaande muziek verder, maar bijvoorbeeld in onderstaand nummer zitten wel wat toffe dingen. Zoals vanaf ongeveer 4:20. Misschien ga ik die dan 9 jaar na dato toch eens een herkansing geven!

Ben nog niet zo bekend met het oeuvre van Dethklok, maar past wel binnen mijn straatje. Heb ook gezien dat Gene Hoglan op drums staat, dat wordt dan toch wel gelijk een must-see.

Evt. clash met Opeth gaat wel klote zijn, hopelijk geen volledige overlap.

Rustig mensen, alsjeblieft. Geniet lekker van al het moois dat Graspop heeft aangekondigd de afgelopen periode. Zo begin ik wel echt een clash te zien aankomen tussen Opeth en Dethklok. Ik ben heel groot fan van Opeth, dus ga ze ook al in AFAS zien deze maand. Maar Dethklok... Hoe vaak krijgen we die kans nog om hen te zien?
't Is een tekenfilmband toch? Ik denk dat het antwoord op die vraag in de definitie van een (teken)film besloten ligt😉

Edit: dit is niet serieus bedoeld uiteraard

The Raven Age heb ik in 2016 in het Gelredome gezien als voorprogramma van Iron Maiden. Dat was toen heel erg matig en de algehele consensus in onze groep was dat die daar alleen stonden omdat hun zanger het zoontje van is. Daarna vanzelfsprekend links laten liggen en bij het inluisteren voor de edities van Graspop waar ze sindsdien op stonden overgeslagen. Maar goed, aangezien ze nog steeds bestaan en in een gat lijken te vallen op donderdag net toch maar weer eens aan geslingerd. En ik moet zeggen: het valt me goed mee. Geen heel hoogstaande muziek verder, maar bijvoorbeeld in onderstaand nummer zitten wel wat toffe dingen. Zoals vanaf ongeveer 4:20. Misschien ga ik die dan 9 jaar na dato toch eens een herkansing geven!

had dat gevoel in 2023 nog steeds

• Verdrietig
Waarderingen: Jamel

Users who are viewing this thread