Graspop Metal Meeting 2025

Ik verwacht persoonlijk deze maand niets meer. Vanaf morgen gaat Pukkelpop los met iedere dag een aankondiging geloof ik, en van Werchter hebben we ook nog niets gehoord dit jaar. Graspop heeft de afgelopen twee weken in de spotlight gestaan, nu is het de beurt aan de andere festivals.
Ik verwacht ook dat ze pas in het voorjaar nog wat aankondigen om dan de laatste twijfelaars over de streep te trekken.
Het is gewoon goede marketingtactiek om dat te spreiden over het jaar. 🤘

Laatst bewerkt:
Eens hoor, dat JP en KoRn vaandeldragers zijn van respectievelijk (new wave of British) heavy metal en nu metal, maar je zou kunnen zeggen dat BFMV dat is voor melodische metalcore, waarvoor tegenwoordig voldoende draagkracht is…
tja wat dat betreft is metalcore inderdaad een vreemd genre, de bands die het genre hebben ontdekt zijn allemaal hard ingehaald door bands die het is gelukt om het genre wat meer te verkopen aan het mainstream publiek, dankzij het behoorlijk veranderen van hun sound om de muziek wat toegankelijker te maken. hier ook wel eens stadion metalcore genoemd. Bands als Parkway Drive, BMTH en Architects hebben de vaandeldragers natuurlijk hard ingehaald, maar ook nieuwere bands die een wat toegankelijkere sound hebben doen het al veel beter als de oudere traditionele metalcore bands. (bands als I Prevail, Beartooth, Electric Callboy etc) Zo is bijvoorbeeld August burns red een goed voorbeeld van een band die door is gegaan met traditionele metalcore te maken, en prima kwalitatieve albums af te leveren. Ook Killswitch Engage is nooit echt doorgebroken ondanks dat ze een stuk toegankelijker zijn.

Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in dat de wat meer traditionele metalcore ooit nog populair zal worden, of zal uitgroeien tot headliner materiaal. Je merkt gewoon dat het deze bands niet lukt om door te breken. Het feit dat BFMV, Trivium en Orbit Culture samen de Afas en de kleinere Lotto Arena niet uitverkocht krijgen zegt ook al genoeg. Het concert is volgende week en je kunt voor de lotto arena gewoon nog staanplaatsen kopen.

tja wat dat betreft is metalcore inderdaad een vreemd genre, de bands die het genre hebben ontdekt zijn allemaal hard ingehaald door bands die het is gelukt om het genre wat meer te verkopen aan het mainstream publiek, dankzij het behoorlijk veranderen van hun sound om de muziek wat toegankelijker te maken. hier ook wel eens stadion metalcore genoemd. Bands als Parkway Drive, BMTH en Architects hebben de vaandeldragers natuurlijk hard ingehaald, maar ook nieuwere bands die een wat toegankelijkere sound hebben doen het al veel beter als de oudere traditionele metalcore bands. (bands als I Prevail, Beartooth, Electric Callboy etc) Zo is bijvoorbeeld August burns red een goed voorbeeld van een band die door is gegaan met traditionele metalcore te maken, en prima kwalitatieve albums af te leveren. Ook Killswitch Engage is nooit echt doorgebroken ondanks dat ze een stuk toegankelijker zijn.

Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in dat de wat meer traditionele metalcore ooit nog populair zal worden, of zal uitgroeien tot headliner materiaal. Je merkt gewoon dat het deze bands niet lukt om door te breken. Het feit dat BFMV, Trivium en Orbit Culture samen de Afas en de kleinere Lotto Arena niet uitverkocht krijgen zegt ook al genoeg. Het concert is volgende week en je kunt voor de lotto arena gewoon nog staanplaatsen kopen.

Puur uit nieuwsgierigheid, wie zijn dan precies de vaandeldragers van het genre? Gaat het dan effectief om BFMV, Trivium en Orbit Culture of zijn er andere band die deze stempel moeten krijgen?

Even een out-of-the-box idee: Turnstile op herhaling?

Had hen al met potlood opgeschreven voor Rock Werchter, maar voorlopig hebben ze nog geen tourdata in juli staan. Spelen op zaterdag in Frankrijk dus vrijdag in België past prima. Hun show als sub werd vorig jaar enthousiast onthaald. En hebben meer momentum dan Rise Against/BFMV (krijgen volgens mij vlot een Lotto Arena gevuld).

We hebben nog 3 hoge spots in te vullen, BFMV en Rise Against kunnen we in ieder geval wel met potlood opschrijven
Op welke spot valt nog over te discussieren, BFMV stond als zevende laatste vorige keer en RA als sub
mij lijkt RA toch echt een logischere headliner dan BFMV maar blijkbaar is men het hier niet mee eens
wie zien jullie nog als kanshebber voor die headline spot?
Rise Against, Electric Callboy, BFMV, The Prodigy, Avenged Sevenfold? (waarbij ik die laatste 2 nu toch echt niet meer verwacht)
Bands die nog een show te spelen hebben de komende weken en daarom nog niet aangekondigd mogen worden zijn er toch niet veel meer.
Ik denk dat A Day to Remember een van de 2 subs op zaterdag is.

mij lijkt RA toch echt een logischere headliner dan BFMV maar blijkbaar is men het hier niet mee eens
Mij ook, maar dat komt vooral omdat ik BFMV totaal geen logische headliner vindt. Da's al jarenlang een band voor in de namiddag. En zoals jij al aangaf: zelfs in co-headline met Trivium en de nostalgie van die twee jubileumalbums lukt het ze niet om de Afas en de Lotto Arena uit te verkopen.

Sorry maar als ik even mag praten,...

EC ? afsluiten, ik vind het nog steeds een grappige gimmick maar sorry ik vind het carnavals metal, zet dan Lotti neer.

Wil je out of the box en serieus ?

Ik denk dat ze een killer set neerzetten laat AMORPHIS eens een dag afsluiten. denk dat ze vriend en vijand verassen met hun zuivere muziek en zang.

Sorry maar als ik even mag praten,...

EC ? afsluiten, ik vind het nog steeds een grappige gimmick maar sorry ik vind het carnavals metal, zet dan Lotti neer.

Wil je out of the box en serieus ?

Ik denk dat ze een killer set neerzetten laat AMORPHIS eens een dag afsluiten. denk dat ze vriend en vijand verassen met hun zuivere muziek en zang.
Ik snap dat niet iedereen fan is van EC maar ze hebben absuluut het potentieel om headliner te zijn! Zeker North stage, Op hellfest zijn ze ook main stage 2 headliner en op nova rock zijn ze zelfs de absoluute headliner van hun dag.
Met ieder album dat ze hebben uitgebracht worden ze groter en groter, en op de festivals staan de velden gewoon knal vol als zij spelen.

Ik snap ook niet echt waarom een band altijd 'serieus' moet zijn, een band die duidelijk plezier heeft op het podium is gewoon super tof om te zien

Ik wacht nog tot we een volledige line up hebben, top 3 lijstjes met daaruit enkele must sees, en een timetable.
Denk wel dat ik een van de meest geduldige ben hier :ROFLMAO:
Over clashfinders maak ik me ook nooit al te druk, er kan nog zoveel veranderen, zelfs in de laatste dagen nog.
Wel geeft een clashfinder wel grofweg weer hoe druk zo een dag gaat worden, en dan steekt voor mij de donderdag er ook al verreweg bovenuit (is niet toevallig ook de enige dag die al compleet is).

Top-3 lijstjes gaan we natuurlijk ook sowieso weer doen, zodra alle namen bekend zijn.
Was wel heel leuk en interessant vorig jaar! :)

• Leuk
Waarderingen: N1tje
Ook maar even mijn must-see schema aanpassen na het inluisteren van die nieuwe aankondigingen:

Bold = Absolute must see
* = Al gezien
Donderdag:
- Iron Maiden
- Alestorm
- Soen

- *Motionless in White
- *Landmvrks

- Dream Theater
- Powerwolf
- Psychonaut
- Fleshwater
- The Raven Age
- Deafheaven

Vrijdag:
- Opeth
- Falling in reverse
- Jinjer
- Dethklok

- *Slipknot
- *Polaris

- Knocked Loose
- Green Lung
- Windhand
- Northlane
- Villagers of Ionian City

Zaterdag:
- Nine inch Nails
- Korn
- The Hu

- *Lorna Shore
- **Spiritbox

- Eisbrecher
- Amenra
- Imminence
- Dragonforce
- Bad wolves

Zondag:
- Katatonia
- Alcest

- Savatage
- Ugly Kid Joe
- Till Lindemann
- In flames
- Nothing more
- Currents
- Dayseeker
- Judas Priest (als niks anders speelt)

Ik vrees echt voor Een Opeth/ Jinjer/ Dethklok clash

• Leuk
Waarderingen: Jamel en won666
BFMV stond op de gelekte poster van 2024 onder Electric Callboy, Turnstile, Bruce Dickinson, Pendulum en de headliners. Waarom zouden ze nu door een succesvolle CO-headline tour ineens headliner worden? Dan lijkt Trivium logischer.

BFMV stond op de gelekte poster van 2024 onder Electric Callboy, Turnstile, Bruce Dickinson, Pendulum en de headliners. Waarom zouden ze nu door een succesvolle CO-headline tour ineens headliner worden? Dan lijkt Trivium logischer.
Ja, ik heb het idee dat zowel bfmv en Trivium hun moment gemist hebben. Waren allebei zo even gezien als nieuwe headliners, maar zijn ondertussen over hun hoogtepunt heen.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Ik denk the prodigy de ontbrekende headliner is maar dat graspop ze nog niet durft aankondigen omdat ze vrezen voor het commentaar dat erop gaar komen.
Als ze ze daarintegen aankondigen samen met bvb adtr en bfmv gaat de aandacht naar deze bands.

Electric Callboy als headliner dit jaar zie ik echt niet zitten

Ik heb hier dan wel mijn betoog over Judas Priest op herhaling, maar 2 headliners op herhaling vind ik echt een brug te ver. En ja dat zou ik ook zeggen als het Metallica, Sabaton of Led Zeppelin betrof bij wijze van spreken

In 2026 kan het voor mij wel. Los van het feit dat ik de band leuker vind dan ik durf toe te geven, blijf ik het ook een circus band vinden. Maar ja als ze goed verkopen, dan verkopen ze goed. Ik sta waarschijnlijk toch te kijken als er geen deftig alternatief is in de tent

Ik denk the prodigy de ontbrekende headliner is maar dat graspop ze nog niet durft aankondigen omdat ze vrezen voor het commentaar dat erop gaar komen.
Als ze ze daarintegen aankondigen samen met bvb adtr en bfmv gaat de aandacht naar deze bands.
Dan zouden ze hun toch gewoon in het pakketje namen hebben gestopt?

Moet zeggen dat die muziek van Tremonti en Myles Kennedy niet eens onderdoet aan Alter Bridge. Natuurlijk heb ik nog geen 'Blackbird' of 'Open Your Eyes' gevonden maar het is zeer vermakelijk!
Zeker!

De stem van Tremonti is natuurlijk wel heel anders dan van Myles Kennedy. Valt altijd goed op de oren, maar minder uniek. Dat geeft Tremonti voor mij meer een vanille ijs gevoel: ik kan het op ieder moment van de dag wel hebben, maar hunker dan op den duur toch naar meer.

Myles Kennedy als losse artiest had ik nog niet ontdekt, die ga ik zeker even beluisteren.

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: Lars. en El_Leipo

Users who are viewing this thread