Pinkpop 2014

Bjorn

Randprogramma
26 okt 2013
163
0
Ik reken niet op rhcp en pearl jam begin ik ook twijfels over te krijgen maar het zou wel echt gaaf zijn maar arctic monkeys lijkt me ook een zekerheidje zijn echt populair en niet so mega duur als Metallica ofzo maar ik hoop echt dat de editors er zullen staan hen ze pas in de ziggo dome gezien en ze waren zo goed niet normaal


Maar vergeet Lenny Kravitz niet hij kondigde een wereldtour aan

En macklemore en Ryan Lewis bevestigd voor bks lijkt me ook een hele goeie naam voor pinkpop goed populair dus trekt mensen
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Dan denk je eindelijk dat iedereen weer z'n verstand terug heeft en niet meer aan de Stones denkt komt er weer een website die roept dat ze eraan trekken en meteen springt iedereen op de Stones-zijn-een-gerucht-wagen... Ik wil trouwens best geloven dat Pinkpop probeert ze te krijgen maar dat zullen de meeste festivals wel doen zelfs al hebben ze geen enkele intentie om festivals te spelen. En ik zag hier net 2miljoen langskomen, ik gok dat dat een koopje zou zijn ;) AC/DC kostte 3miljoen en volgens mij zijn de Stones duurder.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Macklemore is helemaal niet bevestigt voor BKS maar voor Hurricane/Southside
 

juw

Gouden Tip
17 nov 2013
311
0
En macklemore en Ryan Lewis bevestigd voor bks lijkt me ook een hele goeie naam voor pinkpop goed populair dus trekt mensen

Vorig jaar ja of heb ik iets gemist?
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Uhm mainstreamer dan disclosure ga je het niet vinden denk ik :p

R u kidding me? Als je dit serieus meent, dan heb je er echt geen verstand van. Disclosure is zelden op de radio, alleen op 3FM en dan meestal na 10'en, als 3VOOR12 er met hun alternatieve uitzending hun plaatjes draaien. En ik kan het weten want ik volg iets op twitter waarmee ik per zender kan zien wat er op dat moment gedraaid wordt.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Editors zie ik niet komen. Denk dat ze te duur zijn als subheadliner en als headliner zie ik ze ook niet komen. Maar ik zal het niet uitsluiten. Maar als ze dan toch zulke goedkope headliners boeken laat dan alsjeblieft Placebo headlinen ipv Editors.
 

juw

Gouden Tip
17 nov 2013
311
0
ik heb trouwens ooit een keer gelezen of gehoord dat het budget van pinkpop ongeveer 4 miljoen is dit wilt dus zeggen dat het budget al op is als de stones zouden komen dus schrijf ze maar af (als je dat nog niet gedaan had). De vraag is hoeveel ze aan headliners uit willen geven over de editie van 2011 was jan niet tevreden omdat de headliners teveel budget opsnoepten en er niets meer overbleef voor het dagprogramma. Dus of het budget is omhoog gegaan/ of de dagvulling wordt weer waardeloos/ of arctic monkeys en bijvoorbeeld placebo, editors of arcade fire zijn headliner zodat er genoeg budget overblijft voor de rest.
 

juw

Gouden Tip
17 nov 2013
311
0
<div class="d4p-bbt-quote-title">juw wrote:</div>
Uhm mainstreamer dan disclosure ga je het niet vinden denk ik :p

R u kidding me? Als je dit serieus meent, dan heb je er echt geen verstand van. Disclosure is zelden op de radio, alleen op 3FM en dan meestal na 10′en, als 3VOOR12 er met hun alternatieve uitzending hun plaatjes draaien. En ik kan het weten want ik volg iets op twitter waarmee ik per zender kan zien wat er op dat moment gedraaid wordt.

Misschien heb je een ander beeld van wat mainstream is en wat niet maar als je 2x melkweg uitverkoopt en je show in klokgebouw van maart nu al uitverkocht is (cap. 5000 volgens mij) én er van 1 album 4 liedjes in de song van het jaar verkiezing mee doen ben je volgens mij behoorlijk mainstream. En dan over 3fm volgens mij proberen ze zo min mogelijk dance/house overdag te draaien dit wilt niet zeggen dat ze niet mainstream zijn maar ligt meer aan de keuze van een radiozender/.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Pinkpop weet zelf ook wel wat hun budget is. Kortom als ze ergens mee bezig zijn ga ik er wel vanuit dat ze daar een serieus bod voor over hebben. En hoe duur de Stones zullen zijn? Vast niet veel meer dan 2 miljoen hoor. En ik vind dat ze sowieso geen 2 miljoen, laat staan meer, moeten uitgeven voor een act. Als ze vinden dat ze zoveel kunnen verdienen gaan ze maar een eigen show doen. Wat ik me herinner is dat ze vorige keer het Goffertpark niet helemaal uitverkochten terwijl Bruce Springsteen dat bijvoorbeeld dit jaar nog wel kon. Dus waarom zouden the Stones duurder moeten zijn dan Bruce? Ik denk dat ze bij het management van the Stones ook wel weten wat ze in welk land waard zijn.
 

juw

Gouden Tip
17 nov 2013
311
0
Pinkpop weet zelf ook wel wat hun budget is. Kortom als ze ergens mee bezig zijn ga ik er wel vanuit dat ze daar een serieus bod voor over hebben. En hoe duur de Stones zullen zijn? Vast niet veel meer dan 2 miljoen hoor. En ik vind dat ze sowieso geen 2 miljoen, laat staan meer, moeten uitgeven voor een act. Als ze vinden dat ze zoveel kunnen verdienen gaan ze maar een eigen show doen. Wat ik me herinner is dat ze vorige keer het Goffertpark niet helemaal uitverkochten terwijl Bruce Springsteen dat bijvoorbeeld dit jaar nog wel kon. Dus waarom zouden the Stones duurder moeten zijn dan Bruce? Ik denk dat ze bij het management van the Stones ook wel weten wat ze in welk land waard zijn.

Ik wil ook niet zeggen dat pinkpop niet weet waar ze mee bezig zijn maar meer voor hier. Als je weet wat het budget is kun je ook sneller bedenken of iets wel of niet haalbaar is ;)
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.397
592
Ze weten vast wel wat ze aan het doen zijn, maar als je een budget van 4 miljoen hebt en je bent serieus van plan om 2 miljoen uit te geven aan één act weet je als organisatie echt niet waar je mee bezig bent. Stel dat elke headliner 1 miljoen kost, dan heb je aan 3 van de 50 acts al 75% van je budget uitgegeven. Dát is dus eigenlijk al te veel, dat lijkt me voor de organisatie ook geen moeilijke rekensom.
 

xSam__

Gouden Tip
1 okt 2013
449
0
The Stones zijn veel te duur, niet haalbaar. of ze moeten dus bijna al hun budget uitgeven. Zeker boven de 2 miljoen. nee dat moeten ze echt niet doen, ze komen sowieso naar Europa ja. ik zit zelf ook op forum van The Stones en iemand daar heeft hele goede bronnen, heeft altijd alle info het eerst. europa tour is in planning. Alleen dat zijn waarschijnlijk alleen stadions, niets gezegt over festivals. Ik geloof best wel dat ze contact hebben gehad/hebben, maar zal niet verder komen dan dat. Deze band kost zeker dik 2 miljoen. Het is niet voor niets dat de band zulke hoge bedragen vraagt voor hun concerten ook, ben zelf naar de shows geweest in Londen dit jaar in Hyde Park en vorig jaar in o2 arena.
The Stones moeten gewoon eigen concert doen in Arena. Pinkpop moet gewoon 3 sterke headliners hebben en dan nog paar andere goede bands op het programma. als ze alleen voor de headliners gaan, zou dat zonde zijn van de rest van de line up.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.544
6.756
Na RaR/RiP aankondiging van Metallica met Iron Maiden. Nu ook samen op Sonisphere (UK). Laat die dure Stones maar zitten, stuur ze ook maar mee naar Pinkpop, als je mij vraagt!!!
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
<div class="d4p-bbt-quote-title">Stockholm Syndrome wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>juw wrote:</div><br>
Uhm mainstreamer dan disclosure ga je het niet vinden denk ik :p


R u kidding me? Als je dit serieus meent, dan heb je er echt geen verstand van. Disclosure is zelden op de radio, alleen op 3FM en dan meestal na 10′en, als 3VOOR12 er met hun alternatieve uitzending hun plaatjes draaien. En ik kan het weten want ik volg iets op twitter waarmee ik per zender kan zien wat er op dat moment gedraaid wordt.


Misschien heb je een ander beeld van wat mainstream is en wat niet maar als je 2x melkweg uitverkoopt en je show in klokgebouw van maart nu al uitverkocht is (cap. 5000 volgens mij) én er van 1 album 4 liedjes in de song van het jaar verkiezing mee doen ben je volgens mij behoorlijk mainstream. En dan over 3fm volgens mij proberen ze zo min mogelijk dance/house overdag te draaien dit wilt niet zeggen dat ze niet mainstream zijn maar ligt meer aan de keuze van een radiozender/.

Populair is niet hetzelfde als mainstream. Dat je met hele alternatieve muziek veel publiek trekt is gewoon knap. Deze muziek gaat terug naar de jaren 90-house/dance, dan lijkt het me vreemd om dat mainstream te noemen. Anyways, ik bedoel ga niet meer dingen als Handsome Poets, Kensington en Gers Pardoel boeken, dit is extreem middle of the road en voegt niets toe.

Wat mij betreft is met Ben Howard, Passenger en Tom Odell weinig mis, maar die eerste twee stonden ten onrechte op het hoofdpodium, waar Triggerfinger en QOTSA veel gepaster waren.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ze hebben bij Pinkpop ook vast wel een hoger budget dan 4 miljoen.

Kleine rekensom: Zeg dat ze minstens 30.000 weekendkaarten verkopen. Kaartjes kosten 165 euro (vorig jaar want nu nog niet bekend). Als je de belasting eraf haalt houd je dan 137,50 over.
Dagkaarten kosten 85 euro (nogmaals vorig jaar). Dat is 70 euro als je de belasting er af haalt. Zeg dat je 60.000 dagkaarten verkoopt (3 x 20.000). Dan krijg je dus de volgende rekensom:

30.000 x 137,5 + 60.000 x 70 = 4.125.000 + 4.200.000 = 8.325.000

En dan heb je dus maar een 50.000 mensen op je festival elke dag, terwijl als je echt uitverkoopt dit er ergens tussen 60.000 en 67.000 zijn ofzo. (Kan me herinneren dat er tijdens de laatste keer Bruce 67.000 mensen waren en dat dat het record was). Kortom dan ga je richting de 10 miljoen euro. Daarnaast zullen ze ook wel geld krijgen van eten en drinken (zij het een percentage zij het sta geld voor de uitbaters) en dan komen er zo weer een paar miljoen bij. Goed ze zullen naast bands vast ook nog wel andere kosten hebben (personeel, beveiliging, huur geluid, podia, dixies en weet ik wat allemaal), maar die 8 miljoen houd je dus zeker wel over.

Of zit ik er helemaal naast? Lijkt me toch vrij plausibel?
 

juw

Gouden Tip
17 nov 2013
311
0
Ze hebben bij Pinkpop ook vast wel een hoger budget dan 4 miljoen.

Kleine rekensom: Zeg dat ze minstens 30.000 weekendkaarten verkopen. Kaartjes kosten 165 euro (vorig jaar want nu nog niet bekend). Als je de belasting eraf haalt houd je dan 137,50 over.<br>
Dagkaarten kosten 85 euro (nogmaals vorig jaar). Dat is 70 euro als je de belasting er af haalt. Zeg dat je 60.000 dagkaarten verkoopt (3 x 20.000). Dan krijg je dus de volgende rekensom:

30.000 x 137,5 + 60.000 x 70 = 4.125.000 + 4.200.000 = 8.325.000

En dan heb je dus maar een 50.000 mensen op je festival elke dag, terwijl als je echt uitverkoopt dit er ergens tussen 60.000 en 67.000 zijn ofzo. (Kan me herinneren dat er tijdens de laatste keer Bruce 67.000 mensen waren en dat dat het record was). Kortom dan ga je richting de 10 miljoen euro. Daarnaast zullen ze ook wel geld krijgen van eten en drinken (zij het een percentage zij het sta geld voor de uitbaters) en dan komen er zo weer een paar miljoen bij. Goed ze zullen naast bands vast ook nog wel andere kosten hebben (personeel, beveiliging, huur geluid, podia, dixies en weet ik wat allemaal), maar die 8 miljoen houd je dus zeker wel over.

Of zit ik er helemaal naast? Lijkt me toch vrij plausibel?

Heb even gekeken of ik het nog kon vinden, dit komt uit een artikel van 3voor12 uit 2010: '“We moesten wel met ons programmabudget omhoog naar 4 miljoen, anders verlies je de wedstrijd met andere festivals.'

Oke het artikel is een beetje verouderd maar lijkt me sterk dat ze binnen 3 jaar het budget verdubbelen.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Ik denk dat je de kosten naast de bands een beetje onderschat, daarnaast willen ze ook nog wat winst maken en niet al het geld wat ze binnen krijgen meteen weer uitgeven. Je moet wel bedenken dat er echt heel veel mensen en materiaal nodig is voor zo'n festival en ook een hele hoop planning het hele jaar door die allemaal betaald moeten worden van de winst die in een paar dagen gemaakt word.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.470
710
Het zal inderdaad wel meer dan 4 miljoen zijn, maar ik denk toch dat je mag rekenen dat 3 headliners van 1 miljoen of meer zowat de helft van het budget innemen, en dan moet je met de rest een hele affiche vullen (inclusief subs en 3FM headliners).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken