De Lowlands klassieker

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.802
6.007
Tijd om even wat leven in de brouwerij te brengen. Binnenkort is het weer zo ver, en mogen we de heilige velden van Biddinghuizen weer verkennen. Het lijkt mij een leuk idee om dit topic te vullen met "Lowlands Classics".

Dit mogen natuurlijk artiesten zijn die op Lowlands staan. Maar misschien is het ook die ene plaat die je in de Armadillow hoorde. Of net die track waar op je helemaal los op ging bij Kees van Hondt.

Om zelf af te trappen begin ik met met Franz Ferdinand - Take Me Out. Ik was in die tijd eigenlijk nog amper met indie/rock bezig, en was vooral actief in de dance scene. Maar toen ik onderstaande filmpje zag wist ik zeker, ik moet echt naar dat ene festival wat Lowlands heet. Ik krijg nog steeds kippenvel van dit filmpje, hoe eensgezind dat publiek te keer gaat, echt ongekend:

 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.527
1.747
Keurig topic! Ik heb er zéker ook een paar. Van de eerste jaren dat ik ging(2009) tot aan het heden heb ik wel een flink aantal memorabele momenten beleefd. Franz Ferdinand - Take me out zat daar ook tussen, maar dan (dacht ik?) in 2012. Nog wel in de oude Alpha in ieder geval.

Mijn eerste post geef ik aan Queens of the Stone age (2010). Ik was aan het werk op het festival en dit viel net buiten mijn werktijden om. Ik werd meegesleurd door een hele leuke collega helemaal naar voren. Na het tweede nummer ging zij er crowdsurfend vandoor en heb daar in mn eentje één van mijn meest memorabele optredens ooit gezien. Met uiteraard als kers op de taart dit nummer. Hier kwam alles los.


Edit: Ik zie heel graag het verschil in sfeer van toen, en met dit jaar - hopende dat ze er gewoon staan.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
888
1.634
Leuk idee!

Ik ben zelf qua indie/rock een redelijke laatbloeier en pas voor het eerst in 2014 naar een weekendfestival gegaan.
Maar een gedeelte van mijn wat oudere vrienden gingen al regelmatig naar LL. En toen zij mij dit filmpje lieten zien van de Arctic Monkeys op Lowlands ben ik vanaf toen ook meer die muziek ingedoken. Vooral het applaus voor het wat hardere gitaarwerk begint blijf ik erg mooi vinden.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.527
1.747
Leuk idee!

Ik ben zelf qua indie/rock een redelijke laatbloeier en pas voor het eerst in 2014 naar een weekendfestival gegaan.
Maar een gedeelte van mijn wat oudere vrienden gingen al regelmatig naar LL. En toen zij mij dit filmpje lieten zien van de Arctic Monkeys op Lowlands ben ik vanaf toen ook meer die muziek ingedoken. Vooral het applaus voor het wat hardere gitaarwerk begint blijf ik erg mooi vinden.
Ja deze is ook voor mijn tijd, maar heb hier inderdaad veel over gehoord/gelezen. Was het niet dat Alex hier veel naar de heuvels keek, hoe de mensen hier buikglijdend vanaf gingen ?
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.113
738
Heel leuk idee!! Heb zelf ongeveer dezelfde ervaringen bij Franz Ferdinand en Arctic Monkeys, maar twee van mijn mooiste en vroegste herinneringen aan Lowlands komen uit mijn eerste editie en überhaupt eerste festival (2001). De eerste is Muse. Destijds was ik DJ in een muziekcafé in de buurt waar ik op de bovenverdieping wat commerciële top 40 etc. draaide. Beneden stonden de wat oudere bezoekers, met een DJ die wat alternatiever draaiden. Via die DJ's had ik weleens gehoord van Muse (Muscle Museum weleens geluisterd). Dus toen ik in 2001 bij de Alpha met heel veel spanning op The Prodigy aan het wachten was (destijds groot fan), besloot ik bij die act ervoor (Muse dus) toch even binnen te gaan kijken. Waar ik vervolgens volledig weggeblazen werd! Beeldmateriaal is niet al te best (geluid geen idee, dat kan ik hier op mijn werk niet horen) maar het geeft wel een aardig beeld denk ik.


The Prodigy daarna was overigens een aanfluiting. De elektriciteit viel twee keer uit tijdens dat optreden en het was goed te merken dat ze er daarna totaal geen zin meer in hadden.

Tweede herinnering dat jaar is Manu Chao. De afsluiter van het festival in de Alpha, wie zou dat nu nog bedenken? Maar wat een vet optreden zeg. Het had net ongelofelijk geplensd (bliksem was nog ingeslagen in de Golf toen wij daar tegenover in de Bravo stonden), maar het was nog broeierig warm, dus echt een tropisch sfeertje in de Alpha. En dan komt er een band van een mannetje of 20 het podium op en speelt de hele Alpha 1,5 uur lang volledig plat. Tot op heden misschien wel de mooiste festivalsfeer die ik heb meegemaakt. Filmpjes kan ik zo snel helaas niet meer vinden, maar dit artikel van Lowlove (hoe kan het ook anders), vat het wel redelijk samen (hoewel het iets te veel over het weer gaat en iets te weinig over het optreden zelf).

 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.113
738
Ja deze is ook voor mijn tijd, maar heb hier inderdaad veel over gehoord/gelezen. Was het niet dat Alex hier veel naar de heuvels keek, hoe de mensen hier buikglijdend vanaf gingen ?
Haha, klopt ja! Ook die show was deel van de 'Legendarische Lowlands concerten' van Lowlove:


edit: ik zie dat ik hier 12 jaar geleden nog een comment onder geplaatst heb haha
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaigalaar

Greyhound

Gouden Tip
9 jun 2021
388
489
Nooit eerder en nooit meer daarna heb ik een zaal of tent zo kapot zien gaan op pure, rauwe, extatische energie als bij 2manydjs in 2009.


 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34

Lowlandicus

Support act
10 apr 2019
816
848
Tijd om even wat leven in de brouwerij te brengen. Binnenkort is het weer zo ver, en mogen we de heilige velden van Biddinghuizen weer verkennen. Het lijkt mij een leuk idee om dit topic te vullen met "Lowlands Classics".

Dit mogen natuurlijk artiesten zijn die op Lowlands staan. Maar misschien is het ook die ene plaat die je in de Armadillow hoorde. Of net die track waar op je helemaal los op ging bij Kees van Hondt.

Om zelf af te trappen begin ik met met Franz Ferdinand - Take Me Out. Ik was in die tijd eigenlijk nog amper met indie/rock bezig, en was vooral actief in de dance scene. Maar toen ik onderstaande filmpje zag wist ik zeker, ik moet echt naar dat ene festival wat Lowlands heet. Ik krijg nog steeds kippenvel van dit filmpje, hoe eensgezind dat publiek te keer gaat, echt ongekend:


Jaaa Take me Out! Dit is echt hét Lowlands gevoel voor mij met een Alpha waarbij letterlijk iedereen springt bij dit nummer.
Gezien op Lowlands 2013 en we stonden al helemaal hyped een uur van tevoren in het voorste vak. Als ik nu beelden van FF op Lowlands 2013 terugkijk klinkt het nergens naar haha, maar voor mij echt een van de leukste optredens in 10 keer Lowlands en de definitie van het Lowlands gevoel.

Als ze nu zouden terugkomen zal het zeker niet zo mooi worden als toen, maar dat maakt niks uit! Mooie herinneringen :)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.802
6.007
Deze is misschien een vreemde eend in de bijt, en een heel rare leuke en sombere combinatie. Ik heb deze plaat op Lowlands en ontdekt, maar heeft misschien buiten Lowlands om meer impact gehad dan op LL zelf.

Het was een paar jaar geleden, mijn vrienden zaten in de Bravo maar ik wilde even luchten en was even binnen solo gelopen binnen de Armadillow. Toevallig kwam ik daar onze buren tegen en het was gezellig, en toen kwam de plaat "Bianca - Rocking met m'n Walkman" op, en heel die toko ging helemaal los. Heerlijk die synthesizers in dat nummer. Dus ik was de enige die binnen mijn vriendengroep deze plaat mee had gekregen. Maar die groep snapte de plaat niet en vonden het maar niks.

Maar goed, ik had hem dus wel in mijn playlist gestopt voor in de auto. En een paar weken later gingen wij een sportwedstrijd spelen, ongeveer 1 uur rijden van huis. We hadden een flinke nederlaag te verduren gehad, dus de sfeer kon wel beter toen we vertrokken. Maar heel snel kwam daar dus Bianca voorbij op de playlist. En het was in de auto 1 groot feest, die plaat heeft denk ik de gehele terugweg op repeat staan, en in no-time kende wij de tekst uit onze hoofden. Dit nummer werd een soort anthem binnen ons clubje, en we gingen geen wedstrijd tegemoet zonder minimaal 1x Bianca af te spelen.

Maar helaas, 1 jaar geleden is een van die teamgenoten (ook gewoon een kameraad te noemen) niet meer onder ons (ik wil hier niet te veel over in details gaan, maar laten we er op houden dat het plotseling en tragisch was). Helaas is dit nummer geen anthem meer binnen de groep, omdat sommige dit teveel doet denken aan de leuke tijden met hem. Maar toch heeft deze plaat wel een impact gehad op ons groepje. En ik vind het zelf wel mooi hoe een zo'n nummer die je hoort op een festival toch kan ontaarden in iets moois. Dus nog een keer:

 

jaigalaar

Randprogramma
18 feb 2020
115
170
Mijn eerste keer Lowlands, misschien niet een muzikaal hoogstandje maar moet er nog regelmatig aan denken hoe we daar met een klein groepje in de (destijds nog) Grolsch tent los gingen. Overigens heeft Mando Diao door dit optreden nog altijd een speciaal plekje in mijn hart en wil ik ze anno 2024 nog steeds graag een keertje op een festival zien, al is het maar om de nostalgie.

 

Kesselman

Geliefde act
7 dec 2015
1.336
880
Tijd om even wat leven in de brouwerij te brengen. Binnenkort is het weer zo ver, en mogen we de heilige velden van Biddinghuizen weer verkennen. Het lijkt mij een leuk idee om dit topic te vullen met "Lowlands Classics".

Dit mogen natuurlijk artiesten zijn die op Lowlands staan. Maar misschien is het ook die ene plaat die je in de Armadillow hoorde. Of net die track waar op je helemaal los op ging bij Kees van Hondt.

Om zelf af te trappen begin ik met met Franz Ferdinand - Take Me Out. Ik was in die tijd eigenlijk nog amper met indie/rock bezig, en was vooral actief in de dance scene. Maar toen ik onderstaande filmpje zag wist ik zeker, ik moet echt naar dat ene festival wat Lowlands heet. Ik krijg nog steeds kippenvel van dit filmpje, hoe eensgezind dat publiek te keer gaat, echt ongekend:

Dit was mijn 1e dag Lowlands.
vond t geweldig
achter elkaar Kaiser chiefs , franz ferdinand en prodigy achter elkaar in de Alpha

bizar om te zien hoe t publiek toen losging, tegenover de slappe (filmende) hap nu
 
  • Leuk
Waarderingen: Greyhound

Kesselman

Geliefde act
7 dec 2015
1.336
880
Keurig topic! Ik heb er zéker ook een paar. Van de eerste jaren dat ik ging(2009) tot aan het heden heb ik wel een flink aantal memorabele momenten beleefd. Franz Ferdinand - Take me out zat daar ook tussen, maar dan (dacht ik?) in 2012. Nog wel in de oude Alpha in ieder geval.

Mijn eerste post geef ik aan Queens of the Stone age (2010). Ik was aan het werk op het festival en dit viel net buiten mijn werktijden om. Ik werd meegesleurd door een hele leuke collega helemaal naar voren. Na het tweede nummer ging zij er crowdsurfend vandoor en heb daar in mn eentje één van mijn meest memorabele optredens ooit gezien. Met uiteraard als kers op de taart dit nummer. Hier kwam alles los.


Edit: Ik zie heel graag het verschil in sfeer van toen, en met dit jaar - hopende dat ze er gewoon staan.
ook bij deze stond ik in t vorste vak.
nog nooit zo bezweet geweest na een optreden!!
 

Kesselman

Geliefde act
7 dec 2015
1.336
880
Leuk idee!

Ik ben zelf qua indie/rock een redelijke laatbloeier en pas voor het eerst in 2014 naar een weekendfestival gegaan.
Maar een gedeelte van mijn wat oudere vrienden gingen al regelmatig naar LL. En toen zij mij dit filmpje lieten zien van de Arctic Monkeys op Lowlands ben ik vanaf toen ook meer die muziek ingedoken. Vooral het applaus voor het wat hardere gitaarwerk begint blijf ik erg mooi vinden.
ook hier stond ik in de pit
t publiek gaat op 1 minuut zo uit zn dak omdat ze beelden lieten zien van de modderglijders buiten de alpha
kwam geweldig samen op dat moment


je hoort ze hier op de achtergrond
 
  • Geweldig
Waarderingen: team-0

Cooklu

Gouden Tip
22 feb 2023
352
351
Prachtig topic!

Bij mij schoot direct mijn eerste Lowlands editie in mijn gedachte.

Eerste keer met je maten op pad naar een weekendfestival, zo groen als gras! We hadden wel wat festivals gezien, maar voornamelijk dag festivals en niet op de schaal zoals Lowlands. (komen uit een klein dorp in het oosten van NL)

Optredens van The Offspring, Flogging molly zijn me nog goed bijgebleven. Geweldige sfeer en iedereen ging helemaal uit z'n dak.
Valt mij wel aardig op dat ik, de toen ontdekte namen, nog steeds regelmatig aan zet (Fleet Foxes, Foster the People, Frank Turner en Crystal Fighters) en dat bij andere edities toch minder blijkt. Dit bekrachtigd door de afspeellijsten in de vriendengroep.

De film Conan the Barbarian in de Alpha ook een goede herinnering, verloop film kan ik me niet meer herinneren maar wat een plezier gehad daar.

Lowlands blijft voor mij altijd het ultieme festival, hopelijk snel weer eens te vinden!
 

djMvT

Nieuw lid
3 jun 2023
1
1
Hoe ver wil je dat ik terug ga? Eboman in de Bravo early 90s? Prodigy zelfde periode? Rammstein? Of iets recenter Sigur Ros of Coldplay?

Kan er onderhand een boek over schrijven denk ik zo.

Het wordt mijn 27e x dit jaar na het missen van de 1e editie en 2018.

Ok 1 specifieke klassieker dan nog: Radiohead in 1995, toen ze Creep nog gewoon speelden. Memories!

 
Laatst bewerkt:
  • Winning
Waarderingen: visdave34

MarkvD

Dagopener
24 apr 2023
556
573
Ik ben pas een keer naar Lowlands geweest, en dat was in 2012. Ik kijk ernaar uit om na 12 jaar weer eens terug te keren :)

Van dat weekend zijn mij 3 momenten zeker bij gebleven. Het was godsgruwelijk warm en we brandden de tent uit. Bij een rondje over de camping zien we 3FM een partytent opbouwen en zijn we daar gebleven. Hier zijn we getrakteerd op een intieme set van Ed Sheeran.

Door mijn maat ben ik meegesleept naar Alt-J (volgensmij wilde ik eerst ergens anders heen), maar echt geen moment spijt gehad.

En afsluiten met de Foo Fighters. Na 1.5 uur gaan ze van stage tijdens hun 'hottest show ever', maar dan komt Dave in zijn eentje terug.
 

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.101
3.025
Ik ben pas een keer naar Lowlands geweest, en dat was in 2012. Ik kijk ernaar uit om na 12 jaar weer eens terug te keren :)


Door mijn maat ben ik meegesleept naar Alt-J (volgensmij wilde ik eerst ergens anders heen), maar echt geen moment spijt gehad.
Alt-J dat jaar ook voor het eerst gezien. Met die bassist nog erbij, wát een revelatie was dat toen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkvD

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.578
5.022
Dit vind ik wel heel leuke topics, misschien een idee dat ook bij andere festivals te doen?

Op Lowlands nog maar één keer geweest, maar omdat ik het zo'n leuk topic vind, toch een bijdrage. Toen ik er was, in 2017, sloot de band af die ik waarschijnlijk het vaakst live heb gezien. Ik ben dus fan en moet zeggen dat deze me echt heel erg bijbleef:


Nog een parel van dat weekend, en leuk dat ik deze band na zeven jaar dit jaar weer live ga zien:

 
  • Leuk
Waarderingen: daily en Indiaantje89

Archie

Playlistbediener
17 apr 2024
27
57
Leuk topic!!

Voor mij was 2012 ook de eerste keer. Ik keek vooral die laatste nacht mijn ogen uit hoe de takken en meubels van een lopende fanfareband rond middernacht, uiteraard richting Kees van Hondt en door naar de loempiaschuur (Ho Chi Minh?) gingen. Dat werd op een gegeven moment ietsje too much, maar op de één of andere manier vond ik het nachtleven sindsdien wel minder intimiderend. Ik was net een jaar verhuisd van Friesland naar Utrecht en was nog wat timide, maar uiteindelijk was ik toch nog veel te vinden in bijvoorbeeld Trouw.

Onder het mom van die "persoonlijke groei" schiet mij dan toch Hunee b2b de Black/Blessed Madonna op Lowlands 2016 te binnen. Ik was de hele nacht de hele groep, mijn telefoon en mijn helderheid kwijt, maar had uiteindelijk een epische avond in een zweterige X-Ray. Ik stel me voor dat het wat leek op deze set op Sonár, maar dat komt misschien enkel omdat die ook afsluit met Madonna's "Borderline" 🤷‍♂️.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: spongebobsong

Gebruikers die dit onderwerp bekijken