Ik heb eigenlijk weinig nieuwe dingen toe te voegen aan de verslagen van de anderen hier, haha. Ik heb ook onwijs genoten van een heerlijk weekend Maastricht, om min of meer dezelfde redenen als die al genoemd zijn. Maar ik vind het voor het nagenieten wel leuk om nog wat gedachten op te schrijven. En daar is een forum ook voor, niet waar.
Pelagic Fest was:
Genieten van een geweldige venue. De Muziekgieterij wordt op dit forum alom geprezen en dat is terecht. Beide zalen zijn ontzettend fijn. De foyer is een heerlijke ruime plek om even tot rust te komen. En de bierkaart is werkelijk fenomenaal. Mijn enige puntje van kritiek is dat ze de verwachting scheppen dat er in de foyer volop mogelijkheden zijn om te dineren en dat valt in de praktijk wel wat tegen. Het aanbod mag wat uitgebreider. En nog vervelender: toen wij op de eerste avond wilden eten waren ze blijkbaar door de voorraad heen. Daardoor zijn wij toch elders moeten gaan eten en hebben we helaas ASIWYFA moeten missen. Maar los van dat alleen maar lof voor deze plek. Het voelt nergens te druk, terwijl het bij elke band toch goed vol stond. De temperatuur is zeer aangenaam voorafgaand aan de shows. En ja, die bierkaart... Volgende keer nog wat extra blikken Hazy Sunrise op voorraad en ik ben helemaal blij.
Wegdromen bij prachtige optredens. Pelagic Records heeft een roster vol geweldige bands, dus ik zou voor een labelfeestje als dit altijd blind een ticket kopen, wetende dat het weekend gevuld gaat worden met heel veel bands die ik te gek vind. En dat bleek ook dit weekend zo te zijn. Eigenlijk viel geen optreden tegen en zouden ze met beoordelingen allemaal minimaal een 8 van me krijgen. Het is echt heel tof hoe bands en publiek in zo'n weekend één worden. Zowel tijdens de optredens, waar de bands stuk voor stuk zichtbaar staan te genieten en het beste van zichzelf geven, dankbaar ontvangen door een super enthousiast publiek. Maar eigenlijk overal in het pand waar het gros van de artiesten zich rustig tussen het publiek mengden, hier en daar gesprekjes voerend en dan weer in een zaal bij collega's staan kijken.
Elke band was dus goed tot fenomenaal, maar ik wil de band Ef toch wel even speciaal uitlichten, want hun set heeft uiteindelijk het meeste indruk op me gemaakt. Het was zo'n set waarin alles voor me samen kwam. We hadden een hele mooie plek in de zaal. Het geluid was werkelijk subliem, waardoor elk instrument goed te onderscheiden was. Het publiek was tijdens de liedjes van de eerste tot en met de laatste noot muisstil. Wat bij deze band extra opviel, doordat bepaalde stukken in hun liedjes echt heel klein en fragiel zijn. De setlist bestond uit een aantal liedjes die ik voorafgaand aan het festival veel geluisterd heb en dus naar uitkeek. En ook één liedje die me bij het inluisteren ontgaan is, maar die me live helemaal omver blies. Gister na thuiskomst nog diverse malen gedraaid en ik durf wel te zeggen dat dit met stip één van mijn favoriete liedjes ooit is geworden. De intro met de gitaar en de melodica, maar vooral vanaf ongeveer vijf minuten alleen die cello en dan even later die prachtige zang die erbij komt. Allemaal live gespeeld, trouwens. Daar word ik altijd extra enthousiast van, als bands de instrumenten die ze gebruiken voor hun muziek ook echt live op het podium bespelen. Dus ja, dat. En dan het publiek wat dus inderdaad ademloos stond te luisteren. Dan doe ik mijn ogen dicht, krijg ik het gevoel alsof ik opstijg en kippenvel over mijn hele lijf. Heerlijk gewoon!
Een heel weekend durende Festileaks meeting. Het is al vaker gezegd, maar nogmaals maar eens benoemen hoe mooi het is dat een forum als dit ervoor zorgt dat je gelijkgestemden kunt leren kennen en dat dan uiteindelijk zelfs kan leiden tot een weekend lang samen je favoriete muziek beleven en/of nieuwe muziek ontdekken door het enthousiasme van anderen. Inmiddels al diverse malen mee mogen maken, maar het blijft iets heel tofs waar ik dan ook heel bewust van sta te genieten. Shoutout naar
@Loek123, die zich steeds meer aan het openstellen is voor nieuwe muziek en dan zelfs een kaart koopt voor een weekend vol bands waar hij amper muziek van kent. Dan ben je in mijn ogen een echte liefhebber. Ook een shoutout naar
@johanra, die ik dit weekend voor het eerst wat beter heb mogen leren kennen. Best bijzonder hoeveel favoriete bands wij blijken te delen. Ontzettend gezellig en fijn dat je erbij was! En
@MetalLimbo, die eigenlijk in Oostende had moeten zitten, maar geconfronteerd werd met een failliet festival. Pech voor hem, geluk voor ons. Want daardoor konden wij onverwacht toch genieten van zijn gezelschap. En uiteraard mijn vrienden
@Joslittel en
@nikita, met wie ik de afgelopen tijd al veel van dit soort momenten heb mogen delen en voor de komende maanden alweer genoeg moois op het programma heb staan.
Op naar volgend jaar.