Hardrock & Metal Chat

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.771
12.433
Echt een heerlijk festival waarbij ik mijn oude liefde voor post en progrock weer heb herontdekt. Voorlopige top 3
1. A Swarm of the Sun (stonden net opeens achter me tijdens het eten bestellen en bedankt voor de prachtige set. Blijkt dat The Woods ook hun favoriete nummer is, werkelijk prachtig was dat)
2. Oh Hiroshima
3. Spurv/EF (lastig)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.771
12.433
Geen woorden voor. Echt even bijkomen. Komt dicht in de buurt van hun show op Mudfest in de Azijnfabriek Roermond in 2012. Eigenlijk geven alle bands op dit festival alles. Fantastisch.
Vooral dat laatste he. Elke band levert een topshow evenals het publiek. Vanaf de openingsnoot tot de laatste noot bij elk nummer stil en dan een luid applaus. Je ziet elke band opstijgen elke show.

En Arabrot speelt hier ff de leukste show van het festival. Mooi rock and roll showtje.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.583
4.683
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.157
13.297
Belangrijkste is nog dat Pelagic het had over dat ze niet kunnen wachten om Psychonaut volgend jaar alsnog op Pelagic Fest te verwelkomen. Volgende editie incoming?

En Arabrot speelt hier ff de leukste show van het festival. Mooi rock and roll showtje.
Leuk om te lezen! Heb wel sympathie voor die band en sowieso altijd voor Karin Park. Ã…rabrot is voor mijn gevoel altijd wel een ondergewaardeerde band.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.964
8.892
Wat een ontzettend fijn festival was dit! Ik zit nu met een heel voldaan gevoel op een Maastrichtse camping. Zal ergens de komende dagen wel wat uitgebreider schrijven, maar voor nu wil ik enkel zeggen dat ik een ieder die van dit soort muziek houdt met volle overtuiging kan aanraden om hier volgend jaar bij te zijn.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.729
8.643
Pelagicfest, Wat een fantastisch weekend. Toch wat impulsief een ticket gekocht (op het moment van het kopen van mijn ticket was Isahn toch de enige artiest die ik een beetje kende) Post, prog, doom etc zijn toch nog wat onbekende genres voor mij die ik nauwelijks van elkaar kan onderscheiden, maar ben heel blij dat ik gegaan ben. Heb het erg naar mijn zin gehad. Uiteraard ook dankzij het gezellige groepje van forum leden waar we mee waren.

Ook wel direct groot fan van The Ocean geworden. Ik had me met inluisteren vooral gefocust op het album Pelagial, aangezien ze die integraal zouden gaan spelen op de zaterdag, maar beide shows waren gewoon echt fantastisch.

Baalde aan de ene kant wel heel hard van de Psychonaut cancel, maar de andere kant: hoe vet is het om een nieuwe band te ontdekken die een fantastische show geeft, en dan diezelfde band de volgende dag opnieuw te kunnen zien met een compleet andere setlist?

Ook de last minute cancellation van Ihsahn was natuurlijk erg jammer, maar ik vond beide cancellations erg goed opgevangen door de organisatie. Zeker voor het feit dat het allemaal zo last minute was.

Dan even de highlights van het weekend:
1. The Ocean (zaterdag)
2. The Ocean (zondag)
3. Hippotraktor
4. BIpolar architecture
5. Arabrot (grootste verassing van het weekend)

En ook de speciaalbier brunch bij de gouverneur was erg gezellig.

Special shout out naar het fantastische speciaalbier aanbod van de muziekgieterij, dat is toch wel een verrijking voor een festival. Met in het bijzonder de gulpener ijsbock van de tap.

Ik ben er al wel klaar voor om mijn ticket te halen voor volgend jaar

Dank aan alle gezellige mensen die er bij waren, ook te zien op de foto op de vorige pagina :)
 
Laatst bewerkt:

EAZy

Randprogramma
19 feb 2017
107
121
Een thuiswedstrijd met zo'n line up daar moest ik uiteraard bij zijn en, hoera, mijn hooggespannen verwachtingen zijn volledig waargemaakt. Wat een fantastische optredens heb ik gezien. Afgemaakt met heerlijk bier (ga die Bertinchamps drinken!), heerlijk eten uit de eigen keuken en een fantastische sfeer waarvoor mijn dank!

Mijn top 5:
1.Spurv - De lat werd voor de zondag direct al op recordhoogte gelegd! Hier heb ik echt intens van genoten. Uiteraard daarna wel gebleven want stel je voor dat het toch nog wel getopt zou worden maar niemand is hier nog overheen gegaan.
2.A Swarm of the Sun - hoe ook die zanger hier in op ging. Fantastisch.
3.And so I (s)watch you from afar - wat een welkome dansbare afwisseling en superleuke niet-scandinavische gasten.
4.De combi Karin Park ("our own electronic sanctuary") en Ã…rabrot (Fuck yeah!). Heerlijk gedanst (waarschijnlijk de reden dat ik wat moeite had met Year of no Light) en een hele toffe rockshow.
5.EF - Postrock waar ik heerlijk op weg heb kunnen drijven.
En mocht ik een top 6 hebben gemaakt dan was NYOS op 6 gekomen. Wat ging die drummer los en de gitarist had de tofste schoenen.

Als kers op de taart nog met een heerlijk MGboekingsnieuwtje naar huis kunnen gaan. Heb mn padvinderserewoord moeten geven maar kan wel zeggen dat mensen die liefdes hebben herontdekt binnenkort blij gaan worden.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.874
4.003
Als kers op de taart nog met een heerlijk MGboekingsnieuwtje naar huis kunnen gaan. Heb mn padvinderserewoord moeten geven maar kan wel zeggen dat mensen die liefdes hebben herontdekt binnenkort blij gaan worden.
Kunnen we niet overdrijven met dit soort dingen in MG?!
Het is een fantastische zaal, heerlijk genoten van de shows (en de temperatuur), de bierkaart (zelfs een lekkere alcoholarme ipa ter afwisseling) en de Gouverneur vlakbij, maar Maastricht is niet bij de deur, dus ze moeten daar niet maandelijks met onweerstaanbare verleidingen gooien!
 

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
266
746
Dit weekend ben ik ook afgezakt naar Maastricht voor Pelagic Fest en het was in 1 woord FANTASTISCH

Zaterdag in de voormiddag aangekomen en de bagage afgezet in het hotel en daarna nog wat sightseeing gedaan in Maastricht.

Daarna tegen 14u afgezakt naar de Muziekgieterij voor het begin van het festival. Bij het binnenkomen kon je aan de rij wel zien dat het overgrote deel van de +/- 1000 verkochte tickets toch wel weekendtickets waren.
Was nooit eerder in de Muziekgieterij geweest en dit is toch wel een heel mooie venue voor concerten zowel in de grote als kleine zaal.
Voor de Belgen hier is het qua capaciteit vergelijkbaar met Trix (grote zaal & club), maar qua feel is de grote zaal een kleinere versie van de AB.
Ook heel aangenaam zijn de airconditioned/koele zalen tot op het punt dat bij de eerste optredens op zaterdag toen er nog iets minder mensen waren het eerder wat fris aanvoelde tov de buitentemperaturen.
Qua drankenaanbod was er niets te klagen met uitgebreide bierkeuze in de foyer en ook nog eens bars in beide zalen.
Enige minpuntje dat ik kan bedenken is het beperkte aanbod qua eten. Dat er enkel vega of vegan is kan een keuze van de organisatie zijn. Maar ook daarbinnen moet er toch wat meer aanbod te regelen zijn.
Verder wel prima dat je gewoon aan de bars kon afrekeningen met kaart of app, geen gedoe met polsbandjes of bonnetjes, dit zouden ze op elk festival moeten doen.
Met het aantal verkochte tickets voelde het nooit echt superdruk aan, je hebt natuurlijk wat rijen bij het verlaten van de zaal maar zelfs de overgang van grote naar kleine zaal was eigenlijk altijd probleemloos, elk optreden dat ik wou zien heb ik daardoor altijd vanaf een goede plek kunnen zien.
Ook wel mooi dat Pelagic alle concerten op livestream had, deze stream was ook te bekijken op groot scherm in de foyer.

Bijzonder is ook dat de artiesten zich niet afsluiten van het publiek , je komt ze tegen aan de merch tafels, in de foyer, aan de bar of ze staan gewoon naast je te kijken naar een andere band.
Exponent daarvan is toch Robin Staps van The Ocean/Pelagic die je bij quasi elk optreden wel ergens zag staan te genieten wat toch ook wel aangeeft dat één van de basiscriteria om gesigned te worden op Pelagic gewoon is dat hij het zelf goed vind wat voor mij toch ook de hoge kwaliteit van hun line-up verklaard.
Ook over het publiek kan ik alleen maar lovend zijn altijd aandachtig en appreciatie gevend aan de bands en de bands beloonden dit met stuk voor stuk heel sterke shows. Toen er bij A Swarm of the Sun een aantal Duitsers met The Ocean shirts een plotse aanval van dutch german disease kregen en bij elke pint luider begonnen te praten sprak hun buur hen daar op aan en die reageerden gewoon met "I see what you mean and you are right" waarna ze ook gewoon het optreden volgden zonder storend gedrag (y)

Waar we natuurlijk voor kwamen is het bekijken van de bands, uiteindelijk is het niet gelukt om alles te zien want je moet toch ook wel eten of even over en weer naar het hotel. Maar heb toch de grote meerderheid van de optredens kunnen meepikken

Thot (6)
Deze begonnen te laat door moeilijke soundcheck. Tijdens het optreden zat het geluid in de zaal nog niet goed waardoor je bv de zangeres amper hoorde. Weet niet of dit een opstartprobleem was in de zaal maar was in ieder geval het enige optreden waar ik geen goed geluid ervaarde. Blijkbaar was het ook het laatste optreden van de zangeres/keyboardspeler wel spijtig dus dat je haar amper hoorde.

Wuw (8)
Had ik vooraf niet geluisterd maar dit klonk echt wel goed, deze moet ik zeker binnenkort wat meer beluisteren.

Lost In Kiev (8)
Eerder ontdekt omdat Loïc van The Ocean guest vocals doet op een track (Prison of Mind) van het laatste album, gaven prima optreden met als kers op de taart de guest appearance van Loïc

Hippotraktor (8)

Had ze op Alcatraz maar half meegekregen doordat ik buiten de tent stond. Dus nu maar wat meer vooraan gaan staan en goede show

A Swarm of the Sun (9.5)

Mooi meeslepend optreden, spijtig dat de hypnose verbroken werd door gitaarproblemen op het einde, maar eindigden alsnog wel mooi.

Glassing (8.5)

Moeilijk te definiëren qua genre sowieso post black met sludge invloeden. Vond het wel een intense show deed me bij momenten wat aan Wiegedood denken

And So I Watch You From A Far (7)

Kwamen het laatste album Megafauna integraal spelen. Dat album deed mij weinig maar live vond ik het wel ok. Leek mij ook wat steviger dan ik mij herinner van het album

The Ocean (10.5)

Als een van je favoriete bands integraal je favoriete album komt spelen kan het al bijna niet meer stuk. Dit was toch een van de meest indrukwekkende optredens die ik al gezien heb vooral hoe heavy Benthic was aan het einde van de Peligial set zal mij nog lang bijblijven. Ik was in die mate onder de indruk dat ik bij de encore geen titel meer kon plakken op de songs die ze speelden, maar dat waren dus firmament en Silurian: Age of sea scorpions

Na het optreden van The Ocean dan terug naar het hotel om zeker uitgerust te zijn voor de gezellige brunch in de Gouverneur waarvan al eerder een foto werd gepost. Van daaruit dan net op tijd vertrokken om een vervolg te breien aan een indrukwekkende reeks optredens.

Mooi is hoe ze op zondag de late cancels van Psychonaut & Ihsahn opgevangen hebben, de vervangers staan gewoon met topquoteringen in mijn lijst.

Spurv (8.5)

Mooie binnenkomer vooral met die trombone, dankzij Rivers Of Nihil sta ik tegenwoordig helemaal open voor koperblazers in rock en metal in het bijzonder.

Bipolar Architecture (8)

De zang is wat eentonig, maar al het andere was gewoon top

EF (9.5)
Magische show was dit, onbegrijpelijk dat deze band al zo lang bestaat en onder mijn radar gebleven is. Vooral "Hello Scotland" met die melodica aan het begin hoe goed was dat! Blijkbaar is er al snel een nieuwe kans om ze te zien want volgende week donderdag staan ze in de Gentse Handelsbeurs met Turpentine Valley als support.

Briqueville (8)
Kwamen een zeer donkere en heavy set spelen, miste zelf wat meer werk uit de eerdere albums waardoor het wat eentonig was, maar als goedmaker was de afsluiter net als eerder dit jaar in Gent weer ongelooflijk.

Karin Park (7)

De enige pure electronica act van het weekend vond ik wel ok als tussendoortje en we hebben Tokyo By Night gekregen weliswaar in een ander jasje met een stevige beat eronder.

Year of no Light (10)

Dit is de post metal zoals ik die graag heb, met de dubbele drums deed het mij denken aan Cult Of Luna. In ieder geval van begin tot eind genoten toch wel lichtjes briljant optreden dit.

Arabrot (9)
Dit is mijn ontdekking van de corona periode toen Kinks of the Heart plots voorbij kwam op youtube, sindsdien heb ik al hun platen gekocht maar had ze nog nooit live gezien.
En moet zeggen dat ik best onder de indruk was van deze show, op plaat vind ik het allemaal prima maar de live versies overstijgen dit nog een stuk.

The Ocean (10)

Door de spijtige cancel van Psychonaut kregen we nog een tweede set van The Ocean en daar hoor je mij zeker niet over klagen. De set was eigenlijk dezelfde als 2 weken geleden op Alcatraz maar met Oligocene ipv Bathyalpelagic III Disequilibrated
Deze show ging eigenlijk nog een stapje boven de show op Alcatraz waarschijnlijk gewoon door de setting en de band en Robin in het bijzonder die uitgebreid hun dankbaarheid toonden naar het publiek toe waardoor er nog net wat meer euforie in het publiek was.

Cobra The Impaler (9)

Deze kwamen uiteindelijk last minute nog Ihsahn "vervangen" en sloten het festival perfect af. Op Alcatraz was ik al onder de indruk maar nu door het optreden vlak tegen het podium te volgen ben ik toch helemaal overtuigd. Schrijf mij maar op voor alle toekomstige optredens die iet of wat in de buurt zijn.

De slotsom voor mij is dat qua muzikale invulling een festival gewoon niet beter wordt als dit. De bands zitten ook net genoeg verspreid qua genre zodat het niet te eentonig wordt. Dit is iets wat op andere genre festivals (bv Desertfest) wel eens kan gebeuren.
Als ik zie welke bands er nog bij Pelagic zitten die ik goed vind (BRUIT ≤, Hypno5e, Pg. Lost, Rosetta, MONO, etc...) en er niet waren dan kunnen ze ook volgend jaar weer een prima line-up zetten zonder in herhaling te vallen tov dit jaar. Als we daar dan ook nog goedmakers van Psychonaut & Ihsahn bijrekenen dan ben ik er volgend jaar gewoon weer bij.

Verder toch nog onderstrepen hoe fijn het is om met een aantal mensen die ik zonder dit forum nooit had leren kennen deze optredens te kunnen volgen. Ja ik heb het over jullie @Jamel, @Joslittel, @Keyos, @Loek123, @MetalLimbo en @nikita .
Met een aantal van jullie kunnen we dit al snel herhalen op Desertfest en met de anderen zal dat in de toekomst nog wel eens lukken op een ander festival of optreden ergens in NL/BE




 

Skut10

Campingartiest
26 jan 2024
54
86
Tof om dit zo mee te lezen. Ik zie dat Hippotraktor, Cobra the Impaler en Bark op 8 maart '25 staan in Vera Groningen. Na de goeie recensies op Alcatraz, een goeie luisterbeurt en deze recensies, gelijk maar even een ticket gescoord :D
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken