Lowlands 2024

djessnl

Gouden Tip
16 mrt 2018
254
279
Bijna alle live opnames van 3voor12 nu teruggekeken. Onderstaande toch wel jammer dat ik die niet gezien heb door andere keuzes:
- James Blake (vooral de Radiohead cover)
- The Lathums
- Kae Tempest
Welk Radiohead nummer deed ie?
 

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
693
415
1. The xx
2. Eefje de visser all out exclusief
3. Tame impala
3. Phoenix (sunset slot)
Nog niet Eefje moe? Heb het idee dat ik haar vanaf de Nijmeegse Vierdaagse tot aan de braderie in Oss tot afgelopen jaar dtrh elk jaar gezien heb.

Edit; zou hier wel voor tekenen, kan namelijk altijd slechter 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95

superginger

Dagopener
5 feb 2016
633
317
Zaterdag
Zaterdag vroeg wakker geworden en gebruik gemaakt van de buitendouche. Was echt extreem koud maar wel lekker wakker worden. Had toen nog steeds flink last van m'n voet na er bij skrillex doorheen te zijn gegaan, dus even naar de ehbo geweest. Hier werd ik toevallig geholpen door de man die vorig jaar een vriend ook met zijn enkel had geholpen, leuk elkaar weer te spreken. Een gouden vent die heel wat bizarre verhalen had over wat hij in zijn jaren op lowlands bij de ehbo voorbij had zien komen. Echt respect voor deze mensen die 24/7 klaar staan om ons als festivalgangers, in welke staat dan ook, te helpen/redden.

Met de enkel in t verband ging het een stuk beter en kon de dag beginnen. Dit deden we bij Arooj Aftab in de India (wat zij als Pakistaanse niet een hele logische tent vond om in te spelen). Dit was echt een heerlijke start van de dag die me meteen mooi van m'n frustratie over m'n enkel af hielp. Geweldig om te zien hoe ze tussen alle emotionele, serieuze liedjes zulke droge humor heeft.

Door Arooj Aftab helaas wel spinvis gemist. Dan maar na een korte pitstop op de camping door naar IJSLAND. Vond het album erg tof dus was blij toen dit last minute werd aangekondigd. Vond het live sterker overkomen dan verwacht, wat was te zien aan het publiek dat helemaal uit z'n plaat ging. Kwam er helaas net te laat achter dat er de hele show een meisje met een prada zonnebril voor me stond.

Hierna wat drinken gehaald en via de sluiproute (dank u wel forum!) Naar de alpha gelopen voor sugababes. Ik had oprecht niet verwacht dat dit zoveel volk zou trekken, maar kennelijk hadden meer mensen zoals ik de gedachte 'deze ga je toch nergens anders zien'. Na 4 nummers vond ik dat ik dit boxje kon afvinken om even te chillen aan het meer voordat we naar soft play gingen. Hier vond ik het zonde dat ik geen mosh pit meer in kon want de beuk ging er echt keihard in. Wel beetje zonde van de pauzes tussen elk nummer die een beetje de vaart uit de show haalde, al gun je die gasten ook hun adempauze.

Zelf toen ook even een adempauze genomen met een pokebowl (wederom een goeie portie) en een mannenliefde van het bierlokaal voordat het tijd was voor een van mijn must sees: sampha. Het was alsof dit optreden zich afspeelde voor de poorten van de hemel. Alle nummers waren mooi aan elkaar gereigd waardoor iedereen voorin hier heerlijk in opging.

Na sampha nog even positief verrast door backxwash wat echt heel erg hard was. Dit is nou een van die usp's van lowlands, om van de poorten van de hemel in de bravo naar de krochten van de hel in de x-ray gezogen te worden. Heerlijk die afwisseling.

Vervolgens was het de beurt aan het vagevuur waarin fat dog zich bevindt. Wat een dollemansrit. Vanaf moment 1 was de x-ray een wervelwind aan moshpits, die gedurende de show in elkaar opgingen. Niemand kon stil staan en toen ze na een uur klaar waren voelde het alsof 5 minuten waren omgegaan. Gaat dit in een kleine zaal zien nu het nog kan.

Hierna nog de nacht afgetrapt bij de tweede helft van Fred again... Ondanks dat ik hier niet echt verwachtingen van had (stond niet op de planning) vond ik het ook nogal tegenvallen wat betreft het tempo. Respect voor de man hoe hij alles live doet, maar het was voor mij niet boeiend genoeg.

In de nacht een beetje rondgestruind met de groep (we konden om 2 uur gewoon de bravo in lopen?!) Om vervolgens in de adonis te eindigen. Vind het altijd leuk om hier even te zijn, maar heb het binnen een uurtje vaak ook al weer gezien. Zo ook deze keer, waar de drukte in t publiek ook niet bij hielp. Na een broodje kroket om 5 uur de tent opgezocht.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.514
1.321
Zo, eindelijk bij kunnen lezen. Lijkt wel werk. Heb weer zin in 2025.

Glamping dus geen optie vanwege het publiek daar aldus @Athos

Festivalcamping prima. @Indiaantje89 blijkbaar stonden we dicht bij elkaar op camping 6. Inderdaad verder lopen dan camping 6 / 7. Was beter.

Top 3
1. The XX (opvallend vaak genoemd al hier)
2. QOTSA (even goedmaken)
3. Nick Cave

Dj’s niet meer doen als hoofdact in de Alpha. DJ publiek is anders dan concert publiek. Praten meer, zijn niet op het podium gericht en druk met elkaar. Is logisch als er ook niks spannends op het podium te zien is. Daarom heb ik live ook niks met DJ’s.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante

superginger

Dagopener
5 feb 2016
633
317
Zondag
Besloten lekker rustig op te starten en de nodige blikken klok verkozen boven kabaka pyramid. Het was de dag waarbij de kwaliteit van de acts boven de kwantiteit stond voor mij.

Echter begonnen met een beetje dansen buiten de bravo bij confidence man. Vindt deze muziek zich hier echt perfect voor lenen, meer ook niet.
Hebben het eind van confidence man dan ook gelaten om even een rotdog naar binnen te schuiven voordat de marathon air-thundercat-idles begon.

Bij air een mooi plekje gevonden in de alpha. Was lekker wegdromen, maar had wat meer euforie verwacht tijdens het spelen van een all I need bijvoorbeeld. Voor mn gevoel kabbelde het net iets te veel voort in plaats van dat het echt tot hoogtepunten kwam.

Daarom maar iets eerder weggegaan voor thundercat. Kwam er niet echt in, maar wel respect voor de wijze waarop de beste man z'n bas beheerst. Zelfs als hij niet eens weet waar die is.

Ook hier voor het einde weg gegaan, omdat ik idles toch wel echt vanaf het begin wou meemaken. Al 3 keer eerder gezien, maar vond dit de beste keer. Het was naast gewoon hard, deze keer ook erg strak. Ook erg positief verrast door de reacties uit t publiek in een redelijk gevulde alpha. Had deze editie sowieso het gevoel dat de tijd dat gitaarbands standaard voor een halflege, ongeïnteresseerde tent staan, weer voorbij is. Toen een vriend van mij vervolgens helemaal uit z'n plaat ging omdat nac had gewonnen van ajax, was t feest compleet.

Hierna even bijgekomen met okoyonamaki op de heuvel, wachtende op nas. Ondanks dat ie wat later was, en het een beetje op de automatische piloot leek te doen, was het erg vet om deze legende een keer te zien. Het was overigens erg strak, en dat zie je maar weinig rappers (op leeftijd) nog zo doen.

Hierna nog even met de hele groep de hele tent van buiten afgebroken bij brutalismus, om vervolgens naar mijn laatste must see te gaan: spiritbox. Het was niet erg vol in de tent (zoals verwacht) maar dit werd gaandeweg beter en iedereen die er was, had er zin in. Deze band is in rap tempo gegroeid en gaat zo nog wel even door.
Het spel was retestrak en de stage presence on point. Echt van genoten. Wel erg zonde dat ze een half uur te vroeg stopten, want zat er net zoals de rest van de tent heerlijk in. Kennelijk was dit echter de setlist die ze de hele zomer speelden, dus heb het idee dat hier wat mis is gegaan in het maken van het blokkenschema, al kan het ook te maken hebben met de recente dood van de ex-bassist.

Hierna nog een beetje rondgestruind bij fiesta macumba en maduk, maar het was overal echt nog verdomde druk. Gezien ik op maandag vroeg wou vertrekken, hielden we het na wat gefrituurde kip uit de asia lane voor gezien om 2:30.

Top 10
1. Justice
2. Idles
3. Big thief
4. Sampha
5. Arooj Aftab
6. Fat dog
7. Spiritbox (hadden hoger gestaan als ze langer hadden gespeeld)
8. IJSLAND
9. Skrillex
10. Nas

Notes
- het feit dat ik van m'n top 10 maar 3 namen eerder heb gezien, doet me weer beseffen wat een geweldig festival lowlands is om elk jaar nieuwe dingen te zien waar ik anders niet heel snel mee in aanraking zou komen. Het verbreed voor mij echt m'n muzikale horizon.

- het publiek was veel chiller dan vorig jaar. Veel minder gestoord aan praters, al ben ik hier volgens mij inmiddels ook een beetje gewend aan geraakt. Heeft denk ik met een betere balans in de line up te maken die er voor zorgt dat er voor elk wat wils is op de meeste momenten en meer mensen dus met focus bij een act staan te kijken. Ook het gevoel dat de studentenverenigingen niet meer in grote getale vertegenwoordigd waren.

- dat sluit aan op het punt dat ik blij ben dat de gitaar weer meer vertegenwoordigd was. Deed me echt goed om de alpha los te zien gaan bij idles en eigenlijk geen halflege tenten te zien tijdens dit soort acts (waar ik bij geweest ben). Dit mag zich wat mij betreft zo doorzetten.

- Ik moet volgend jaar echt bij de lowlands gingers meeting aanwezig zijn. Kan iemand me toevoegen aan die groep?

-heb me uiteindelijk weinig gestoord aan de merken. Vond de McDonald's bijvoorbeeld minder irritant dan amazon die er 2 jaar geleden stond om mensen mee te laten doen aan een wedstrijd of iets. (Stiekem ook nog een mcflurry gehad)

-de nieuwe, intiemere, India vond ik echt een plus. De adonis mag groter, ten koste van the Block (wat is daar überhaupt te doen?).

-Er moeten echt veel meer waterpunten komen.

- Volgend jaar zijn we er weer.
 

Dante

Gouden Tip
2 jun 2023
445
711
Dj’s niet meer doen als hoofdact in de Alpha. DJ publiek is anders dan concert publiek. Praten meer, zijn niet op het podium gericht en druk met elkaar. Is logisch als er ook niks spannends op het podium te zien is. Daarom heb ik live ook niks met DJ’s.

Doorgaans vind ik “DJ publiek” wel interesse hebben voor de DJ. Bij shows of specifieke evenementen. Alleen “Feest DJ” (geen Ruud) publiek is nog wel een stapje erboven op.

Vond het publiek bij Fred again niet echt vergelijkbaar met eerdere keren dat ik hem heb gezien. Toen veel meer interesse voor het rustigere nummers.
 

Novis95

Randprogramma
11 mei 2023
179
556
Ik vind ook nog wel een belangrijk verschil zitten tussen een DJ en een electronische act. Wat bijvoorbeeld een Fred Again doet heeft weinig te maken met DJ'en en is wat mij betreft een stuk interessanter om naar te kijken. Ik heb ook nooit begrepen waarom er bij (goede) DJ acts niet een camera van boven op de mixer/cdjs/draaitafels gericht wordt. Misschien kunnen de naysayers dan ook nog zien dat het vaak meer is dan alleen stop/play drukken.
 

Camping2

Randprogramma
6 jun 2022
160
343
Ik vind ook nog wel een belangrijk verschil zitten tussen een DJ en een electronische act. Wat bijvoorbeeld een Fred Again doet heeft weinig te maken met DJ'en en is wat mij betreft een stuk interessanter om naar te kijken. Ik heb ook nooit begrepen waarom er bij (goede) DJ acts niet een camera van boven op de mixer/cdjs/draaitafels gericht wordt. Misschien kunnen de naysayers dan ook nog zien dat het vaak meer is dan alleen stop/play drukken.
Ik ben een DJ en ik druk graag op play
Was ook leuk in de X-ray een paar jaar geleden 😄
 
  • Haha
Waarderingen: Novis95

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.543
1.778
Ondertussen is het optreden van Wunderhorse toch iets meer onder mn huid gaan zitten dan ik vooraf had verwacht. Misschien dat dit toch wel het optreden van het weekend is. De nummers die ik terug luister, komen heerlijk binnen.

Ik denk dat ze was misplaatst voor Fontaines DC als support staan, maar ik hoop ze snel eens in een losse show te zien.
 

Don_076

Campingartiest
6 feb 2024
60
198
Ondertussen is het optreden van Wunderhorse toch iets meer onder mn huid gaan zitten dan ik vooraf had verwacht. Misschien dat dit toch wel het optreden van het weekend is. De nummers die ik terug luister, komen heerlijk binnen.

Ik denk dat ze was misplaatst voor Fontaines DC als support staan, maar ik hoop ze snel eens in een losse show te zien.
Ik heb dat met Glass Beams, dat was het optreden dat me het meest op een heerlijk loom sleeptouw nam. Zit nu weer te luisteren op Spotify, krijg er alleen wel dikke Lowlands heimwee van..
 

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
201
486
Ondertussen is het optreden van Wunderhorse toch iets meer onder mn huid gaan zitten dan ik vooraf had verwacht. Misschien dat dit toch wel het optreden van het weekend is. De nummers die ik terug luister, komen heerlijk binnen.

Ik denk dat ze was misplaatst voor Fontaines DC als support staan, maar ik hoop ze snel eens in een losse show te zien.

Ik was er niet bij op Lowlands, maar waarom vind je ze misplaatst in het voorprogramma van Fontaines? Vond het juist een mooie bonus om ze daar te kunnen zien.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.543
1.778
Ik was er niet bij op Lowlands, maar waarom vind je ze misplaatst in het voorprogramma van Fontaines? Vond het juist een mooie bonus om ze daar te kunnen zien.
Ik vind dat een supportact als opwarmer moet dienen voor de hoofdact. Wunderhorse als dienende act van de hoofdact zie ik gewoon niet voor me. De energie, emotie en geweld wat ze (in ieder geval op LL) met zich meebrengen in een liveshow, leent het zich niet echt als support vind ik. Je krijgt ook niet alle aandacht van het publiek, en de productie van de hoofdact staat er ook vaak wat sneu achter onder zwarte doeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: DanielNedelko

Gebruikers die dit onderwerp bekijken