The War On Drugs – A Deeper Understanding
Lost In A Dream kent dus eindelijk zijn opvolger, en wat voor een! Complimenten aan Kurt Vile en de zijnen voor wederom een zeer sterke plaat. De singles gaven ons toch al ietwat een glimp (of misschien net iets meer) van wat we zouden krijgen. Thinkin Of A Place is gewoonweg een prachtig nummer dat de volle 11 minuten waard is om te beluisteren. Holding On doet me dan weer denken aan een aantal nummers van de vorige plaat en de herkenbare melancholie van Vile komt weer sterk naar voor. De rest van de singles heb ik niet te vaak beluisterd gewoon uit principe om de verrassing toch wat te behouden. De plaat bevat ook nu ‘maar’ 10 nummers en nergens heb ik ook maar een moment het gevoel dat een bepaald nummer maar een fillertrack zou zijn. In tegendeel, net zoals op Lost In A Dream voelt ook dit weer als een doordachte plaat waar elk detail van tel is. Toch moet ik zeggen dat ik het gevoel krijg alsof ze een soort verbeterde deel 2 wilden maken van de plaat die er uiteindelijk voor zorgde dat ze doorbraken. Meer van hetzelfde, weet ge wel? Ze weet op de juiste momenten terug te schroeven qua tempo, zo is bijvoorbeeld Knocked Down best beklijvend en een moment tot rust. Nothing To Find brengt me dan weer terug naar de 80’s ofso, kreeg ook datzelfde gevoel bij Red Eyes en heb dat eigenlijk vaak nog wanneer ik naar hun muziek luister. Vervolgens nog iets over Clean Living waar ik nu 2x op rij een krop van in m’n keel kreeg, de melancholie meadert weer rustig verder maar deze keer lijkt ze dieper in te snijden en geen idee hoe dat komt want we zitten nu toch al ondertussen bijna op het einde van de plaat? Hoe kan een track u zo laat nog bij de keel grijpen, wel ik heb er ook geen idee van maar dat deed het dus nu al twee keer. Ten slotte luidt You Don’t Have To Go het einde van de plaat perfect in, best ironische titel vind ik haha maar een mooi nummer nevertheless.
Zoals ik al zei weet Vile me weer sterk te raken maar niet in die mate als Lost In A Dream deed, sterke plaat met zeer leuke nummers maar moet voor mij toch iets onder doen voor zijn voorganger. Een cijfer opplakken? 8/10
*geschreven na 2x luisteren tho haha