De albums van 2015

<div class="d4p-bbt-quote-title">MRMantel wrote:</div>
3. Björk – Vulnicura

<div class="d4p-bbt-quote-title">Sandervandam wrote:</div>
1. Björk, ‘Vulnicura’
Ik heb het idee dat hier veel te weinig waardering is voor Björk en Father John Misty :(.

Nee hoor. Björk scoorde bij mij een mooie laatste plek in de voorlopige lijst en ik heb niet het idee dat er nog iets onder komt. Vulnicura is een goede kandidaat voor de meest verschrikkelijke plaat die ik ooit geluisterd heb.

Dan sta je vanaf nu op de volgende lijst:

Mensen die ik niet serieus kan nemen:
1. Black Lies
2. Jeroen Keers
3. Bovenstaande personen

Nee zonder grappen, die strijkers zijn prachtig. Maar ik begrijp wel waar je afkeer vandaan komt. Ik moest ook heel erg wennen aan haar stem, maar zoveel mensen waren enthousiast over Björk in het algemeen. Dus ik heb me wat verdiept in ander werk. Nu ben ik een beetje gewend aan haar stem, en dan is het juist heel bijzonder. Dan in combinatie met de strijkers is dit toch echt een prachtig album.

Hahahah. Ik vind het ook niet tof dat iedereen dat album zo geweldig vindt en ik er helemaal niets mee kan hoor, maar ik zal het proberen kort uit te leggen.

1. Haar stem inderdaad. Die klonk zo overemotioneel dat dat op mij een tegengesteld effect had. Alsof je naar een soort drama-toneelstuk aan het kijken bent.
2. Gebrek aan ritme. Dat zit er gewoon helemaal niet in en dan kan ik er al niet zo veel meer mee.
3. Instrumentatie vond ik sowieso niet bijzonder. Alles wat er geprobeerd wordt wordt meteen afgebroken. Valt ook deels samen met #2 natuurlijk.

Maar goed het is al een tijd geleden dat ik 'm gehoord heb, dus ik geef Bjork nog wel een kans.

Hahahah. Ik vind het ook niet tof dat iedereen dat album zo geweldig vindt en ik er helemaal niets mee kan hoor, maar ik zal het proberen kort uit te leggen.

1. Haar stem inderdaad. Die klonk zo overemotioneel dat dat op mij een tegengesteld effect had. Alsof je naar een soort drama-toneelstuk aan het kijken bent.
2. Gebrek aan ritme. Dat zit er gewoon helemaal niet in en dan kan ik er al niet zo veel meer mee.
3. Instrumentatie vond ik sowieso niet bijzonder. Alles wat er geprobeerd wordt wordt meteen afgebroken. Valt ook deels samen met #2 natuurlijk.

Maar goed het is al een tijd geleden dat ik ‘m gehoord heb, dus ik geef Bjork nog wel een kans.
1. Is denk ik wennen, maarja als je daar geen tijd in wilt steken kan ik goed begrijpen
2. Daar begrijp ik je niet, een nummer als bijvoorbeeld atom dance is juist op ritme gebaseerd. En ook de rest van het album is gewoon ritmisch?
3. Er zitten juist lange lijnen in dit album en er worden andere (klassieke) instrumenten gebruikt, dus hoe de instrumentatie niet bijzonder is begrijp ik ook niet echt.

Ik heb hem nog eens uitgebreid beluisterd en mijn mening licht herzien.

Stone Milket - Eerste 2/3 van het nummer goed, maar de outro met strijkers vind ik niet zo indrukwekkend 6/10

Lion Song - Begint met een zeer nare stem en dat zet eigenlijk door gedurende het nummer. De bijna 'tokkelende' stukjes instrumentatie zijn vervelend, maar worden telkens onderbroken door een nog vervelendere stilte waarin enkel nog die vreselijke stem te horen is 2/10

History of Touches - Hier klinkt de stem nog vrij aardig, maar volgens mij staat ze in het sprookjesbos van de Efteling want dat is alle ondersteuning die haar stem muzikaal krijgt. 2/10

Black Lake - Tijdens het begin van dit nummer begin je je dan af te vragen waar je nou eigenlijk naar aan het luisteren bent. Het album begon wellicht aardig, maar dit begint alweer als zo'n niksnummer. Net als op Lion Song worden ook hier de minimale stukjes instrumentatie onderbroken door redelijk onverklaarbare stiltes. Hoe je zou kunnen beweren dat er enige vorm van ritme in dit nummer zit vind ik vreemd. 4:40 is wel een tof
stukje. 2/10

Family - Wanneer dit nummer begint, zie ik dat het album nog een half uur duurt. Pffff. De track zelf dan; gebeurt eigenlijk niks totdat de viool komt. Dat is nog wel semi-interessant. Jammer dat haar stem de vioolpartij verpest. 2/10

Not Get - Nog een vrij decent nummer. Niet de tweede voldoende, maar oke. Goede poging 4/10

Atom Dance - Nog minder dan 20 minuutjes. Dat valt wel mee, She Loves Us van Swans (17 min) is altijd zo voorbij als ik 'm draai. 2/10

Mouth Mantra - Dit is nog best tof 5/10

Quicksand - Het einde van het album is al een stuk draaglijker dan het begin. Misschien omdat het einde in zicht is 4/10

Atom Dance – Nog minder dan 20 minuutjes. Dat valt wel mee, She Loves Us van Swans (17 min) is altijd zo voorbij als ik ‘m draai. 2/10

Ik snap nu volledig waarom je daar een 2/10 voor geeft :D

Nee je hebt het niet geprobeerd, dit is echt bullshit en dat weet je zelf ook

Nee even serieus, minimaal tot en met Black Lake is gewoon waar. Het is een beter album dan ik me herinnerde, vooral die openingstrack wist me te verrassen. Ik snap echt niet dat dit album zo geprezen wordt door iedereen, want ik heb vrij geconcentreerd zitten luisteren. In elk geval naar de eerste helft.

Blade of the Ronin van Cannibal Ox luistert overigens goed weg. Zit een goede flow in en het duo wisselt elkaar goed af met hier en daar wat interessante guest verses. Nu ben ik wel benieuwd naar The Cold Vein want dat schijnt een veel betere plaat te zijn.

Serieus Black lake is echt een prachtig nummer, die stiltes voegen juist iets toe aan de subtiliteit en het gevoel wat het nummer opwekt. Al helemaal bijzonder als je bedenkt dat dit album net na haar break-up is geschreven. Dan voel je gewoon haar pijn.

Serieus Black lake is echt een prachtig nummer, die stiltes voegen juist iets toe aan de subtiliteit en het gevoel wat het nummer opwekt. Al helemaal bijzonder als je bedenkt dat dit album net na haar break-up is geschreven. Dan voel je gewoon haar pijn.

Subtiel is het zeker, maar toch voel ik haar pijn allesbehalve. De manier van zingen klinkt heel overdreven en gemaakt en de stiltes lijken mij juist een heel geschikt moment om die complete stroom aan vocals te onderbreken voor een instrumentaal meer interessant stuk. Dat zit er wel een aantal keer in op het album, zoals ik zei het vioolstuk in Family onder andere.

Maar misschien is subtiliteit dan het stukje muziek dat ik minder weet te waarderen. Alle ambient-platen die ik geluisterd heb begrijp ik ook niet goed, mede door de onverklaarbare stiltes en minimale instrumentatie.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>
Atom Dance – Nog minder dan 20 minuutjes. Dat valt wel mee, She Loves Us van Swans (17 min) is altijd zo voorbij als ik ‘m draai. 2/10

Ik snap nu volledig waarom je daar een 2/10 voor geeft
icon_biggrin.gif

Hahah ok :p

acpgd0.jpg

E: Oh dit is helemaal niet jouw lastfm, sorry faal xD

Ja, ik ben misschien niet helemaal onbevooroordeeld maar Modest Mouse levert weer een fantastische plaat af. Met weer een totaal andere sound over zijn geheel (veel meer staccato). Teksten zijn ook de moeite om op te zoeken, soms erg grappig of mooi. Ik ben tevreden, wachten is beloond. Nu nog die liveshow.

Ja, ik ben misschien niet helemaal onbevooroordeeld maar Modest Mouse levert weer een fantastische plaat af. Met weer een totaal andere sound over zijn geheel (veel meer staccato). Teksten zijn ook de moeite om op te zoeken, soms erg grappig of mooi. Ik ben tevreden, wachten is beloond. Nu nog die liveshow.

Blij dat we het over Modest Mouse wel eens kunnen zijn, hahah! Ik hoop zeker ook op wat liveshows, stiekem zelfs nog dat ze Werchter doen.

Niet elke song op de Modest Mouse plaat is evengoed, maar dat ben ik in ieder geval gewend van ze. Maar The Ground Walks is echt een geniaal nummer.

Niet elke song op de Modest Mouse plaat is evengoed, maar dat ben ik in ieder geval gewend van ze. Maar The Ground Walks is echt een geniaal nummer.

Nieuwe plaat heeft wel erg veel goede nummers hoor. Heb net wat beter geluisterd en in elk geval Strangers to Ourselves, Lampshades on Fire, Coyotes, Pups to Dust, Be Brave en Of Course We Know eruit gehaald. Vooral die laatste is facking goed.

Ben ik trouwens de enige die hyped is voor Powers that B 2 Jenny Death? Heb niemand meer over de single On GP gehoord hier :p. Wordt aoty jongens.

Wordt aoty jongens.

Zou dat ook zo zijn zonder de hype die P4k, 4chan en TND veroorzaken? Bij lange na niet denk ik, ik vind het allemaal wat overdreven, maar dat heb ik al eerder gezegd. Death Grips wordt voor mij meer een uitgekiende marketingstunt dan hét muziekduo van het moment. Hopen dat de plaat voor mij het tegendeel bewijst :).

Modest Mouse gisteren een paar keer geluisterd. Goeie plaat, maar ik ben er nog niet ondersteboven van. Even verdiepen in de instrumentatie en lyrics, en wie weet komt dat dan nog.

Edit: eerste single nog niet geluisterd nee, ik wacht totdat het hele album beschikbaar is denk ik.

Users who are viewing this thread