Corona Virus en concerten/festivals

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Na navraag blijkt De Boerderij de capaciteit voor de show van The Pineapple Thief ook teruggebracht te hebben naar 500 man. Dus geen test en mee ruimte!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Touren in deze maanden blijkt ook een beetje een kwestie van echt willen te zijn + een creatief management. Ik zie op de facebook van The Pineapple Thief dat na het groene licht van Nederland hun gehele tour van eind februari tot eind maart kan doorgaan. 25 shows in een stuk of 10/12 landen. Super voor zo'n band en de fans natuurlijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Na navraag blijkt De Boerderij de capaciteit voor de show van The Pineapple Thief ook teruggebracht te hebben naar 500 man. Dus geen test en mee ruimte!

Ik dacht dat alle shows (in maart) in de Boerderij naar 500 is gezet, waarbij tickets altijd nog meer verkocht kunnen worden als versoepelingen het toelaten.

Heb ergens halverwege maart ook Geoff Tate daar staan.
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
735
436

Artikel uit de Telegraaf

Alle seinen op groen voor festivals: ’Wel problemen met arbeidskrachten’​


AMSTERDAM - Nu er weer groen licht is voor grote evenementen en festivals, vliegen de kaartjes de deur uit. Maar ook hier speelt met name het tekort aan personeel de organisatoren parten. Binnen enkele maanden moeten er nog genoeg beveiligers, EHBO’ers, biertappers en andere medewerkers worden gevonden.

„Het opengooien van de branche had geen moment later gemoeten, want het duurt even voor je iets hebt voorbereid. Weten we zeker dat alles door kan gaan? Nee, maar we willen het wel. Eventueel met wat aanpassingen”, zegt Willem Westermann van de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) over het goede nieuws dat zijn branche vorige week eindelijk kreeg. Evenementen mogen weer, zij het eerst nog met wat maatregelen zoals een 1G-beleid. Als het maar duidelijk is dat de festivalzomer er rooskleurig uitziet, zegt hij. „Net als veel sectoren hebben we problemen met arbeidskrachten. De flexibele schil is weg, en de helft van de ervaren krachten ook. Die moet je terugvinden, maar dan moet je ze een verhaal kunnen vertellen waarbij evenementen niet weer plotsklaps worden verboden.”

"Een heleboel mensen hebben de festivalbranche tijdens de crisis verlaten"
Dat personeelstekort is het grote vraagteken dat boven de evenementenmarkt hangt, of het nou gaat om congressen of mega-festivals als Lowlands, Mysteryland of Defqon.1. „Beveiligers, maar ook de technische bedrijven die zorgen voor de podia, het water en de stroom hebben allemaal met leegloop te kampen. Een heleboel mensen hebben de festivalbranche tijdens de crisis verlaten. Het wordt spannend of er daarvan genoeg terugkomen”, geeft Pinkpop-baas Niek Murray aan.

Murray wijst naar de onlangs in het leven geroepen website festivalbanen.nl, waarmee concertorganisator Mojo Concerts samen met enkele partners de vele vacatures hoop in te vullen. ID&T heeft een soortgelijke site: deleukstezomerbaan.nl. Murray: „Voor ons, Pinkpop, geldt dat het waarschijnlijk allemaal wel goed gaat komen dit jaar. Genoeg mensen en bedrijven die loyaal zijn aan ons. Maar we zullen zeker niet meteen weer op het totaal aantal festivals van 2019 zitten.”
"Vorig jaar hebben we voor Mysteryland toiletten moeten halen uit het buitenland"
Datzelfde verwacht Milan Raven, als managing director ID&T Events verantwoordelijk voor onder meer Mysteryland, Sensation en Milkshake. Ook hier genoeg loyaliteit: het zal wel goed komen, verwacht hij. „Al is het wel een uitdaging. Er zullen niet heel veel festivals bij komen, om de simpele reden dat die geen personeel zullen kunnen vinden.” Hij vervolgt: „Wat heel veel zou schelen, is als 1G wordt afgeschaft. Dan hoef je daar niet op te controleren en kan je die beveiligers elders inzetten. Maar het zit hem ook in andere dingen; vorig jaar hebben we voor Mysteryland toiletten moeten halen uit het buitenland, omdat ze hier niet meer beschikbaar waren.”

EHBO’ers​

Ook bij het Rode Kruis is men nog aan het kijken of de organisatie de plots sterk aantrekkende vraag aankan. Met ruim 17.000 vrijwilligers zorgt het Rode Kruis op menig evenement voor het medische toezicht. „We merken sinds de versoepelingen dat het aantal aanvragen toeneemt. Voor zover we nu kunnen overzien hebben we genoeg mensen, maar zijn wel bezig met een inventarisatie of dat zo is als het aantal evenementen verder groeit”, zegt woordvoerster Alberta Opoku.

Mogelijk volgt dus nog een oproep tot meer vrijwilligers van het Rode Kruis, zoals eind vorig jaar gebeurde toen er een tekort aan mankracht was in de regio’s noord en oost voor onder andere de covidhulpverlening en opvang van vluchtelingen. Die mensen moeten dan ook opgeleid worden tot EHBO’er.
Dan is er ook nog de vraag rond de veiligheid op en rond festivals. Vorig jaar schoten gemeenten feestplannen af, omdat de politie al volledig overvraagd was. „Wat toen speelde is dat veel festivals verhuizen naar september, omdat ze hoopten dat er dan wél wat mogelijk was”, legt Raven uit. Toch benadrukt een woordvoerder van de politie desgevraagd dat de capaciteit eindig is, en dat festivals mogelijk zelf meer beveiliging moeten inhuren.
"Mogelijk hebben we minder beveiligers voor evenementen"
Dat kan, maar ook bij beveiligingsbedrijven was een leegloop. „Het is druk bij de opleidingen, maar de spanning is voelbaar. Mogelijk hebben we minder beveiligers voor evenementen, en zullen we de teams anders moeten inrichten”, aldus Westermann. Gemeenten laten weten dat ze goed naar al deze vraagstukken kijken bij het verlenen van vergunningen, maar dat zij voorlopig geen onoverkomelijke problemen zien, ook niet qua politie-inzet.

Aanbod schraler​

De grote vraag voor het publiek blijft dan nog wie er op het podium zullen verschijnen, zeker met alle inreisbeperkingen in het achterhoofd. „Er zullen bepaalde tours niet doorgaan. Dat zie je nu al, en dus is het Amerikaanse aanbod wat schraler en wordt er volop getrokken aan Europese acts. Dus er zal meer Nederlands aanbod zijn”, aldus Westermann. Murray en Raven zien dat zonniger in. Ja, er zijn soms tours verplaatst, maar: „Alle seinen staan op groen.”

Raven: „We hebben niet stil gezeten en onze concepten doorontwikkeld voor nog grootsere en meeslependere evenementen. We hebben dan ook ongelofelijk veel zin om weer de bloemetjes buiten te zetten.”
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en DennisvdBr

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
https://3voor12.vpro.nl/update~7db8...r-evenementen-maakt-nauwelijks-verschil~.html

TU Delft: Testen voor evenementen maakt nauwelijks verschil​


OMT-lid Marc Bonten spreekt twijfel uit over beperking​


De inzet van 1G bij samenkomsten van meer dan 500 mensen heeft niet of nauwelijks effect op besmettingen, en al helemaal niet op ziekenhuisopnames. Dat concludeert de TU Delft op basis van nieuwe cijfers. Het onderzoeksrapport is nog niet openbaar, maar de Volkskrant heeft de cijfers al in kunnen zien. De kans dat met de inzet van 1G ook maar één ziekenhuisopname wordt voorkomen bij een volle AFAS Live is slechts een paar procent. Bij een vol Paradiso kan 1G misschien tien besmettingen voorkomen, maar de kans dat iemand van die bezoekers in het ziekenhuis zou belanden is vrijwel nihil. Zeker als bij het betreffende evenement weinig kwetsbare groepen aanwezig zijn.

Vanaf morgen is het weer mogelijk zalen te vullen met duizenden bezoekers, die dan ook weer mogen rondlopen en dansen. Onder de 500 bezoekers mag dat helemaal zonder beperkingen, voor grotere groepen mensen geldt de 1G verplichting. Oftewel: iedereen testen, ook gevaccineerden. De muzieksector vroeg zich eerder al af waarom die beperkende maatregel ingevoerd wordt terwijl overal in het land alle maatregelen losgelaten wordt. Uit het Fieldlab onderzoek van vorig jaar bleek onder meer dat doorgaans goed geventileerde grote zalen als AFAS Live of Ziggo Dome niet per se gevaarlijker zijn dan een feestcafé op de hoek of een dinertje thuis. Bovendien blijkt Testen Voor Toegang niet helemaal waterdicht, en daar staat ook nog eens tegenover dat de meeste mensen (zeker jonge, gevaccineerde mensen) niet echt ziek worden van de omikronvariant.

Toch houdt minister Ernst Kuipers van VWS vol dat 1G bij grote massa's een dempende werking kan hebben. Dit nieuwe onderzoek van de TU Delft legt een bom onder die argumentatie. Dat vindt ook OMT-lid Marc Bonten, die eerder voorstander was van 1G. In de Volkskrant zegt hij: 'Het is aan het kabinet om het beleid vorm te geven. Maar ik zie hierin niet veel wetenschappelijke onderbouwing voor het nut van het 1G-systeem.' Het kabinet heeft 15 maart als weegmoment ingepland. Dan zal ook het 1G-beleid tegen het licht gehouden worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Werd 1G juist niet vooral door de Kamer aangedragen? Beetje makkelijk om dan te zeggen dat Kuipers eraan vasthoudt.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
Er staat dat Kuipers vol blijft houden dat het effect heeft. Los van wat de Kamer aandraagt, mag hij zelf zijn visie vormen over het nut van 1G.

Bovendien is de "nieuwe bestuurscultuur" echt niet zo ver dat de regering zich iets aantrekt van de Kamer.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.066
7.208
Zo zeg, Sabaton is verplaatst naar 3 mei 2023 in Ziggo Dome. Dat vind ik schandalig ver weg.
Helemaal mee eens, veel te ver weg. Zit er over te denken om mijn geld terug te vragen, mede ook omdat ze nu ook ineens op graspop staan.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Zo zeg, Sabaton is verplaatst naar 3 mei 2023 in Ziggo Dome. Dat vind ik schandalig ver weg.
Is het nog steeds zo dat je pas je geld terugkrijgt na het concert plaatsvindt? Want dan moeten we ook nog eens meer dan een jaar op dat geld wachten. :O
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Helemaal mee eens, veel te ver weg. Zit er over te denken om mijn geld terug te vragen, mede ook omdat ze nu ook ineens op graspop staan.
Ik heb die twijfel nu ook een beetje. Zeker omdat The Hu weggevallen lijkt te zijn, met name die combinatie trok me erg aan. Ik twijfel er nog even over door.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Ik heb die twijfel nu ook een beetje. Zeker omdat The Hu weggevallen lijkt te zijn, met name die combinatie trok me erg aan. Ik twijfel er nog even over door.
En het lijkt wel alsof je ze ieder jaar sowieso ergens in de buurt kan zien, dus wat dat betreft maakt het ook niet echt uit.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Het liep toch niet echt storm dus je kan altijd je geld terugvragen en tegen die tijd zien of je weer zin hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
? en ook tot ziens 1G ! ?

We Did It Win GIF by HBO Max
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.285
1.285
Stiekem vond ik 1G wel top. Last minute tickets scoren was nog nooit zo makkelijk en goedkoop voor uitverkochte concerten.

Maargoed, hele 1G beleid slaat natuurlijk nergens op met de manier hoe ze testen. Laatste keer was een swipje aan de buitenkant(!!!) van mn neus genoeg omdat ik zei dat ik heel graag naar een bepaald concert wou.
 
  • Haha
  • Wow
Waarderingen: Pompompidom en Oasiss

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.066
7.208
Iemand enig idee of de maatregelen dan worden losgelaten vanaf woensdag 23 maart eind van de dag, of begin van de dag?
Heb op 23 maart een concert staan (royal blood, afas) en vraag me af of ik me nog zal moeten laten testen of niet
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken