Waar ik het met je eens ben. Vind ik dat Graspop wel aan het draaien is naar metal acts die ze voorheen nooit programmeerde, zie bijvoorbeeld de headliners NIN en Tool van de afgelopen jaren. Dus ik zou het niet eens gek vinden om zo'n bekende band in dat genre te booken dit jaar als Graspop zijnde.
Daarnaast, ook fijn om wat meer Sun te hebben op het festival dan afgelopen editie.
Goed punt (vooral dat laatste
)!
De laatste jaren, en ook dit jaar, lijken er inderdaad steeds meer 'exotische' namen op het affiche te staan, zowel bij de headliners als in de undercard.
Inmiddels zijn we al gewend aan de standaard electro/darkwave/drum and bass namen (Pendulum, Perturbator, Carpenter Brut, The Bloody Beetroots), maar ook een modern, experimenteel, niche, 'fusion' genre als trap metal is stiekem elk jaar wel vertegenwoordigd (Kim Dracula, DeathbyRomy, Mimi Barks, Dana Dentata, Ghostemane).
Opvallend is eveneens de ogenschijnlijke inburgering van cover bands en artiesten, die hun bekendheid vaak aan YouTube, TikTok of tv te danken hebben (Halocene, Peyton Parrish, Frog Leap, maar toch ook Hellmut Lotti), en dan niet uitsluitend in het Classic Rock Café of tijdens de nachtelijke uurtjes in de Metal Dome.
En zo staan er intussen ieder jaar weer vele bands die de grenzen van de metal verder opzoeken, oprekken of zelfs doorbreken (bv. Sleep Token, Heilung, The Hu, Babymetal, Hanabie., Palaye Royale, Twin Temple), wat an sich zeker geen slechte ontwikkeling is, zolang ze uiteraard ook de 'klassiekere' standaard genres niet uit het oog verliezen.
Ook dit jaar staat er (naast de grotere, bekendere namen als Nine Inch Nails, Till Lindemann, Falling In Reverse, Eagles Of Death Metal) weer een behoorlijke reeks aan vreemde eenden en paradijsvogels, met o.a. Kim Dracula, Amira Elfeky, Nova Twins, VOWWS, Hot Milk, Hardy, SiM, Fleshwater, Julie Christmas, Dayseeker, Dead Poet Society, Villagers Of Ioannina City, Halocene, Peyton Parrish).
Deafheaven zou eigenlijk ook nog wel in dat rijtje mogen, als vertegenwoordiger van de zogenaamde 'blackgaze', toch ook niet het meest standaard of toegankelijke metalgenre (al wordt een grotere, bekendere naam als Alcest er ook toe gerekend).
Als zo'n band er kan staan, waarom dan inderdaad een Sunn O))) niet?