Welkom op het forum, Stefiono!
Tof dat je voor het eerst een weekend naar Graspop gaat. Dat gaat vast een onvergetelijke ervaring worden!
Wat betreft je vragen. Zal ze proberen vanuit mijn eigen ervaring te beantwoorden. Maar meer reacties zijn denk ik wel welkom, want iedereen doet het toch een beetje anders.
Qua eten en drinken: ik zelf ben van het principe 'less is more'. Ik ben eigenlijk elk jaar minder mee gaan nemen. De eerste editie nam ik altijd broodjes mee enzo, maar zeker met warme temperaturen kon ik die na de eerste dag al weggooien. En hele pakketten voedsel moet je inderdaad vanaf de auto zelf meedragen tot op de camping. En dat is best een flinke wandeling. Dus ik zou enkel datgene inpakken wat je makkelijk mee kunt vervoeren. Weekendtassen en dergelijke die je in je hand moet dragen of licht inpakken of lekker thuislaten. Tenzij je een bolderkar mee kunt nemen ofzo. Er is op de camping een tent aanwezig waar je een prima ontbijt kunt halen. Ja, dat is prijzig. En ik besef me dat het voor mensen soms noodzakelijk is om hier en daar wat geld te besparen.
Vrienden van mij nemen wel kleine gasstelletjes mee om bijvoorbeeld noodles op te koken. Welke wel en niet zijn toegestaan vind je hier:
https://www.graspop.be/nl/info/overnachten/boneyard#wat-mag-niet
Stoeltjes: je kunt twee dingen doen: zelf meenemen of eentje reserveren bij de campingshop. Dit kan op een later moment via de website van Graspop. Ik heb zelf altijd zo'n opklapstoeltje die in een zak zit, zodat ik die makkelijk over mijn schouder mee kan dragen. Die heb je al vanaf 8 euro bij de Action ofzo. Die slijten trouwens wel snel. Ik heb vorig jaar een iets duurder model gekocht, in de hoop dat 'ie wat jaartjes langer meegaat. Er is weleens een stoeltje gesneuveld. Maar dan heb ik altijd nog in de camping shop op het terrein een vervangend exemplaar kunnen kopen. Zorg trouwens absoluut wel dat je het linksom of rechtsom geregeld hebt. Een weekend festivallen is intensief. Je wilt echt allemaal een eigen stoeltje om gegarandeerd je benen de nodige rust te kunnen geven.
Ik neem altijd mijn eigen kussen mee. Een goede nachtrust is één van de dingen die ik het meeste prioriteit geef. Dus een kussen, een goeie tent, een goeie slaapmat, luchtbed en/of matras is noodzaak. Daarnaast neem ik ook altijd oordoppen mee om 's nachts in te kunnen doen. De camping wordt nooit helemaal stil.
Nog wat extra tips: ik heb standaard zonnebrand, paracetamol, een tekentang, een petje(!), rennie en tijgerbalsem mee. Neemt weinig ruimte in en je weet nooit of het van pas gaat komen. Op de tekentang na heb ik of iemand uit mijn vriendengroep die dingen al wel nodig gehad. Met name tijgerbalsem is iets wat ik de laatste jaren mee ben gaan nemen en dat heeft sindsdien al vaak voor verlichting in de rug en schouders gezorgd. Oh en ik neem ook altijd van die natte washandjes mee. Een douche, als je die al neemt, is met de verwachte temperaturen lang niet afdoende om geheel proper te blijven. Twee keer per dag jezelf helemaal wassen met van die washandjes, werkt wat dat betreft prima. Wel zo fijn voor de medemens die je tegenkomt in de drukte in de Marquee of voor de Mainstage.
Als laatste neem ik ook altijd wat extra vuilniszakken mee. Je krijgt ook een exemplaar bij binnenkomst, maar het kan geen kwaad om er wat meer te hebben, zodat je je afval van je zitplek kunt verzamelen, in verband met wespen en dergelijke. En het is ook handig om je vuile kleding te scheiden van nog schone kleding.
Dat was hem wel zo'n beetje, denk ik!