Fontaines D.C.

Moet zeggen dat ik de shows in België eigenlijk qua publiek ook altijd aangenamer vind dan in Nederland. Wat respectvoller ofzo? Wat meer daar voor de muziek doorgaans?

Natuurlijk niet in alle concertzalen hetzelfde, heeft ook met grootte en muziekgenre van doen. Maar merk het al meermaals zeker bij de Ziggo/Afas.

• Leuk
Waarderingen: Royke
Gaaf om te zien hoe deze band zich zo snel heeft ontwikkeld. Vond het gisteren in de afas een goeie show, al miste ik logischerwijs wel de intimiteit van toen ze in kleinere zaaltjes speelden.
Vond dat sommige nummers live echt beter tot hun recht kwamen op dan op de plaat. Zo kwam big shot bij mij echt heel hard binnen waar ik t op plaat maar een beetje sloom vind en was here's the thing echt een bom die ontplofte. Ik vond het ook nice dat sundowner werd gespeeld, maar vond de zang wel wat vals toen.
Ook in lange tijden niet zo'n fijn publiek meegemaakt bij een afas show. Iedereen was er echt voor de muziek had ik het idee. Ben welke plek zij komende zomer in nemen op de festival line Ups. Van mij mag lowlands/bks ze gewoon tot headliner promoveren, want dat kunnen ze prima aan.

Wou nog aanvullen, het publiek was zeker niet storend gisteren. Dat was prima. Maar in Vorst had je al direct moshpits en crowdsurfers, dat kwam gisteren toch laat op gang. Ook de overgang naar Jackie Down The Line, wat in Vorst echt wel een bom was, kwam er gisteren niet goed door (maar daar liep technisch iets fout). In Vorst werd ook alles constant meegescandeerd, had je heler stukken tribunes die hele tijd aan het dansen waren. Was het gisteren toch allemaal veel kalmer. Had het gevoel dat het gisteren de eerste keer echt goed los kwam, met het hele plein, bij 'boys in the better land'. Bij Big en Too Real was het enkel vooraan te doen.
Stijl publiek was ook anders. Vrijdag had je het gevoel dat heel alternatief België er stond, publiek gisteren was een pak 'keuriger'.

• Leuk
Waarderingen: Jelle
Wou nog aanvullen, het publiek was zeker niet storend gisteren. Dat was prima. Maar in Vorst had je al direct moshpits en crowdsurfers, dat kwam gisteren toch laat op gang. Ook de overgang naar Jackie Down The Line, wat in Vorst echt wel een bom was, kwam er gisteren niet goed door (maar daar liep technisch iets fout). In Vorst werd ook alles constant meegescandeerd, had je heler stukken tribunes die hele tijd aan het dansen waren. Was het gisteren toch allemaal veel kalmer. Had het gevoel dat het gisteren de eerste keer echt goed los kwam, met het hele plein, bij 'boys in the better land'. Bij Big en Too Real was het enkel vooraan te doen.
Stijl publiek was ook anders. Vrijdag had je het gevoel dat heel alternatief België er stond, publiek gisteren was een pak 'keuriger'.
Toch grappig dat die verschillen zo duidelijk zijn te zien ja. Ik ben natuurlijk niet in Vorst geweest, maar na de verhalen van vrijdag verwachtte ik toch iets anders op zaterdag.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion
Wil er wel bijzeggen, want ik hoor toch aantal keer: AFAS niet de topzaal. Ben al paar keer naar daar gereden vanuit België omdat die shows in Ziggo en AFAS een meerwaarde zijn vind ik. Tame Impala toen was echt waanzinnig sterk. En was qua sfeer helemaal on point.

Als iemand die niet echt geweldig fan is van getrek en geduw in het publiek, misschien toch liever bij die AFAS shows geweest dan.😅 Hoewel ik zelf best een grote meebruller en danser ben, nooit zo goed gesnapt wat de appeal is een moshpit.

Los daarvan: 100 keer liever AFAS dan Vorst of Lotto voor mij. Maar als Belg is die eerst wel gewoon bereikbaarder natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Wil er wel bijzeggen, want ik hoor toch aantal keer: AFAS niet de topzaal. Ben al paar keer naar daar gereden vanuit België omdat die shows in Ziggo en AFAS een meerwaarde zijn vind ik. Tame Impala toen was echt waanzinnig sterk. En was qua sfeer helemaal on point.
Ik ben op zich positief over AFAS omdat het een wat bredere zaal is t.o.v. een langere zaal. Ook is het geluid doorgaans gewoon goed. Maar het is verder wel een zielloze doos op een treurig stuk Amsterdam.

Over dat kluisjessysteem zal ik mijn mond niet houden totdat het eindelijk veranderd is. Wat een misbaksel van een systeem.

• Leuk
Waarderingen: superginger
Ik vond het publiek op zaterdag dan weer erg fijn en enthousiast, al stond ik misschien ook wel wat vooraan waar de sfeer altijd beter is. Die Tame Impala show was toen juist voor m'n gevoel een grote yuppen-meeting op maandagavond die allemaal hun zomervakantie gingen nabespreken. Nochtans de twee beste shows die ik heb gezien in de AFAS.

Vind de AFAS ook niet heel erg top, maar alsnog prima wat betreft geluid en zicht op het podium. Alleen als die eensgezindheid er is, dan pas kan het magisch worden. Heb dat enkel bij Gorillaz (2010), Tame Impala (2015) en vorig jaar Fred Again.. ervaren. Had zo iets wel verwacht bij Fontaines, helemaal na het lezen van de reviews in Belgie. Had daar ook écht zin in. Maar helaas.

• Leuk
Waarderingen: Nelios
Vind de AFAS ook niet heel erg top, maar alsnog prima wat betreft geluid en zicht op het podium. Alleen als die eensgezindheid er is, dan pas kan het magisch worden. Heb dat enkel bij Gorillaz (2010), Tame Impala (2015) en vorig jaar Fred Again.. ervaren. Had zo iets wel verwacht bij Fontaines, helemaal na het lezen van de reviews in Belgie. Had daar ook écht zin in. Maar helaas.
Denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Een concert kan heel erg goed zijn, maar wordt pas magisch als de wisselwerking tussen artiest en publiek het concert tot grotere hoogte brengt. Dat mistte net in de AFAS.

Amen!

Beste zaalshow die ik ooit heb gedaan, naar mijn mening, is trouwens Kendrick in de Ziggo. Wisselwerking en sfeer was daar ook ongezien. En dan komt het inderdaad neer op wat iemand hier zei, het publiek moet er ook eensgezind klaar voor zijn. Wat je dus duidelijk had vorige week vrijdag. Maar even goed bij Turnstile in 013. Of die paar 100 man bij High Vis op Rock Werchter vorig jaar.
Enfin, we zijn akkoord denk ik. :-)

• Leuk
Waarderingen: Novis95 en DirkG
Kan er ook mee te maken hebben dat vorst op een vrijdag is en mensen het weekend willen vieren en gisteren afas een zondagavond was waarop men wat rustiger aan doet want de volgende dag moet men weer vroeg op.

Tering wat was dat goed gisteren! De sfeer in het publiek was ook fijn. Als ik hoor dat dat in België vaker zo is, dan word ik wel wat jaloers, want alsnog is er wel wat meer volk dat gewoon gaat staan te kletsen het halve concert.

Verder kan ik me ook vinden in dat vooral Big Shot goed uit de verf kwam, en ook Nabokov was erg sterk terwijl ik die op het album niet zo geweldig vind. Dat laatste blokje In The Modern World, I Love You en Starburster brengt deze band wel echt tot headlinerstatus voor een BKS/DTRH vind ik. Je show kunnen afsluiten met Favourite en Boys In The Better Land en dan als encore nog dat blokje kunnen doen is gewoon waanzinnig voor een band die 5 jaar geleden hun debuut heeft uitgebracht. Wel is het echt vooral Grian die de kar trekt qua performance. Hij is zo gegroeid in hoe hij over het podium loopt en het publiek mee weet te krijgen, zelfs vergeleken met die 2023 BKS show, maar de rest van de band blijft daar nog wat in achter.

Ik had verwacht dat mijn Fontaines D.C. honger wel gestild zou zijn na deze show en dat het me niet zo zou kunnen bekoren of ze wel of niet op BKS staan, maar laat het alsjeblieft zo zijn, ik kan deze show nog wel een keer of 5 zien denk ik!

Zaterdag geweest. Na 4 nummers de pit in gedoken en na Starbuster zeiknat van het zweet en vol euforie naar buiten gelopen.
Het was geweldig! Volop genoten. En wat een charisma heeft Grian Chatten!

Top 3 concert van het jaar.

Users who are viewing this thread