Het is me niet opgevallen dat er heel veel verveeld Tool volk aan de main hing toen ik daar eerder op de dag voor Stake kwam kijken, dus ik denk dat dat behoorlijk meeviel. Maar diezelfde zorgen waren er op voorhand wel inderdaad. Echter, zoals anderen al noemen, ligt Tool qua genre en doelgroep dichter bij wat gebruikelijk is voor Graspop, dan Muse. Dus het is voor mij toch een beetje een ander verhaal.
Om diezelfde reden zijn er net zo goed mensen voor wie Rammstein of Metallica niet naar Graspop hoeft te komen. Ook al is dat onomstotelijk metal, het is duidelijk dat publiek daar anders op reageert dan wat we op Graspop gewend zijn. Zulk gedrag is echt niet zo gebruikelijk bij de bands die hier normaal gesproken headlinen.
Ik blijf persoonlijk hopen dat Graspop er gewoon niet aan begint. En als ze Muse wel boeken, nouja, laten we hopen dat het in praktijk inderdaad meevalt, net als bij Tool. Ik gun iedereen een leuke Graspop dag, ook Muse fans, mocht het zover komen. Tegelijkertijd moet het geen stap achteruit zijn in de sfeer voor de vaste bezoekers. Er gaan sowieso al geluiden op dat het qua sfeer niet meer het Graspop van 10-15 jaar geleden is, en ik hoop gewoon dat mocht de organisatie deze richting inslaan, het niet nog een verdere stap achteruit daarin betekent.