Graspop Metal Meeting 2025

Hoeveel dagtickets zijn er? Een 10.000 tal? Dat is dan minder dan 20% enkel Muse fans. Als ze lastig doen zijn we met meer dan 80% 😂
Ik snap dat je het als grapje bedoelt, maar juist dat hele wij-tegen-zij gevoel zou Graspop van bespaard moeten blijven. Hoe meer saamhorigheid, hoe beter. Onder metalheads is die saamhorigheid in mijn ervaring verhoogd aanwezig, op Werchter al stukken minder, waardoor de sfeer in combinatie met alcohol sneller vijandig wordt. Ik hoop juist dat Graspop dat bespaard blijft.

Door werkverplichtingen helemaal niet zeker of ik naar Graspop ga. De zaterdag en zondag kan ik niet overdag, maar wel nog aan het overwegen om van woensdagavond t.e.m. vrijdag te gaan en dan eventueel 's avonds nog terug te keren op zaterdag- en zondagavond. Maar dat is allemaal nogal optimistisch natuurlijk want ik ben wel vrij fit, maar dat wordt toch wel heel lastig.

Dus ook aan het uitkijken voor alternatieven en Manowar alleen is eigenlijk genoeg om dit te overwegen: https://midalidarerock.bg/ Sorry voor de off-topic vraag maar dit is natuurlijk één van de levendigste delen van het forum en sws ook de bijna de enige plaats waar ik geregeld kwam/kom. En naar Graspop komt Manowar sowieso niet natuurlijk.
Iemand al eens naar Midalidare Rock in Bulgarije geweest? Of meer info erover?

Het is me niet opgevallen dat er heel veel verveeld Tool volk aan de main hing toen ik daar eerder op de dag voor Stake kwam kijken, dus ik denk dat dat behoorlijk meeviel. Maar diezelfde zorgen waren er op voorhand wel inderdaad. Echter, zoals anderen al noemen, ligt Tool qua genre en doelgroep dichter bij wat gebruikelijk is voor Graspop, dan Muse. Dus het is voor mij toch een beetje een ander verhaal.

Om diezelfde reden zijn er net zo goed mensen voor wie Rammstein of Metallica niet naar Graspop hoeft te komen. Ook al is dat onomstotelijk metal, het is duidelijk dat publiek daar anders op reageert dan wat we op Graspop gewend zijn. Zulk gedrag is echt niet zo gebruikelijk bij de bands die hier normaal gesproken headlinen.

Ik blijf persoonlijk hopen dat Graspop er gewoon niet aan begint. En als ze Muse wel boeken, nouja, laten we hopen dat het in praktijk inderdaad meevalt, net als bij Tool. Ik gun iedereen een leuke Graspop dag, ook Muse fans, mocht het zover komen. Tegelijkertijd moet het geen stap achteruit zijn in de sfeer voor de vaste bezoekers. Er gaan sowieso al geluiden op dat het qua sfeer niet meer het Graspop van 10-15 jaar geleden is, en ik hoop gewoon dat mocht de organisatie deze richting inslaan, het niet nog een verdere stap achteruit daarin betekent.
Voor mij inderdaad de reden dat Metallica en dergelijke liever gewoon naar Werchter blijven gaan. Als Muse Pinkpop en Graspop zou doen dan kan het nog goed komen misschien. De Muse fans die dan helemaal niets hebben met de rest van het Graspop programma kunnen dan naar Pinkpop want daar maakt het programma weinig uit verder. ;)
Tool is toch wat meer niche dan de andere grote namen en richt zich meer op de muziekliefhebber (ipv de mainstream bezoeker) en dan kun je je nog wel vermaken met een dagje Graspop.

Ik merk zelf dat ik de sfeer minder ben gaan vinden sinds het uitverkocht is en ook toen het naar 4 dagen ging. Maar wat dat betreft zijn er nog meer dan genoeg andere kleinere festivals waar ik mij beter op mij gemak voel. Al pak ik Graspop gewoon mee als de line-up mij aanspreekt, het weer goed is en ik niets anders in die periode gepland heb. Het blijft een ideaal festival om weer wat nieuwe bands te leren kennen en die later dan nog eens in een andere setting (hoge positie kleiner festival of eigen concert) te gaan checken.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Dr. Hannibal
Ik snap dat je het als grapje bedoelt, maar juist dat hele wij-tegen-zij gevoel zou Graspop van bespaard moeten blijven. Hoe meer saamhorigheid, hoe beter. Onder metalheads is die saamhorigheid in mijn ervaring verhoogd aanwezig, op Werchter al stukken minder, waardoor de sfeer in combinatie met alcohol sneller vijandig wordt. Ik hoop juist dat Graspop dat bespaard blijft.
Ik bedoelde het ook zo. Ik verwacht geen problemen. Op Graspop toch niet. Op Werchter zou het anders zijn. Ik denk ook dat naast dat metal mensen al gemoedelijker zijn dan anderen, het ook helpt dat jongeren nog in de examens zitten en de mensen gemiddeld gezien wat ouder (lees wijzer) zijn.

Laatst bewerkt:
Rock Werchter is dan ook een festival waar je het ''Rock'' gedeelte ook beter weg kan laten. Bands als Linkin Park, Green Day en Muse zouden prima op Graspop passen wat mij betreft en wel gewoon de leuke sfeer behouden.

De vervelende mensen zitten vooral in de categorie mainstream-fans. Oftewel de mensen die voor Olivia Rodrigo, Sam Fender of Dua Lipa en Maneskin. Maar een normie gaat echt niet zomaar een dagkaartje voor een festival kopen waar dan Muse headliner zou zijn, maar de andere bands op die dag namen hebben als Rompeprop, Cattle Decapitation of Cannibal Corpse.

En wat ik al wel eens eerder geschreven heb, ik zie echt graag eens wat anders dan telkens dezelfde rolstoel/rollator rock op het hoofdpodium.

• Thinking
  • Leuk
Waarderingen: ChrisV en Dwarf
Volbeat
System of a down
Korn
Metallica 🫣
Disturbed

(Niet allemaal per se headliner, maar zo eens wat namen)
ik bedoelde bands die op beide festivals zouden headlinen
Korn, Disturbed en Volbeat vallen dan dus al af, en metallica speelt in de VS tijdens graspop en pinkpop
SOAD was laatste keer op pinkpop ook geen headliner

ik bedoelde bands die op beide festivals zouden headlinen
Korn, Disturbed en Volbeat vallen dan dus al af, en metallica speelt in de VS tijdens graspop en pinkpop
SOAD was laatste keer op pinkpop ook geen headliner

Ja, Soad was geen headliner, omdat LP er nog boven stond, maar die staat er dit keer niet!

Ja, Soad was geen headliner, omdat LP er nog boven stond, maar die staat er dit keer niet!
Ah zo, dan krijgen wij Hatebreed als south stage headliner en Meshuggah als north stage headliner, als MH,Disturbed,Gojira,Amon Amarth en Behemoth niet bescikbaar zijn in 2025? :)
1731932854157.png

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Users who are viewing this thread