Graspop Metal Meeting 2025

Ik beschouw mezelf even als gemiddeld.
Ik zou op dit moment voor Graspop kiezen als Werchter teleurstelt in steviger namen (voor Werchter begrippen) Waarom verder Werchter dan?; ik geniet ook van een London Grammar, Snow Patrol, White Lies, enz. het hoeft van mij niet áltijd hard te zijn.
Ik ken veel mensen die naar Graspop gaan en ik schuur er dus ook tegenaan. Ik kan niet het onderscheid tussen 30 metal-genres benoemen, maar ik heb het gigantisch naar mijn zin bij metal-bands/hardrock. Zet me bij de Zwarte Cross in de Roadhouse met Texoprint en ik hang ook aan de spanten, met een kleine club helemaal losgaan. Heerlijk.

Ik hou van MUSE, ze zouden een mooie brug maken tussen trouwe Graspop-fans, en MUSE fans zoals ik die graag de uitstap eens maken. Kom ik je feestje verpesten? Lijkt me sterk....

En mensen die vooraan kamperen? Dat is bij alle genres van alle tijden.
Het lijkt alsof ik dit zelf neer getypt heb. Elke vergelijking is idem aan mezelf en ook de bands die genoemd worden.
Als Muse komt neem ik wel mijn, tegen dan, 10-jarige dochter mee 😄

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: ChrisV en wiseguy
I don't remember it, maybe,
It feels like the first announcement should be at 4:00 PM just like most of the announcements and the website update.
But sooner the better :)

Het festileaks nieuws artikel over die twee headliners had een stukje tekst a la “update: drie uur na het foutje heeft Graspop het officieel bevestigd”. Dus zal inderdaad 10:00 per ongeluk en daarna 13:00 officieel zijn geweest. Maar kan natuurlijk zijn dat die 10:00 wel het oorspronkelijke idee was, maar wie weet volgt er voor 16:00 al wat!

• Geweldig
Waarderingen: talos654
Het lijkt alsof ik dit zelf neer getypt heb. Elke vergelijking is idem aan mezelf en ook de bands die genoemd worden.
Als Muse komt neem ik wel mijn, tegen dan, 10-jarige dochter mee 😄
Ah mijn kinderen zijn dan 6- 4 en 2. nog een beetje TÉ haha. Wie weet hebben we over een aantal jaar hetzelfde gezinsuitje.
Mooi die smaken zo!

misschien een 12:00 drop hier? Of toch 16:00 , spannendddd

Sorry, maar ik snap de positiviteit over Muse echt niet.
Die hebben voor mij niets te zoeken op GMM. Over de band zelf zouden we misschien nog kunnen discussie kunnen hebben of ze hard en stevig genoeg zijn, dat waarschijnlijk wel. Maar de gemiddelde Muse fan heeft in mijn ogen vrij weinig met de gemiddelde metal fan gemeen. Als Muse er dus wel zou staan, is het risico behoorlijk aanwezig dat er die dag nog wat 'verveelde' mensen aan de main zullen logeren in afwachting van Muse, die voor de rest van het programma nauwelijks interesse hebben, of erger nog, een afkeer van hebben wegens 'te'.
Dus an sich heb ik niet zo'n probleem met Muse zelf, maar eerder met het publiek dat ik voor mij zie als ik aan Muse denk.

Ik vind het raar dat je de gemiddelde iets moet zijn om naar het andere te gaan. Ik kwam van hardstyle festivals en TML naar Graspop. Ben of was dus verre van de gemiddelde Graspopper maar is ondertussen wel het festival waar ik jaarlijks bij het einde ervan reeds uitkijk naar de volgende editie.

Er in gerold vanwege bands als oa Skillet, Starset, breaking benjamin, wat dus ver ligt van echt zware metal (waar ik nog steeds afhaakt btw) maar ondertussen wel wat gegroeid waardoor ik ook A7X, Parkway Drive, Bfmv, Architecs en Orbit Culture regematig luister en al zal dat volgens sommige misschien nog te commercieel zijn het is wel soms die 1e stap waardoor een nieuwe wereld die opengaat.

De gemiddelde Muse fan zal toch ook de rest van de dag moeten vullen en zal, al is het 'maar' in de Metal Dome, een aantal nieuwigheden ontdekken. Dan krijg je misschien nieuwe graspoppers die elke jaar achter een metalmoose vragen zoals mezelf, maar dat overleef je nog wel net denk ik..

In Lokeren hebben ze vorig jaar toch ook een vrij lange set gespeeld dat was toch ook wel richting 90 minuten en geen zuurstof gezien eigenlijk

Ja verrassend :) De overlap is wel iets groter want heb mijn lijstje beperkt tot wat ik nooit eerder zag.
Uit jouw lijst doe ik normaal ook Iron Maiden - Within Tempatation - Muse - Alestorm - Apocalyptica tenzij daar echt een andere must-see tegenover staat
Hij gaat vaak het podium af. Achter de schermen gebruikt hij zover ik weet altijd zuurstof.
Ja, dat is Halford nog niet nodig😜
Ik heb Rob nog nooit aan de zuurstof gezien achter de schermen. Jonathan wel.

Honestly, I didn’t think the average Graspop fan and the average metal fan have too much in common. Graspop feels like a festival for concertsgoers and music fans who just happen to enjoy metal whereas some other metal festivals I’ve visited seem to attract more of a stereotypical metal crowd.

In comparison, the Graspop crowd feel way more civilised than for example the Wacken crowd.
Ik beschouw mezelf even als gemiddeld.
Ik zou op dit moment voor Graspop kiezen als Werchter teleurstelt in steviger namen (voor Werchter begrippen) Waarom verder Werchter dan?; ik geniet ook van een London Grammar, Snow Patrol, White Lies, enz. het hoeft van mij niet áltijd hard te zijn.
Ik ken veel mensen die naar Graspop gaan en ik schuur er dus ook tegenaan. Ik kan niet het onderscheid tussen 30 metal-genres benoemen, maar ik heb het gigantisch naar mijn zin bij metal-bands/hardrock. Zet me bij de Zwarte Cross in de Roadhouse met Texoprint en ik hang ook aan de spanten, met een kleine club helemaal losgaan. Heerlijk.

Ik hou van MUSE, ze zouden een mooie brug maken tussen trouwe Graspop-fans, en MUSE fans zoals ik die graag de uitstap eens maken. Kom ik je feestje verpesten? Lijkt me sterk....

En mensen die vooraan kamperen? Dat is bij alle genres van alle tijden.
Ik denk dat het type Muse-fans waar @Ceeweb op doelt meer de mensen zijn die normaal gesproken helemaal niet zulke concert/festivalbezoekers zijn, maar puur en alleen voor Muse naar Graspop zouden komen. Bij losse Muse concerten in het verleden merkte ik wel dat ze redelijk wat van dat soort publiek aantrekken. Mensen die je verstoord aankijken als je teveel beweegt of meezingt, gewoon algehele sfeersponzen die niemand een plezier doen met hun aanwezigheid, inclusief zichzelf lijkt het. Maar hopelijk is het bezoeken van Graspop toch een stap te ver voor dat soort lui, en slaat het inderdaad gewoon een mooie brug naar gezellig publiek met een wat bredere smaak. Want inderdaad, je hoeft echt geen stereotype metalfan te zijn om ertussen te passen op Graspop. Ik snap alleen de angst wel dat een super commercieel bekende act als Muse ook volk kan aantrekken, wat überhaupt op geen enkel festival past eigenlijk.

Ik denk dat het type Muse-fans waar @Ceeweb op doelt meer de mensen zijn die normaal gesproken helemaal niet zulke concert/festivalbezoekers zijn, maar puur en alleen voor Muse naar Graspop zouden komen. Bij losse Muse concerten in het verleden merkte ik wel dat ze redelijk wat van dat soort publiek aantrekken. Mensen die je verstoord aankijken als je teveel beweegt of meezingt, gewoon algehele sfeersponzen die niemand een plezier doen met hun aanwezigheid, inclusief zichzelf lijkt het. Maar hopelijk is het bezoeken van Graspop toch een stap te ver voor dat soort lui, en slaat het inderdaad gewoon een mooie brug naar gezellig publiek met een wat bredere smaak. Want inderdaad, je hoeft echt geen stereotype metalfan te zijn om ertussen te passen op Graspop. Ik snap alleen de angst wel dat een super commercieel bekende act als Muse ook volk kan aantrekken, wat überhaupt op geen enkel festival past eigenlijk.
Kun je dit niet wat vergelijken met de Tool fans die er vorig jaar waren?

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Steph85
De gemiddelde Muse fan zal toch ook de rest van de dag moeten vullen en zal, al is het 'maar' in de Metal Dome, een aantal nieuwigheden ontdekken. Dan krijg je misschien nieuwe graspoppers die elke jaar achter een metalmoose vragen zoals mezelf, maar dat overleef je nog wel net denk ik..
Dat is dus net mijn vrees, de Muse fans die ik voor mij zie gaan helemaal niet op ontdekking en al heel zeker niet naar de metaldome. Die komen juist enkel en alleen voor Muse en moeten zich doorheen de dag en doorheen een hoopje mainstage-acts werken voordat Muse het podium op komt.

Het gaat dus niet over Graspoppers die naar Muse zullen gaan kijken, maar eerder over de Muse fans die uit zichzelf nooit naar GMM zouden gaan, maar er enkel zijn voor Muse.
Eigenlijk een beetje wat men vorig jaar zei over Tool, al vind ik Tool meer overlap met GMM hebben dan Muse. Bvb ook gelet op de Zwaarste Lijst op StuBru waar Tool eigenlijk altijd wel in de top 10 zit en Muse de lijst niet eens haalt.

Mag ik trouwens even duiden dat op basis van Spotify luistercijfers Skillet nog eerder mag headlinen als Muse of FIR. Moest er nog een HL te kort zijn 😁
(ik weet dat daar niet naar gekeken worden, maar verbaasde me toch wel)

Ja dat is hetzelfde als met Rammstein of Metallica op Werchter, Je hebt altijd "die-hard fans" die niet willen wijken of maar voor 1 ding komen.
Dat heb je ook bij Bruce Springsteen of wie dan ook van groot formaat.

Het lijkt me niet dat MUSE iets totaal nieuws veroorzaakt . Het is een andere doelgroep misschien. Maar ik denk dat er heel veel net als ik zijn die met goede zin heel veel nieuws zouden gaan ontdekken die dag dat ze gaan.

Is TIll Lindeman als HL hoop of verwachting bij diegenen die dit opperen?

Lijkt me straf da een solo project (dat nog vrij niche is met die show) ineens HL mag komen spelen op het grootste metalfestival van België.. ?

Dat lukt de zangers van Iron mailden of Slipknot toch ook niet, waar zit het verschil?
Misschien omdat Rammstein groter is dan Iron Maiden en Slipknot (in Europa)?

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Dat is dus net mijn vrees, de Muse fans die ik voor mij zie gaan helemaal niet op ontdekking en al heel zeker niet naar de metaldome. Die komen juist enkel en alleen voor Muse en moeten zich doorheen de dag en doorheen een hoopje mainstage-acts werken voordat Muse het podium op komt.

Het gaat dus niet over Graspoppers die naar Muse zullen gaan kijken, maar eerder over de Muse fans die uit zichzelf nooit naar GMM zouden gaan, maar er enkel zijn voor Muse.
Eigenlijk een beetje wat men vorig jaar zei over Tool, al vind ik Tool meer overlap met GMM hebben dan Muse. Bvb ook gelet op de Zwaarste Lijst op StuBru waar Tool eigenlijk altijd wel in de top 10 zit en Muse de lijst niet eens haalt.
ok dat snap ik wel dat iedereen hoopt dat het deel zetelhangers die beslissen eens hun kop buiten te steken beperkt blijft, zoals ook @Dr. Hannibal aangeeft.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
ondertussen 12uur ook gepasseerd..

Tired Work From Home GIF by Sappy Seals

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en MandyRose
Kun je dit niet wat vergelijken met de Tool fans die er vorig jaar waren?
Het is me niet opgevallen dat er heel veel verveeld Tool volk aan de main hing toen ik daar eerder op de dag voor Stake kwam kijken, dus ik denk dat dat behoorlijk meeviel. Maar diezelfde zorgen waren er op voorhand wel inderdaad. Echter, zoals anderen al noemen, ligt Tool qua genre en doelgroep dichter bij wat gebruikelijk is voor Graspop, dan Muse. Dus het is voor mij toch een beetje een ander verhaal.
Ja dat is hetzelfde als met Rammstein of Metallica op Werchter, Je hebt altijd "die-hard fans" die niet willen wijken of maar voor 1 ding komen.
Dat heb je ook bij Bruce Springsteen of wie dan ook van groot formaat.

Het lijkt me niet dat MUSE iets totaal nieuws veroorzaakt . Het is een andere doelgroep misschien. Maar ik denk dat er heel veel net als ik zijn die met goede zin heel veel nieuws zouden gaan ontdekken die dag dat ze gaan.
Om diezelfde reden zijn er net zo goed mensen voor wie Rammstein of Metallica niet naar Graspop hoeft te komen. Ook al is dat onomstotelijk metal, het is duidelijk dat publiek daar anders op reageert dan wat we op Graspop gewend zijn. Zulk gedrag is echt niet zo gebruikelijk bij de bands die hier normaal gesproken headlinen.

Ik blijf persoonlijk hopen dat Graspop er gewoon niet aan begint. En als ze Muse wel boeken, nouja, laten we hopen dat het in praktijk inderdaad meevalt, net als bij Tool. Ik gun iedereen een leuke Graspop dag, ook Muse fans, mocht het zover komen. Tegelijkertijd moet het geen stap achteruit zijn in de sfeer voor de vaste bezoekers. Er gaan sowieso al geluiden op dat het qua sfeer niet meer het Graspop van 10-15 jaar geleden is, en ik hoop gewoon dat mocht de organisatie deze richting inslaan, het niet nog een verdere stap achteruit daarin betekent.

Het is me niet opgevallen dat er heel veel verveeld Tool volk aan de main hing toen ik daar eerder op de dag voor Stake kwam kijken, dus ik denk dat dat behoorlijk meeviel. Maar diezelfde zorgen waren er op voorhand wel inderdaad. Echter, zoals anderen al noemen, ligt Tool qua genre en doelgroep dichter bij wat gebruikelijk is voor Graspop, dan Muse. Dus het is voor mij toch een beetje een ander verhaal.

Om diezelfde reden zijn er net zo goed mensen voor wie Rammstein of Metallica niet naar Graspop hoeft te komen. Ook al is dat onomstotelijk metal, het is duidelijk dat publiek daar anders op reageert dan wat we op Graspop gewend zijn. Zulk gedrag is echt niet zo gebruikelijk bij de bands die hier normaal gesproken headlinen.

Ik blijf persoonlijk hopen dat Graspop er gewoon niet aan begint. En als ze Muse wel boeken, nouja, laten we hopen dat het in praktijk inderdaad meevalt, net als bij Tool. Ik gun iedereen een leuke Graspop dag, ook Muse fans, mocht het zover komen. Tegelijkertijd moet het geen stap achteruit zijn in de sfeer voor de vaste bezoekers. Er gaan sowieso al geluiden op dat het qua sfeer niet meer het Graspop van 10-15 jaar geleden is, en ik hoop gewoon dat mocht de organisatie deze richting inslaan, het niet nog een verdere stap achteruit daarin betekent.
Hoeveel dagtickets zijn er? Een 10.000 tal? Dat is dan minder dan 20% enkel Muse fans. Als ze lastig doen zijn we met meer dan 80% 😂

Ik doelde niet zo zeer op de posities van die bands, ik verwacht ze gewoon alle 3 helemaal niet eerlijk gezegd
Sleep Token met dat exclusivity verhaal. Volbeat blijft zo lang stil dat ik er ook niet meer in geloof.

Overigens heeft Graspop vaak headliners staan die op Rock am Ring de derde positie van de dag innemen. bijvoorbeeld PWD en A7X stonden daar ook laatste keer. Dus zou je daar niet te veel op blind staren.
Toch valt het mij op dat nova rock en rock am ring nog gescratchte namen hebben. Daar vind ik volbeat goed passen, dus wellicht dat Volbeat de reden is dat veel festivals nog wachten op een tour announcement?

• Leuk
Waarderingen: Lars.

Users who are viewing this thread