Boekenwurmen united

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.550
4.989
We hebben eentje voor voetbal, films, games, dus waarom niet voor boeken?
Mocht er weinig behoefte aan zijn, verdwijnt ie gauw in de vergetelheid en dan even goede vrienden, maar wellicht wordt mijn voorliefde voor het geschrevene hier gedeeld.

Zal zelf dan ook even aftrappen. Mijn voorkeur is enorm breed, van de Russische grootmeesters tot gure whodunit's en een liefde voor Stephen King.
Zelf ben ik op dit moment bezit met het herlezen van de Donkere Toren reeks van Stephen King (halverwege bij tovenaarsglas).

Andere tips die ik nog vrij recent heb gelezen; ik vloog door "onder de mist van Golden Gate Park" van Murat Isik (vervolg op "wees onzichtbaar", maar ook uitstekend los te lezen). Mocht je van een beetje hard werk houden en interesse hebben in staatsrecht en/of Griekse geschiedenis, dan is Alkibiades ook een meesterwerk. Maar moet toegeven dat het geen eenvoudig boekwerk is.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.504
7.057
Ik houd over het algemeen iets meer van wat lichter werk. Nu bezig met de doemprofeet en de idioot van Jonas Jonasson. Hardop lachen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
218
174
Leuk! Ik heb de afgelopen jaren vooral veel fantasy, met een kleine uitstap hier en daar een kleine uitstap naar sci-fi. Ben enorm aan het wachten todat het 5e deel van The Stormlight Archive uitkomt, daar hoor ik alleen maar goede verhalen over. Maar ik hou me ook aanbevolen voor goede non-fictie!
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en Oasiss

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.550
4.989
Leuk! Ik heb de afgelopen jaren vooral veel fantasy, met een kleine uitstap hier en daar een kleine uitstap naar sci-fi. Ben enorm aan het wachten todat het 5e deel van The Stormlight Archive uitkomt, daar hoor ik alleen maar goede verhalen over. Maar ik hou me ook aanbevolen voor goede non-fictie!
Leuk, nog tips in dat genre? LOTR natuurlijk magisch, maar ik vond de Glazen Troon serie ook erg tof.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.961
6.721
Dat boek met korte verhalen van Stephen King dat net uit is is ook fantastisch.

Heb je The Witcher serie al gelezen @Oasiss ? Die is ook erg leuk.

Ik ben nu bezig in The Vulerables van Sigrid Nunez. Erg grappig en meta. En daarnaast de Bolle Gogh, maar die schrijfstijl trekt me niet zo.
 

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
218
174
The Dark Tower van Stephen King als je fan bent van zijn werk, beetje spaghetti western fantasy. The Inheritance Cycle van Christopher Paolini voor wat meer high fantasy zijn wel echt goede aanraders wmb. De Mistborn trilogie (en vervolg Wax & Wayne) als je worldbuilding waardeert.

@Oasiss bedoelt als citaat natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.550
4.989
Ah ja, die nieuwe King met korte verhalen moet ik nog lezen ja!
En the Dark Tower (maar dan in het Nederlands) vind ik fantastisch en ben ik na jaren weer aan het herlezen.

Dank voor de tips, de overige tips ga ik ook induiken (en wordt de verlanglijst nog meer een onneembare vesting ;)).
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.847
2.576
Fijn topic! Zelf meer filmfan dan boekenwurm, maar een goed boek is ook altijd plezant. ;)

Momenteel bezig in 'Prophet Song' van Paul Lynch, en da's echt een hele dikke aanrader. (Voor mensen die hem nog niet gelezen hebben, want al een jaartje uit natuurlijk.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.550
4.989
Fijn topic! Zelf meer filmfan dan boekenwurm, maar een goed boek is ook altijd plezant. ;)

Momenteel bezig in 'Prophet Song' van Paul Lynch, en da's echt een hele dikke aanrader. (Voor mensen die hem nog niet gelezen hebben, want al een jaartje uit natuurlijk.)
Die heb ik ook gelezen! Erg indrukwekkend, en beklemmend! Moest zelf wel heel even wennen aan de manier van vertellen.

Jullie lezen veel Engels, begrijp ik?
 
  • Leuk
Waarderingen: warriorandweirdo

Davidd

Support act
7 jul 2021
870
1.575
Leuk topic! Ik lees voornamelijk Engelse fantasy boeken (even mijn top 3 gelezen boekseries):
1. Patrick Rothfuss - Kingkiller Chronicle (name of the wind is deel 1) laatste deel moet nog verschijnen.

2. Brandon Sanderson - Stormlight Archive ( ook wachten op het 5e boek)

3. J.K. Rowling - Harry Potter (Jeugdsentiment en lees ze om het jaar allemaal)

Daarnaast ook The Witcher, Mistborn, LOTR, Narnia, GOT en alle andere boeken van Brandon Sanderson gelezen.

Nu bezig in the sword of truth serie van Terry Goodkind. Ben bij deel 6 van de 14. Alleen het wordt nu wel een beetje saai en veel van hetzelfde. Daarnaast ook best een heftige schrijver qua geweld, seks etc.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss en Jamel

Mayday

Playlistbediener
11 dec 2023
14
25
Leuk nieuw topic. Ik lees ook graag fantasyboeken. Wel vaak de vertaalde versie omdat mijn Engels gewoon niet goed genoeg is. Momenteel bezig aan de Brug der getijden serie (the moontide quartet). Leuke nieuwe tips, ga ze meteen op m’n lijstje zetten
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.907
8.678
Leuk topic! Ik lees voornamelijk Engelse fantasy boeken (even mijn top 3 gelezen boekseries):
1. Patrick Rothfuss - Kingkiller Chronicle (name of the wind is deel 1) laatste deel moet nog verschijnen.

2. Brandon Sanderson - Stormlight Archive ( ook wachten op het 5e boek)

3. J.K. Rowling - Harry Potter (Jeugdsentiment en lees ze om het jaar allemaal)

Daarnaast ook The Witcher, Mistborn, LOTR, GOT en alle andere boeken van Brandon Sanderson gelezen.

Nu bezig in the sword of truth serie van Terry Goodkind. Ben bij deel 6 van de 14. Alleen het wordt nu wel een beetje saai en veel van hetzelfde. Daarnaast ook best een heftige schrijver qua geweld, seks etc.
Nice! We hebben zo te zien dezelfde smaak. De Kingkiller Chronicle vond ik ook geweldig. En ik wacht al een tijdje met smart op het laatste deel. Harry Potter heb ik uiteraard ook gelezen. Evenals de gehele Sword of Truth serie. Die laatste kan soms inderdaad wat saai aanvoelen. En laat vooral niet aan de fantasy-snob horen dat je deze serie leest, laat staan waardeert. Want Goodkind is zo'n beetje de meest gehate schrijver, onder meer omdat hij al zijn ideeën gejat zou hebben van andere schrijvers. Ik heb zelf geen idee of dat zo is, ik heb in elk geval van zijn werk genoten. De character development is super sterk en er zitten een aantal waanzinnige plottwists in die serie.

Het laatste wat ik zelf gelezen heb is een aantal boeken van de Wheel of Time. Maar op een gegeven moment werd dat ook wel heel veel en heel lang en toen ook nog eens mijn e-reader kapot ging, ben ik afgehaakt. Maar ik wil het op een gegeven moment wel weer een keer gaan oppakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

Davidd

Support act
7 jul 2021
870
1.575
Nice! We hebben zo te zien dezelfde smaak. De Kingkiller Chronicle vond ik ook geweldig. En ik wacht al een tijdje met smart op het laatste deel. Harry Potter heb ik uiteraard ook gelezen. Evenals de gehel Sword of Truth serie. Die laatste kan soms inderdaad wat saai aanvoelen. En laat vooral niet aan de fantasy-snob horen dat je deze serie leest, laat staan waardeert. Want Goodkind is zo'n beetje de meest gehate schrijver, onder meer omdat hij al zijn ideeën gejat zou hebben van andere schrijvers. Ik heb zelf geen idee of dat zo is, ik heb in elk geval van zijn werk genoten. De character development is super sterk en er zitten een aantal waanzinnige plottwists in die serie.

Het laatste wat ik zelf gelezen heb is een aantal boeken van de Wheel of Time. Maar op een gegeven moment werd dat ook wel heel veel en heel lang en toen ook nog eens mijn e-reader kapot ging, ben ik afgehaakt. Maar ik wil het op een gegeven moment wel weer een keer gaan oppakken.
Ja dat over Terry Goodkind krijg ik inderdaad vaak te horen als ik over hem begin. Het doel is nog wel steeds om de serie uit te lezen, aangezien ik sommige stukken weer heel sterk vind. Maar het eerste boek blijf ik tot nu toe het beste vinden.

Wat betreft the kingkiller Chronicle ben ik nog weinig boeken tegengekomen die het plezier wat ik had tijdens het lezen van die boeken konden evenaren. Helaas is die al veelste lang bezig met het 3e deel.

Wheel of time staat ook op mijn lijstje net als de Gentlemans Bastard serie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica en Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.907
8.678
Ja dat over Terry Goodkind krijg ik inderdaad vaak te horen als ik over hem begin. Het doel is nog wel steeds om de serie uit te lezen, aangezien ik sommige stukken weer heel sterk vind. Maar het eerste boek blijf ik tot nu toe het beste vinden.
Ja jammer is dat eigenlijk. Heb ook alweer spijt dat ik erover begonnen ben. Ik vind het zelf altijd zo'n domper als ik iemand weer eens over hem hoor zeuren. En nu begin ik er zelf over.. Nou ja, ik heb dus genoten van zijn werk, dus ik geef je groot gelijk.
Wat betreft the kingkiller Chronicle ben ik nog weinig boeken tegengekomen die het plezier wat ik had tijdens het lezen van die boeken konden evenaren. Helaas is die al veelste lang bezig met het 3e deel.

Wheel of time staat ook op mijn lijstje net als de Gentlemans Bastard serie.
Ja zo, ik vind de Kingkiller Chronicle ook echt briljant. Ik begin echter steeds meer te vrezen dat The Doors of Stone nooit meer gaat verschijnen. Ik hoop dat ik het mis heb.

Zelfde verhaal met GOT (A Song of Ice and Fire). Ik zit echt te wachten op die laatste twee delen, zodat ik eindelijk het verhaal en vooral het einde tot me kan nemen zoals George RR Martin het bedoeld heeft, in plaats van die farce van de tv serie. Maar ook bij deze serie begin ik me steeds weer af te vragen of die twee boeken er ooit nog gaan komen. Fingers crossed..

Wheel of Time is wel een compleet verhaal. Al was daar wel de door jou al genoemde Brandon Sanderson voor nodig, omdat de originele schrijver, Robert Jordan, overleed voor hij de serie af kon maken. Die had gelukkig wel al een hele hoop aantekeningen en schetsen, dus daar kon Sanderson een waardig einde op schrijven. Heb dat zelf overigens nog niet gelezen dus. Het begin van die serie is geweldig, met een aantal supersterke boeken. Maar net als bij veel series komt er op een gegeven moment een beetje de klad in en wordt het saai. En dat schijnt dus een aantal boeken te duren. Ik moet daar toch maar eens doorheen, want het schijnt dus op een gegeven moment weer heel tof te worden.

Heb jij trouwens The First Law trilogie gelezen? Die vond ik ook super sterk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica

Nutellica

Randprogramma
3 apr 2023
115
326
@Oasiss, dank voor het initiatief. Ik ben ook een groot liefhebber van de Russische grootmeesters.

Ik vind met name Dostojevski (Misdaad en Straf en De Gebroeders Karamazov) geweldig maar heb ook genoten van Gogol’s Dode Zielen, Boelgakov’s De Meester en Margarita en Tolstoi’s Anna Karenina.

Iemand nog andere tips in die categorie?

Nu ben ik bezig met die Ierse grootmeester, James Joyce, Ulysses. Niet te doen zonder handleiding en commentaren, maar als je je er echt in stort is het wel een heel bijzonder boek!
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Falladain en Oasiss

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
218
174
@Oasiss, dank voor het initiatief. Ik ben ook een groot liefhebber van de Russische grootmeesters.

Ik vind met name Dostojevski (Misdaad en Straf en De Gebroeders Karamazov) geweldig maar heb ook genoten van Gogol’s Dode Zielen, Boelgakov’s De Meester en Margarita en Tolstoi’s Anna Karenina.

Iemand nog andere tips in die categorie?

Nu ben ik bezig met die Ierse grootmeester, James Joyce, Ulysses. Niet te doen zonder handleiding en commentaren, maar als je je er echt in stort is het wel een heel bijzonder boek!
Welke handleiding? Ik ben er ooit aan gestart en niet doorheen gekomen, maar wil het ooit nog wel proberen
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica

Nutellica

Randprogramma
3 apr 2023
115
326
Welke handleiding? Ik ben er ooit aan gestart en niet doorheen gekomen, maar wil het ooit nog wel proberen
https://www.ulyssesguide.com geeft een best goede begrijpelijke handleiding per hoofdstuk. Op Wikipedia staan daarnaast noten per bladzijde (voor Latijnse of anderstalige termen, of passages uit andere boeken of teksten), maar vooral de handleiding helpt mij er doorheen. Er zijn vast ook andere goede handleidingen op t web te vinden.

En ik heb me aangeleerd dat ik niet iedere zin hoef te begrijpen of te kunnen plaatsen, dat helpt. Joyce schrijft schitterende zinnen maar er is soms geen touw aan vast te knopen.

Ik ben bij het tweede of derde hoofdstuk ook bijna afgehaakt, maar ben blij dat ik volgehouden heb. Nu bijna op de helft. 💪
 
  • Leuk
Waarderingen: Nxs_ en Oasiss

Gebruikers die dit onderwerp bekijken