Boekenwurmen united

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.333
8.522
Ik ben nu (al een ruim jaar) bezig met deel 2 van een Duitstalige fantasyreeks:

Das Geheimnis von Askir van Richard Schwartz.

Beetje het Duits up to date houden om uiteindelijk een filosofieboek van iemand als Kant in originele taal te gaan lezen. Maar dat duurt nog wel wat jaren op dit tempo…

Tussendoor sowieso nog het vierde en vijfde deel van Game of Thrones lezen
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica

Davidd

Support act
7 jul 2021
879
1.621
Ja zo, ik vind de Kingkiller Chronicle ook echt briljant. Ik begin echter steeds meer te vrezen dat The Doors of Stone nooit meer gaat verschijnen. Ik hoop dat ik het mis heb.

Zelfde verhaal met GOT (A Song of Ice and Fire). Ik zit echt te wachten op die laatste twee delen, zodat ik eindelijk het verhaal en vooral het einde tot me kan nemen zoals George RR Martin het bedoeld heeft, in plaats van die farce van de tv serie. Maar ook bij deze serie begin ik me steeds weer af te vragen of die twee boeken er ooit nog gaan komen. Fingers crossed..

Wheel of Time is wel een compleet verhaal. Al was daar wel de door jou al genoemde Brandon Sanderson voor nodig, omdat de originele schrijver, Robert Jordan, overleed voor hij de serie af kon maken. Die had gelukkig wel al een hele hoop aantekeningen en schetsen, dus daar kon Sanderson een waardig einde op schrijven. Heb dat zelf overigens nog niet gelezen dus. Het begin van die serie is geweldig, met een aantal supersterke boeken. Maar net als bij veel series komt er op een gegeven moment een beetje de klad in en wordt het saai. En dat schijnt dus een aantal boeken te duren. Ik moet daar toch maar eens doorheen, want het schijnt dus op een gegeven moment weer heel tof te worden.

Heb jij trouwens The First Law trilogie gelezen? Die vond ik ook super sterk.
Ja zonde van zowel Kingkiller Chronicle en GOT. ik zag alleen wel dat Patrick Rothfuss nog een novella heeft geschreven. The narrow road between desires. Dus hij is in ieder geval nog iets aan het schrijven.. Ook heeft hij op goodreads een leuke reactie gegeven op het feit dat The Doors of Stone al meer dan 5000 ratings heeft gekregen terwijl het nog niet gepubliceerd is. George Martin is volgens mij alleen nog maar bezig met schrijven voor tv series?

Ik heb the First Law trilogie nog niet gelezen, ik zal hem op mijn lijstje zetten. Eerst Sword of Truth serie verder oppakken.

Ik gebruik zelf vaak onderstaande afbeelding als ik nog nieuwe inspiratie nodig heb om aan een fantasy boek wil beginnen: WhatsApp Image 2024-07-17 at 08.26.07.jpeg
 

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
218
174
Ja zonde van zowel Kingkiller Chronicle en GOT. ik zag alleen wel dat Patrick Rothfuss nog een novella heeft geschreven. The narrow road between desires. Dus hij is in ieder geval nog iets aan het schrijven.. Ook heeft hij op goodreads een leuke reactie gegeven op het feit dat The Doors of Stone al meer dan 5000 ratings heeft gekregen terwijl het nog niet gepubliceerd is. George Martin is volgens mij alleen nog maar bezig met schrijven voor tv series?

Ik heb the First Law trilogie nog niet gelezen, ik zal hem op mijn lijstje zetten. Eerst Sword of Truth serie verder oppakken.

Ik gebruik zelf vaak onderstaande afbeelding als ik nog nieuwe inspiratie nodig heb om aan een fantasy boek wil beginnen: Bekijk bijlage 9708
Oh sweet, om één of andere reden pakte Gardens of the Moon me wel, wellicht dat ik die als volgende serie ga lezen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

prettyvisitor

Campingartiest
21 okt 2023
61
82
Heel leuk dit topic! Ik ben momenteel op vakantie The Paris Apartment van Lucy Foley aan het lezen. Enkele van mijn favorieten zijn The Kite Runner van Khaled Hosseini, The 7 1/2 Deaths of Evelyn Hardcastle van Stuart Tuton + de boekenseries Millennium (!!) en Thursday Murder Club

Misschien wel leuk om elkaar toe te voegen op Goodreads voor wie dit gebruikt?
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Davidd

Support act
7 jul 2021
879
1.621
Misschien wel leuk om elkaar toe te voegen op Goodreads voor wie dit gebruikt?
Ik moet zeggen dat ik Goodreads niet heel erg heb bijgehouden in het verleden, maar denk dat het gros wat ik de laatste jaren heb gelezen er wel in staat.
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.316
3.259
Ik moet zeggen dat ik Goodreads niet heel erg heb bijgehouden in het verleden, maar denk dat het gros wat ik de laatste jaren heb gelezen er wel in staat.
Heb je net te vriend gevraagd xx
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.316
3.259
Heel leuk topic trouwens, ik heb er lang aan getwijfeld om er zelf één te maken, maar ik dacht dat er weinig interesse zou zijn.
Ben ik dus mis.

Tegenwoordig lees ik minder omdat ik werken en studeren combineer, maar ik heb wel wat leuke boeken gelezen de laatste maand (milde spoilers):

De Grote Wereld - Arthur Japin (***)
Ik maak er een sport van om boeken uit te kiezen zonder ook maar enig besef te hebben wat er in staat. Ik wil compleet overdonderd worden door het verhaal, en soms staan op de achterflap van een boek te veel spoilers om echt onder de indruk te zijn van een verhaal. Maar dit is een zeer moeilijke oefening, want hoe weet ik dan of het iets voor mij is? Ik kies op basis van reputatie van de schrijver, aanraders van fora die mijn smaak delen, aanraders van Goodreads op basis van mijn leesgedrag, de budgetbak en ook gewoonweg op basis van de cover. Ja, dat laatste is cheap, maar het heeft me eigenlijk best veel goede boeken opgeleverd.

"De Grote Wereld" is een keuze op basis van auteur. Arthur Japin, ooit verkozen tot schrijver met de mooiste zin over liefde in de Nederlandse taal, heeft dit boekje geschreven naar aanleiding van de boekenweek in het begin van de jaren 2000. Voor een boekenweekgeschenk is dit toch een goed en ontroerend boekje. "De Grote Wereld" gaat over - houd u vast - dwergen. 2 Dwergen worden uit hun klein huisje gezet en moeten op zoek naar een nieuw leven in de jaren 40 van de vorige eeuw. Het mannetje staat echter op een kruispunt: gaat hij blijven mensen entertainen in zijn leven als dwerg, of probeert hij het "grote mensen"- leven? Hij is de betutteling als dwerg beu en wil niet meer in een rol geduwd worden.

Deze krijgt slechts gemiddeld drie sterren op Goodreads, wat streng is volgens mij. Ik vond het mooi, ontroerend en snugger geschreven. Misschien waren mijn verwachtingen te laag omdat dit een boekenweekgeschenk is, waar ik dus niet veel van verwacht.

De Fantastische Meneer Willughby - Tim Birkhead (*** 1/2)
Een impulsaankoop, want wie koopt er in godsnaam een boek over een ornitholoog? Ik zag dit boek bij de Boktor (boekenwinkel in Hasselt) liggen en ik dacht: "vooruit met de geit". Wat volgt is een gedetailleerde biografie over een man waarvan alle aantekeningen verloren zijn gegaan. Knap hoe Tim Birkhead via secundaire bronnen toch een uitgebreid verhaal heeft weten te pennen.

Francis Willughby - niet te verwarren met Francis Willughby, zijn vader, of Francis Willughby, zijn zoon - is een Engelse edelman uit de 17de eeuw. Gekenmerkt door nieuwsgierigheid en nauwkeurigheid, zal hij uitgroeien tot een gerespecteerde natuurwetenschapper die als eerste wetenschapper een betekenisvolle bijdrage levert aan de ornithologie, vogelkunde dus. Francis reist met zijn vrienden doorheen Europa om zoveel mogelijk vogelsoorten te observeren en te documenteren. Nog belangrijker is dat hij deze ook onderverdeelt in groepn. De classificatie van Willughby drukt nog steeds zijn stempel op de hedendaagse classificatie van vogels.

Birkhead beschrijft niet enkel het leven van Willughby, maar ook de thema's die verbonden zijn aan zijn leven, zoals de wetenschappelijke revolutie, artefacten in curiosahuizen van rijken in Italië, de strijd tussen religie en politiek, etc. Sommige thema's zijn voor mij minder interessant. Oké ja, het is een boek over vogels, maar paginalange beschrijvingen van vogelsoorten verstoort de flow van het boek. Sommige verhalen waren mi ook niet nodig, zoals de erectieproblemen van John Ray, de beste vriend van Francis Willughby. Al bij al een goed boek voor mensen geïnteresseerd in vogels of wetenschapsfilosofie, maar het boek is soms te uitgebreid.

High Fidelity - Nick Hornby (*** 1/2)
Een boek over een loser. Je hebt veel boeken over een loser, maar deze gaat over een loser waar je boos op bent.
En toch krijgt deze loser nog een relatief goed einde. Om pisnijdig van te worden.

Rob heeft een slechtdraaiende platenzaak. Dit is echter niet het enige wat hem zorgen baart. Hij is net terug single.
Het boek is één grote "waarom?". Rob doorploegt zijn leven, en gaat op zoek naar de reden waarom hij juist in die situatie zit.
Meestal gaan dergelijke boeken gepaard met een evolutie van de hoofdpersonage, die tot bepaalde inzichten komt. Maar deze knul blijft een eikel. Soms heb je medelijden met personages, soms kan je begrip opbrengen, maar deze jongen verdient geen liefde.

Toch had ik geen negatief gevoel na dit boek. Ik houd van miserabele mensen (in boeken en films toch). Want hoe verachtelijk ze ook zijn, ze zijn uiteindelijk ook gewoon herkenbaar. Iedereen kent een loser, iedereen kent wel bepaalde figuren in het dorp. Het hoofdpersonage is iemand waarmee ik niet samen aan de toog wil zitten, maar zo'n personen heb je bij de vleet in elke provincie, en ik lees er graag over. Af en toe een kijkje in de diepte kan geen kwaad, want uiteindelijk moeten we met z'n allen een samenleving vormen, dus niet enkel met de lieve en propere jongens van Festileaks.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.976
6.743
Heel leuk topic trouwens, ik heb er lang aan getwijfeld om er zelf één te maken, maar ik dacht dat er weinig interesse zou zijn.
Ben ik dus mis.

Tegenwoordig lees ik minder omdat ik werken en studeren combineer, maar ik heb wel wat leuke boeken gelezen de laatste maand (milde spoilers):

De Grote Wereld - Arthur Japin (***)
Ik maak er een sport van om boeken uit te kiezen zonder ook maar enig besef te hebben wat er in staat. Ik wil compleet overdonderd worden door het verhaal, en soms staan op de achterflap van een boek te veel spoilers om echt onder de indruk te zijn van een verhaal. Maar dit is een zeer moeilijke oefening, want hoe weet ik dan of het iets voor mij is? Ik kies op basis van reputatie van de schrijver, aanraders van fora die mijn smaak delen, aanraders van Goodreads op basis van mijn leesgedrag, de budgetbak en ook gewoonweg op basis van de cover. Ja, dat laatste is cheap, maar het heeft me eigenlijk best veel goede boeken opgeleverd.

"De Grote Wereld" is een keuze op basis van auteur. Arthur Japin, ooit verkozen tot schrijver met de mooiste zin over liefde in de Nederlandse taal, heeft dit boekje geschreven naar aanleiding van de boekenweek in het begin van de jaren 2000. Voor een boekenweekgeschenk is dit toch een goed en ontroerend boekje. "De Grote Wereld" gaat over - houd u vast - dwergen. 2 Dwergen worden uit hun klein huisje gezet en moeten op zoek naar een nieuw leven in de jaren 40 van de vorige eeuw. Het mannetje staat echter op een kruispunt: gaat hij blijven mensen entertainen in zijn leven als dwerg, of probeert hij het "grote mensen"- leven? Hij is de betutteling als dwerg beu en wil niet meer in een rol geduwd worden.

Deze krijgt slechts gemiddeld drie sterren op Goodreads, wat streng is volgens mij. Ik vond het mooi, ontroerend en snugger geschreven. Misschien waren mijn verwachtingen te laag omdat dit een boekenweekgeschenk is, waar ik dus niet veel van verwacht.

De Fantastische Meneer Willughby - Tim Birkhead (*** 1/2)
Een impulsaankoop, want wie koopt er in godsnaam een boek over een ornitholoog? Ik zag dit boek bij de Boktor (boekenwinkel in Hasselt) liggen en ik dacht: "vooruit met de geit". Wat volgt is een gedetailleerde biografie over een man waarvan alle aantekeningen verloren zijn gegaan. Knap hoe Tim Birkhead via secundaire bronnen toch een uitgebreid verhaal heeft weten te pennen.

Francis Willughby - niet te verwarren met Francis Willughby, zijn vader, of Francis Willughby, zijn zoon - is een Engelse edelman uit de 17de eeuw. Gekenmerkt door nieuwsgierigheid en nauwkeurigheid, zal hij uitgroeien tot een gerespecteerde natuurwetenschapper die als eerste wetenschapper een betekenisvolle bijdrage levert aan de ornithologie, vogelkunde dus. Francis reist met zijn vrienden doorheen Europa om zoveel mogelijk vogelsoorten te observeren en te documenteren. Nog belangrijker is dat hij deze ook onderverdeelt in groepn. De classificatie van Willughby drukt nog steeds zijn stempel op de hedendaagse classificatie van vogels.

Birkhead beschrijft niet enkel het leven van Willughby, maar ook de thema's die verbonden zijn aan zijn leven, zoals de wetenschappelijke revolutie, artefacten in curiosahuizen van rijken in Italië, de strijd tussen religie en politiek, etc. Sommige thema's zijn voor mij minder interessant. Oké ja, het is een boek over vogels, maar paginalange beschrijvingen van vogelsoorten verstoort de flow van het boek. Sommige verhalen waren mi ook niet nodig, zoals de erectieproblemen van John Ray, de beste vriend van Francis Willughby. Al bij al een goed boek voor mensen geïnteresseerd in vogels of wetenschapsfilosofie, maar het boek is soms te uitgebreid.

High Fidelity - Nick Hornby (*** 1/2)
Een boek over een loser. Je hebt veel boeken over een loser, maar deze gaat over een loser waar je boos op bent.
En toch krijgt deze loser nog een relatief goed einde. Om pisnijdig van te worden.

Rob heeft een slechtdraaiende platenzaak. Dit is echter niet het enige wat hem zorgen baart. Hij is net terug single.
Het boek is één grote "waarom?". Rob doorploegt zijn leven, en gaat op zoek naar de reden waarom hij juist in die situatie zit.
Meestal gaan dergelijke boeken gepaard met een evolutie van de hoofdpersonage, die tot bepaalde inzichten komt. Maar deze knul blijft een eikel. Soms heb je medelijden met personages, soms kan je begrip opbrengen, maar deze jongen verdient geen liefde.

Toch had ik geen negatief gevoel na dit boek. Ik houd van miserabele mensen (in boeken en films toch). Want hoe verachtelijk ze ook zijn, ze zijn uiteindelijk ook gewoon herkenbaar. Iedereen kent een loser, iedereen kent wel bepaalde figuren in het dorp. Het hoofdpersonage is iemand waarmee ik niet samen aan de toog wil zitten, maar zo'n personen heb je bij de vleet in elke provincie, en ik lees er graag over. Af en toe een kijkje in de diepte kan geen kwaad, want uiteindelijk moeten we met z'n allen een samenleving vormen, dus niet enkel met de lieve en propere jongens van Festileaks.
Die High Fidelity serie op DisneyPlus is ook heel leuk!
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
879
1.621
Zijn er hier ook nog meer mensen die tijdens het lezen soundtrack muziek luisteren?
Ik zelf luister altijd game, series of film muziek tijdens het lezen. Heb daar een aantal jaar geleden ook een playlist voor gemaakt op spotify:

Ben ook nog wel benieuwd of er nog mensen advies hebben voor boeken over de muziek branch / artiesten?
Heb zelf de Ode aan Joy Division gelezen, Faith, Hope and Carnage van Nick Cave, de biografie van Nick Cave en een boek van TivoliVredenburg over de Corona periode.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en NoLifeIzze

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.976
6.743
Zijn er hier ook nog meer mensen die tijdens het lezen soundtrack muziek luisteren?
Ik zelf luister altijd game, series of film muziek tijdens het lezen. Heb daar een aantal jaar geleden ook een playlist voor gemaakt op spotify:

Ben ook nog wel benieuwd of er nog mensen advies hebben voor boeken over de muziek branch / artiesten?
Heb zelf de Ode aan Joy Division gelezen, Faith, Hope and Carnage van Nick Cave, de biografie van Nick Cave en een boek van TivoliVredenburg over de Corona periode.
Heb je Nina's Simone Gum al gelezen? Geschreven door Warren Ellis. Aanradertje.

Vond ook de bio van Jarvis Cocker een aanrader.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en teunajax

Falladain

Randprogramma
19 jan 2017
201
196
@Oasiss, dank voor het initiatief. Ik ben ook een groot liefhebber van de Russische grootmeesters.

Ik vind met name Dostojevski (Misdaad en Straf en De Gebroeders Karamazov) geweldig maar heb ook genoten van Gogol’s Dode Zielen, Boelgakov’s De Meester en Margarita en Tolstoi’s Anna Karenina.

Iemand nog andere tips in die categorie?

Nu ben ik bezig met die Ierse grootmeester, James Joyce, Ulysses. Niet te doen zonder handleiding en commentaren, maar als je je er echt in stort is het wel een heel bijzonder boek!
Ik ga even een uno reverse card doen, maar heb jij tips qua Russische grootmeesters? En dan het liefst iets dat ook nog quasi-behapbaar is.

Zelf vind ik overigens De Zeven Gehangenen van Leonid Andreyev de moeite waard, al is dat zeker een stuk korter dan een, pak hem beet, misdaad en straf
 

Falladain

Randprogramma
19 jan 2017
201
196
Toch had ik geen negatief gevoel na dit boek. Ik houd van miserabele mensen (in boeken en films toch). Want hoe verachtelijk ze ook zijn, ze zijn uiteindelijk ook gewoon herkenbaar. Iedereen kent een loser, iedereen kent wel bepaalde figuren in het dorp. Het hoofdpersonage is iemand waarmee ik niet samen aan de toog wil zitten, maar zo'n personen heb je bij de vleet in elke provincie, en ik lees er graag over. Af en toe een kijkje in de diepte kan geen kwaad, want uiteindelijk moeten we met z'n allen een samenleving vormen, dus niet enkel met de lieve en propere jongens van Festileaks.

Overigens beschrijf je in deze passage bijna het boek de Val (La Chute) van Albert Camus. Dat boek wordt beschreven uit het gezichtspunt van iemand die in een bar in Amsterdam zit, maar die wordt aangesproken door een vrij miserabel personage die een monoloog opvoert. Erg interessant, en zeker ook een klein kijkje in de diepte en de hypocrisie. De boeken van Camus zijn overigens sowieso dikke aanraders.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.847
2.576
Ben ook nog wel benieuwd of er nog mensen advies hebben voor boeken over de muziek branch / artiesten?
Heb zelf de Ode aan Joy Division gelezen, Faith, Hope and Carnage van Nick Cave, de biografie van Nick Cave en een boek van TivoliVredenburg over de Corona periode.
Devil In A Coma van Mark Lanegan, How Music Works van David Byrne, World Within A Song van Jeff Tweedy en Een Eeuw Popmuziek van Gert Keunen (paar jaar geleden gekocht voor mijn studie, en eerste boek waarin ik las zonder dat het voor een examen was ;)).

Verder vind ik het wel fijn om Glastonbury 50 in mijn kast te hebben staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

Nutellica

Randprogramma
3 apr 2023
117
327
Ik ga even een uno reverse card doen, maar heb jij tips qua Russische grootmeesters? En dan het liefst iets dat ook nog quasi-behapbaar is.

Zelf vind ik overigens De Zeven Gehangenen van Leonid Andreyev de moeite waard, al is dat zeker een stuk korter dan een, pak hem beet, misdaad en straf
@Falladain, Wat een geluk dat je nu net die kaart in handen had… 😉

Misdaad en straf leest als een soort psychologische thriller avant-la-lettre. Kon hem moeilijk wegleggen en werd goed meegesleurd in de gedachtengang van Raskolnikov. Er zitten misschien een paar taaie passages tussen, maar over het algemeen vond ik het goed te doen. En met 640 bladzijden een stuk minder dik dan zijn jongere broer De Gebroeders Karamazov met 950p (ook een erg spannend boek overigens).

Onegin van Pushkin is aanzienlijk dunner 260 p), en daarmee behapbaarder, maar vond ik iets minder spannend. Qua sfeer en thematiek deed het me denken aan de werken van Jane Austen.

De Meester en Margarita van Boelgakov is dan weer iets dikker (520 p) maar nog altijd dunner dan de meesterwerken van Dostojevski. Een verhaal met veel magisch-realistische en maatschappij-kritische elementen. Veel humor, en cynisme ook.

Ik denk dat ik je laatstgenoemde het meest zou aanraden.

De zeven gehangenen ken ik nog niet, maar voeg ik zeker toe aan mijn wensenlijstje! Thanks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.564
5.007
Misdaad en straf vond ik ook, als je even buiten beschouwing laat dat het een redelijke dikke pil is, best toegankelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.390
4.622
Om toch de link met festivals en muziek te maken:

Heb op vakantie de autobiografie van Serj Tankian van System of a down gelezen: Down with the System.
Als fan van SOAD erg interessant om te lezen. Wel heftige stukken, want begint meteen met de Armeense genocide.
De passage op Werchter in 2017 wordt ook kort genoemd: blijkbaar is hij toen backstage behandeld voor zijn rug. Een van de redenen om daarna minder te touren.


Ook een aanrader de autobiografie van Maynard Keenan, de zanger van Tool.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
218
174
Zijn er hier ook nog meer mensen die tijdens het lezen soundtrack muziek luisteren?
Ik zelf luister altijd game, series of film muziek tijdens het lezen. Heb daar een aantal jaar geleden ook een playlist voor gemaakt op spotify:

Ben ook nog wel benieuwd of er nog mensen advies hebben voor boeken over de muziek branch / artiesten?
Heb zelf de Ode aan Joy Division gelezen, Faith, Hope and Carnage van Nick Cave, de biografie van Nick Cave en een boek van TivoliVredenburg over de Corona periode.
Ik heb David Byrne's 'How Music Works' gelezen, interessante inkijk in de hoofd van hem als artiest maar ook in hoe de financiëring van zijn projecten werkten. Daarnaast heb ik Jeff Tweedy's 'How to Write One Song' gelezen, en sindsdien ook daadwerkelijk eens een nummer geschreven. Nummer twee moet nog wel komen... :')
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en Bert

Gebruikers die dit onderwerp bekijken