Heel leuk topic trouwens, ik heb er lang aan getwijfeld om er zelf één te maken, maar ik dacht dat er weinig interesse zou zijn.
Ben ik dus mis.
Tegenwoordig lees ik minder omdat ik werken en studeren combineer, maar ik heb wel wat leuke boeken gelezen de laatste maand (milde spoilers):
De Grote Wereld - Arthur Japin (***)
Ik maak er een sport van om boeken uit te kiezen zonder ook maar enig besef te hebben wat er in staat. Ik wil compleet overdonderd worden door het verhaal, en soms staan op de achterflap van een boek te veel spoilers om echt onder de indruk te zijn van een verhaal. Maar dit is een zeer moeilijke oefening, want hoe weet ik dan of het iets voor mij is? Ik kies op basis van reputatie van de schrijver, aanraders van fora die mijn smaak delen, aanraders van Goodreads op basis van mijn leesgedrag, de budgetbak en ook gewoonweg op basis van de cover. Ja, dat laatste is cheap, maar het heeft me eigenlijk best veel goede boeken opgeleverd.
"De Grote Wereld" is een keuze op basis van auteur. Arthur Japin, ooit verkozen tot schrijver met de mooiste zin over liefde in de Nederlandse taal, heeft dit boekje geschreven naar aanleiding van de boekenweek in het begin van de jaren 2000. Voor een boekenweekgeschenk is dit toch een goed en ontroerend boekje. "De Grote Wereld" gaat over - houd u vast - dwergen. 2 Dwergen worden uit hun klein huisje gezet en moeten op zoek naar een nieuw leven in de jaren 40 van de vorige eeuw. Het mannetje staat echter op een kruispunt: gaat hij blijven mensen entertainen in zijn leven als dwerg, of probeert hij het "grote mensen"- leven? Hij is de betutteling als dwerg beu en wil niet meer in een rol geduwd worden.
Deze krijgt slechts gemiddeld drie sterren op Goodreads, wat streng is volgens mij. Ik vond het mooi, ontroerend en snugger geschreven. Misschien waren mijn verwachtingen te laag omdat dit een boekenweekgeschenk is, waar ik dus niet veel van verwacht.
De Fantastische Meneer Willughby - Tim Birkhead (*** 1/2)
Een impulsaankoop, want wie koopt er in godsnaam een boek over een ornitholoog? Ik zag dit boek bij de Boktor (boekenwinkel in Hasselt) liggen en ik dacht: "vooruit met de geit". Wat volgt is een gedetailleerde biografie over een man waarvan alle aantekeningen verloren zijn gegaan. Knap hoe Tim Birkhead via secundaire bronnen toch een uitgebreid verhaal heeft weten te pennen.
Francis Willughby - niet te verwarren met Francis Willughby, zijn vader, of Francis Willughby, zijn zoon - is een Engelse edelman uit de 17de eeuw. Gekenmerkt door nieuwsgierigheid en nauwkeurigheid, zal hij uitgroeien tot een gerespecteerde natuurwetenschapper die als eerste wetenschapper een betekenisvolle bijdrage levert aan de ornithologie, vogelkunde dus. Francis reist met zijn vrienden doorheen Europa om zoveel mogelijk vogelsoorten te observeren en te documenteren. Nog belangrijker is dat hij deze ook onderverdeelt in groepn. De classificatie van Willughby drukt nog steeds zijn stempel op de hedendaagse classificatie van vogels.
Birkhead beschrijft niet enkel het leven van Willughby, maar ook de thema's die verbonden zijn aan zijn leven, zoals de wetenschappelijke revolutie, artefacten in curiosahuizen van rijken in Italië, de strijd tussen religie en politiek, etc. Sommige thema's zijn voor mij minder interessant. Oké ja, het is een boek over vogels, maar paginalange beschrijvingen van vogelsoorten verstoort de flow van het boek. Sommige verhalen waren mi ook niet nodig, zoals de erectieproblemen van John Ray, de beste vriend van Francis Willughby. Al bij al een goed boek voor mensen geïnteresseerd in vogels of wetenschapsfilosofie, maar het boek is soms te uitgebreid.
High Fidelity - Nick Hornby (*** 1/2)
Een boek over een loser. Je hebt veel boeken over een loser, maar deze gaat over een loser waar je boos op bent.
En toch krijgt deze loser nog een relatief goed einde. Om pisnijdig van te worden.
Rob heeft een slechtdraaiende platenzaak. Dit is echter niet het enige wat hem zorgen baart. Hij is net terug single.
Het boek is één grote "waarom?". Rob doorploegt zijn leven, en gaat op zoek naar de reden waarom hij juist in die situatie zit.
Meestal gaan dergelijke boeken gepaard met een evolutie van de hoofdpersonage, die tot bepaalde inzichten komt. Maar deze knul blijft een eikel. Soms heb je medelijden met personages, soms kan je begrip opbrengen, maar deze jongen verdient geen liefde.
Toch had ik geen negatief gevoel na dit boek. Ik houd van miserabele mensen (in boeken en films toch). Want hoe verachtelijk ze ook zijn, ze zijn uiteindelijk ook gewoon herkenbaar. Iedereen kent een loser, iedereen kent wel bepaalde figuren in het dorp. Het hoofdpersonage is iemand waarmee ik niet samen aan de toog wil zitten, maar zo'n personen heb je bij de vleet in elke provincie, en ik lees er graag over. Af en toe een kijkje in de diepte kan geen kwaad, want uiteindelijk moeten we met z'n allen een samenleving vormen, dus niet enkel met de lieve en propere jongens van Festileaks.