Boekenwurmen united

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
516
488
Alkibiades al geprobeerd?
Nog niet, nee. Juist de vrienden die Grand Hotel Europa en La Superba zo goed vonden, waren hier wat minder over te spreken omdat het boek volgens die vrienden veel zakelijker is geschreven. Juist de zelfspot in die pompeuze zinnen vond ik zo mooi aan die boeken. Maar ooit wil ik het nog wel proberen.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.742
5.246
Ja, in die zin is het wel anders dan Grand Hotel Europa (La Superba moet ik zelf lezen). Kan me ook wel voorstellen dat Alkibiades een pittige zit is, waarbij zeker ook een flinke portie "kijk mij eens veel weten" zit (volgens mij telt de bronvermelding een pagina of 200).

Desalniettemin vond ik het een prachtig boek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
196
391
Jammer dat ik dit topic nu pas ontdek!

Om even in te pikken op de vorige thema's:

Over Alkibiades al heel verschillende meningen gehoord. Als je complexere schrijfsels kan waarderen, blijkt het wel de moeite te zijn. Zeker ook omdat het een zeer interessante periode is natuurlijk.

Ook in het Griekse thema: Heel hard genoten van de mythologiereeks van Steven Fry - Mythos, Helden, Troje. Zeer helder en vooral ook luchtig geschreven.

Voor de ASOIAF-fans kan ik ook Fire & Blood en A Knight of the Seven Kingdoms aanraden. Die laatste is meer een verzameling kortverhalen waarvan er volgend jaar ook een serie zal uitkomen (in tegenstelling tot de Jon Snow spin-off).

Nog enkele favorieten van de afgelopen jaren:

- De Naam van de Roos: Lang, complex, maar echt goed. Deze zou ik wel in je moedertaal lezen.
- De Medici: Over de machtigste familie in het Firenze van de 15e eeuw.
- The Chain: Voor de fans van thrillers.
- The Thursday Murder Club: Detective-achtig maar met een unieke insteek. Heel grappig ook.
- To Kill a Mockingbird: Een klassieker. Subtiel, moralistisch, en misschien wel eentje die ooit moet gelezen hebben.

Ik vergeet er wellicht nog enkele, da's dan voor een andere keer.

Voor het overige lees ik ook regelmatig boeken over het Romeinse Rijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

Nutellica

Randprogramma
3 apr 2023
117
327
Jammer dat ik dit topic nu pas ontdek!

Om even in te pikken op de vorige thema's:

Over Alkibiades al heel verschillende meningen gehoord. Als je complexere schrijfsels kan waarderen, blijkt het wel de moeite te zijn. Zeker ook omdat het een zeer interessante periode is natuurlijk.

Ook in het Griekse thema: Heel hard genoten van de mythologiereeks van Steven Fry - Mythos, Helden, Troje. Zeer helder en vooral ook luchtig geschreven.

Voor de ASOIAF-fans kan ik ook Fire & Blood en A Knight of the Seven Kingdoms aanraden. Die laatste is meer een verzameling kortverhalen waarvan er volgend jaar ook een serie zal uitkomen (in tegenstelling tot de Jon Snow spin-off).

Nog enkele favorieten van de afgelopen jaren:

- De Naam van de Roos: Lang, complex, maar echt goed. Deze zou ik wel in je moedertaal lezen.
- De Medici: Over de machtigste familie in het Firenze van de 15e eeuw.
- The Chain: Voor de fans van thrillers.
- The Thursday Murder Club: Detective-achtig maar met een unieke insteek. Heel grappig ook.
- To Kill a Mockingbird: Een klassieker. Subtiel, moralistisch, en misschien wel eentje die ooit moet gelezen hebben.

Ik vergeet er wellicht nog enkele, da's dan voor een andere keer.

Voor het overige lees ik ook regelmatig boeken over het Romeinse Rijk.
De Naam van de Roos vond ik fantastisch! Twee keer gelezen (met tussenpozen van tien jaar) en ik wil m eigenlijk over een tijdje nog wel weer een keer lezen.

De Medici klinkt interessant. Wie is de schrijver? En is het een roman of non-fictie?
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
196
391
De Naam van de Roos vond ik fantastisch! Twee keer gelezen (met tussenpozen van tien jaar) en ik wil m eigenlijk over een tijdje nog wel weer een keer lezen.

De Medici klinkt interessant. Wie is de schrijver? En is het een roman of non-fictie?
Ik ga De Naam van de Roos ook zeker nog eens lezen in de toekomst. Is ook nodig denk ik als je alles wil meekrijgen van het verhaal.

De Medici is van Matteo Strukul. Wel echt fictie maar met historische personages/ setting. Verwacht geen heel diepgaande roman, het leest makkelijk weg. In totaal zijn er al 3 of 4 delen (heb er zelf 2 gelezen). Ik vond het vooral leuk vanwege de historische context, een periode die ik heel interessant vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.051
5.394
Net De Verborgen Geschiedenis van Donna Tartt uit, een dikke 600 pagina's maar las vlot weg. De verwijzingen naar de oudheid vond ik persoonlijk ook leuk. Sommige karakters waren wel vrij 1dimensionaal, maar ik denk dat het ook logisch is, aangezien het uit het perspectief van het hoofdpersonage wordt verteld, nadat de feiten zich hebben afgespeeld.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.269
7.217
Lezen jullie fysiek of met een ereader? Ik zwoor altijd bij het eerste maar er is tegenwoordig bij Engelse boeken zo'n prijsverschil dat ik toch begin te twijfelen.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.051
5.394
Lezen jullie fysiek of met een ereader? Ik zwoor altijd bij het eerste maar er is tegenwoordig bij Engelse boeken zo'n prijsverschil dat ik toch begin te twijfelen.
Ik pik de boeken die m'n vriendin en vooral broer kopen nadat zij die hebben gelezen. Vroeger ging ik eigenlijk gewoon naar de Bib.
Ik moet zeggen dat een E-reader inderdaad qua prijsverschil wel aantrekkelijker is en als ik zelf boeken zou kopen, ik voor deze optie zou gaan.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.742
5.246
Ik ga vrijwel nergens naar toe zonder mijn ereader. Ik denk dat ik een 50 boeken per jaar lees, en de boekenkasten puilen nu al uit.

Blijft wat dubbel, echte boeken blijft wel mooier en de charme houden, maar ik was ook in no time gewend aan lezen via een ereader.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.742
5.246
En heb de mijne in 2017 gekocht, dus echt veel gebruikt, en hij werkt nog steeds goed. Ik laad hem tegenwoordig ietsjes vaker op, maar ongelooflijk hoe dat ding het geld waard was.

Koboplus is ook een heel fijn abonnement als je veel leest.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.638
7.332
Lezen jullie fysiek of met een ereader? Ik zwoor altijd bij het eerste maar er is tegenwoordig bij Engelse boeken zo'n prijsverschil dat ik toch begin te twijfelen.
Team fysiek hier. Ik zit al teveel op schermpjes te kijken en wil de leeservaring van boeken graag analoog houden (jezus wat klink ik nu oud)
 
  • Leuk
Waarderingen: Royke en Parfex

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.742
5.246
Team fysiek hier. Ik zit al teveel op schermpjes te kijken en wil de leeservaring van boeken graag analoog houden (jezus wat klink ik nu oud)
Hahah, blijft ook het leukst hoor. Zijn ook nog steeds een hoop boeken die ik fysiek wil. Maar combineren werkt voor mij goed
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.269
7.217
Ik zie ook door de ereaderbomen het bos niet meer. Ik zat naar een Kindle te kijken ivm Amazon Books, maar daar werken andere ebooks dan weer niet op. Dan een Kobo, maar daar werken Amazonboeken niet meer op. Help haha.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.742
5.246
Ik heb slechts ervaring met Kobo. Koboplus is iets van 11 euro per maand en het komt nauwelijks voor dat ik voor een ebook aanvullend hoef te betalen.

Gebied de eerlijkheid wel te zeggen dat als ik boeken fysiek koop, dat vaak nieuwe boeken zijn. Die zouden dan waarschijnlijk niet altijd gratis zijn met Koboplus. Verder kun je boeken die je wil lezen op een verlanglijst zetten. Boeken (niet gratis) die ik graag wil lezen, maar niet perse direct, zet ik daar op. Vaak zijn die dan een paar weken later alsnog gratis.
 

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
234
301
Lezen jullie fysiek of met een ereader? Ik zwoor altijd bij het eerste maar er is tegenwoordig bij Engelse boeken zo'n prijsverschil dat ik toch begin te twijfelen.
Ik begin ook te twijfelen.... . ik heb het ooit eentje van de bib geleend in begin dat het opkwam maar het voelde niet goed aan. Maar door plaats en vooral de prijs begin ik er ook over te denken. De meeste boeken leen ik uit de bib en de boeken die ik echt wil hebben koop ik aan. Dus ook sterk aan het twijfelen hier.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.483
8.727
Altijd fysiek, maar ik lees dan ook maar één boek per jaar maximaal, al probeer ik elk jaar meer te lezen…
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.878
4.011
Ik lees momenteel te weinig, maar nog steeds erg blij met mijn Kobo reader. Vooral 's avonds vind ik het heel aangenaam dat die zijn kleur aanpast en zo toch mee helpt aan (ongeveer) op tijd stoppen met lezen, slim cadeau van het werk. Een stuk aangenamer dat je niet met een felle leeslamp moet zitten om verder te kunnen lezen, je kan dit bij wijze van spreken in de zetel doen terwijl iemand anders tv kijkt zonder die persoon te storen. Ook een luxe, lichtgewicht en toch honderden titels bij hebben. Al durf ik daarin wel toegeven dat er heel wat 'illegaal spul' op staat, maar even goed vrij beschikbare digitale titels.

Als ik boeken (her)lees die ik ook fysiek heb, durf ik overdag nog wel naar het echte boek grijpen. Dat is dan weer makkelijker als je even iets wil nazien van 5 hoofdstukken eerder of in fantasy het kaartje erbij te kunnen nemen voor oriëntatie of absurde levensbomen of reïncarnaties.
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
196
391
Ik lees 6-7 boeken per jaar en doe dat vooralsnog fysiek. Vind het om een of andere reden leuker om iets in mijn handen te hebben. Is bv. ook de reden waarom ik weer platen ben beginnen kopen.

Natuurlijk, mocht ik 50 boeken per jaar lezen zoals sommigen hier zou ik ook wel naar de eReader overschakelen ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken