Boekenwurmen united

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.746
3.081
Ik lees eigenlijk nooit. Maar om toch even een bijdrage te doen: Ik heb twee jaar geleden op vakantie het boek The Hacienda, How Not To Run a Club van Peter Hook gelezen. Bizar verhaal over de club van de leden van New Order, hoe ze met hun geld omgingen en de bizarre verhalen van die club.
Was vermakelijk.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.984
5.265
Sinds ik studeer lees ik toch een stuk minder, maar als ik tijd vind, blijf ik het leuk vinden. Een topic als dit gaat zeker helpen om de draad weer op te pikken, wat ik toch probeer dit jaar door ook al een aantal classics te hebben gelezen. Een persoonlijke aanrader van wat ik ´onlangs´ las is Babel van R.F. Kuang.
 

Rikkie

Support act
14 nov 2012
894
916
Ja zonde van zowel Kingkiller Chronicle en GOT. ik zag alleen wel dat Patrick Rothfuss nog een novella heeft geschreven. The narrow road between desires. Dus hij is in ieder geval nog iets aan het schrijven.. Ook heeft hij op goodreads een leuke reactie gegeven op het feit dat The Doors of Stone al meer dan 5000 ratings heeft gekregen terwijl het nog niet gepubliceerd is. George Martin is volgens mij alleen nog maar bezig met schrijven voor tv series?

Ik heb the First Law trilogie nog niet gelezen, ik zal hem op mijn lijstje zetten. Eerst Sword of Truth serie verder oppakken.

Ik gebruik zelf vaak onderstaande afbeelding als ik nog nieuwe inspiratie nodig heb om aan een fantasy boek wil beginnen: Bekijk bijlage 9708
Staan genoeg toppers tussen. De Peter Brett en Anthony Ryan reeksen zijn erg goed. Vooral de manier waarop Brett met zijn verschillende POV karakters omgaat in boek 2 en 3 is geweldig.

Voor fantasy liefhebbers is Brian Staceley ook een echte aanrader.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

JK79

Dagopener
11 sep 2021
547
1.306
Ik moet zeggen dat ik Goodreads niet heel erg heb bijgehouden in het verleden, maar denk dat het gros wat ik de laatste jaren heb gelezen er wel in staat.
Interessante site. Zelf ook maar eens begonnen met vullen. Er moet nog redelijk wat ingezet worden maar dit ging even snel uit mij hoofd.
Voornamelijk fantasy maar normaliter ook andere zaken tussendoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

Davidd

Support act
7 jul 2021
895
1.654
Heb je Nina's Simone Gum al gelezen? Geschreven door Warren Ellis. Aanradertje.

Devil In A Coma van Mark Lanegan, How Music Works van David Byrne, World Within A Song van Jeff Tweedy en Een Eeuw Popmuziek van Gert Keunen (paar jaar geleden gekocht voor mijn studie, en eerste boek waarin ik las zonder dat het voor een examen was ;)).

Verder vind ik het wel fijn om Glastonbury 50 in mijn kast te hebben staan.

Ik heb David Byrne's 'How Music Works' gelezen, interessante inkijk in de hoofd van hem als artiest maar ook in hoe de financiëring van zijn projecten werkten. Daarnaast heb ik Jeff Tweedy's 'How to Write One Song' gelezen, en sindsdien ook daadwerkelijk eens een nummer geschreven. Nummer twee moet nog wel komen... :')

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb ze op een lijstje gezet. Heb Nina's Simone Gum ieder geval meteen even (tweedehands) gekocht om mee te nemen naar Lowlands om s'ochtends op een verloren momentje even te lezen (als ik daar de energie voor heb).
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss en Timmetje

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.640
5.100
Zijn er meerderen hier die de Donkere Toren reeks hebben gelezen. Ik heb Tovenaarsglas net uit, dat vind ik zelf wel een van de hoogtepunten uit de reeks. Tijdens de eerste keer lezen vond ik de Wolven van de Calla daarna wat lastiger te doorploegen. Benieuwd hoe dat bij de re-read valt.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.105
13.041
Zag een reactie over Japin, maar zijn boeken De Zwarte met het Witte Hart en Een Schitterend Gebrek vond ik wel fijne boeken om te lezen. Sowieso alles wat een beetje realistisch en geschiedkundig is gaat erin als zoete koek. Verder, net als @theblackmadness, minder aan het lezen naast de studie, maar als ik dan lees heeft het wel meer met mijn studierichting te maken. Politiekgerelateerde boeken voornamelijk. Vond bijvoorbeeld Órbanland van Lasse Skytt wel aardig, die als journalist een inkijkje geeft in het Hongarije onder Órban. The Brussels Effect voor het reilen en zeilen van de Europese Unie vond ik ook wel aardig. Beetje lastig om doorheen te komen alleen als je het totaal niet interessant vindt.

Misschien als ik ooit de tijd vind, begin ik nog aan dat staatsrechtboek ;)
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.984
5.265
Zag een reactie over Japin, maar zijn boeken De Zwarte met het Witte Hart en Een Schitterend Gebrek vond ik wel fijne boeken om te lezen. Sowieso alles wat een beetje realistisch en geschiedkundig is gaat erin als zoete koek. Verder, net als @theblackmadness, minder aan het lezen naast de studie, maar als ik dan lees heeft het wel meer met mijn studierichting te maken. Politiekgerelateerde boeken voornamelijk. Vond bijvoorbeeld Órbanland van Lasse Skytt wel aardig, die als journalist een inkijkje geeft in het Hongarije onder Órban. The Brussels Effect voor het reilen en zeilen van de Europese Unie vond ik ook wel aardig. Beetje lastig om doorheen te komen alleen als je het totaal niet interessant vindt.

Misschien als ik ooit de tijd vind, begin ik nog aan dat staatsrechtboek ;)
Babel zal je misschien wel goed vinden dan, een alternatieve realiteit in het verleden, maar wel duidelijke referenties aan het kolonialisme.
Ook circe en the song of achilles (van Miller) konden me bekoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.640
5.100
Zag een reactie over Japin, maar zijn boeken De Zwarte met het Witte Hart en Een Schitterend Gebrek vond ik wel fijne boeken om te lezen. Sowieso alles wat een beetje realistisch en geschiedkundig is gaat erin als zoete koek. Verder, net als @theblackmadness, minder aan het lezen naast de studie, maar als ik dan lees heeft het wel meer met mijn studierichting te maken. Politiekgerelateerde boeken voornamelijk. Vond bijvoorbeeld Órbanland van Lasse Skytt wel aardig, die als journalist een inkijkje geeft in het Hongarije onder Órban. The Brussels Effect voor het reilen en zeilen van de Europese Unie vond ik ook wel aardig. Beetje lastig om doorheen te komen alleen als je het totaal niet interessant vindt.

Misschien als ik ooit de tijd vind, begin ik nog aan dat staatsrechtboek ;)
Mocht je echt veel tijd vinden en interesse in juridische boeken houden, het proces van Frank Wieland is een aanrader.
Het boek van Weski zou ik zelfs negeren als je je enorm verveelt..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

gesp

Support act
11 jun 2018
1.198
490
Misschien een beetje laat maar vond Life, geschreven door James Fox en Keith Richards geweldig. Mooie, eerlijke en gedetailleerde verhalen over de opkomst en het succes van de Rolling Stones en wat dat deed met de onderlinge verhoudingen. Ook een inkijk in de tijdsgeest van de tweede helft van de jaren '60 en begin van de jaren '70. Zou deze wel in het Engels lezen. Of als audioboek luisteren.

De autobiografie van Miles Davis (en Quincy Trope) ook een aanrader als je wat van jazz weet of meer van de geschiedenis ervan wilt weten. Gaat ver terug naar het Amerika en de jazzclubs van de jaren '40 en '50.
 

djessnl

Gouden Tip
16 mrt 2018
254
279
Kingkiller Chronicles echt top. Kan in dat genre ook Gentlemen Bastards aanraden.

Zelf ontzettend genoten van Rob van Essen's Ik kom hier nog op terug (wat meer een roman is) en meer in het verlengde van muziek: Utopia Avenue. Van de schrijver van Cloud Atlas, een boek over een bandje in London een goeie 60-70 jaar geleden wat langzaam doorbreekt met alle gevolgen van dien. Superfijn geschreven en ze ontmoeten ook allerlei music legends uit die tijd. Was ook genieten.

Oké, nog eentje: ben nu bezig in Fenix van Joost van Bellen over het verhaal achter de Roxy. Is een vervolg op Nachtvlinder hoewel je de boeken allebei prima op zichzelf kan lezen, maar raad ze beide aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.322
3.268
Die High Fidelity serie op DisneyPlus is ook heel leuk!
Nooit geweten dat er een serie van is, ga ik ooit checken....als ik er aan denk!
Ben ook nog wel benieuwd of er nog mensen advies hebben voor boeken over de muziek branch / artiesten?
Heb zelf de Ode aan Joy Division gelezen, Faith, Hope and Carnage van Nick Cave, de biografie van Nick Cave en een boek van TivoliVredenburg over de Corona periode.
Mark Lanegan fan? Iemand raadde hier "Devil in a Coma" aan, maar zijn "Sing Backwards and Weep" vind ik stukken interessanter. Het gaat over zijn periode als adolescent en zijn jaren bij Screaming Trees.

Overigens beschrijf je in deze passage bijna het boek de Val (La Chute) van Albert Camus. Dat boek wordt beschreven uit het gezichtspunt van iemand die in een bar in Amsterdam zit, maar die wordt aangesproken door een vrij miserabel personage die een monoloog opvoert. Erg interessant, en zeker ook een klein kijkje in de diepte en de hypocrisie. De boeken van Camus zijn overigens sowieso dikke aanraders.

Goede tip, bedankt!
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.640
5.100
Zijn er meerderen hier die de Donkere Toren reeks hebben gelezen. Ik heb Tovenaarsglas net uit, dat vind ik zelf wel een van de hoogtepunten uit de reeks. Tijdens de eerste keer lezen vond ik de Wolven van de Calla daarna wat lastiger te doorploegen. Benieuwd hoe dat bij de re-read valt.
Maandje gedaan over Wolven van de Calla, Een lied van Susannah en de Donkere Toren! Net als de eerste keer wel een gevoel van leegte na afloop.. Misschien binnenkort ook maar weer een reread van de Beproeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: TMS98

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
228
292
zalig topic! Ik lees het liefst fantasy/ sci fiction boeken. Maar lees even graag eens een goede chiklit, triller of historische boek. . Ik heb deze zomer The familiar van Leigh bardugo gelezen. Het beste boek dat ik dit jaar tot nu toe heb gelezen. sterke personages goed. Verhaal die goed in elkaar zat. Leigh bardugo haar jeugd boeken kon in nooit echt inkomen maar haar boeken voor volwassen zijn ijzersterk en hebben een soort vernieuwing vind ik. voor de liefhebbers van stephen king kan ik ninth house van haar aanrader.
 

TMS98

Campingartiest
29 jan 2024
52
57
Voor degenen die van cosy fantasy houden in de trend van Legends & Lattes is The Phoenix Keeper toch wel een must read. Zeer sterk debuut
 

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
509
484
Als docent Nederlands moet ik deels ook wel, maar ik lees graag (en combineer dat met muziek luisteren). De keren dat ik alleen op een meerdaags festival ben, heb ik ook altijd een boek op broekzakformaat bij me.

Mijn favorieten: Grand Hotel Europa en La Superba van Ilja Leonard Pfeijffer en The Nix van Nathan Hill. Een stuk dunner dan deze vrij dikke pillen en ook prachtig: Tussentijds van Peter Zantingh.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.640
5.100
Als docent Nederlands moet ik deels ook wel, maar ik lees graag (en combineer dat met muziek luisteren). De keren dat ik alleen op een meerdaags festival ben, heb ik ook altijd een boek op broekzakformaat bij me.

Mijn favorieten: Grand Hotel Europa en La Superba van Ilja Leonard Pfeijffer en The Nix van Nathan Hill. Een stuk dunner dan deze vrij dikke pillen en ook prachtig: Tussentijds van Peter Zantingh.
Alkibiades al geprobeerd?
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica

Gebruikers die dit onderwerp bekijken