Rock Werchter 2024

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.513
9.306
Zeg bye bye tegen de magische sfeer en welkom terug tegen soundbleed dus?
Maar was de Barn in het begin niet ook redelijk open? Herinner me nog dat ik van buiten zo in de Barn kon kijken in het begin.

Het is pas de laatste edities dat ze hem helemaal dicht gemaakt hebben niet?
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.727
1.279
Mja, de Barn is uiteindelijk het tweede podium van het grootste festival van het land.

Waar Pinkpop het Zuid podium heeft, heeft RW de Barn. Ik denk dat het wel wat jammer is als je de lineup gaat downscalen dan. Als ze al geen pakweg Kiwanuka, PJ Harvey, Nine Inch Nails, Sigur Ros, Ben Howard, Jungle, Beck, Moderat meer kunnen boeken, dan loopt RW wel heel veel mooie namen mis. Want dat zijn namen die ik ze niet (meer) op de main zie zetten, namen die de Barn van rode kruizen voorziet.
Dat zuidpodium is tegenwoordig ook even grootte capaciteit dan het hoofdpodium dusja...

En ik vind bijna al die namen nog net wel in de Barn passen dan (maar dat zijn dan allen wel namen die daar bijna ongetwijfeld headlinen)
Een Beck, Nine Inch Nails en Ben Howard zou theoretisch gezien kunnen werken op een Main. Ik heb dan liever dat dit op een Main terecht komt en dat de Barn blijft bestaan zoals hij nu is voor acts als Squid, Courtney Barnett, Sigur Ros, Blackwave, Puscifer, MGMT, Big Thief,... dan dat die word opengetrokken zodat we daar toch ook een Editors, dEUS, Snow Patrol, Fred Again,... in kwijt kunnen.

In dat scenario gaan er sowieso al minder vaak rode kruizen zijn, waardoor er minder mensen stressen voor rode kruizen, waardoor er minder mensen een uur of een act van tevoren gaan kamperen,...
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
477
681
Volgens mij is de enige oplossing kleiner booken (wat ze al wel ietwat doen heb ik het gevoel behalve die vrijdag). Eerder een dEUS en Snow Patrol op de Main Stage en bijv. Frank Carter en Tom Odell in de Barn.
Mja, de Barn is uiteindelijk het tweede podium van het grootste festival van het land.
Kleiner boeken is wellicht een oplossing, maar natuurlijk niet wat je wilt. Waarom verwachten we problemen bij dEUS en Snow Patrol? Vooral omdat het programma op Main op vrijdagavond (Yungblud, Sum 41) voor een grote groep niet interessant genoeg is. Het lastige is wel dat je niet altijd kunt voorspellen of het programma in balans is. Zie vorig jaar Fred Again vs. Oscar & the Wolf.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.598
11.924
Zeg bye bye tegen de magische sfeer en welkom terug tegen soundbleed dus?
De soundbleed zal zeker een issue worden. Maar naar mijn idee overdrijven we de sfeer wel een beetje. Ik heb inmiddels al meer dan voldoende magische concerten gezien in tenten met een meer open structuur. Natuurlijk is de Barn mooi aangekleed maar dat is niet opeens gereduceerd naar 0 als de zij- en achterkant meer open zijn.
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
477
681
De soundbleed zal zeker een issue worden. Maar naar mijn idee overdrijven we de sfeer wel een beetje. Ik heb inmiddels al meer dan voldoende magische concerten gezien in tenten met een meer open structuur. Natuurlijk is de Barn mooi aangekleed maar dat is niet opeens gereduceerd naar 0 als de zij- en achterkant meer open zijn.
Juist omdat de soundbleed een issue wordt, gaat het ten koste van de sfeer. Tijdens een optreden in de Barn ga je geluid meekrijgen van Main, terwijl dat in de dichte constructie precies 0 is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.103
716
De soundbleed zal zeker een issue worden. Maar naar mijn idee overdrijven we de sfeer wel een beetje. Ik heb inmiddels al meer dan voldoende magische concerten gezien in tenten met een meer open structuur. Natuurlijk is de Barn mooi aangekleed maar dat is niet opeens gereduceerd naar 0 als de zij- en achterkant meer open zijn.
Ik heb het liefst dat de Barn zo blijft als vorig jaar. Dat is voor de kwaliteit van de show/het geluid en de veiligheid van de bezoekers gewoon het beste. Laten we alsjeblieft niet terug gaan naar de tijd dat je je amper meer kon bewegen binnen, ben meermaals bij een act die ik heel graag wilde zien toch naar buiten gelopen omdat het onveilig druk aanvoelde (dat punt is voor iedereen overigens anders en dat realiseer ik me).
Als je een grote act die daar staat wil zien, moet je gewoon op tijd zijn. Ik vind dat op een heel festivalweekend een kleine opoffering.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.598
11.924
In mijn eerste jaren RW had de Barn ook zij ingangen die altijd gewoon open waren. Dit gaf wel iets meer licht binnen maar zorgde ook voor een veel natuurlijkere spreiding van het publiek in de Barn. Kan me niet herinneren dat het er ooit te druk was of dat ik dacht: nou nou, wat een licht. Teruggaan naar zo'n opzet lijkt me ideaal. De problemen zijn pas groter geworden toen de zij ingangen alleen nog maar uitgangen werden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.513
9.306
Kleiner boeken is wellicht een oplossing, maar natuurlijk niet wat je wilt. Waarom verwachten we problemen bij dEUS en Snow Patrol? Vooral omdat het programma op Main op vrijdagavond (Yungblud, Sum 41) voor een grote groep niet interessant genoeg is. Het lastige is wel dat je niet altijd kunt voorspellen of het programma in balans is. Zie vorig jaar Fred Again vs. Oscar & the Wolf.
Ja, is inderdaad balans. En wat is klein he. Iggy Pop is iemand wat we doorheen het jaar in de AB verwachten. Ook een Warhaus is een kleine naam waarvoor je nooit zou verwachten dat je daar een half uur op voorhand moet opdagen.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.103
716
Ja, is inderdaad balans. En wat is klein he. Iggy Pop is iemand wat we doorheen het jaar in de AB verwachten. Ook een Warhaus is een kleine naam waarvoor je nooit zou verwachten dat je daar een half uur op voorhand moet opdagen.
Tijdens Iggy kwam de regen met bakken uit de hemel, dus dat heeft ook meegespeeld. In de KlubC stond niets, maar zelfs daar waren op enig moment rode kruizen.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.103
716
Misschien moeten ze gewoon maar eens 10.000 kaarten minder verkopen... Elke centimeter van het terrein wordt opgerekt om maar een zo hoog mogelijke capaciteit te krijgen, maar al die extra mensen willen ook gewoon Editors of Fred Again zien ipv hangen bij de NWW of in die Bacardi tent.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.513
9.306
Misschien moeten ze gewoon maar eens 10.000 kaarten minder verkopen... Elke centimeter van het terrein wordt opgerekt om maar een zo hoog mogelijke capaciteit te krijgen en al die extra mensen willen ook gewoon Editors of Fred Again zien ipv hangen bij de NWW of in die Bacardi tent.
Deze, 100% ja. Er loopt gewoonweg te veel volk rond op een relatief klein terrein. Ook op de Slope en KlubC is er vaak geen doorkomen aan.
 

NiekBBQ

Randprogramma
21 nov 2016
187
118
De Barn is een van de redenen dat wij dit jaar eens naar een ander festival(DTRH) gaan.

De Barn is geweldig in sfeer en geluid. Vorig jaar daar de geweldigste optredens gezien (ook Editors en Fred).
Maar de stress van het binnenkomen heeft niets met een festival te maken. Dat kan en moet anders.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.128
1.326
Los van het licht en het geluid is er wat mij betreft nog een groot voordeel van een gesloten tent (en van een gesloten voorvak voor de main). Als de rode kruizen éénmaal aangaan, heb je niet heel de tijd dat komen en gaan van mensen die tijdens een drukbezocht concert plots besluiten een beer-run te doen en dan verwachten hun maatjes zomaar terug te vinden tussen tienduizenden andere drummende mensen...
Dan gaan die zwaaiende smartphonelichtjes de lucht in, bierlampen, mensen die in hun telefoon boven de muziek uit aan het brullen zijn, etc.

Echt nefast voor de beleving dat. Twee jaar geleden heeft dat het concert van Pearl Jam compleet verpest voor mij. Heb toen meer bierlampen dan Eddy Vedder gezien.
 

napril69

Playlistbediener
1 feb 2019
42
33
In mijn eerste jaren RW had de Barn ook zij ingangen die altijd gewoon open waren. Dit gaf wel iets meer licht binnen maar zorgde ook voor een veel natuurlijkere spreiding van het publiek in de Barn. Kan me niet herinneren dat het er ooit te druk was of dat ik dacht: nou nou, wat een licht. Teruggaan naar zo'n opzet lijkt me ideaal. De problemen zijn pas groter geworden toen de zij ingangen alleen nog maar uitgangen werden.
ik ben ook fan van de open structuur. Het was gewoon veel makkelijker om even naar binnen te lopen, een paar nummers luisteren en dan weer verder.
Zo hoort dat ook te gaan op een festival.
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
477
681
Tijdens Iggy kwam de regen met bakken uit de hemel, dus dat heeft ook meegespeeld. In de KlubC stond niets, maar zelfs daar waren op enig moment rode kruizen.
Bedoel je tijdens Iggy Pop & de regen? Vóór Iggy was ik in KlubC bij Aurora. Daar was het van zichzelf al behoorlijk vol (voordien regende het niet). Het hele Barn/KlubC terrein was toen al behoorlijk vol gelopen vanwege Charlotte de Witte. Na Aurora konden we niet meer binnen bij Iggy Pop, het regende en het was niet aanlokkelijk om buiten te wachten op Royksopp (wilde ik eigenlijk wel zien), laat staan op Mumford & Sons.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.862
5.074
Het is zogezegd voor de veiligheid allemaal, maar niets onveiliger dan door die kleine poortjes geplet te worden bij het binnengaan van het voorvak/barn
Oke graspop en couleur en pukkelpop en nos alive zijn kleiner en/of ander soort publiek, maar RW is het enige festival waar ik al geweest ben en onveilige situaties meemaakte in/door het publiek tgv die poortjes en kruizen
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick

Gebruikers die dit onderwerp bekijken