Rock Werchter 2024

Ik verwacht dit jaar in elk geval een pak minder issues met de Barn. Maar meer daarover later door RW zelf.
Als ik die oorspronkelijke post van jimmywe nog eens nalees, hou ik toch een beetje mijn hart vast.

Kleiner programmeren hoeft Werchter niet aan te kondigen, dat konden we zelf al zien aan de aangekondigde namen.
Wat zouden ze dan nog kunnen doen ? De Barn open maken ? Na elk optreden leegvegen ? Beide geen opties waar ik fan van ben...

Zou liefst hebben dat het gewoon blijft zoals vorig jaar, maar dat lijkt RW dus niet van plan...
 
  • Leuk
Waarderingen: JP5
Je kan gewoon ook met twee main stage podia werken waarbij de groep op main stage 2 zijn optreden start terwijl de mainstage 1 net zijn optreden beeindigd heeft, zoals Crammerock dat doet in een grote tent. Dan kan je gemakkelijk minstens tien groepen op beide mainstage podia programmeren.
Of weet je wat, je kunt de groepen ook gewoon de ene dag in Werchter laten spelen en de volgende dag ergens in West-Vlaanderen of zo.
Dat RW daar nog nooit aan gedacht heeft...
 
Kan er geen systeem bijkomen aan de zijkanten om tijdens concerten de Barn in te geraken. Zou ook al wat oplossen, nu is de Barn regelmatig leeg aan het lopen zonder nieuwe invulling van luisteraars. Niet de hoofdingang maar zijdeuren, dit kan met de huidige setup (die van vorig jaar) en zonder veel extra personeel.

Iets dat ik vorig jaar opgemerkt had tijdens een paar Barn optredens, dat de security toch een paar mensen nog binnen laten aan de zijkanten (wss mensen die naar toilet moesten?)
 
Ik begreep eigenlijk vorig jaar al door de opmerkingen van Herman dat er meer met een open tent gewerkt zou gaan worden om problemen zoals vorig jaar met The Barn te voorkomen. In voorgaande jaren werkte dat prima. Het is een festival. Als men een concert met perfect geluid en visuals wil meemaken moet je naar een concert van de betreffende band of artiest gaan. Niet naar een festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: appelschil en yannickd
Kan er geen systeem bijkomen aan de zijkanten om tijdens concerten de Barn in te geraken.
Niet de hoofdingang maar zijdeuren, dit kan met de huidige setup (die van vorig jaar) en zonder veel extra personeel.
Iets dat ik vorig jaar opgemerkt had tijdens een paar Barn optredens, dat de security toch een paar mensen nog binnen laten aan de zijkanten (wss mensen die naar toilet moesten?)
Er zijn toiletten in The Barn, aan de zijkanten. Er werd niemand binnengelaten langs de zijkanten hoor.
 
Er zijn toiletten in The Barn, aan de zijkanten. Er werd niemand binnengelaten langs de zijkanten hoor.
Toch wel. Wij zaten regelmatig achter de Barn voor even rustig te kunnen zitten. (kant van Smaakfabriek)
Daar waren af en toe mensen die klopte op de deuren aan de zijkanten en binnen geraakte.
 
Ik begreep eigenlijk vorig jaar al door de opmerkingen van Herman dat er meer met een open tent gewerkt zou gaan worden om problemen zoals vorig jaar met The Barn te voorkomen. In voorgaande jaren werkte dat prima. Het is een festival. Als men een concert met perfect geluid en visuals wil meemaken moet je naar een concert van de betreffende band of artiest gaan. Niet naar een festival.
Laat ik nou ook op een festival perfect geluid willen hebben. En een aantal van de mooiste shows die ik op een festival heb gezien hebben geweldige visuals (bijv. Weyes Blood, Rosalia vorig jaar).
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34
Toch wel. Wij zaten regelmatig achter de Barn voor even rustig te kunnen zitten. (kant van Smaakfabriek)
Daar waren af en toe mensen die klopte op de deuren aan de zijkanten en binnen geraakte.
Niet dat ik dit in twijfel wil trekken, maar "kloppen aan de deur" lijkt mij qua crowd control voor + 20.000 mensen niet optimaal.
 
Ok, die vergelijking is niet helemaal eerlijk inderdaad. Het gaat mij erom dat er best wat opgeofferd mag worden voor de optimale ervaring. Iedereen lijkt maar te vinden dat ze op een festival het recht hebben om elk optreden te kunnen zien. Dat kan gewoonweg niet als er 90.000 mensen rondlopen en in de Barn kunnen er maar 25.000 (pin me er niet op vast). Op andere festivals sta je ook buiten de tent als er iets geprogrammeerd staat wat te groot is voor de capaciteit van de tent, dat is altijd al zo geweest en is mij ook vaak genoeg gebeurd. Als je iets populairs graag wil zien, zorg je dat je op tijd bent. En als je net te laat bent en niks of te weinig ziet, loop je door en ga je iets anders kijken. Je koopt een kaartje voor een festival, niet voor een individueel optreden...

Edit: let wel, ik vind natuurlijk wel dat ze hier bij RW met de programmering rekening mee moeten houden door niet te grote namen in de tent te zetten terwijl er op de main niets (van betekenis) tegelijk speelt
Ik denk eigenlijk niet dat er hier mensen zijn die vinden dat je niets moet opofferen om een populair optreden te kunnen zien, iedereen vindt het uiteindelijk logisch om goed op tijd te zijn voor een deftige plek. De frustratie is echter ontstaan omdat velen vinden dat vorig jaar die opoffering die hiervoor nodig was te groot werd. Een kwartiertje op tijd, sure, maar geforceerd worden om het concert ervoor al mee te nemen om uberhaupt de tent in te kunnen, past gewoon niet in de beleving van wat een aangename festivaldag hoort te zijn.

En de redenering 'als je te laat bent, loop je gewoon door' kan op zich wel logisch klinken maar uiteindelijk heb ik wel begrip voor de frustraties. Als zelfs mensen met een realistische planning met voldoende tijd tussen optredens dat plan meerdere keren per dag in het water zien vallen, is dat gewoon zonde. Dat straalt uiteindelijk ook af op je hele beleving, het is gewoon vervelend als je een uur voor de start ergens anders staat te stressen of je toch zeker nog enkele nummers kan zien voor je naar The Barn moet vertrekken om daar dan te zitten niksen.
 
Je kan gewoon ook met twee main stage podia werken waarbij de groep op main stage 2 zijn optreden start terwijl de mainstage 1 net zijn optreden beeindigd heeft, zoals Crammerock dat doet in een grote tent. Dan kan je gemakkelijk minstens tien groepen op beide mainstage podia programmeren.

Zo was werchter vroeger.

Maar er wordt gekozen voor een indoor ervaring.

Ik vind ook dat het probleem erg opgeblazen wordt. Je kan de tent uitbreiden maar dan nog ga je mensen teleurstellen. Er is nu eenmaal een limiet , door oa veiligheidsredenen.


Welk optreden hebben fans van fred again gemist door daar een half uur eerder te zijn?

Een festival is altijd een beetje kiezen en soms ook verliezen. Maar over een heel weekend heb je toch echt een mooi aantal bands gezien die je wou zien
 
Niet dat ik dit in twijfel wil trekken, maar "kloppen aan de deur" lijkt mij qua crowd control voor + 20.000 mensen niet optimaal.
Eens hoor, misschien personeel zonder RW signalisatie (al hebben die andere ingang) of wat ik dus eerst dacht mensen die te dringend naar toilet moesten. Wat niet kan want er zijn toiletten in de Barn?! Wist ik niet. Of we hebben het fout gezien want we stonden er natuurlijk niet naast.
 
Ik begreep eigenlijk vorig jaar al door de opmerkingen van Herman dat er meer met een open tent gewerkt zou gaan worden om problemen zoals vorig jaar met The Barn te voorkomen. In voorgaande jaren werkte dat prima. Het is een festival. Als men een concert met perfect geluid en visuals wil meemaken moet je naar een concert van de betreffende band of artiest gaan. Niet naar een festival.

Open tent. En dan krijg je natuurlijk: het geluid van bacardi stond te luid en stoorde enz. Nadelen heb je bij elk systeem toch
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34
Eens hoor, misschien personeel zonder RW signalisatie (al hebben die andere ingang) of wat ik dus eerst dacht mensen die te dringend naar toilet moesten. Wat niet kan want er zijn toiletten in de Barn?! Wist ik niet. Of we hebben het fout gezien want we stonden er natuurlijk niet naast.
Die toiletten waren net naast de Barn, naast de uitgang ter hoogte van het podium.
 
Ik denk eigenlijk niet dat er hier mensen zijn die vinden dat je niets moet opofferen om een populair optreden te kunnen zien, iedereen vindt het uiteindelijk logisch om goed op tijd te zijn voor een deftige plek. De frustratie is echter ontstaan omdat velen vinden dat vorig jaar die opoffering die hiervoor nodig was te groot werd. Een kwartiertje op tijd, sure, maar geforceerd worden om het concert ervoor al mee te nemen om uberhaupt de tent in te kunnen, past gewoon niet in de beleving van wat een aangename festivaldag hoort te zijn.

En de redenering 'als je te laat bent, loop je gewoon door' kan op zich wel logisch klinken maar uiteindelijk heb ik wel begrip voor de frustraties. Als zelfs mensen met een realistische planning met voldoende tijd tussen optredens dat plan meerdere keren per dag in het water zien vallen, is dat gewoon zonde. Dat straalt uiteindelijk ook af op je hele beleving, het is gewoon vervelend als je een uur voor de start ergens anders staat te stressen of je toch zeker nog enkele nummers kan zien voor je naar The Barn moet vertrekken om daar dan te zitten niksen.
Hier ligt de hele crux. Een kwartiertje nog prima vinden, waar ligt de grens dan? Dat is toch voor iedereen anders en zo arbitrair als maar kan? En 'de beleving hoe een aangename festivaldag hoort te zijn' is dat ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave
En de redenering 'als je te laat bent, loop je gewoon door' kan op zich wel logisch klinken maar uiteindelijk heb ik wel begrip voor de frustraties. Als zelfs mensen met een realistische planning met voldoende tijd tussen optredens dat plan meerdere keren per dag in het water zien vallen, is dat gewoon zonde. Dat straalt uiteindelijk ook af op je hele beleving, het is gewoon vervelend als je een uur voor de start ergens anders staat te stressen of je toch zeker nog enkele nummers kan zien voor je naar The Barn moet vertrekken om daar dan te zitten niksen.
Ergens wel mee eens hoor, de wachttijd mag niet voortdurend buitenproportioneel zijn (ook al was het echt niet nodig om tijdens het optreden ervoor al in de Barn te zijn, vrienden van me zijn in het pauzeuur nog prima binnengeraakt bij Editors en Fred), maar het aanpassen van de Barn is mijns inziens niet de oplossing. Dat gaat afdoen aan de ervaring en kan het weer onveiliger en oncomfortabeler maken. Slimmer programmeren kan dat wat mij betreft voor een groot deel wel oplossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands
Ik begreep eigenlijk vorig jaar al door de opmerkingen van Herman dat er meer met een open tent gewerkt zou gaan worden om problemen zoals vorig jaar met The Barn te voorkomen. In voorgaande jaren werkte dat prima. Het is een festival. Als men een concert met perfect geluid en visuals wil meemaken moet je naar een concert van de betreffende band of artiest gaan. Niet naar een festival.
Tja... Ik vind:

Het is een festival. Als men de zekerheid wil dat je een optreden van een act (die op het tweede podium staat) kan zien, moet je naar een concert van de betreffende band of artiest gaan. Niet naar een festival.
 
Een kwartiertje op tijd, sure, maar geforceerd worden om het concert ervoor al mee te nemen om uberhaupt de tent in te kunnen, past gewoon niet in de beleving van wat een aangename festivaldag hoort te zijn.
Het is al eerder gezegd, maar het was echt enkel bij Editors en Fred Again.. dat je er een uur op voorhand moest zijn.

Dit issue is sinds vorig jaar echt buiten proportie opgeblazen. In 2019 stond ik plots ook voor rode kruizen in de vooravond voor het concert van Years & Years godbetert. Er kraaide toen geen haan naar dat die Barn dicht ging als ze vol zat.
 
En dan over naar een heel ander podium waar ook nog wel wat over te doen is: the Slope. Daar moeten in ieder geval de laatste 22 namen een plekje gaan krijgen (morgen, volgende week, begin maart?). De lijst met kanshebbers is flink ingekrompen, waarbij ook een rijtje te grote namen zijn afgevallen. Verder allerlei verschuivingen op basis van tourschema's. Bij verschillende namen (onder Zeer waarschijnlijk en Goede mogelijkheid) heb ik aangegeven op welke dagen ze beschikbaar zijn. Nadere informatie en nieuwe namen zijn natuurlijk welkom.

Wellicht de laatste update voordat we alles in de categorieën 'Zeker' en 'Kans nihil/afgevallen' kunnen zetten... Wijzigingen zoals gebruikelijk in vet.

Zeker:
geen nieuwe namen

Zeer waarschijnlijk: the Mysterines (do/vr/za), Unknown Mortal Orchestra (za/zo), Royal Republic, Soccer Mommy, Blondshell (za), ISE, Psychedelic Porn Crumpets (do/za), Against the Current (do/vr/zo), Sprints, Landmvrks (do/za/zo), the Snuts (do/vr/zo), Scowl, Neck Deep

Goede mogelijkheid: Pommelien Thijs (do/za/zo), Parov Stelar, Miles Kane, the Clockworks, Badbadnotgood, Blonde Redhead, American Football, Joanna Sternberg, the Lemon Twigs, Model/Actriz, Roosevelt, Shabaka, Slow Pulp, S10, the Kills, Floating Points (do/za/zo), Osees, Folamour (do/za/zo), Elias Mazian, Mdou Moctar, Nana Benz du Togo, Nusantara Beat, Sho Madjozi, Miike Snow, Admiral Freebee, RHEA, the Vices, Psychonaut, Arsenal, My Baby, Loreen, Tramhaus, Lankum, Robin Kester, Coely (do/za/zo), Chibi Ichigo, the Heavy, Black Honey, Genesis Owusu, Christone “Kingfish” Ingram, White Lies, Heilung, Black Country New Road, Kara Jackson, Worakls Orchestra, Bat for Lashes, Baxter Dury, Bazart, the Struts, Enter Shikari, Ty Segall (vr/za), Giant Rooks, bdrmm, Alice Phoebe Lou (do/vr/zo), I Love You Honey Bunny, Goose, Courtney Barnett, English Teacher, Maximo Park, Bwana, Yesnomaybe, Soft Play, Palaye Royal, Skindred, Grace Cummings, Altin Gün, Pigs x7 (vr/za/zo), Spanish Love Songs (zo), Drug Church, the Warning (do/za/zo), Royel Otis, Only the Poets, Egyptian Blue, DEADLETTER, Meltheads, Yin Yin, Personal Trainer, Get the Shot, Amyl and the Sniffers

Verrassing: Empire State Bastard, Anohni and the Johnsons, Sabaton, Frankie and the Witch Fingers, Smith & Burrows, Nabihah Iqbal, King Gizzard & the Lizard Wizard, Catfish and the Bottlemen, Sea Girls, Tove Lo, Hallan, Wunderhorse, First Aid Kit, the Bloody Beetroots, Public Service Broadcasting, King Krule, Damien Rice, Foals, Yard Act, Crows, Sports Team, Enola Gay, Gurriers, Heavy Lungs, Opus Kink, Do Nothing, Young Fathers, Tyla, Sekou, Olivia Dean, Dinosaur jr., Biffy Clyro, Bloc Party, the Royston Club, Nation of Language, Coach Party, Swim School, Yaeji, John Newman, Julie Byrne, Warmduscher, Beartooth, Campus, Cornflames, Grandaddy, John Coffey, Highly Suspect, Ăo, DIRK., the Hickey Underworld, Cold War Kids, Pip Blom, Oproer, Ghinzu, Tropical Fuck Storm, Sevdaliza, De Mens, Noordkaap, Boston Manor, Lizzie McAlpine, Diiv, Brutalismus 3000, Bleachers, Maruja, Julien Baker, Geese, the Beths, Crystal Fighters, Tsar B, Zimmerman, Spellling, Tourist LeMC, Stavroz, Black Midi, the Japanese House, the Big Moon, Sleep Token, Death Grips, Jazz Brak, Master Peace, Kids with Buns, Jamie T, Folly Group, NI, Fleddy Melculy, Cherry Glazerr, Jockstrap, the Amazons, Fat Dog, Ramkot, Joost, NewDad, Heartworms, Tigerclub, Chalk, Marathon, Bob Vylan, Texoprint, Snooper, Fat White Family, Bad Nerves, Droom Dit, Spiritbox, Gallus, Wet Leg, Charli XCX, Yo la Tengo, Therapy?, de Jeugd van Tegenwoordig, Masego, Two Door Cinema Club

Kans nihil/afgevallen:
Fall Out Boy, Beach House, M83, Glass Animals, Rag N Bone Man, NF, St. Vincent, Triggerfinger, Blur, Sublime, Mitski, Portugal. The Man, Teddy Swims
 
Hier ligt de hele crux. Een kwartiertje nog prima vinden, waar ligt de grens dan? Dat is toch voor iedereen anders en zo arbitrair als maar kan? En 'de beleving hoe een aangename festivaldag hoort te zijn' is dat ook.
Klopt, die grens van wat een acceptabele wachttijd is, ligt voor iedereen anders en zoals al gezegd ga je nooit iedereen tevreden kunnen maken. Ik denk gewoon dat vorig jaar die grens bij veel meer mensen overschreden werd dan andere jaren, waardoor je zo'n explosie aan frustraties kreeg.

Ergens wel mee eens hoor, de wachttijd mag niet voortdurend buitenproportioneel zijn (ook al was het echt niet nodig om tijdens het optreden ervoor al in de Barn te zijn, vrienden van me zijn in het pauzeuur nog prima binnengeraakt bij Editors en Fred), maar het aanpassen van de Barn is mijns inziens niet de oplossing. Dat gaat afdoen aan de ervaring en kan het weer onveiliger en oncomfortabeler maken. Slimmer programmeren kan dat wat mij betreft voor een groot deel wel oplossen.
Ik heb inderdaad ook geen pasklare oplossing. Die Barn momenteel klinkt in veel opzichten geweldig en ik heb veel begrip voor de argumenten om die te houden zoals ze is. Zoals je zelf al eerder aanhaalde, ben ik sowieso ook fan van het idee om de capaciteit van het festival te verlagen, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Alleszins benieuwd waarmee ze komende zomer mee op de proppen gaan komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34
Het is al eerder gezegd, maar het was echt enkel bij Editors en Fred Again.. dat je er een uur op voorhand moest zijn.

Dit issue is sinds vorig jaar echt buiten proportie opgeblazen. In 2019 stond ik plots ook voor rode kruizen in de vooravond voor het concert van Years & Years godbetert. Er kraaide toen geen haan naar dat die Barn dicht ging als ze vol zat.
Ik was er zelf niet bij dus uiteindelijk ga ik ook maar af op wat hier en elders geschreven wordt 😅 De rode kruizen zijn inderdaad al jaren een topic, maar volgens de verslagjes hier kwamen ze dit jaar toch wel opvallend vaker voor. Vroeger eerder occasioneel, nu bijna structureel, ook overdag bij acts waarvan je het nooit zou verwachten. Dat het uiteindelijk enkel bij twee acts zo dramatisch was, is uiteraard goed nieuws en ben ik blij om. Ik ben ook geen Rock Werchter doomposter en wil zeker geloven dat het allemaal wat werd opgeblazen.
 

Users who are viewing this thread