Rock Werchter 2024

rw83

Campingartiest
12 apr 2023
78
102
In mijn eerste jaren RW had de Barn ook zij ingangen die altijd gewoon open waren. Dit gaf wel iets meer licht binnen maar zorgde ook voor een veel natuurlijkere spreiding van het publiek in de Barn. Kan me niet herinneren dat het er ooit te druk was of dat ik dacht: nou nou, wat een licht. Teruggaan naar zo'n opzet lijkt me ideaal. De problemen zijn pas groter geworden toen de zij ingangen alleen nog maar uitgangen werden.
't Was anders wel druk in de tent tijdens Beastie Boys in 2007...
 
  • Leuk
Waarderingen: jimmywe

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
409
544
ik ben ook fan van de open structuur. Het was gewoon veel makkelijker om even naar binnen te lopen, een paar nummers luisteren en dan weer verder.
Zo hoort dat ook te gaan op een festival.
Dat is jouw beleving van een festival (en ongetwijfeld van nog veel anderen). Een deel van de dag vind ik dat prima, maar ik wil ook graag elke dag een aantal concerten (de must-sees) van A tot Z meemaken. Zo kan dat ook gaan op een festival.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
853
578
Een extra bandje kopen, of extra 'ticket' kopen... zo'n vaart zal het niet lopen hoop ik. Op je bandje staat exhter al 'krediet' voor drank etc. Ze zouden dus perfect bij de ingang van de tent een scanner kunnen plaatsen en bijvoorbeeld voor de ene artiest 3 coins kunnen vragen, de andere artiest dan weer 5, of helemaal niets. Dan dient er op voorhand in ieder geval al niets te gebeuren, en blijf je het principe 'first come first serve' hanteren. Eveneens vermijd je dan weer dat bezoekers bij het vorige optreden zich al ergens vooraan in de Barn leggen, plaats innemen om bij hun favoriet uren later vooraan te kunnen staan. Hiermee veronderstel ik dat na elk optreden de Barn volledig zal ontruimd worden. Lijkt me allemaal nog niet zo onhaalbaar. Uiteraard zou ik het zelf met dit systeem wel moeilijk hebben, het kost allemaal al genoeg natuurlijk 🤷‍♂️
En als ik bad omens en deus wil zien, ik heb een goede plek, word ik verplicht buiten te gaan tussen de 2 en maak ik geen kans meer om terug binnen te komen. Elk systeem heeft z'n nadelen denk ik
 
  • Leuk
Waarderingen: Joss

festirock

Support act
1 dec 2015
853
578
Dit lijkt me zeker niet de oplossing. Nu kan je gewoon niet binnen, einde verhaal. Kan je je voorstellen dat bij Fred Again er nog zo'n tienduizend man begint te wringen voor een plaatsje. Ik denk dan dat er onderlinge gevechten gaan ontstaan van mensen die hun ongenoegen uiten tegen voorstekers. Om nog maar te zwijgen van mensen die onwel worden door de drukte. Nu heb je klagers, anders heb je gewonden en rellen...

Volgens mij is de enige oplossing kleiner booken (wat ze al wel ietwat doen heb ik het gevoel behalve die vrijdag). Eerder een dEUS en Snow Patrol op de Main Stage en bijv. Frank Carter en Tom Odell in de Barn.
Of gewoon er mee leven dat je niet binnen raakt als je te laat aankomt en wat anders leuks gaan zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.712
Of gewoon er mee leven dat je niet binnen raakt als je te laat aankomt en wat anders leuks gaan zien.
Maar een half uur op voorhand moeten staan koekeloeren in zo’n tent om ‘op tijd’ te zijn, kan nu ook weer niet de bedoeling zijn. En ‘iets anders leuks’ valt meestal ferm tegen op een festival dat alléén rond die optredens draait.

Als ik een dagticket koop voor die donderdag, dan is het voor Slowdive en PJ Harvey, die main die dag kan me gestolen worden.
 
Laatst bewerkt:

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.994
565
Er is een verschil tussen te laat aankomen en een uur op voorhand moeten zijn om dan een uur te niksen in een tent waar niets te doen is, terwijl je ook nog iets anders zou kunnen zien op dat moment
Ik zie het verschil niet met een uur van tevoren in het voorvak willen staan bij de main stage... Dat hebben degenen die iets echt willen zien er ook voor over.

Overigens, hoe vaak is het gebeurd dat je echt een uur van tevoren bij de Barn moest zijn? Echt alleen bij Editors en Fred toch? En daar kon je het van tevoren wel aan zien komen, dat was qua planning ook gewoon onhandig gedaan met nauwelijks iets er tegenover.
 

napril69

Playlistbediener
1 feb 2019
40
33
Dat is jouw beleving van een festival (en ongetwijfeld van nog veel anderen). Een deel van de dag vind ik dat prima, maar ik wil ook graag elke dag een aantal concerten (de must-sees) van A tot Z meemaken. Zo kan dat ook gaan op een festival.
Daar hou ik ook van, maar met een open structuur van The Barn kun je toch beide groepen bedienen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.230
10.666
Ik zie het verschil niet met een uur van tevoren in het voorvak willen staan bij de main stage... Dat hebben degenen die iets echt willen zien er ook voor over.
Nee vind ik niet hetzelfde. Bij de mainstage kan je een concert altijd zien maar kan je ervoor kiezen om wat van je tijd op te offeren om het nog beter te kunnen zien. Bij de Barn moet je je tijd opofferen om het überhaupt te kunnen zien.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.615
4.590
Ik zie het verschil niet met een uur van tevoren in het voorvak willen staan bij de main stage... Dat hebben degenen die iets echt willen zien er ook voor over.

Overigens, hoe vaak is het gebeurd dat je echt een uur van tevoren bij de Barn moest zijn? Echt alleen bij Editors en Fred toch? En daar kon je het van tevoren wel aan zien komen, dat was qua planning ook gewoon onhandig gedaan met nauwelijks iets er tegenover.
Het verschil is dat je het optreden nog steeds kan meenemen als je geen uur op voorhand wil staan nietsen. Deze vergelijking slaat volledig krom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.994
565
Ok, die vergelijking is niet helemaal eerlijk inderdaad. Het gaat mij erom dat er best wat opgeofferd mag worden voor de optimale ervaring. Iedereen lijkt maar te vinden dat ze op een festival het recht hebben om elk optreden te kunnen zien. Dat kan gewoonweg niet als er 90.000 mensen rondlopen en in de Barn kunnen er maar 25.000 (pin me er niet op vast). Op andere festivals sta je ook buiten de tent als er iets geprogrammeerd staat wat te groot is voor de capaciteit van de tent, dat is altijd al zo geweest en is mij ook vaak genoeg gebeurd. Als je iets populairs graag wil zien, zorg je dat je op tijd bent. En als je net te laat bent en niks of te weinig ziet, loop je door en ga je iets anders kijken. Je koopt een kaartje voor een festival, niet voor een individueel optreden...

Edit: let wel, ik vind natuurlijk wel dat ze hier bij RW met de programmering rekening mee moeten houden door niet te grote namen in de tent te zetten terwijl er op de main niets (van betekenis) tegelijk speelt
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
409
544
Daar hou ik ook van, maar met een open structuur van The Barn kun je toch beide groepen bedienen ?
Met een open structuur kun je inderdaad de blijvers en de naar binnen- en buitenlopers bedienen. Dan kom je wel weer in de discussie wat dat doet met de sfeer in de Barn, soundbleed, etc. Het blijft gewoon een lastige discussie, ik ben benieuwd hoe de organisatoren ernaar gekeken hebben en wat er dit jaar gaat veranderen (behalve minder grote trekkers in de Barn).
 

Bwoite

Randprogramma
8 jun 2022
110
87
Een gesloten Barn/Klub C is voor mij een enorme meerwaarde. Je beleeft het concert nog net dat tikkeltje intenser. Voor meeste optredens ga ik kwartier vooraf en kan nog vlot tot over halverwege doorlopen, enkel Editors pak eerder. Iggy Pop zo snel vol was puur door regen. We stonden aan de eetstalletjes van Loic Van Impe toen het begon te gieten en dan pas was er een vlucht richting Barn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en visdave34

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
409
544
Edit: let wel, ik vind natuurlijk wel dat ze hier bij RW met de programmering rekening mee moeten houden door niet te grote namen in de tent te zetten terwijl er op de main niets (van betekenis) tegelijk speelt
Dan geef ik wel door de voorkeur aan 2x een sterke programmering (bijv. Rosalia vs. QOTSA) boven 2x niet te grote namen (bijv. Jane's Addiciton vs. Greta van Fleet).
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.994
565
Een gesloten Barn/Klub C is voor mij een enorme meerwaarde. Je beleeft het concert nog net dat tikkeltje intenser. Voor meeste optredens ga ik kwartier vooraf en kan nog vlot tot over halverwege doorlopen, enkel Editors pak eerder. Iggy Pop zo snel vol was puur door regen. We stonden aan de eetstalletjes van Loic Van Impe toen het begon te gieten en dan pas was er een vlucht richting Barn.
Dan geef ik wel door de voorkeur aan 2x een sterke programmering (bijv. Rosalia vs. QOTSA) boven 2x niet te grote namen (bijv. Jane's Addiciton vs. Greta van Fleet).
Precies dit. Ik vind dat het probleem aardig opgeblazen is door enkele gevallen, die door de organisatie overigens niet slim zijn aangepakt. Wij hadden daardoor voor Rosalia ook de verwachting dat het vroeg vol zou zijn en waren er ver op voorhand, wat later - door de slimme scheduling tegelijk met QOTSA, hoe jammer dat ook is, een luxeprobleem - helemaal niet nodig bleek.
 
  • Leuk
Waarderingen: festirock en Joss

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.187
4.339
Het is zogezegd voor de veiligheid allemaal, maar niets onveiliger dan door die kleine poortjes geplet te worden bij het binnengaan van het voorvak/barn
Oke graspop en couleur en pukkelpop en nos alive zijn kleiner en/of ander soort publiek, maar RW is het enige festival waar ik al geweest ben en onveilige situaties meemaakte in/door het publiek tgv die poortjes en kruizen
Ik ben op Werchter geweest toen die poortjes er nog niet waren: dat was echt velen malen onveiliger. Ben er toch echt blij mee, dat die er staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: swissepfan en Thisso

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.644
897
Een extra bandje kopen voor elk concert lijkt me onmogelijk. Waar betaal je dan je inkom voor , het niet zo groene gras? Laat een festival maar zijn wat het is, vrij kijken naar verschillende optredens. En is het wat te druk dan ga je gewoon een ander concert kijken, keuze genoeg op 4 dagen
Dat is/was nochtans het principe van de plusconcerten bij North Sea Jazz, bijvoorbeeld.
Wil je zo'n concert bijwonen, dan betaal je bijvoorbeeld 20 EUR extra, bovenop je reguliere toegangsticket.

Niet dat ik zoiets wil, hoor. Maar het zijn systemen die her en der al worden toegepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

festibob

Randprogramma
5 jan 2024
233
87
Je kan gewoon ook met twee main stage podia werken waarbij de groep op main stage 2 zijn optreden start terwijl de mainstage 1 net zijn optreden beeindigd heeft, zoals Crammerock dat doet in een grote tent. Dan kan je gemakkelijk minstens tien groepen op beide mainstage podia programmeren.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken

  • Joss