Rock Werchter 2015 - Geruchten

Ben Howard had vorige week zijn shows al gecanceld, had al een beetje verwacht dat hij ook Werchter zou cancellen. Volgens mij wisten ze dit wel al een paar dagen langer dan vandaag. Ik vind het jammer want heb een ticketje voor morgen en Balthazar boeit me niet zoveel. Maar nu kan ik wel volledig The Cat Empire checken, wat ook zeker niet slecht is.

Nog een afzegging, afzegging nummer 101, Jessie J komt niet, nu niet echt erg maar toch NOG een afzegging,...

Tot nu toe een prima setlist van Muse. Micro Cuts, tour debut van Uno en nu Citizen Erased. Ben benieuwd of ze Dead Star nog spelen. Ik geniet toch nog een beetje mee op de livestream.

Voor de mensen die naar rock werchter 2015 geweest zijn: wat waren de toppers? Welke groepen hebben jullie ontroerd? Wie was er echt niet goed?

Voor de mensen die naar rock werchter 2015 geweest zijn: wat waren de toppers? Welke groepen hebben jullie ontroerd? Wie was er echt niet goed?

Er valt veel te zeggen over deze editie en ik ga vanavond mijn uitlegje hierover neertypen, voor diegene die daar interesse in heeft. (:p) Kort: geen misse editie.

Eindelijk thuis na 4 topdagen. Even snel nadenkend, hoogtepuntjes voor mij: The Cat Empire, Royal Blood, Muse, JvT, FatM, Selah Sue, DCFC en de afsluiting bij de tent op de vrijdag, en het gescheld van een deel van onze groep die toch besloot bij Pharrell te kijken terwijl ik ze had gewaarschuwd :lol:

Nou, dat was tof hoor. Een stuk meer goede shows gezien dan ik vooraf verwacht had. Ik gooi er maar even een top 10 in:

1. Patti Smith and her Band perform Horses

Dit is een van de beste shows die ik ooit gezien heb. Wat een vrouw, publiek deed goed mee, geweldig uitgevoerd. Dit was helemaal perfect. Heel blij dat we eerste rij stonden.

2. FIDLAR
3. Death Cab for Cutie
4. The War on Drugs
5. Muse
6. Lenny Kravitz
7. Catfish and the Bottlemen
8. Kasabian
9. Oscar and the Wolf
10. Circa Waves / Fufanu

Dingen die vrij matig waren dan:
- Chet Faker
- Eagles of Death Metal
- Seinabo Sey
- The Prodigy

zoo.. heerlijk vermaakt :D

mijn hoogtepunten zijn:
- Catfish & The Bottlemen
- Ben Harper & The Innocent Criminals
- The War On Drugs
- Faith No More
- Alt-J

Verder waren die nieuwe tenten geweldig, ook de kleine tribunes aan de zijkant. Maar ze moeten daar nog wel wat doen aan het geluid. Bas stond bij elke act in de tent veels te hard.

Bas was inderdaad veel te hard in de tenten.
Maar wat een te kleine tenten zeg!
Als je net iets te laat aankomt bij acts als Elbow en John Newman dan kan je het wel vergeten.
Buiten kan je gewoon helemaal niets volgen. En dat met een bezoekersaantal van bijna 90.000
per dag, zijn de tenten gewoon te klein.

Verder wel genoten uiteraard !

Twee kippenvel momenten tijdens een nummer bij
Patti Smith
Alabama Shakes

verder genoten van
Muse
Elbow
the Cat Empire
Róisín Murphy
Noel Gallagher's High Flying Birds ( a ginger Mexican, that's more rare than a unicorn on acid)
Magnus

Bas stond inderdaad te hard vooraan bij de uitgang deed het zelfs pijn aan de oren
Tribune is leuk, maar daardoor kan je via de zijkanten geen optredens meer zien in tegenstelling tot de oude tenten
de enige bui kwam tijdens Pharell (karma is a bitch)

achteraf wel blij dat het een week vervroegd is nu was het prima weer, volgende week tropisch

Het geluid in die tenten vond ik het probleem niet, maar waar de fuck was de airco? Ik merkte aan mezelf dat ik gewoon die tenten aan het mijden was door de ongelofelijke hitte die daar hing. Desondanks wel blij dat ik daardoor Die Antwoord heb geskipt voor een goede plek bij Muse, die hebben me heel erg verrast. Fantastische show!

Verder kan ik dit keer helaas geen serieus stukje schrijven over de dingen die ik gezien heb aangezien ik veel te vaak lam ben geweest en veel must-sees heb gemist. Desondanks was dit wel de beste Werchter tot dusver voor mij, hoogtepunten waren: Muse, Elbow, Marmozets, Roisin Murphy, Lonely the Brave, Faith No More, FIDLAR, Red Fang, Catfish & the Bottlemen en Kasabian.

Op één ongetwijfeld Patti Smith, niet normaal, en dat publiek :)

Ook nog zeer goed voor mij Faith No More, Royal Blood, Other Lives, Lenny Kravitz (verrassend), Muse, Kasabian, Noel Gallagher, The War on Drugs, Archive (!), Jungle, Magnus...

Groot minpunt: nog steeds geen schermen buiten aan de tenten!!!

Verder: door de verruiming van de festivalwei was het overal minder druk, dat merkte je echt. En goed weer natuurlijk.

Voor mij was Lenny Kravitz echt de grootste positieve verrassing! Man man, wat een show was dat! Verder was Mumford & Sons ook stukke leuker dan ik had verwacht (publiek deed ook wel heel goed mee). Van Muse zijn we inmiddels gewend dat het fantastisch is.
Verder vond ik Oscar and the Wolf, Alt-J en de Chemical Brothers ook echt hoogtepunten. Royal Blood vond ik met name op de zaterdag heel sterk.

Tegenvallertjes waren Eagles of Death Metal en Rise Against; zal voor een groot deel aan de spot op de middag op de main hebben gelegen. Of Monsters and Men mag wat mij betreft ook aan dat rijtje worden toegevoegd. De grootste tegenvaller was voor mij toch The War on Drugs; ik vind het dan ook vreemd dat ik hen vaak tegenkom in de hoogtepunten in de posts hierboven. Ik had veel van ze verwacht, en heb m'n maten moeten meesleuren, maar het was echt niet veel. Maar da's mijn mening maar :wink:

Ik moet het maar niet teveel hebben over tegenvallers, want over het algemeen vond ik het echt een geweldige editie. Qua muziek, qua weer en qua sfeer was het top. En dan te bedenken dat de Foo's er normaal gesproken bij waren geweest...

Fantastische dagen gehad. Als ik mij mag wagen aan een top 5:

Met afstand op 1: Damien Rice
2: Florence and the machine
3: Muse
4: War on Drugs
5: Mumford and Sons / Death cab for cutie

Vond dit jaar het publiek over het algemeen lekker enthousiast, wat de sfeer ten goede kwam!

Heerlijke editie gehad, waarbij het perfecte weer bijdroeg aan een goede festivalbeleving. Lekkere temperatuur, niet te warm.

Nieuwe tenten waren serieus mooi qua aankleding en akoestiek, maar van die beloofde airco heb ik totaal niks van gemerkt. Wat warm, wat warm zeg!! Daardoor soms besloten een act maar te stippen. Tenten puilden bij veel acts compleet uit, dus een scherm buiten zou verbeterpunt 1 moeten zijn volgend jaar. Maarja dat zeiden we vorig jaar ook en dit jaar hebben ze er niks mee gedaan. Iemand enige 'inside' info waarom de schermen weg zijn?

Toppers
- Muse
- Prodigy
- Royal Blood
- Florence + the Machine
- Kasabian
- War on Drugs

- Lenny Kravitz vond ik echt tegenvallen. De lange versies en jams bij My Mama Said en Let
Love Rule haalden compleet de snelheid eruit. Om mij heen werd volop gekletst ipv gekeken. En ik stond redelijk vooraan. Laatste 2 nummers knalden echter wel. Paar jaar terug in Ahoy gezien, maar dat was stukken beter. Voor een headliner ook een weinig bijzonder podium met sfeer elementen.

The Hive is weer een stukkie groter geworden. En het entertainment gedeelte was stukken beter dan vorig jaar. Betere dj's en mooiere tent met meer faciliteiten eromheen. Alleen geluid stond merkwaardig zacht als je in de tent stond. Sfeer was daar echter op de woensdag, vrijdag en zaterdag echt top :)

Al met al weer een uitstekende editie.

Nou de toppers
1. Damien Rice

2. Muse
3. Florence + the Machine
4. James Bay (verrassing voor mezelf ook)
5. Kasabian

Verder ook genoten van Death Cab, War On Drugs, Gallagher, Counting Crows, Kravitz (klein stukkie maar gezien, want Damien Rice), Royal Blood
Beter dan verwacht: Script, Mumford & Sons, Leon Bridges - maar het blijft muziek waar ik na een kwartier wel genoeg van heb -, Last Internationale, FIDLAR
Verder gewoon leuk om mee te pikken: Blaudzun, St. Paul & the Broken Bones, Lonely the Brave, Tove Lo, Gavin James, Prodigy, Jeugd

Tegenvallers: Hozier, vond het zeer vlakjes en niet heel inspiratievol
Pharrel, had niet verwacht weggeblazen te worden door zijn zang, zeker niet, maar had gehoopt dat de show er omheen de moeite zou zijn. Dat was ie niet.
Elbow, een veel en veel te harde bas, al scheen dat aan mijn plek te liggen. Verder werden bijna alle nummers op dezelfde manier opgerekt en opgerekt en opgerekt tot vervelens aan toe. Bij sommige nummers werkt dat geweldig, maar als je dat anderhalfuur lang doet, dan verlies je me een beetje.
Years & Years, het geluid was gewoon slecht tot de laatste twee nummers. Had medelijden met dat jochie.

Helaas gemist: Alabama Shakes, Dotan (gezien de prestaties van Hozier en vrienden wel over Dotan te spreken waren), Seinabo Sey, Die Antwoord

Ik heb hier nog niemand gehoord over Fufanu, godverdomme wat speelden die lekker, zeker mijn top optreden van dit jaar Werchter. Verder waren Royal Blood, Fidlar en Enter Shikari ook helemaal top. Eagles of Death Metal was een tegenvaller, mede dankzij het geluid.

Users who are viewing this thread