Rock Werchter 2015 - Geruchten

Opmerkelijk dat iedereen hier het zomaar zou aanvaarden dat Lenny Kravitz headliner is, dat Kasabian subheadliner is, dat Ben Howard subheadliner is… Eigenlijk kan dit niet, dit zou nog niet zo lang geleden onmogelijk geweest zijn.

Aanvaarden is een groot woord maar in de combinatie met Prodigy is het nog best te doen toch?
Kasabian is waarschijnlijk gewoon Sub-headliner omdat ze zich hebben bewezen door Glastonbury te headlinen. Ze zijn inderdaad niet zo populair in Belgie en Nederland. Maar als The Libertines bijvoorbeeld geboekt was ipv Kasabian waren die ook Sub geweest en niet ergens overdag op Mainstage. Kasabian die gaat zich wel bewijzen als sub net zoals Paolo dat vorig jaar deed.
En ja dan hebben we nog Ben Howard, ik weet niet helemaal zeker of hij daadwerkelijk de sub gaat worden. Maar kwa Populariteit kan hij dat gewoon aan. Het is misschien niet het soort act dat je graag ziet als sub maar hij hij levert wel een rete goede show. Toch moet Werchter fixen dat hij in The Barn staat want met zijn nieuwe album/setlist zullen veel mensen weer janken om zijn hits als hij op de Main stage staat.

Jij moet er gewoon aan gaan wennen dat Werchter elk jaar zijn best doet om een mooi affiche neer probeert te zetten. en dit jaar misschien niet al te veel keuzes heeft voor goede sub-headliners. Dat ze The Who hebben laten schieten snap ik ook wel. Waarschijnlijk zijn die gruwlijk duur voor de hoeveelheid kaarten die je er voor verkoopt. Aangezien ze in Nederland ook meer dan 70 euro voor een ticket vragen volgensmij.

En ja dan hebben we nog Ben Howard, ik weet niet helemaal zeker of hij daadwerkelijk de sub gaat worden. Maar kwa Populariteit kan hij dat gewoon aan. Het is misschien niet het soort act dat je graag ziet als sub maar hij hij levert wel een rete goede show. Toch moet Werchter fixen dat hij in The Barn staat want met zijn nieuwe album/setlist zullen veel mensen weer janken om zijn hits als hij op de Main stage staat.

Zo'n grote bak hits heeft die nu ook weer niet. Keep your head up is een hitje maar verder is het gewoon een degelijke singer songwriter act met een mooi tweede album. Heb hem in 2013 heel even gezien en vond het best ok maar zeker niet wereldschokkend ofzo. Leuke middagmuziek bij een pintje.

Zo’n grote bak hits heeft die nu ook weer niet. Keep your head up is een hitje maar verder is het gewoon een degelijke singer songwriter act met een mooi tweede album. Heb hem in 2013 heel even gezien en vond het best ok maar zeker niet wereldschokkend ofzo. Leuke middagmuziek bij een pintje.

Als je even tijd hebt

http://oor.nl/#!/concerts/ben_howard_verdient_een_volwassener_publiek/concert

Verslag over hoe concerten van Ben Howard gaan sinds hij een tweede album heeft. Hij speelt vooral zijn 2e album en daar zit jammer genoeg de meerderheid van het publiek niet op te wachten. Terwijl deze gast twee uitstekende platen heeft afgeleverd.

<div class="d4p-bbt-quote-title">mattman wrote:</div>
Zo’n grote bak hits heeft die nu ook weer niet. Keep your head up is een hitje maar verder is het gewoon een degelijke singer songwriter act met een mooi tweede album. Heb hem in 2013 heel even gezien en vond het best ok maar zeker niet wereldschokkend ofzo. Leuke middagmuziek bij een pintje.

Als je even tijd hebt

Verslag over hoe concerten van Ben Howard gaan sinds hij een tweede album heeft. Hij speelt vooral zijn 2e album en daar zit jammer genoeg de meerderheid van het publiek niet op te wachten. Terwijl deze gast twee uitstekende platen heeft afgeleverd.

Heb ik gelezen. Inderdaad een mooi stukje. Maar dan verwacht ik waar dat publiek dan wél op zat te wachten. Op een confettikannon die wordt afgeschoten terwijl Macklemore een guest rap komt doen en Knife Party een vette beat dropt onder Conrad? In feite heeft die enkel Keep Your Head Up niet gespeelt. Ook geen ramp denk ik dan.

<div class="d4p-bbt-quote-title">mattman wrote:</div>

Als je even tijd hebt

Maakt van hem inderdaad meer een Barn-act, maar dat neemt niet weg dat die gast hyperpopulair blijft bij een groot publiek. Zelfs als hij zijn hits niet speelt zal de Barn op een bepaald moment overlopen, tenzij ze hem gelijk met een grote headliner zetten, die we dus niet hebben...

Vraag is natuurlijk ook of hij zijn setlist niet zal aanpassen in functie van zijn positie. Kan mij inbeelden dat je als sub op een commercieel festival wel die hits gaat spelen die je anders achterwege laat bij de echte fans.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Wessel wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>mattman wrote:</div>

Als je even tijd hebt

Maakt van hem inderdaad meer een Barn-act, maar dat neemt niet weg dat die gast hyperpopulair blijft bij een groot publiek. Zelfs als hij zijn hits niet speelt zal de Barn op een bepaald moment overlopen, tenzij ze hem gelijk met een grote headliner zetten, die we dus niet hebben…

Hyperpopulair? Ik zou nu ook niet overdrijven hoor. Het is lang geen Ed Sheeran ofzo. Hij heeft één hitje. Hij speelde net in Vorst Nationaal hé, niet in het Sportpaleis. Die laatste zaal zie ik hem ook niet meteen vullen. In Nederland is hij wél een stuk populairder heb ik het idee. En een overlopende barn is ook geen ramp, gebeurt constant.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Kereltje wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Wessel wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>mattman wrote:</div>

Als je even tijd hebt

Maakt van hem inderdaad meer een Barn-act, maar dat neemt niet weg dat die gast hyperpopulair blijft bij een groot publiek. Zelfs als hij zijn hits niet speelt zal de Barn op een bepaald moment overlopen, tenzij ze hem gelijk met een grote headliner zetten, die we dus niet hebben…

Hyperpopulair? Ik zou nu ook niet overdrijven hoor. Het is lang geen Ed Sheeran ofzo. Hij heeft één hitje. Hij speelde net in Vorst Nationaal hé, niet in het Sportpaleis. Die laatste zaal zie ik hem ook niet meteen vullen. In Nederland is hij wél een stuk populairder heb ik het idee. En een overlopende barn is ook geen ramp, gebeurt constant.

Hyperpopulair was misschien wat overdreven ja. Maar toch, zijn aankondiging leidde op sociale media tot een storm aan kwijlende tienermeisjes, dus het is duidelijk dat die zijn 'oude' fans niet afgestoten heeft met die recente zaalshows. En het valt maar net te zien hoeveel die Barn overloopt, want op dit moment lijkt het ook niet dat er een grote klepper op de Main Stage zal spelen ondertussen.

Hoe dan ook lijkt het me dat er daar een band verkeerd zal worden gezet, ik zie niet én Ben Howard én Alt-J allebei in een tent spelen...

Ik denk dat een hoop van die fans die blij zijn dat hij op RW staat helemaal niet weten dat hij z'n grote hit misschien niet eens speelt en die zullen ook erg teleurgesteld worden. Genoeg mensen die op basis van 1 hit wel of niet blij zijn met een artiest. Zelf ook meegemaakt met een jongen in mijn vriendengroep die niet echt muziekliefhebber is maar wel mee wou en hem leek Ellie Goulding helemaal geweldig, achteraf bleek dat hij 2 nummers ofzo van haar kende en die heel leuk vond. Terwijl wij bij imagine dragons (volgens mij) stonden ging hij daar naartoe maar is halverwege de setlist weggegaan omdat hij het niks aan vond en de hits die hij kende nog niet gespeeld waren. Zulk publiek verdient natuurlijk geen enkele artiest maar de realiteit is dat er wel een hoop mensen zo naar bands gaan (al worden ze soms natuurlijk ook aangenaam verrast)

Een festival optreden is altijd anders dan een apart concert. Bijna alle artiesten passen hun setlist dan ook aan. In al die interviews die ik voorbij zie komen, hoor je ze zeggen dat ze dit doen omdat op een festival iedereen voor meerdere artiesten komt en niet speciaal voor hun. Kortom Ben Howard zal zijn grote hit waarschijnlijk wel spelen

ik begrijp de frustraties van vele hier wel, de schueremans maakt zoveel winst en de prijzen worden elk jaar maar duurder, dan mag je ook wel wat deftige namen in ruil krijgen

Ben Howard en Pharrell Williams die voorlopig de headliners zouden zijn voor vrijdag
toch zeer teleurstellend, en dan zit niet iedereen te wachten op een Mumford and sons om die dag dan goed te maken
ook al kan ik die gasten wel appreciëren

in 2012 was er een zaterdag op de main gevuld met onder andere Blackbox Revelation, Wolfmother, Kasabian, Mumford and sons, The XX en Editors, voor mij persoonlijk een schitterende dag toen

dit jaar lijkt dat echter niet te kunnen en moeten we al blij zijn dat een van die groepen komt om de dag alsnog te 'redden'
terwijl die groepen qua populariteit of status in mijn ogen niet echt is toegenomen

dus van mij mag mag Mumford and sons wel komen, maar dan niet als hoofdact, dat mag wel iets spectaculairder zijn
de namen mogen van mij wat grootser zijn, maar vrees dat de 'kleppers' al gepasseerd zijn

Wat me opvalt is dat er hier nogal snel conclusies getrokken soms, over wie er 'sub' is, wie er gezien kan worden als 'party-act'... Terwijl ik RW dat zelf nooit zo echt in dat soort bewoordingen hoor uiten. Headliner, dat wel. En aangezien de volgorde waarop namen op de site staan, of hoe dik gedrukt de namen op de website staan, nogal eens wijzigt ga ik er niet al te veel conclusies uit trekken.

Prodigy en Lenny Kravitz vind ik een prima duo om een dag te dragen, zeker als er overdag en s'avonds in de tenten een mooi programma tegenover staat. Voor de vrijdag verwacht ik of Editors of Mumford & sons (en dan hoop ik maar op Editors... nee ik hoop op Blur).
Ik kan er overigens ook niet zo erg mee zitten als er niet elke dag een denderende headliner op main staat, dan ga ik wel een feestje vieren in Klub C of The Barn. Ik ben al erg blij met Muse, Foo Fighters en The Prodigy. Een festival is voor mij ook lekker relaxen, nieuwe dingen ontdekken en verrast worden door bands waar ik niets van verwachtte (of er smadelijk om lachen als het daadwerkelijk ruk blijkt te zijn - enter Rise Against). De hele dag van hot naar her rennen omdat er alleen maar fantastische acts zijn is misschien ook niet zo ideaal. En, niet te vergeten: we zitten nog niet eens op de helft van de namen. Als daar de Manic Street Preachers nog tussen zitten ben ik al ver tevreden.

Wat me opvalt is dat er hier nogal snel conclusies getrokken soms, over wie er ‘sub’ is, wie er gezien kan worden als ‘party-act’… Terwijl ik RW dat zelf nooit zo echt in dat soort bewoordingen hoor uiten. Headliner, dat wel. En aangezien de volgorde waarop namen op de site staan, of hoe dik gedrukt de namen op de website staan, nogal eens wijzigt ga ik er niet al te veel conclusies uit trekken.

Prodigy en Lenny Kravitz vind ik een prima duo om een dag te dragen, zeker als er overdag en s’avonds in de tenten een mooi programma tegenover staat. Voor de vrijdag verwacht ik of Editors of Mumford & sons (en dan hoop ik maar op Editors… nee ik hoop op Blur).
Ik kan er overigens ook niet zo erg mee zitten als er niet elke dag een denderende headliner op main staat, dan ga ik wel een feestje vieren in Klub C of The Barn. Ik ben al erg blij met Muse, Foo Fighters en The Prodigy. Een festival is voor mij ook lekker relaxen, nieuwe dingen ontdekken en verrast worden door bands waar ik niets van verwachtte (of er smadelijk om lachen als het daadwerkelijk ruk blijkt te zijn – enter Rise Against). De hele dag van hot naar her rennen omdat er alleen maar fantastische acts zijn is misschien ook niet zo ideaal. En, niet te vergeten: we zitten nog niet eens op de helft van de namen. Als daar de Manic Street Preachers nog tussen zitten ben ik al ver tevreden.

Over ruk gesproken - enter Manic Street Preachers. Smaak natuurlijk, maar ze waren afgelopen jaar op Sziget echt niet om aan te horen. Ik had (en met mij vele anderen), er na enkele nummers al meer dan genoeg van. Ik hoef die niet in Werchter te zien dus. Hebben overigens ook nog weinig shows gepland staan.

En wat je zegt over de posities van acts. Het is toch volkomen logisch dat wij kijken naar de mogelijke posities voor acts? Aan de lettertypes en manier van aankondigen is dat vaak al te zien. Ik vind dat je best de conclusie mag trekken dat er op vrijdag nog iets bijkomt, en dat is gebaseerd op het kleine lettertype van Pharrell en zijn sub-positie op Pinkpop bijvoorbeeld. Daarnaast kan je ook zelf wel bedenken dat Pharrell geen échte headliner is, en mocht het zo zijn dat dat i.c.m. een co-headliner zou zijn. Het blijft een forum waar mensen hun meningen en bevindingen delen en daarover discussieren, en er worden ook weleens conclusies getrokken waar we later op terug moeten komen wanneer blijkt dat we ongelijk hadden. Niks mis mee.

oscar & the wolf(op Facebook pagina van oscar & the wolf) op main square, ik denk dat we van daaruit vandaag een pakketje kunnen verwachten.

:wink: No prob; wat betreft de lettertypes denk ik dat het vooral aangeeft hoe de acts zich volgens RW min of meer naar elkaar toe verhouden. En ik denk dat dat precies de manier moet zijn om er naar te kijken. Niet zozeer in termen van sub-headliner, co-headliner, party-act, etcetera. Ben het met je eens dat er vrijdag nog wel wat bij zal komen, dat heeft die dag ook echt wel nodig. Ik kan voor mezelf in ieder geval pas een goed beeld schetsen van waar welke artiest gestald gaat worden als er wat meer namen bekend zijn. Vanmiddag wellicht weer
:)

Ik denk ook dat we om 4 uur weer een pakketje namen zullen krijgen :) Of wellicht een headliner voor de vrijdag. Er zal dan wel iets komen in elk geval.

Ik denk ook dat we om 4 uur weer een pakketje namen zullen krijgen
icon_smile.gif
Of wellicht een headliner voor de vrijdag. Er zal dan wel iets komen in elk geval.

Mijn kaarsje staat aan dat het niet die Mumfords worden.

Voor de rest maakt het mij niet uit. Bring on Modest Mouse, Eagles of Death Metal, Selah Sue, Underworld, . Allicht ook Counting Crows?

Maar please: géén Mumford & Sons.

Users who are viewing this thread