Dit wordt mijn 13e editie maar ben ook nog nooit in Echo of Juliet geweest. Ik kan ze aanwijzen op het terrein en daarmee houdt het op.
Wat betreft die discussie over het al dan niet alternatieve karakter van Lowlands: Lowlands is volgens mij gewoon een commerciële organisatie die flink wil verdienen. En daartoe boeken ze acts die a) op dat moment voorhanden zijn en b) zorgen voor een zo divers mogelijk programma, zodat iedereen er wat wils uit kan halen.
Omdat ze 150 namen programmeren kunnen ze zich de luxe permitteren om enerzijds (kleine) nieuwe pareltjes en kersen op de taart in diverse genres te programmeren en daarmee te experimenteren, maar anderzijds zetten ze ook schaamteloos extreem platte of extreem commerciële acts neer op soms hoge posities. Denk aan een Imagine Dragons, of Years and Years. Of Goldband als headliner. Daarom zou ik er niet van opkijken als de Bankzitters dit jaar verschijnen. En waarom niet zal Mojo denken: ze verkopen moeiteloos de grootste zalen uit en waar je ze ook neerzet, ze trekken de tent vol.
Zolang ik ga is dat de formule van Lowlands en zolang dat werkt (als in het levert genoeg op) zie ik ze er niet van afstappen.
Overigens zullen er vast meer ideologische motieven ooit aan ten grondlag hebben gelegen en in de jaren 90 en vroege jaren 0 was de programmering zeker alternatiever, maar dat lijkt voor mijn gevoel verleden tijd. Met die alternatieve inslag zouden ze tegenwoordig ook geen 65.000 kaarten meer verkopen.