Lowlands 2025

Nee dat soort namen verwacht je inderdaad eerder bijvoorbeeld op een Pinkpop. Hoewel een Donnie en Typhoon in het verleden natuurlijk ook wel op Lowlands hebben gestaan. Daarnaast zou een Kraantje Pappie waarschijnlijk ook nog wel op LL kunnen denk ik.
Donnie en Typhoon geldt echt hetzelfde voor als voor S10. Donnie heeft zelfs nog in een uitpuilende XRay gestaan. Kraantje heeft ook nog wel ergens credits in het alternatieve circuit. Terwijl ik het bij generatiegenoten zoals Gers Pardoel en Diggy Dex weer niet zie gebeuren.

• Leuk
Waarderingen: Davidd en team-0
Bankzitters gaat nooit gebeuren. Om dezelfde reden dat Blof, Suzan en Freek en ook Meau nooit gaat gebeuren.
Dat er soms Vrienden van Amstel Live artiesten op Lowlands staan (ik ga er voor het gemak even vanuit dat het hier om bijvoorbeeld S10 gaat) is omdat ze daarvoor al op een alternatieve fanbase hebben opgebouwd. Ik kan me geen Vrienden van Amstel artiest voorstellen die vanuit het kroegcircuit groot is geworden die op LL staat of op LL gaat staan.
Oh voor de duidelijkheid: mijn opmerking over Vrienden van Amstel betrof Pinkpop, niet Lowlands.

• Leuk
Waarderingen: mgbss
THC bestaat trouwens 20 jaar. Stonden van de week in Paradiso. Zou ik echt een toffe boeking vinden om neer te zetten.

• Leuk
Waarderingen: Novis95
Snap wat je bedoelt. Alternatief is ook misschien niet zo'n bruikbare definitie. Maar tot in de jaren stonden acts als Rage Against The Machine en Black Crowes en Smashing Pumpkins bijvoorbeeld bovenaan de affiches van Pinkpop. Dat waren toch ook geen top 40 namen destijds. Op school waren er ook heel veel vrienden die echt niets of nauwelijks iets kenden van wat er op Pinkpop stond. Er was nota bene protest toen Anouk voor het eerst werd geboekt. Dat valt nu niet meer voor te stellen.
Black Crowes en Rage Against The Machine hadden in mijn herinnering wel echt top 40-hits. Maar wat je vooral zag was dat dit soort artiesten gewoon heel veel albums verkochten in plaats van singles. De nummers kwamen ook veelvuldig op de radio en op MTV langs. En ik heb zelf het idee dat het vooral in de jaren '90 was dat je dit soort dingen op Pinkpop zag. Als ik naar Pinkpop in de jaren '80 kijk, dan komt het overgrote deel van de artiesten niet als "alternatief" op mij over. Maar aangezien ik er toen zelf niet bij was kan ik moeilijk bepalen of iets als alternatief gezien werd.

Excuus, dan heb ik je reactie verkeerd begrepen.
Ik vind het wel een leuke discussie overigens.
Er zijn gewoon een aantal festivals die zo veel indieparels programmeren (en door de jaren heen geprogrammeerd hebben), naast een aantal hele grote headliners (die meestal albums op hun naam hebben met hoge Pitchfork-beoordelingen) dat ze inderdaad door velen als 'alternatief' worden gezien. Voor mij is Lowlands hier nog altijd een mooi voorbeeld van, al is inderdaad het aantal 'mainstream' boekingen zowel bij Lowlands als bij anderen groter geworden door de jaren heen (zo lijkt het althans).
Andere mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld Primavera & We Love Green.
Ik vind overigens zeker in vergelijking met Primavera dat Lowlands de laatste jaren wat 'slapper' programmeert, en wat minder bovenop de trends zit, maar dat is ook maar gewoon mijn mening.
James jij geeft dit forum (en DTRH en BKS) wel kleur moet ik zeggen. Je kent ongeveer de hele backlog van elke half doorgebroken artiest en geeft lekker scherpe reacties. Zelf ambities in het wereldje (of zit je er stiekem al in)?

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
Toch is de Juliet en de Echo wel een aanrader om een keer te bezoeken. Ik probeer elk jaar een keer naar de wetenschaps Quiz te gaan en minstens één cabaret show mee te pakken in de avond/nacht. De sfeer is daar dan ook echt top en erg gezellig. Ook de dag starten met een biertje en een inteview/lezing in de Echo, voordat de eerste live bands beginnen, is bijna traditie geworden. Dit soort dingen maken Lowlands toch wel uniek voor mij persoonlijk. Maar snap dat het soms lastig is om het te verwerken in het drukke programma.
helemaal mee eens.
heb ooit een balletvoorstelling gezien, vond t echt heel gaaf
en de applaus om niets show, zal me ook altijd bij blijven

Toch is de Juliet en de Echo wel een aanrader om een keer te bezoeken. Ik probeer elk jaar een keer naar de wetenschaps Quiz te gaan en minstens één cabaret show mee te pakken in de avond/nacht. De sfeer is daar dan ook echt top en erg gezellig. Ook de dag starten met een biertje en een inteview/lezing in de Echo, voordat de eerste live bands beginnen, is bijna traditie geworden. Dit soort dingen maken Lowlands toch wel uniek voor mij persoonlijk. Maar snap dat het soms lastig is om het te verwerken in het drukke programma.
Afgelopen jaar voor het eerst begin van de nacht naar cabaret meegegaan, al dan niet met frisse tegenzin om m'n spoorboekje los te laten. Bij binnenkomst gezellig en mooi feestje met iedereen op de stoelen, leuke gesprekken gehad voor de show en ook nog eens een toffe show zelf. Ga die er zeker inhouden, erg door verrast!

De dag starten met een lezing of interview elk jaar op de planning. Maar zoals hier al eerder geschreven blijf ik toch altijd plakken in de gezelligheid van de camping. Maarja moet iets van goede voornemens voor 2025 hebben, dus wie weet.

DTRH is wel bijna uitverkocht. Ze lieten eind november, kort na de start van de verkoop, weten op 89% te zitten. Gaat na een volgende worp uitverkopen.
Met 5000 extra kaarten dit jaar is dat 10% meer dan vorig jaar dus dan met 89% al verkocht net zoveel kaarten als vorig jaar bij de 1e drop ;-)

Users who are viewing this thread