Rock Werchter 2015 - Geruchten

Begint zo wel een raar apart dagje te worden met Anouk, Robbie Williams en Faithless :D

Begint zo wel een raar apart dagje te worden met Anouk, Robbie Williams en Faithless
icon_biggrin.gif

Bwa, waren alledrie op hetzelfde moment (rond de eeuwwisseling) op het hoogtepunt van hun populariteit, dus zullen wel een gelijkaardig publiek aanspreken. Maar het mag duidelijk zijn dat Robbie Williams een rukheadliner is voor de verkoop.

<div class="d4p-bbt-quote-title">JB. wrote:</div>
Begint zo wel een raar apart dagje te worden met Anouk, Robbie Williams en Faithless
icon_biggrin.gif

Bwa, waren alledrie op hetzelfde moment (rond de eeuwwisseling) op het hoogtepunt van hun populariteit, dus zullen wel een gelijkaardig publiek aanspreken. Maar het mag duidelijk zijn dat Robbie Williams een rukheadliner is voor de verkoop.

Inderdaad. Robbie Williams zal geen stormloop (meer) veroorzaken. Dat merk je ook goed op bv de Facebookpagina van TW Classic. Groot contrast met de Stones/Springsteen natuurlijk. Er beweegt weinig op sociale media/pers enzo rondom die act.

En best jammer van Faithless natuurlijk. Had ze graag gezien, maar ik heb een hekel aan die Williams dus tw classic is een no go. En ik kan me goed voorstellen dat er nog veel mensen er zo over denken.

Klopt, dat is dan ook het enige wat overeen komt ^^
Al vind ik het er wel nog interessanter uitzien dan de dag van pinkpop, want daar staat nog alleen Dotan

Andermaal een enorme teleurstelling uit het kamp van Werchter;

Kleinere namen worden aangekondigd en de grote worden op zijprojecten gezet om zoveel mogelijk geld te scheppen.

erg Jammer!

Kleinere namen worden aangekondigd en de grote worden op zijprojecten gezet om zoveel mogelijk geld te scheppen.

erg Jammer!

Welkom in de commerciële wereld, zo werkt het nu eenmaal. Daarnaast vind ik dat er op Rock Werchter, zeker op zaterdag, tot nu toe een hele hoop goede namen staan en van wat er hot en happening is in de wereld mist er weinig so far. Wat dat betreft doen ze het juist uitstekend. Dat een Sam Smith zo'n relatief grote naam is op Rock Werchter ligt niet aan de organisatie, dat ligt aan wat de mensen nu tof vinden

Persoonlijk vind ik het niet erg dat ze Anouk en Robbie Williams op TC zetten. Vooral op die laatste zitten Werchtergangers niet helemaal op te wachten als headliner. Maar we gaan zien hoe het op Pinkpop gaat :) Faithless is wel jammer, was een mooie afsluiter geweest.

erg Jammer!

Liever een stel kleinere namen dan dure en zeer matige namen die de hoge spots innemen (Robbie). Ook heel blij dat Anouk weggezet is op TWC, die hoef ik niet meer te zien namelijk.

Dat er Zaterdag goede groepen optreden, daarin kan ik je enkel gelijk in geven. Hozier onlangs in Ab gezien (echt heel goed), Sam smith vorig jaar al gezien (Verbazend goed) en persoonlijk vind ik The Prodigy echt een topgroep.

Toch vind ik dat het gat tussen Dagopvulling en headliners elk jaar groter wordt. Dit jaar tel ik 3 headlinerwaardige namen (Muse, The Prodigy en Foo Fighters), 3 Subs (Fatm, Kasabian, Lenny Kravitz) en dan nog 2 dance afsluiters.

Dit alles terwijl 2 jaar geleden (persoonlijk mijn beste jaar) 6 Headliners telde (Green day, Kings Of Leon, Blur, Rammstein, Depeche Mode, editors) 1 dance act (netsky) en 4 subs (The National, Phoenix, Volbeat en 30 seconds to Mars). Naast al deze namen vond ik de dagopvulling ook al een pak vetter dan nu.

Ik weet dat dit ook heel erg met smaak te maken heeft en dat groepen van toen nog niet zo populair waren als nu!

Toen stond er al een prachtige affiche vooraleer ze springsteen op tw classic en muse op Boutique neerplanten. terwijl nu, persoonlijk vind ik dat de affiche nog nood heeft aan grote namen en liefst meer dan 1. Maar de organisatie lijkt zich meer bezig te houden met het goed voorzien van zijprojecten. U2 in sportpaleis, AC/DC in Dessel, TW classic met meer headliners per dag dan Rock Werchter en ondertussen komt er ook nog een boutique die ook nog een dikke naam zal afsnoepen

Dat er Zaterdag goede groepen optreden, daarin kan ik je enkel gelijk in geven. Hozier onlangs in Ab gezien (echt heel goed), Sam smith vorig jaar al gezien (Verbazend goed) en persoonlijk vind ik The Prodigy echt een topgroep.

Toch vind ik dat het gat tussen Dagopvulling en headliners elk jaar groter wordt. Dit jaar tel ik 3 headlinerwaardige namen (Muse, The Prodigy en Foo Fighters), 3 Subs (Fatm, Kasabian, Lenny Kravitz) en dan nog 2 dance afsluiters.

Dit alles terwijl 2 jaar geleden (persoonlijk mijn beste jaar) 6 Headliners telde (Green day, Kings Of Leon, Blur, Rammstein, Depeche Mode, editors) 1 dance act (netsky) en 4 subs (The National, Phoenix, Volbeat en 30 seconds to Mars). Naast al deze namen vond ik de dagopvulling ook al een pak vetter dan nu.

Ik weet dat dit ook heel erg met smaak te maken heeft en dat groepen van toen nog niet zo populair waren als nu!

Toen stond er al een prachtige affiche vooraleer ze springsteen op tw classic en muse op Boutique neerplanten. terwijl nu, persoonlijk vind ik dat de affiche nog nood heeft aan grote namen en liefst meer dan 1. Maar de organisatie lijkt zich meer bezig te houden met het goed voorzien van zijprojecten. U2 in sportpaleis, AC/DC in Dessel, TW classic met meer headliners per dag dan Rock Werchter en ondertussen komt er ook nog een boutique die ook nog een dikke naam zal afsnoepen

Ik ga slechts gedeeltelijk met je akkoord. Enerzijds klopt het dat het dit jaar een zwaktebod is qua grote namen. Kasabian en Noel Gallagher zijn enkele plaatsen omhoog geschoten, zonder dat dat gerechtvaardigd wordt met muzikale of commerciele successen. En een dagje Ben Howard - Mumford & Sons - Pharrell zou ik al even zwak vinden als Paolo Nutini - AM - Major Lazer. En het ergste vind ik dan nog dat zwakke subheadliner Noel Gallagher gepaard gaat met Lenny Kravitz, die al evenmin headlinerwaardig is in Belgie...

Maar anderzijds vind ik niet dat je Werchter veel kan verwijten met betrekking tot die grote namen. Kijk eens naar de festivals rondom Werchter (Open'er, Roskilde, NOS Alive, ...), die zijn niet bepaald hun sterkste editie aan het neerzetten. Het is gewoon een ontzettend zwak jaar voor de festivals (zowel in juni, juli als augustus), en Werchter probeert er het beste van te maken. Voorlopig vallen enkel Faithless en Faith No More hen te verwijten, en voor FNM kan je nog argumenteren dat Graspop een betere keuze was. AC/DC? Die kosten 4 miljoen en doen alleen per uitzondering festivals. U2? Die staan in de VS deze zomer. En voor Boutique wordt Coldplay genoemd, die volgens de fans een show gaan gebruiken die te groot is voor festivals.

Faithless dus voor Classic

Inderdaad en wel jammer, had ze liever op Werchter gezien.
Blijft bij mij de vraag welke hoofdact er nog over is voor Werchter en welke voor Werchter Botique.
Ik gok op Mumford and Sons en Coldplay....

Faithless is vergane glorie. Vond ik 10 jaar terug erg leuk, maar de laatste twee keer dat ik ze zag (Ahoy en Werchter) niet echt meer boeiend.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Fonske122 wrote:</div>

Ik ga slechts gedeeltelijk met je akkoord. Enerzijds klopt het dat het dit jaar een zwaktebod is qua grote namen. Kasabian en Noel Gallagher zijn enkele plaatsen omhoog geschoten, zonder dat dat gerechtvaardigd wordt met muzikale of commerciele successen. En een dagje Ben Howard – Mumford & Sons – Pharrell zou ik al even zwak vinden als Paolo Nutini – AM – Major Lazer. En het ergste vind ik dan nog dat zwakke subheadliner Noel Gallagher gepaard gaat met Lenny Kravitz, die al evenmin headlinerwaardig is in Belgie…

Maar anderzijds vind ik niet dat je Werchter veel kan verwijten met betrekking tot die grote namen. Kijk eens naar de festivals rondom Werchter (Open’er, Roskilde, NOS Alive, …), die zijn niet bepaald hun sterkste editie aan het neerzetten. Het is gewoon een ontzettend zwak jaar voor de festivals (zowel in juni, juli als augustus), en Werchter probeert er het beste van te maken. Voorlopig vallen enkel Faithless en Faith No More hen te verwijten, en voor FNM kan je nog argumenteren dat Graspop een betere keuze was. AC/DC? Die kosten 4 miljoen en doen alleen per uitzondering festivals. U2? Die staan in de VS deze zomer. En voor Boutique wordt Coldplay genoemd, die volgens de fans een show gaan gebruiken die te groot is voor festivals.

Geel goed gezegd. Het valt inderdaad erg op dat dit jaar (nog meer dan vorig jaar) een zwak festivaljaar is in het algemeen. En Werchter probeert er duidelijk iets moois van te maken door alle grotere commerciële namen bijeen te zetten. Blockbusternamen. Florence & The machine of the Chemical Brothers zijn op andere (grote) festivals zelfs ineens headliners terwijl die op Werchter gewoon op één dag rond de Foo Fighters optreden.

Het wordt een line up die in feite een breed publiek aantrekt, maar voor mij persoonlijk is deze line up nog steeds enigzins teleurstellend. Dat komt puur door wat ikzelf toffer vind. Een Pearl Jam of een QOTSA leg ik vaker op dan een Foo Fighters of een Muse. Ook de subs van vorig jaar (Placebo en Black Keys) spreken mij meer aan dan een Kasabian.

Daarnaast heeft Werchter gewoon pech dat Jack White allicht in Amerika zit, Arcade Fire slechts één jaar tourde, Elbow ook even op hold staat (enkele losse shows daargelaten) en The Strokes waarschijnlijk iets exclusiefs hebben met Primavera. Dat zijn 4 mogelijke kwalitatieve subs die ze mislopen. En zo zijn er nog wel wat te bedenken. Ik mis nog één of twee grote kwalitatieve maar succesvolle namen (denk aan Black Keys, Pixies, The National, Sigur Ros, Blur, Robert Plant, Vampire Weekend, Elbow, The Cure, Nine Inch Nails). Faith No More zou zo'n naam kunnen geweest zijn maar die staan er (net) niet. Zonde! Portishead zal ook wel niet meer komen na 2011. Björk is te alternatief en te duur, haar subheadlinerspot van 2007 is lang geleden. Enz...

Ik hoop dat ze ons nog verrassen door niet weer een Dotan Imagine Dragons Sam Smith Hozier Royal Blood neer te poten (pas op: ik vind die niet per se slecht hé) maar iets waaraan je als muziekliefhebber ook iets hebt. Het mot uitverkopen inderdaad, maar Werchter heeft toch ook een naam recht te houden: die van groot festival die de grootste groepen afwisselt met de laatste hypes én muziek die ook muziekliefhebbers interesseert. Er moeten nog redelijk wat namen komen, we zitten zelfs nog niet halverwege.

Sorry voor de ellenlange post/novelle. Het moest er even uit. :-)

(Ik ga me al bij al toch amuseren op mijn 5de Werchter.)

Als je verveelt, moet je de geruchten thread van vorig jaar eens lezen. Best vermakelijk met de wetenschap van wat de line up uiteindelijk is geworden. In zo'n beetje de helft van de topics wordt gesmeekt, geëist, gezeurt dat de Foo's en Muse moesten komen. Dit jaar staan ze er "gewoon" allebei en valt het nog tegen.

Ik ben het zeker eens met het gemis van de grote namen. Maar voor mij persoonlijk is de line up dit jaar. Door namen als Damien Rice, Florence, Chemical Brothers, Ben Howard, Hozoier, Noel, Angus & Julia al ongeveer net zo goed als vorig jaar. Die line-ups zullen helaas elk jaar minder worden door grote concurrentie en de rest van europa maar ook in de USA. Ja de line-up is misschien minder dan voorgaande jaren. Maar het is nog steeds ongeveer de beste in heel Europa en dat bijna elk jaar :)

Wat een gezeur om niks. Ik zei al vaker, ik zie geen plek meer voor Faithless op het affiche. Als mogelijke spot werd na Muse genoemd en verder eigenlijk niks (KlubC is te klein) maar eigenlijk is Muse de perfecte afsluiter en het kan me ook wel voorstellen dat met Muse een bepaalde tijdslot is afgesproken waardoor er geen dance act achter kan. Er staan natuurlijk ook al 2 van de grootste dance-acts op het affiche. En verder zijn er maar weinig grote namen die niet op RW staan, FNM is idd naar Graspop gegaan maar zou volgens de leaks eerst op RW staan, zal dus wel een goede reden zijn waarom dat niet het geval is. dEUS kon sub-headlinen maar doet zo'n beetje alle andere festivals in Belgie. Verder zijn er nog niet echt grote namen afgeschreven die wel in Europa zijn. Tot nu toe ligt RW dus op schema om een van de beste line-ups van dit festival seizoen neer te zetten en nog klaagt iedereen. Je kunt de kwaliteit van een line-up niet meten aan de hand van de line-ups van voorgaande jaren maar met de line-ups van andere festivals in hetzelfde jaar.

Mumford & Sons ook op NOS Alive. Ik begin te vermoeden dat ze pas na het Pukkelpopweekend terug naar Europa komen (voor Reading/Leeds, Rock En Seine en Lollapalooza) en dat ze in Belgie RW zullen aandoen.

Ik zou inmiddels wel wat geld in durven zetten op Mumford & Sons op de vrijdag voor Pharell en Coldplay op werchter boutique

Users who are viewing this thread