Rock am Ring was in 2010 mijn allereerste grote festival als 17 jarig broekie. Ik vond de line up helemaal geweldig toen, nu-metal en andere grote rock bands was toen mijn ding, dus met Rise Against, BFMV, Muse, Airbourne, Rammstein, Wolfmother, 30 Seconds to Mars, Stone Sour etc etc had ik een geweldig weekend toen.
Tegenwoordig is mijn muzieksmaak godzijdank wel wat breder geworden en is mijn RaR bezoek in 2010 bij de enigste gebleven, maar ik zit toch elk jaar met verbazing weer te kijken naar de line up van Rock am Ring. We zijn 10 jaar later, maar eigenlijk wordt voor een groot deel nog steeds hetzelfde spul geboekt als in 2010 (voornamelijjk de bovenkant van de programmering). Bands die allang op hun retour zijn staan nog steeds bovenaan het affiche, en dat jaar in jaar uit (Korn, Offspring, Limp Bizkit, Greenday, Slipknot noem ze maar op). Hetzelfde geldt eigenlijk voor Graspop en Download.
Groezrock in Belgie heeft bijvoorbeeld een paar jaar geleden besloten zich minder te richten op de grote namen, en meer focus te leggen op jong (punk)talent, dit lijkt mij als festival de enigste manier om relevant te blijven en jong publiek te trekken. Rock am Ring doet echt het tegenovergestelde, en ik vraag me dan toch af hoe zo'n festival er over 10 jaar uitziet, wéér Korn en Slipknot? Het publiek lijkt het in ieder geval weinig uit te maken, ieder jaar toch weer stijf uitverkocht meen ik.
Ik ben zelf vaste bezoeker van Lowlands (sinds 2011) en dat is een typisch voorbeeld van een festival dat met z'n tijd mee gaat. In het begin dat ik ging veel indie, tegenwoordig meer hiphop. Hoewel ik de line up van oudere jaren misschien wat beter vond, ben ik blij dat niet weer een Kaiser Chiefs voor de 8e keer zou komen.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe een vaste RaR bezoeker hier tegenaan kijkt. Heb je liever vernieuwing of toch een good old vertrouwde line up?