@Joslittel @Jamel @Dr. Hannibal heb al wel wat lijstjes van jullie voorbij zien komen met allerlei namen vandaag waar jullie blij mee zijn.
Maar hoeveel van deze aankondiging kenden jullie nou bijvoorbeeld nog niet, al iets gaafs ontdekt in de afgelopen vier uur?
En ook wel benieuwd of er bij alle nieuwe namen ook nog wel het een en ander zit dat jullie nog nooit live hebben gezien? Zoals Thy Catalfalque, geen idee of zoiets vaak tourt?
Het meeste kende ik al wel van wat er is aangekondigd. Zeker in de niches waar ik fan van ben. Toch zijn er ook voor genoeg nieuwe kennismakingen te noteren, waarvan een aantal veelbelovend zijn op basis van een eerste korte luisterbeurt en/of het enthousiasme van vrienden met een vergelijkbare smaak als ik. Bijvoorbeeld In Aphelion en Crypt Sermon.
Ook een beetje als antwoord op
@wenteldave zijn vraag: voor mij bestaat de perfecte line-up uit een aantal van mijn all time favoriete bands, waarvan ik weet dat ze leveren. Een aantal bands waar ik al veel naar geluisterd heb, maar nog nooit live heb gezien. En een aantal nieuwe ontdekkingen. Deze line-up van Alcatraz heeft het allemaal. Wat voorbeelden (en daar doe ik andere bands dan weer mee tekort, maar toch).
Winterfylleth: is de eerste black metal band waar ik fan van ben geworden. Ontdekt door hun eerste passage op Graspop in 2012. Grandioze optredens van gezien, maar de laatste keer dat ik ze zag was in 2013, dus meer dan tien jaar geleden. Ongelooflijk veel zin in om ze weer eens te gaan zien.
Rotting Christ: kende ik tot dit jaar niet zo goed, maar was voor mij het beste optreden van Graspop '24 én Samhain '24. Ongelooflijk goede liveband, waarvan ik nu dus al bijna zeker weet dat ze op Alcatraz 2025 weer voor één van de hoogtepunten gaan zorgen.
Dvne: één van mijn ontdekkingen van dit jaar. Het album wat ze dit jaar hebben uitgebracht heb ik grijs gedraaid. Ik was van plan om ze dit jaar al ergens live te zien, want ze hebben best veel optredens in de buurt gedaan. Maar door verschillende omstandigheden is dat er nog niet van gekomen. Dus juichen dat ik op Alcatraz alsnog ook live met hun kan gaan kennismaken.
Conjurer: ken ik al een tijdje, mede doordat ik (zoals welbekend) ontzettend fan ben van Curse These Metal Hands, hun samenwerking met de band Pijn. Maar ook het eigen werk van Conjurer vind ik geweldig, dus ze stonden al eventjes hoog op mijn lijstje om eens live te gaan zien. En dan is het extra speciaal dat hun gitarist zelf mij de primeur gegeven heeft dat ze op Alcatraz staan, toen ik met hem stond te praten op Samhain, waar hij de merch verkocht voor Pijn.
Between the Buried and Me: ook al zo'n band die ik al heel lang ken, doordat ik ze op één van mijn eerste edities van Graspop heb ontdekt. Dat was op Graspop 2010, toen ze tourden ter ere van hun album 'The Great Misdirect'. Dat is tot op heden nog steeds mijn favoriete album van hun, dus tof om die tour mee te hebben gepakt. Het album wat ze daarvoor hebben gemaakt wordt door velen gezien als hun beste werk: 'Colors'. Ik snap dat wel, ik vind hem zelf ook bijna net zo goed als The Great Misdirect. En laat BTBAM nu net weer veel van Colors (regelmatig zelfs integraal) aan het spelen zijn tijdens de huidige tour, die ze doortrekken naar de festivals van volgend jaar. Dus 15 jaar na dato ga ik ze weer zien, met een setlist vol nostalgie in het verschiet.
Zomaar vijf namen waar ik ontzettend enthousiast over ben. In totaal heb ik nu al twintig must sees met een vergelijkbaar verhaal als hierboven. Soms firsttimers voor mij, soms een goede bekende waarvan ik weet dat het gaat leveren. En soms een hernieuwde kennismaking met een band die ik al heel lang niet meer heb gezien en waar er inmiddels diverse albums van verschenen zijn om de setlist totaal anders op te bouwen dan een vorige keer dat ik ze zag.
Ik kan gewoon amper wachten joh, ben nog steeds aan het stuiteren. De komende maanden lekker veel inluisteren en met een line-up als dit ben ik ook van plan om het nog te openen band introductie topic voor de komende editie flink te gaan vullen.