Alcatraz Open Air 2025

@Joslittel @Jamel @Dr. Hannibal heb al wel wat lijstjes van jullie voorbij zien komen met allerlei namen vandaag waar jullie blij mee zijn.

Maar hoeveel van deze aankondiging kenden jullie nou bijvoorbeeld nog niet, al iets gaafs ontdekt in de afgelopen vier uur?

En ook wel benieuwd of er bij alle nieuwe namen ook nog wel het een en ander zit dat jullie nog nooit live hebben gezien? Zoals Thy Catalfalque, geen idee of zoiets vaak tourt?
Het meeste kende ik al wel van wat er is aangekondigd. Zeker in de niches waar ik fan van ben. Toch zijn er ook voor genoeg nieuwe kennismakingen te noteren, waarvan een aantal veelbelovend zijn op basis van een eerste korte luisterbeurt en/of het enthousiasme van vrienden met een vergelijkbare smaak als ik. Bijvoorbeeld In Aphelion en Crypt Sermon.

Ook een beetje als antwoord op @wenteldave zijn vraag: voor mij bestaat de perfecte line-up uit een aantal van mijn all time favoriete bands, waarvan ik weet dat ze leveren. Een aantal bands waar ik al veel naar geluisterd heb, maar nog nooit live heb gezien. En een aantal nieuwe ontdekkingen. Deze line-up van Alcatraz heeft het allemaal. Wat voorbeelden (en daar doe ik andere bands dan weer mee tekort, maar toch).

Winterfylleth: is de eerste black metal band waar ik fan van ben geworden. Ontdekt door hun eerste passage op Graspop in 2012. Grandioze optredens van gezien, maar de laatste keer dat ik ze zag was in 2013, dus meer dan tien jaar geleden. Ongelooflijk veel zin in om ze weer eens te gaan zien.

Rotting Christ: kende ik tot dit jaar niet zo goed, maar was voor mij het beste optreden van Graspop '24 én Samhain '24. Ongelooflijk goede liveband, waarvan ik nu dus al bijna zeker weet dat ze op Alcatraz 2025 weer voor één van de hoogtepunten gaan zorgen.

Dvne: één van mijn ontdekkingen van dit jaar. Het album wat ze dit jaar hebben uitgebracht heb ik grijs gedraaid. Ik was van plan om ze dit jaar al ergens live te zien, want ze hebben best veel optredens in de buurt gedaan. Maar door verschillende omstandigheden is dat er nog niet van gekomen. Dus juichen dat ik op Alcatraz alsnog ook live met hun kan gaan kennismaken.

Conjurer: ken ik al een tijdje, mede doordat ik (zoals welbekend) ontzettend fan ben van Curse These Metal Hands, hun samenwerking met de band Pijn. Maar ook het eigen werk van Conjurer vind ik geweldig, dus ze stonden al eventjes hoog op mijn lijstje om eens live te gaan zien. En dan is het extra speciaal dat hun gitarist zelf mij de primeur gegeven heeft dat ze op Alcatraz staan, toen ik met hem stond te praten op Samhain, waar hij de merch verkocht voor Pijn.

Between the Buried and Me: ook al zo'n band die ik al heel lang ken, doordat ik ze op één van mijn eerste edities van Graspop heb ontdekt. Dat was op Graspop 2010, toen ze tourden ter ere van hun album 'The Great Misdirect'. Dat is tot op heden nog steeds mijn favoriete album van hun, dus tof om die tour mee te hebben gepakt. Het album wat ze daarvoor hebben gemaakt wordt door velen gezien als hun beste werk: 'Colors'. Ik snap dat wel, ik vind hem zelf ook bijna net zo goed als The Great Misdirect. En laat BTBAM nu net weer veel van Colors (regelmatig zelfs integraal) aan het spelen zijn tijdens de huidige tour, die ze doortrekken naar de festivals van volgend jaar. Dus 15 jaar na dato ga ik ze weer zien, met een setlist vol nostalgie in het verschiet.

Zomaar vijf namen waar ik ontzettend enthousiast over ben. In totaal heb ik nu al twintig must sees met een vergelijkbaar verhaal als hierboven. Soms firsttimers voor mij, soms een goede bekende waarvan ik weet dat het gaat leveren. En soms een hernieuwde kennismaking met een band die ik al heel lang niet meer heb gezien en waar er inmiddels diverse albums van verschenen zijn om de setlist totaal anders op te bouwen dan een vorige keer dat ik ze zag.

Ik kan gewoon amper wachten joh, ben nog steeds aan het stuiteren. De komende maanden lekker veel inluisteren en met een line-up als dit ben ik ook van plan om het nog te openen band introductie topic voor de komende editie flink te gaan vullen.

Ik was aanwezig voor de eerste maal dus geen vergelijkingspunt, maar leek mij inderdaad verre van een overrompeling.

Was dat niet te verwachten met deze bands? Het zijn allemaal goede artiesten, die op de festivals waar ik ze al heb gezien, altijd verrassend weinig volk trekken (behalve misschien Dark Tranquillity), ook al zijn ze live altijd goed. Zet My Dying Bride, Paradise Lost, Moonsorrow, Satyricon, Arcturus of Tiamat erbij en er staat niet meer volk.

Subgenres die hier niet echt aanslaan, ook al zijn de bands legendes in hun onderdeeltje van de metal, ook al maken ze al decennia kwaliteit en ook al vallen ze nooit tegen live.

Laatst bewerkt:
Was dat niet te verwachten met deze bands? Het zijn allemaal goede artiesten, die op de festivals waar ik zal al heb gezien, altijd verrassend weinig volk trekken (behalve misschien Dark Tranquillity), ook al zijn ze live altijd goed. Zet My Dying Bride, Paradise Lost, Moonsorrow, Satyricon, Arcturus of Tiamat erbij en er staat niet meer volk.

Subgenres die hier niet echt aanslaan, ook al zijn de bands legendes in hun onderdeeltje van de metal, ook al maken ze al decennia kwaliteit en ook al vallen ze nooit tegen live.

Ik vrees ervoor inderdaad. Heel wat vrienden (die thuisbleven uiteindelijk) vonden het de 70 euro niet waard (zowieso eindig je al snel +120 euro met drank/eten), zeker omdat Dark Tranquility nog maar net op Alcatraz stond.
Op sociale media (en hier ook dacht ik) was meer enthousiasme voor de zondag. Hopelijk vandaag een goeie verkoop!

Ik vrees ervoor inderdaad. Heel wat vrienden (die thuisbleven uiteindelijk) vonden het de 70 euro niet waard (zowieso eindig je al snel +120 euro met drank/eten), zeker omdat Dark Tranquility nog maar net op Alcatraz stond.
Op sociale media (en hier ook dacht ik) was meer enthousiasme voor de zondag. Hopelijk vandaag een goeie verkoop!
Voor mij (en velen hier) is het ook de afstand die in deze wat tegenhoudt. Ik ben hier (in het Antwerpse) verwend met zoveel opties binnen het uur. Uiteraard alles in Antwerpen zelf, Brussel makkelijk bereikbaar met de trein, maar ook in Nederland zijn heel wat opties op een uurtje rijden (Rotterdam, Eindhoven, Tilburg). Wanneer dan ook niemand van m'n vrienden daarheen gaat, laat je die optie al snel varen en heb ik deze periode met Desertfest om de hoek en vrienden die naar Samhain gingen opties die dan veel aantrekkelijk zijn.
Ze zitten daar gewoon wat in een uithoek van het land... Voor 3 dagen festival in de zomer met een camping vlakbij is dat dus wel de moeite waard. Hiervoor moet je al overnachting gaan bijboeken of moet je op en af rijden voor 1 of 2 dagen. Dat kan uiteraard, maar dan moet de line up wel echt heel erg de moeite zijn.

ik was er gisteren en de vorige editie niet dus heb geen referentie maar er lijkt toch wel wat volk vandaag
Slomosa was in ieder geval weer top

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Heerlijke affiche

Tot hier toe voor mij

Must see
Machine Head!!
Kreator!!
Kerry King
Ministry!!!
Overkill!!!
Forbidden (wel wat snel vind ik maar goed als voornamelijk thrash liefhebber ga ik daar uiteraard verder niet over zeveren)
3 Inches Of Blood!!!
Gaera!!!
Knife
Vulture
Dying Fetus!!

3 uitroeptekens heb ik nog nooit gezien (en krijgen dus voorrang op de rest). 2 uitroeptekens heb ik al gezien maar probeer ik altijd te gaan zien als ze in België zijn

Ook blij mee
Mastodon heeft een goed nummer vind ik (Blood And Thunder) en wil ik graag eens live meemaken te goed. Maar de rest van de set is niks voor mij kopje thee
Emperor
Dimmu Borgir vroeger maar ben wat uit de black metal gegroeid en op Dynamo vond in ze slaapverwekkend
Abbath afhankelijk van de set
W.A.S.P zonder playback en goede setlist
Rotting Christ heeft wat goede nummers, vorig jaar gezien op Graspop maar hun voor mij beste nummers zaten vanvoor in de set dus hangt er vanaf
Phil Campbell
The Black Dahlia Murder
Wind Rose
Majestica
Ne Obliviscaris
Exhorder
Between The Buried And Me

Dark Angel en Nailbomb ken ik niet goed maar lijken interessant en ga ik eens checken

Voor mij (en velen hier) is het ook de afstand die in deze wat tegenhoudt. Ik ben hier (in het Antwerpse) verwend met zoveel opties binnen het uur. Uiteraard alles in Antwerpen zelf, Brussel makkelijk bereikbaar met de trein, maar ook in Nederland zijn heel wat opties op een uurtje rijden (Rotterdam, Eindhoven, Tilburg). Wanneer dan ook niemand van m'n vrienden daarheen gaat, laat je die optie al snel varen en heb ik deze periode met Desertfest om de hoek en vrienden die naar Samhain gingen opties die dan veel aantrekkelijk zijn.
Ze zitten daar gewoon wat in een uithoek van het land... Voor 3 dagen festival in de zomer met een camping vlakbij is dat dus wel de moeite waard. Hiervoor moet je al overnachting gaan bijboeken of moet je op en af rijden voor 1 of 2 dagen. Dat kan uiteraard, maar dan moet de line up wel echt heel erg de moeite zijn.
Dat laatste gedeelte doet 't m voor mij. De reistijd is nog wel overheen te zien maar betekent ook weer 2 overnachtingen plus vrije dag op maandag. Dat kostenplaatje wordt dan te hoog voor de line-up al staan er wel echt mooie namen tussen.

• Leuk
Waarderingen: johanra
Deze zondag heerlijk bezig geweest met ontdekken en playlist bouwen. Wat zit er belachelijk veel kwaliteit in deze line-up, verdeeld over zoveel metalstromingen. Voor de old school thrashers staat er veel moois met Kerry King als vaandeldrager. Als black liefhebber mag je je vingers aflikken met Dimmu, Emperor, The Catafalque. NeO, In Aphelion. Meer van de death? Obituary, Dying Fetus, Baest en vele andere staan klaar. Prog of post? Leprous, Vola, Cult of Luna, Between the Buried and Me en Conjurer dan als start? Of toch groove? Machine Head, Devildriver en Fear Factory slopen uw podiumpje wel.

Ik denk de mooiste playlist die ik ooit heb mogen bouwen. Hopelijk kunnen er meer mensen van gaan genieten op deze manier!

Dat laatste gedeelte doet 't m voor mij. De reistijd is nog wel overheen te zien maar betekent ook weer 2 overnachtingen plus vrije dag op maandag. Dat kostenplaatje wordt dan te hoog voor de line-up al staan er wel echt mooie namen tussen.
Morgen is wel een feestdag in België. Maar ik neem aan dat u in Nederland woont? 😜

Voor mij persoonlijk was de zaterdag ook niet echt een topdag qua line up. Vandaag had ik nog wel willen gaan voor Heideroosjes, Sodom en Agnostic Front maar die bands werden pas later aangekondigd. En toen had ik al een weekend Oslo met gisteren Dream Theater in Spektrum (de Lotto Arena of Afas van Oslo zeg maar) ingepland voor mijn verjaardagsweekend. Wou toch ook morgen nog een dagje Oslo doen dus nu zit ik hier mij te vervelen (want wat doet ge in godsnaam op een zondagavond in Oslo?) in plaats van te genieten van die 3 bands en dat op mijn 34ste verjaardag maarja

Wou toch ook morgen nog een dagje Oslo doen dus nu zit ik hier mij te vervelen (want wat doet ge in godsnaam op een zondagavond in Oslo?) in plaats van te genieten van die 3 bands en dat op mijn 34ste verjaardag maarja
Oei... had nou maar eerder aangeklopt. Zat te doen hoor! Op muzikaal gebied kan je nog naar Blå in Grünnerløkka. Dit is er namelijk iedere zondag.

Iemand op Hells Balls? Kreeg te horen dat het niet zo’n succes is? Zaal werd kleiner gemaakt tegenover vorig jaar, maar nog steeds vrij leeg. Klopt dit?
Ik woon hier op 10 min. van ALCATRAZ (WAREGEM) maar de affiche heeft mij (and friends) net niet overtuigd om een ticket aan te kopen....enerzijds jammer maar heb hier nog wel wat optredens staan voor het einde van het jaar waar we naar uitkijken (REVOLUTION CALLING)...de pijn wordt verlicht door de sterke affiche wederemaal voor deze ZOMER.....naar het schijnt staat er ook geen tribune meer in de zaal waar ze heel veel commentaar op gekregen hebben...

en gewonnen 😁?
Twee spelletjes gedaan met 2 personen. Van de eerste wel want die speelde te vroeg zijn zwarte bal binnen. Heeft daarna nog een spelletje willen doen maar nadat hij zijn geld in dat erin stak voelde bij zich te dronken en is naar buiten gegaan. Dan gespeeld tegen iemand die wou overnemen maar nog zatter was en zijn eigen regels maakte. Ik ben er maar gewoon in mee gegaan want had er toch niet voor betaald. Dus geen idee wie daar gewonnen heeft eigenlijk

Beetje laat, maar: mooie drop! Van de nieuwe namen vooral blij met Wasp, NeO, Fear Factory en Kreator. Oh en Nailbomb. Mid jaren-90 is goed vertegenwoordigd dit jaar. Ik mis nog wel die ene gave punk band (zoals 2024 Casualties) of hardcore band (2024 LOA, Madball, cromags) voor de breedte. Maar al met al, ziet er al weer tof uit

• Leuk
Waarderingen: won666
Deze zondag heerlijk bezig geweest met ontdekken en playlist bouwen. Wat zit er belachelijk veel kwaliteit in deze line-up, verdeeld over zoveel metalstromingen. Voor de old school thrashers staat er veel moois met Kerry King als vaandeldrager. Als black liefhebber mag je je vingers aflikken met Dimmu, Emperor, The Catafalque. NeO, In Aphelion. Meer van de death? Obituary, Dying Fetus, Baest en vele andere staan klaar. Prog of post? Leprous, Vola, Cult of Luna, Between the Buried and Me en Conjurer dan als start? Of toch groove? Machine Head, Devildriver en Fear Factory slopen uw podiumpje wel.

Ik denk de mooiste playlist die ik ooit heb mogen bouwen. Hopelijk kunnen er meer mensen van gaan genieten op deze manier!

Dit soort posts kan ik wel appreciëren. Ben nog niet altijd even vertrouwd met de 'kleinere' namen (beetje afhankelijk van het genre), maar dit geeft alleszins een mooie richting om enkele bands uit te proberen. Dank daarvoor!

Yes eindelijk een flinke lijst met namen! Blij met early bird ticket. Hoewel die 20 euro extra deze line up ook wel waard is.

Ik snap alleen niet de communicatie rond Kreator. Co-headliner op de MH dag? En dus nog 2 afsluiters te gaan? Of nog 1 afsluiter te gaan?

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos en Dr. Hannibal

Users who are viewing this thread